Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v26

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v26. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har sett Mad Max: Fury Road.

Om den här filmen var en korv, skulle det stå så här på förpackningen: "För att göra 100 g korv har det gått åt 130 g kött".

Det här en en galet uppskruvad actionfilm med bilstrider, explosioner, kultledare, biljakter, slagsmål, motorsågar, hjärntvättade kamikazebilförare, förslavade kvinnor, eldsprutade gitarrer och så vidare. Det här är en väldigt välgjord film: specialeffekter, stunts (och det är många av dem), dekor, smink, design, skådespeleri är högsta klass rakt igenom.

Även om det är full fart så har filmen också lite djup mellan explosionerna, en berättelse om frihet, hem/tillhörighet (i en hemsk och våldsam värld), återupprättelse.

Men det som jag gillade bäst är att det är en intelligent berättad film, som kör hårt på show, don't tell och som låter tittaren dra sina egna slutsatser om vad det är som pågår. Mycket av bakgrunden till filmen antyds bara. De sista 20 åren har en regel varit att påkostade acitonfilmer som den här måste ha en idiotisk handling, dåliga karaktärer och plothål så stora att man kan köra en sovjetisk panskarkår genom dem (tänker på bla Prometheus, diverse Bat Man-filmer, Elysium, och den andra (tror jag) Captian America-filmen). Det finna några problem av denna art i filmen, men de är inte så flagranta som de brukar vara.

Kort sagt, en riktigt bra actionfilm med både hjärta och hjärna. Den har 98% på Rotten Tomatoes och jag förstår varför.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Förresten:

Vecka 7 påbörjades TEMA: 1999.

V7: Stigmata
V8: Mystery Men
V9: Ninth Gate
V10: American Beauty
V11: Being John Malkovich
V12: Fight Club
V13: The Bone Collector
V14: The Matrix
V15: eXistenZ
V16: Dogma
V17: End of Days
V18: The Sixth Sense
V19: Stir of Echoes
V20: The Green Mile
V21: The Haunting
V22: House on Haunted Hill
V23: Sleepy Hollow
V24: Titus
V25: Thirteenth Floor

Den här veckan har personen jag bor hos under min semester valt ut GALAXY QUEST. Nästa vecka blir det troligen The Astronaut's Wife eftersom hen och jag delar scifi-filmsmak.

Det här är de jag tänkt se; upptäcker jag att nån annan vill se samma film så prioriterar jag den, annars kör jag lite utifrån vad jag råkar hitta på Netflix eller råkar köpa på blu-ray. Eller råkar ha hemma.

10 Things I Hate About You
13th Warrior
200 Cigarettes
8mm
American Pie
Analyze This
Angela's Ashes
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me
Astronaut's Wife, The
Bicentennial Man, The
Boondock Saints
Boys Don't Cry
Breakfast of Champions
Cruel Intentions
Deep Blue Sea
Edtv
Entrapment
Eyes Wide Shut
Insider, The
Inspector Gadget
Iron Giant, The
Magnolia
Man on the Moon
Midsummer Night's Dream, The
Mummy, The
My Favorite Martian
Notting Hill
Office Space
Payback
Runaway Bride
South Park: Bigger, Longer & Uncut
Star Wars Episode 1
Summer of Sam
Talented Mr. Ripley, The
Teaching Mrs. Tingle
The World Is Not Enough
Thin Red Line, The
Three Kings
Wild Wild West
Wing Commander


Utspelar sig 1999:
Blair Witch Project 2
Strange Days
Frequency
Highlander II
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har sett Galaxy Quest.

Det är en helt strålande hyllning av / parodi på Star Trek the Original Series. Den fokuserar på en besättning som på något sätt känns bekant men är tillräckligt olik för att inte riskera copyrightproblem - eller mer exakt, de avdankade skådespelarna från en gammal serie som hette Galaxy Quest. Numera turnerar de mest olika scifimässor och skriver autografer. En dag kommer ett gäng riktiga aliens, som inte fattat att serien inte är på riktigt, och ber dem om hjälp mot en slem rymdskurk.

Det här är en fantastisk film, framför allt om man sett lite TOS tidigare. De fångar verkligen den seriens ton och olika quirks mästerligt och med varm kärlek. Det här är en väldigt positiv drift, nämligen - inget torrt ironiserande, inget nedlåtande tonfall. En kärleksförklaring i komediform, snarare.

Effekterna är väl sådär, men det funkar ändå på nåt vis. Det är lite som en halvdan TV-film ungefär.

Skådespeleriet är finfint, mycket beroende på att stora delar av casten är bekanta och kunniga namn: Sigourney Weaver spelar Gwen DeMarco som spelar datorofficer Tawny Madison (vars syfte i showen var att ha tuttar och upprepa vad datorn sade), till exempel. Tim Allen spelar Jason Nesmith som spelade den väldigt Kirkske kapten Peter Quincy Taggart. Alan Rickman spelar Alexander Dane som spelade den spockske Dr. Lazarus. Det var också kul att se Sam Rockwell som Guy Fleegman, som spelade en redshirt i originalserien...

Hursomhaver, jag kan inte sätta annat betyg givet att jag satt och garvade nästan hela tiden:

BETYG: 5/5
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
En sci-fi film till: 'Riddick' (2013). Den känns som en påkostad lågbudgetfilm, där effekterna funkar men aldrig är sådär supersnygga. Vin Diesel funkar som Riddick, i en klass för sig men inte oslagbar, övriga medverkande (medvärkande, kanske...) är mest rekvisita eller komiska inslag. Det inleds med överlevnad med knappt något, en snabb tillbakablick som blir lite pinsam då den ger väldigt lite, sedan följer ett långt stycke mellanakt med träaktiga machosnubbar (och en machobrud) som försöker stereotypa ut varandra och mäta sig mot Riddick tills den lite roligare finalen snurrar igång (huvudnumret var nog bäst).
Plus och minus tar väl i stort sett ut varandra, mera stämning och miljö än story, mer roliga scener här och var än skådisinsatser osv.
Summa:3/5, och jag kanske är för snäll.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har sett Jupiter Ascending igen.

Det var såklart samma mästerliga, överdådiga rymdopera som vanligt. Han jag såg den med jämförde den med Shakespeare och gav den en femma, så jag antar att jag just skapat ännu ett fan av filmen.

BETYG: 5/5, fortfarande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har sett In Time.

Det är en extremt genomskinlig och uppenbar och dessutom en smula naiv kritik mot kapitalismen ihopbakad med en klassisk "brottsligt par"-story.

Den ser ut ungefär såhär:

I ett samhälle där tillgången på [pengar] är ojämnt fördelad finns i slummen en superhjälte; en kille som är bäst på allt (spela kort, slåss, skjuta pistol, akrobatik, etc etc) men som fortfarande av någon anledning sitter fast där han är. Han har sällan speciellt mycket [pengar] och den som har för lite [pengar] dör.

En dag råkar han på en snubbe med mycket [pengar], som ger honom alla sina. Nu är superhjälten rik. Han bestämmer sig för att försöka krossa systemet. När han infiltrerar stället där alla med mycket [pengar] bor träffar han dottern till en med skitmycket [pengar]. De blir kära och ger sig ut på ett crime spree där de stjäl [pengar] och delar ut till folk, robin hood-style.


OK, fast som [pengar] används här tid; av nån anledning har tid ersatt pengar som betalningsmedel, alla är genetiskt modifierade till att sluta åldras vid 25, därefter har de ett år "gratis" innan de måste börja tjäna från andra för att få leva vidare. Teknologin är, öh, lite krystad.

Som scifirulle tycker jag att den här filmen är ganska dålig. Gimmicken med tid = pengar utnyttjas ganska dåligt; det finns inget som görs i filmen som inte lika gärna kunnat göras med pengar istället. Men, gimmicken piffar upp berättelsen; jag skulle aldrig orkat se en sån här film om den handlat om helt vanligt folk i en helt vanlig värld med helt vanliga pengar. Slutresultatet blir ändå sevärt och något jag kan rekommendera.

BETYG: 4/5
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
jag har sett S1 av Steven Universe, en tecknad serie om barn och vuxnas relation med varandra, för barn och vuxna.
Steven bor i Beach City där han tillsammans med Garnet, Amathyst och Pearl utgör superhjkältegruppen (typ) The Crystal Gems. De andra tre är oändligt gamla krtistallvarleser medan Steven är åtta-till-tolv år gammal och till hälften människa. Hans mamma, Rose Quarts var förut gruppens ledare men upphörde att finnas för att Steven skulle kunna födas. Steves pappa, förut känd musiker, driver stadens biltvätt och är en strandslacker i The Dude anda.
De flesta avsnitten handlar aningen om att Steven följer med de andra gems:en på uppdrag och lär sig något om deras gemensamma och sina magiska(?) krafter eller så drar Steven runt i Beach City och träffar sina kompisar.
I vilket fall är det charmigt, snyggt och på något sett djupt mänskligt.

Ett centralt tema i serien är såklart att Stevens mamma är död, det är dessutom lite konstigare än så efter som hon frivilligt har gett upp sitt liv för att Steven ska kunna finnas i stället. Det här hanteras på ett extremt bra och mångfacetterat sett.
Det är ingen i Stevens familj som liksom önskar livet honom, han är älskad av både sin pappa och gems:en, samtidigt saknar de alla fyra Rose något ofantligt. Steven förstår såklart det här och kan ju inte på något sett tävla med sin mamma, samtidigt så lever han i en värld där alla tycker att någon han aldrig har träffat, och har lite svårt att relatera till, är underbar.

Seriens skapare, Rebecca Sugar, har skrivit många av de bästa Adventure Time avsnitten och många av sångerna i den serien och det märks (tex avsnittet när Marceline och Ice King hänger hemma hos Marceline och skriver låtar).

Det är sevärt redan från början, men nånstans efter hälften av avsnitten, när vi känner alla karaktärerna tillräckligt bra börjar bågan ta plats och det är då det blir riktigt bra.



5 av 5
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Nu har jag äntligen sett Interstellar, Jag har lyckats skjuta upp det väldigt länge -- trots att jag verkligen har velat se den -- dels på grund av lathet och logistik, men även eftersom jag haft en gnagande oro över att det antagligen är den typ av science fiction-film som innehåller dålig fysik och ovetenskapligt flum som får mig på dåligt humör. Tyvärr hade jag rätt.

Något annat som får mig på dåligt humör är hur rostiga mina matematik- och fysikkunskaper är. Och att det inte bara är fysiken i filmen som är korkad, utan även jag.

Okej, filmen börjar på jorden där det råder matbrist eftersom flera olika grödor slagits ut av parasiter/sjukdomar. Att detta även kommer att ske med majsen ses av personerna i filmen som en självklarhet, och när detta inträffar kommer mänskligheten att dö ut. Att flytta till en annan planet på andra sidan ett maskhål som dykt upp nära Saturnus är lösningen.

Vän av ordning frågar sig bland annat följande: Hur går det här till? Hur kan det spontant dyka upp farsoter som dödar grödorna en efter en utan att vetenskapen kan stoppa dem? Händer samma saker med jams, äpplen, bananer och andra växter som människor äter? Och framför allt: Om vi flyttar till en annan planet måste vi väl äta något där också, och vad skulle detta vara om alla våra grödor blivit utrotade? Blir majsen frisk och immun om vi flyttar den till en ny planet?

Nåja, det flygs lite i rymden genom nämnda maskhål där det finns tre potentiellt beboeliga planeter, som tydligen bara finns där, utan tillhörande solsystem. En av planeterna ligger nära ett svart hål -- så nära att tiden går långsammare där än på jorden. Det köper jag. Problemet är att den går så mycket långsammare att en timme på planeten motsvarar 7 år på jorden. (Jag försökte räkna på hur stark gravitationen måste vara för att det ska bli sådan tidsförskjutning, men misslyckades eftersom jag inte läst fysik på 15 år. Vad jag däremot kunde räkna ut (och kom på att jag inte behövde eftersom jag redan visste det) är att man för att uppnå en sådan tidsförskjutning måste färdas väääääääääääldigt nära ljushastigheten -- antagligen över 99 % plus fler nior bland decimalerna än det var ä i väldigt tidigare i den här meningen. Jag misstänker att det innebär att den flykthastighet som krävs för att komma iväg från en plats med så hög gravitation är densamma som den hastighet som krävs för att uppnå motsvarande tidsförskjutning. Kort sagt: De kommer så nära det svarta hålet att de kan sträcka ut handen och sätta fast ett tuggummi på Schwarzchild-radien. Och för att flyga därifrån måste de bränna ett par kvantaziljoner gånger mer energi än de behövde för att lämna jordens futtiga gravitationsfält.)

Seriöst: Den där planeten är inte ett ställe man åker till.

Okej, det händer lite skit på planeten och de tappar en massa tid. De har inte så mycket bränsle kvar, och flyger vidare till en annan planet. Det händer lite skit där också och deras rymdskepp kastas iväg och är ett par minuter senare väldigt nära det svarta hålet, som nyss var så långt bort att den mängd bränsle som skulle gå åt för att flyga mellan planeterna var ett problem, och så långt bort att det var en bra idé att kolla planeten vid det svarta hålet först istället för att kolla någon av de andra två potentiella planeterna.

Sedan kliver en gud ut ur en maskin och allt blir bra.

Jag är mest irriterad, eftersom jag känner att det hade gått att berätta ungefär samma historia med en bakgrundshistoria och en resa som var rimlig. Eller så får ni övertyga mig om att det faktiskt var rimligt och att jag missförstått något.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har sett Metropolis.

"Men vänta nu, såg du inte den förra veckan?" Nja, det var den från 1927. Den här gången är det den japanska (??????) från 2001.


Den bygger löst på Osamu Tezukas manga Metropolis, som i sin tur är inspirerad av filmen från 1927.

Men det är i framtiden. Robotar och människor existerar och robotar diskrimineras, men de tar människornas jobb. Nu har hertig Red, Metropolis härskare i allt utom namn, har byggt en massiv Ziggurat som ska säkra människornas dominans. Kruxet är att den styrs av roboten Tima som är dess kontrollsystem men inte vet om att hon är en robot, och hon har nu kommit vilse, och hittas istället av Kenichi.

Men hertigens adoptivson Rock är dels svartsjuk på roboten som har hertigens dotters utseende och därför tävlar om hans affektion, och dels hatar robotar över allt annat och leder en hel liten SA-aktig milis för att skrota robotar, och därför jagar han Tima och därför Kenichi.

Och det blir ju inte bättre av att Tima får en seriös identitetskris, och sådana är rätt olämpliga att ha som kontrollsystem för jättevapen som exempelvis Zigguraten.

---

Jag tycker väldigt mycket om den här versionen av Metropolis. Den är en visuell fest för ögat, väldigt vacker och väldigt känslofylld. Den har Osamu Tezukas tämligen unika stil över sig, vilket brukar vara en vattendelade – en del gillar den, andra gillar den inte.

Det jag inte gillar är att den har ett tämligen teknikfientligt budskap. Robotar stjäl jobb, vetenskapsmän är galna, jätteprojekt är antingen till för att dominera eller går åt helvete och förintar allt, etc, och i den mån det finns några positiva effekter alls – som att en pojke och en flicka blir väldigt förtjusta i varandra – så är det mest av misstag eller som en bieffekt.

Men det är en väldigt söt film, och väldigt vacker, med skön jazzig musik, så jag kan ha överseende med det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gurgeh;n100396 said:
Jag är mest irriterad, eftersom jag känner att det hade gått att berätta ungefär samma historia med en bakgrundshistoria och en resa som var rimlig. Eller så får ni övertyga mig om att det faktiskt var rimligt och att jag missförstått något.
Jag överlåter ordet till Neil deGrasse Tyson:

 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Krille;n100681 said:
Jag överlåter ordet till Neil deGrasse Tyson:

Han adresserar inte min huvudsakliga invändning: Hur tar de sig tillbaka till rymdstationsskeppet från vattenplaneten med den teknologi de har tillgänglig? (Det här är inte alls uppenbart att det är ett problem, eftersom man aldrig får se det och eftersom det aldrig nämns, men de behövde en trestegsraket för att ta sig ut i rymden från jorden. Jag gjorde en beräkning på en servett att det skulle behövas 26800 gånger mer energi att flyga därifrån än att flyga från jorden. (Och det är säkert felräknat av mig.)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
[FONT=Calibri, sans-serif]Så nu har jag kommit till slutet av Fas 1 i Avenger sagan, med den punkt där allt knyts tillsammans för första gången. Jag har såklart sett Avenger [/FONT]
[FONT=Calibri, sans-serif][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 21: Captain America: The First Avenger (2011) + Agent carter (KF)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 22: Iron man (2008)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 23: Iron man 2[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 24: The incredible Hulk (2008) + The consultant (KF) (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 25: A funny thing happend on the way to Thor´s hammer (KF) (2011)+ Thor (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 26: The Avengers (2012) + Item 47(KF)(2012)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 27: Iron man 3 (2013)+ All hail the king (KF) (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 28: Agents of shield Epi 1-3 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 29: Agents of shield Epi 4-7 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 30: Thor The dark world (2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 31: Agents of shield Epi 8-10 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 32: Agents of shield Epi 11-13 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 33: Agents of shield Epi 14-16 (TV(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 34: Captain america the winter soldier (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 35: Agents of shield Epi 17-19(TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 36: Agents of shield Epi 20-22 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 37: Guardians of the galaxy (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 38: Agents of shield S2 Epi 1-3 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 39: Agents of shield S2 Epi 4-6 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 40: Agents of shield S2 Epi 7-10 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 41: Agent Carter epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 42: Agent Carter epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 43: Agent Carter epi 7-8 (TV)(2015) + Agents of shield S2 Epi 11-12 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 44: Agents of shield S2 Epi 13-16 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 45: Daredevil Epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 46: Daredevil Epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 47: Daredevil Epi 7-9 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 48: Daredevil Epi 10-13 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 49: Agents of shield S2 Epi 17-19 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 50: Avengers age of ultron (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 51: Agents of shield S2 Epi 20-22 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 52: Ant man (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 53/1: måste uppdateras längre fram.[/FONT] [/FONT]

[FONT=Calibri, sans-serif]Spoilers:[/FONT]

[FONT=Calibri, sans-serif]Den här filmen har fått oerhört mycket hyllning och jag kan förstå varför, den är en oerhört välgjord dum actionfilm. Jag skulle kunna hylla den här filmen, för allt den gör bra , men det har jag ingen lust med och kommer istället bara gnälla på allt jag ogillade.

Filmen börjar med en scen som handlar om Lokis anfall på Shields huvudbas där han snor kuben av ren energi (terrasectionen) som var med i Cap Ame, det är en ganska tråkig scen med action långt under den kvalité som resten av filmens action sekvenser visar upp. Och ganska snart framstår något som jag anser vara ett problem. Filmen hade mått väldigt bra om borde Hawkeye och Terrseten hade varit mycket mer etablerade innan den här filmen började, nu får vi i direkt se Hawkeye blir ond och vi som åskådare har ingen anledning att bry oss. Och vad det gäller terracuben, så klagade jag när jag såg Cap Ame att den inte fick en större förklaring och nu bara fortsätter den att vara den här magiska macguffin som bara känns tråkig. [/FONT]
[FONT=Calibri, sans-serif]Sedan så ser jag en massa konstigheter om man försöker se kontinuitet mellan den här och förra filmen (thor), först så känns det fullständigt meninglös att den filmen slutade med att Thor blev strandsatt i Asgård. När han bara skall dyka upp i början av den här filmen med bara en enkel replik om hur han kom ut, och sedan när han dyker upp så snor han Loki ifrån SHIELD, ett gäng som han väldigt snabbt identifierade som allierade i förra filmen, det kändes bara som en ursäkt för att få en fight scen mellan han och Iron man. Och för en film som är på gränsen till för lång så är den onödiga fighten ganska så onödig. [/FONT]

[FONT=Calibri, sans-serif]Ni som läste min förra ”recension” minns att jag uttröck en rädsla av hur de skulle balansera upp det faktum att de olika hjältarna är så vansinnigt olika starka. Den rädslan visade sig vara totalt ogrundad då filmen väldigt snyggt lyckades få alla att vara värdefulla även fast vissa av dem är så mycket sämre än vissa andra i gruppen (men allvarligt talat så var filmen också regisserad av Joss Wedon och är det något den snubben kan så är det att få värdelösa karaktärer att kännas värdefulla). Jag tycker dock att filmen hade kunnat gjort Iron man och Hulken lite svagare (men mer om de borda senare).
Annars var jag glad över hur ”bra gruppen fungerade” tillsammans, dels vad jag orolig över att de hade två fiskar utan för vattnet (cap och Thor) men det löste genom att ingen av dem fick tid att kännas ur vatten (inte den snyggaste lösningen men det sparade tid), jag var också orolig att stark skulle få vara för mycket av en övermänniska (det var han, men mer om stark senare), och jag förstår behovet av att ha konflikter inom gänget, men var verkligen Cap VS stark konflikten det bästa de kom på, deras scener där de tjafsar känns extremt krystade, och om jag kan mina serier (det gör jag inte), så är väll de två som leder en stor fight mot varandra i någon serietidning (Super wars?), är det möjligtvis så att det är det som universumet försöker sätta upp?[/FONT]

[FONT=Calibri, sans-serif]Jag var som sagt inte ett fan av Loki som skurk i Thor och jag är inget fan av han här heller, han är bara ond och tråkig, och faktiskt rätt inkompetent, och blir förlöjligad lite för många gånger för att jag skall kunna ta han seriöst. Framför allt så stör jag mig på att hans plan var sådär filmskurk-överkomplicerad som bara filmskurkar gör sina planer. Om det inte finns en namn på den tropen så tänker jag coina det nu ”watchman-syndromet”. Men visst han hade en bra scen, när han förhördes av Black widow, synd bara att den scenen är en del av ett större problem (som jag kommer till senare).
Hur som helst så är lokis Watchmaniga plan att han skall få hjältarna att bråka med varandra och sedan skall det leda till att Hulken går lös på flygplanet. Dock så verkar han inte räknat med att även om Avengerna inte är vänner så typ samarbetar de ganska bra ändå, Cap och Iron som är de som bråkar mest samarbetar med att fixa en motor., jag vet inte om Det anfallet gick som Loki ville, men jag har svårt att se hur det skulle kunnat sluta annorlunda eller hur det nuvarande utkommet hjälpte honom. [/FONT]

[FONT=Calibri, sans-serif]Hur som helst så dör Agent coulson i vad som kan tänkas vara den kallaste hantering av ett dödsfall jag sett i en film (vilket leder mig att tro att han inte är död på riktigt men det är en annan historia). Han dör och det på ett mystisk sett enar alla hjältar till att börja samarbeta, (och det hade den smarta loki inte räknat med kunde hända?) och det faktum att Agent coulson Själv säger ”det här är enda sättet för att få dem att samarbeta” gör ju att det hela känns vansinnigt korkat och billigt och som tittare så bryr man sig inte för, filmen gör det inte, hjältarna sörjer inte de går till action direkt (kanske bar på grund av tidsbrist), men det lämnar en smak av billig plot element i munnen. [/FONT]

[FONT=Calibri, sans-serif]Sedan har vi en Divornas kamp mellan stark och Loki som mynnar ut i ett problem jag skall prata om senare, men där visar det sig att Loki inte har koll på att Stark har ett metallhjärta, vilket får mig att fundera på hur mycket han egentligen vet om avengerna, man kan ju tycka att när han har som plan att de inte skall klara att samarbeta så kanske han bör ha ett hum om vilka de är och hur villiga de är att samarbeta, och har han haft den minsta intell av stark så borde någon ha nämnt ”han har en magnet som hjärta, det är något konstig skada han har som känns jätte ologisk som gör att han måste ha det” [/FONT]

[FONT=Calibri, sans-serif]Sedan löser sig problemet genom att hjältarna nukar fiendens hemvärld, ”WHAT!!”
på vilket sett är NUKA någons hem en lösning för hjältar? Det känns som krigs propaganda som det bara skriker om det. Liksom låt oss döda ALLA inklusive civila så att de måste sluta slåss emot oss. Jag gillar inte den lösningen. Känns som en glorifiering och en oerhört barnslig inställning till krig[/FONT]


[FONT=Calibri, sans-serif]Innan jag kommer till mina två STORA problem så vill jag nämna ett sista litet: filmens one liners är gräsligt dåliga, det är nästan buffy pun-nivå utan den ironiska självinsikten som fick dem att bli så charmiga. vi får repliker som ” ”There's no stopping it is only WAAAAR” och ”[/FONT][FONT=Verdana, Arial, sans-serif]I have a plan: attack![/FONT]

[FONT=Calibri, sans-serif]Så nu över till de första av mina två stora problem, allt annat har varit nitpicking,
Hulken är förstörd, och jag skyller inte på Mark Ruffalo som även om han inte är Edvard Noton gör ett okej jobb, det jag har problem med är hur mycket plattare han känns som karaktär, mycket för att han nu har en sådan otrolig kontroll över sitt hulkeri, dels kan han förvandla sig när han vill och dels så känns han i kontroll på ett sätt som Norton aldrig gjorde. Speciellt stör jag mig på att Hulken om får vara så himla stark som han är, ändå få verka relativt tam och samarbetar så mycket. Han tar ju för fan order ifrån Cap, det känns bara fel.
Och sedan så gjorde det till en poäng att Banner hade försökt ta självmord, det är ett tungt ämne som nämns en gång, ingen bryr sig och sedan refereras det aldrig till igen. Jag tycker det känns som en på tok för stor gjej för att bara stressa över. Vafan om filmen vill behandla vuxna ämnen så får de göra det rätt inte såhär ytligt och poänglöst, då blir det bara fånigt.


Sedan har jag stora problem med hur grabbig den här filmen är, det verkar liksom inte räcka att nästan alla karaktärer är män eller att de har sexistiska stark med, nej de skall skruva upp grabbigheten till högre än den någonsin varit i de här filmerna. Vi har stark dra impotensskämt mot skurken, vi har black widow lossas bryta ihop för att få information, vi har Stark utbrista ”please tell me nobody kissed me” som om att konstgjort andning ifrån en man är hemskt. Vi har en otroligt sexualiserat shot av black Widows ben medans hon spöar ryska spioner. Och det känns som det grabbiga blir extra uppförstorat eftersom de verkar visa Iron man som kraftfullare än jag rimligtvis tycker han skulle vara. Det känns som Filmen skulle få en mer distans till grabbigheten om Iron man var kaxig och grabbig och fick problem på grund av det. Men Nope Iron man är cool så han kan lösa alla problem utan några större konsekvenser.


Så för att avrunda lite, Jag har nu gnällt en del, MEN låt det inte lura er, jag tycker den här filmen på flera plan är välgjord.
Det är inte lätt att jonglera med så här många karaktärer som filmen lyckas med. Det här är förmodligen den mest välgjorda av marvel filmerna jag sett hittills, även om min personliga smak får mig att tycka bättre om the incredible hulk.
Jag kan förstå varför den här filmen är älskad av så många nördar, men jag tycker nog att personligen finns adet andra actionfilmer jag heller ser. Och jag tror att den här filmen får samma problem som Fight club får för mig, Filmen är så hyllad av så många vänner runt om mig så även om jag tycker den är bra så drivs jag av en vilja att klanka ner på den, för den är inte så bra som alla verkar måla upp den att vara. [/FONT]




[FONT=Calibri, sans-serif]Jag väntar nog med att se item 47 till morgondagen :)
jag vill nu sova.[/FONT]
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har också sett The Avengers.

Jag tycker att kostymerna är ganska snygga, men manuset är ganska dåligt och levereras extreeeemt styltigt trots att jag vet att skådespelarna kan så mycket bättre. Manuset försöker ofta vara sådär brittiskt torrt-roligt men misslyckas kapitalt genom att försöka vara "smartare" än författarna klarar av. Plotten är dessutom rätt ryckig och spretig även om det är lite roligt att superskurken har en ond plan som går ut på att få det att regna och vara dåligt väder... i England.

Det som är bra med filmen är som sagt kostymerna; framför allt Uma Thurman får ha på sig mycket spännande. Det är också lite kul när de använder agentfilmstroper som "dubbelgångaren" även om det sköts lite kasst. Jag gillar att Mother är en kedjerökande, rullstolsbunden och nervös man som ändå får vara kompetent. Jag gillar att Father är en kvinna, även om storyn kring henne är ganska lös och dessutom rätt trist. Jag gillar att de har med Eddie Izzard men bara gett honom en enda replik...

Så sammantaget kan jag inte alls rekommendera filmen, men jag kan egentligen inte helt avråda från att se den heller. Om inte annat har den det mest slutet-på-nittiotaliga introt av alla filmer jag någonsin sett. Och inte den mörka delen av slutet-på-nittiotalet heller, utan den psykedeliska syratrippiga ravedelen.

BETYG: 3/5
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gurgeh;n100710 said:
Han adresserar inte min huvudsakliga invändning: Hur tar de sig tillbaka till rymdstationsskeppet från vattenplaneten med den teknologi de har tillgänglig?
Gravity assist? De har trots allt ett helt svart hål i närheten som man kan få lite skjuts ifrån och som lyckas göra att vattnet buktar ut nån kilometer. För mig var det en sådan detalj jag valde att ha överseende med.

Jag störde mig bra mycket mer på problematiken med grönsakerna. Det var min stora invändning, men valde att ha överseende med den också. "Jaja, de behöver ett skäl att komma ut i rymden så att man får se awesome stuff!", typ.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
krank;n100739 said:
Jag har också sett The Avengers.

Jag tycker att kostymerna är ganska snygga, men manuset är ganska dåligt och levereras extreeeemt styltigt trots att jag vet att skådespelarna kan så mycket bättre. Manuset försöker ofta vara sådär brittiskt torrt-roligt men misslyckas kapitalt genom att försöka vara "smartare" än författarna klarar av. Plotten är dessutom rätt ryckig och spretig även om det är lite roligt att superskurken har en ond plan som går ut på att få det att regna och vara dåligt väder... i England.

Det som är bra med filmen är som sagt kostymerna; framför allt Uma Thurman får ha på sig mycket spännande. Det är också lite kul när de använder agentfilmstroper som "dubbelgångaren" även om det sköts lite kasst. Jag gillar att Mother är en kedjerökande, rullstolsbunden och nervös man som ändå får vara kompetent. Jag gillar att Father är en kvinna, även om storyn kring henne är ganska lös och dessutom rätt trist. Jag gillar att de har med Eddie Izzard men bara gett honom en enda replik...

Så sammantaget kan jag inte alls rekommendera filmen, men jag kan egentligen inte helt avråda från att se den heller. Om inte annat har den det mest slutet-på-nittiotaliga introt av alla filmer jag någonsin sett. Och inte den mörka delen av slutet-på-nittiotalet heller, utan den psykedeliska syratrippiga ravedelen.

BETYG: 3/5
Ack ja, lika coolt som teveserien blir det dock aldrig (även om MC Escher-fällan är helt rätt).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Eller vänta, var det en annan Avengers vi skulle se? Okej då...

Jag har också sett Marvel's The Avengers. Och här tänkte jag länka till min tidigare recension, men finner till min förvåning att jag inte verkar ha recenserat den tidigare. Hur kan det vara möjligt? Jag hittar ingen tidigare recension dock, så, öh... tydligen.

Mellan varven glömmer jag bort hur bra den här filmen är. Den tar Marvels kanske tråkigaste och svåraste superhjältegrupp och gör den intressant och fungerande. Den använder alla de klassiska crossovertroperna från seriemediet - att hjältarna slåss när de första träffas pga något fånigt missförstånd, till exempel. Classic! Det märks att Whedon kan sina serier.

En annan grej Whedon kan är vardagsprat och käbbel. När det gäller just Cap och Stark håller jag med om att det inte sköts hundraprocentigt, men mycket riktigt är jag säker på att det är uppbyggnad inför Civil War. De bästa scenerna i filmen är de där de varken snackar taktik eller slåss. En av mina favoriter är den där Banner ramlat ner och snackar med en gubbe. "Onödig" scen, men rolig.

Striderna är genomgående intressanta, snygga, välkoreograferade och lätta att hänga med i. Alltså flera saker som striderna i Age of Ultron senare misslyckas med. Specialeffekterna har inte åldrats speciellt mycket.

Grundplotten är krystad, men det är för att det är en crossover - Whedon har helt korrekt lagt fokus på lika screentime och på att etablera Avengers som grupp och ge dem möjlighet att visa sina specialiteter och så vidare, och då blir allt annat sekundärt.

Jag har säkert glömt något nu, men jag lär ju se den igen och komplettera. Istället ska jag övergå till att fylla min funktion i Lukas' Marveltema: förklara varför Lukas har fel =)
  • Tesserakten håller jag med om att den inte förklaras någe vidare. Jag störs dock inte supermycket av det. Den är alltså en av isjättarnas mäktigaste teknologiska artefakter; den genererar energi och kan (som vi såg i Thor) generera is. Jag är dock helt säker på att även den dyker upp senare;
den är en av Infinity Stones tillsammans med stenen i Lokes spira och den som är McGuffinen i Guardians of the Galaxy; och alltihop är knutet till Thanos.
  • Jag håller också med om att Hawkeye kunde fått lite mer introduktion. Däremot har ju Coulson etablerats genom Iron Man-filmerna; vi vet om cellisten som flyttade till Portland, etc. Det har ändå varit visst samarbete mellan filmskaparna och saker har etablerats. Jag gillar det. Jag minns att JAG åtminstone blev berörd när jag såg The Avengers första gången och Coulson dog.
  • Jag håller också med om att kontinuiteten mellan de tidigare filmerna och Avengers inte är vad den kunnat vara. Troligen är det därför Marvel blivit hårdare på vad enskilda filmskapare får göra med sina filmer; Whedon har varit ganska öppen med hur stora problem han hade med studion under Age of Ultron. Lukas har rätt i att framför allt Hulk och Thor får lite bruten kontinuitet. Det yttrar sig dels i att båda deras "problem" magiskt löses snabbt och lätt och dels genom att deras krafter beter sig lite annorlunda än senast -- det senare upplever jag mest gäller Thor. Det är mer blixtar den här gången. Sen undrar jag... Om Thor uppenbarligen kan döda en av de flygande maskarna själv, varför stod han och såg orolig ut med de andra innan Banner kom?
  • Loke är inte alls lika bra eller välmotiverad här som i Thor. Jag gillade honom där, men här är han mest en helt OK standardskurk. Men det är OK; skurken var aldrig poängen med den här filmen. Han och hans plan finns mest för att Avengers skulle få möjlighet att ha vissa scener.
  • Fiendernas hemvärld nukas inte, Lukas! Varför får du för dig det? Det är ju helt uppenbart ett stort "moderskepp" som träffas av nuken, inte en stor planet.
  • Grabbigheten håller jag med om. Den blir dessutom inte bättre i tvåan, där Stark SPOILER "skämtsamt" säger att han skulle återinföra Prima Nocta...
Hursomhelst, det här är en av de bästa superhjältefilmer jag känner till och efter att ha sett den är jag ännu mer säker på att Age of Ultron inte levde upp till den.

BETYG: Fan vad svårt... Men jag tror faktiskt att det blir 5/5. Jag skulle kunna se om den här filmen idag igen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
För övrigt: Om jag såg Avengers från 1998 BARA för att kunna göra det där skämtet? You bet! =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jocke;n100742 said:
Ack ja, lika coolt som teveserien blir det dock aldrig (även om MC Escher-fällan är helt rätt).
Ja, den var en av höjdpunkterna även om det aldrig riktigt förklarades varför den funkade (eller hur den osynlige mannen kunde vara osynlig). Från början kändes ju filmen relativt "realistisk", eller åtminstone lika realistisk som James Bond. Och sen plötsligt har vi magiska Escherfällor och osynliga män... Jag tyckte att etableringen av världen kändes väldigt ryckig. Det hade varit bättre om de etablerat nivån av märkligheter och fantastik från början, eller åtminstone hanterat det på något sätt mer än att bara slänga in konstiga saker halvvägs och agera som om de vore vardagsmat...
 
Top