Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v37

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Såg även klart komedin The Kings of Summer från 2013 idag.

Filmen handlar om Joe som inte trivs hemma hos sin dysfunktionella familj och som bestämmer sig för att bygga ett hus ute i skogen tillsammans med sin kompis Patrick och filmens comic-sidekick Biaggio.

Den här filmen har precis den där sköna konstiga humorn som jag saknar i vanliga blockbuster-komedier. Handlingen är roande, dialogen är underfundig och vass, skådespelarna gör också ett hyffsat jobb. Jag får lite The Squid and the Whale eller Submarine vibbar.

Betyg: 4 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har sett dokumentären For All Mankind från 1989 som handlar om den första månlandningen.

Jag tyckte filmen var mycket intressant och innehåller en hel del storslaget foto.

Betyg: 4 av 5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag har sett Terminator II: Judgement Day. You might have heard about it.

Skynet skickar en ny terminator, denna gång en fräsig T1000 som kan ändra form, för att döda John Connor pga att den första terminatorn misslyckades. Rebellrörelsen skickar en gammal T800 för att stoppa T1000.

Sarah Connor har, efter ett gäng år av paramilitär träning och försök att förbereda John inför Judgement Day och att bli en ledare, blivit instängd på sjukhus. John lever med fosterföräldrar. Och så plötsligt dyker de här båda terminatorerna upp och förstör alla chanser han nånsin haft till ett normalt liv.

Jag blev positivt förvånad av den här filmen. Jag mindes den som bra, men inte såhär bra. Den är till att börja med riktigt jävla snygg. OK, cgi-effekterna har inte åldrats med speciellt mycket värdighet, men väldigt mycket har gjorts fysiskt och i kamera, vilket ger en mycket schysst känsla. Det känns påkostat och förbannat maffigt.

Skitungen som spelar John Connor gör inget jätteövertygande jobb, men det gör å andra sidan inte barnskådisar generellt. Men good enough. Övrig cast är kompetenta och lyfter.

Storyn... är riktigt, riktigt najs. Flera olika trådar; dels det här med symboliken kring att T1000 är polisen och makten medan T800 är en biker/outlaw (väldigt cyberpunkigt, egentligen). Dels det här med t800 som en maskin som lär sig, som får agera fadersgestalt, och blir alltmer mänsklig under filmens gång. Dels hela grejen med hur man hanterar psykiskt sjuka; även om man antar att Sarah är sjuk så är mentalsjukhuset rent fruktansvärt. Och så Connors brist på personer han litar på och känner att han kan prata med; jag tolkar det nog inte så enkelt som att terminatorn bara är just fadersgetalt, mer en föräldragestalt. Som han kan lita på, prata med, på ett sätt han inte kan med sin instabila morsa. Hans försök att mejka sense av hela situationen, sin bakgrund och uppväxt, räddar i princip den karaktären.

Så vad ska man säga, egentligen. Det här är riktigt, riktigt bra.

BETYG: 5/5

EDIT: Jag såg förresten den längre dirtector's cut-versionen. Och jag tycker bra om alla ändringarna, t.ex. scenen där de gör så Terminatorn kan lära sig grejer. Jag vet inte om jag gett originalet lika högt betyg; den versionen saknar ju en massa bra.

EDIT 2: HÄR finns en ganska bra lista över balla grejer som stoppats tillbaks. Dels är det alltså schyssta prylar från sjukhuset, mer undergångsbilder, familjetid för Dyson, och valet i slutet blir överhuvudtaget rimligt och inte bara baserat på något slags suspekt "magkänsla".
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Terminator 2

Jag har nu också sett veckans temafilm: Terminator 2 - Judgement day (1991).

Hmm... Om vi börjar med Arne: I den här filmen kör han ÄNNU mer på skrämseltaktik och han visar lite känslor till och från. Jag ogillar båda. Det är flera tillfällen när han rör sig långsamt, långsamt och hotfullt för att sen göra något blixtsnabbt. Vad fasen, liksom. Du är inte Freddy Krüger som älskar att skrämmas, du är en robot med ett uppdrag! Nu såg jag Directors Cut (jag återkommer till det senare) och då har de med en scen där de modifierar "honom" för att kunna lära sig och utvecklas, vilket väl förvisso ger lite belägg för senare känslor, men jag ogillar det mycket. Visst, jag förstår att Arne ville visa att han faktiskt kan agera lite också, men det förstör rollen lite för mig. Han verkar också tänka lite mer vilket jag inte heller gillar. Han ser också lite mer slimmad ut i den här filmen vilket är tråkigt.

T1000: Okej, nu snackar vi här! En terminator som ser ut som en vanlig människa. Dessutom verkar han redan från start kunna tänka, vilket också är läskigt. Faktum är att vid flera tillfällen verkar han vara rent nyfiken på saker och ting, som om han tog in intryck för att kunna förbättra sitt gestaltande av människor. Vid flera tillfällen ser han också ut att verkligen fundera över saker och ting. Jag gillar framför allt att han ser helt jäkla psyko ut mesta av tiden, men faktiskt lyckas se riktigt trevlig ut när han pratar med folk för att försöka samla information. Han är hyffsat rättfram också, även om han hänfaller till skrämselfaktorn ett par gånger.

Sarah Connor: Okej... i den här filmen har Sarah gått från att vara en vanlig, normal människa till att vara en riktig jäkla psykopat. Förlåt, jag menar hjälte. Hon får i alla fall sparka rejält med rumpa, vilket är kul. Tummen upp!

John Connor: Vilken riktig liten skitunge! Makttrippen har får när han inser att Arne måste lyda honom är smått läskig, men han lär sig snabbt att med stor makt kommer stort ansvar. Över lag gillar jag den här rebeliska skitungen som verkligen verkar sakna sina föräldrar något fruktansvärt.

Dr Silberman: Återvänder från förra filmen. Han är faktiskt rätt skön i sin roll som han här verkligen får leva ut i. Tummen upp!

Överlag: Typ alla i den här filmen är rövhål utom möjligen Dyson. Svärföräldrarna är rövhål, huvudrollerna är rövhål, vakterna på psykhuset är rövhål, ALLA är rövhål. Normalt sett gillar jag det, men ett par kändes som att de var lite omotiverade i sin roll som rövhål, framför allt psykvakterna. Nåja...

Directors Cut: buuu! De har lagt in lite extra scener för att "utveckla karaktärerna" lite. Skittrist tycker jag. Man känner redan för alla inblandade och de extra scenerna leder snarare till att allt känns krystat och segt. Jag föredrar helt klart orginalversionen här! Det enda som var coolt var att T1000 börjar fungera lite halvkasst efter att ha blivit djupfryst, vilket jag gillade. Sammtidigt gillade jag inte att det gav John något rent konkret att gå på när han valde mor. Jag gillade det bättre för när han fick gå på magkänsla: Vem är min mor? Den hjälplösa eller den hårda?

Hmmm... betygdags:

Betyg 4/5 för directors cut. Orginalet hade fått ett snäpp högre.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har sett Glory från 1989.

Robert Gould Shaw är officer i federala armén under amerikanska inbördeskriget och anmäler sig frivillig att leda det första kompaniet svarta soldater där han tvingas hantera rasismen från både nord- och sydstatare.

Filmen har en välskriven dialog och lysande skådespeleri från två av världens bästa skådisar (Morgan Freeman och Denzel Washington). Även Matthew Broderick och Cary Elwes gör riktigt bra ifrån sig.

Betyg 4 av 5
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Jag har sett veckasn Ricci film; "Fear and Loathing in las vegas"

Jag vet att den här filmen har en vis kultfollowing men det hindrar inte mig från att bli uttråkad av filmen. För den här filmen är precis vad man tror att mans ska få om man låter en gammal Monty pyton medlem regissera en film om droger med Johnny Deep i huvudrollen. Det blir en överspelad , förvirrad upplevelse när ingen tycks ha haft en klar bild vart man ville att filmen skulle ta vägen.

Filmen bygger på ett skämt ( OM och OM igen) och det skämtet är att det är kul att se Deep göra bort sig "för att han är drogad". Well jag tyckte inte det var kul, jag tyckte det var riktigt riktigt enformigt.

Veckans Ricci recension: Här hade hon en kort roll, och hon ser mycket yngre ut än hon gjort i de två senaste filmerna. Jag gillade hennes roll, det var en av få karaktärer som inte kändes överspelade, utan Ricci verkade lyckas med att hålla en allvarlighets känsla i en fullständigt overthetopfilm.

Inte min typ av film men jag kan verkligen förstå varför en del tycker om den.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Lu-kaazh said:
Inte min typ av film men jag kan verkligen förstå varför en del tycker om den.
Men vad jobbig du är, nu måste ju jag se om filmen snart, för att slippa bryta mot mina egna riktlinjer =)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
krank said:
Lu-kaazh said:
Inte min typ av film men jag kan verkligen förstå varför en del tycker om den.
Men vad jobbig du är, nu måste ju jag se om filmen snart, för att slippa bryta mot mina egna riktlinjer =)
Ser framemot att höra din åsikt om den :gremsmile:
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Lu-kaazh said:
Jag vet att den här filmen har en vis kultfollowing men det hindrar inte mig från att bli uttråkad av filmen.
Trodde jag var ensam om den här åsikten. Alla hyllar filmen, men jag klarar inte riktigt av den. Samtidigt är den bättre än andra filmer på samma tema (t.ex. Pineapple Express som jag blev tvungen att snabbspola igenom).

Är det förresten ok att ge glada tillrop på ett dåligt betyg? :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
ninepointone said:
Lu-kaazh said:
Jag vet att den här filmen har en vis kultfollowing men det hindrar inte mig från att bli uttråkad av filmen.
Trodde jag var ensam om den här åsikten. Alla hyllar filmen, men jag klarar inte riktigt av den. Samtidigt är den bättre än andra filmer på samma tema (t.ex. Pineapple Express som jag blev tvungen att snabbspola igenom).

Är det förresten ok att ge glada tillrop på ett dåligt betyg? :)
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/BAR-GxoFwBI"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/BAR-GxoFwBI" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag ägnade min lördagskväll efter jobbet åt att se dokumentären Conan O'Brien Can't Stop som handlar om den turné Conan var ute på under den tid han inte fick göra tv efter allt det där vansinniga som hände när han skulle ta över The Tonight Show.

Det är rätt mycket trött och småsur Conan som drar dryga skämt, rätt mycket musik och lite blandade sketcher från turnén i en halvtrist blandning. Det finns några klara höjdpunkter och sådär men överlag var det en inte så intressant film. Den var dock utmärkt efter ett 12 timmars arbetspass och för lite sömn natten innan, efter som den mest bara pågår.

Betyget blir tre själlösa gingers av fem möjliga.
 
Top