Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v37

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Ny vecka!

Riktlinjer för filmklubben:

1) Tanken är att du ska se minst en film i veckan. Du måste inte, men det är grundtanken.
2) Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
3) När du ser en film, skriv något om den. Svara på det här inlägget, och skriv titeln i fetstil.
4) Undvik att skriva om samma film fler än en gång.
5) Du måste inte skriva långt, men skriv om den var bra eller dålig, kanske nån rad om varför. Man FÅR skriva längre.
6) Sätt gärna ett betyg, men du måste inte. Dina betyg måste inte vara konsekventa. Här har du ett exempel på betygsystem du kan använda om du vill.
7) Du har på dig fram till natten mellan söndag och måndag. Ser du en film efter det, hör den till efterkommande vecka.
8 ) Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.
9) KRITISERA INTE ANDRAS RECENSIONER. Eller sätt att recensera. Eller vad de väljer att fokusera på. Skriv gärna glada tillrop, komplettera med roliga länkar - men har du något kritiskt att säga: Knip igen, se filmen själv, och skriv en egen recension.
10) Recensera bara filmer du ser innevarande vecka.

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

I kalkylbladets andra flik kan man föra in sina betyg också, om man vill. Hittills är det bara jag som gjort det, men ni är välkomna.

Teman och gemensamt tittande
En del av oss gillar att ha teman i vårt tittande; tidigare har till exempel jag och Krille tittat på alla James Bondfilmer, en i veckan. Vill man deklarera ett tema är det inte svårare än att göra det i ett svar någonstans i en sådan här veckotråd. Om andra hänger på är det kul, om inte så hindrar inget att du fortsätter själv.

Ibland kan det vara kul att se film tillsammans. Om du vill bjuda in andra att se samma film som dig den här veckan, skriv gärna en rad om det!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Kom igen nu! Förra veckan hade vi bara sex deltagare. Snart kommer jag att börja känna det som att det bara är "Krank prata om alla filmer han sett-klubben".

Jag ämnar hursomhelst fortsätta se på Polisskolan (fem) och Terminator (två). Vad jag ska se för virusfilm vet jag inte riktigt, tar tacksamt emot tips. Jag skulle kunna se "Virus", men det är ju mer en jätte-jättedålig scifiskräckgrej har jag för mig. Inte alls någon pandemifilm.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har sett Me and You and Everyone We Know (2005). En film om relationer mellan människor, och inte bara kärlek. Många små historier som flätas ihop på Short Cuts-sätt. Delvis i alla fall.

Av Miranda July, regi, hon spelar dessutom en av huvudrollerna, konstnären Christine. Det är en indiefilm, men den faller inte i någon av indie-fällorna. Tror att det var länge sedan jag sett något så välskrivet och snyggt. Filmen är otroligt vacker, trots att den utspelar sig i någon tråkig förort i USA. Troligen LA, men det är inte viktigt. Fotot är snyggt som fan.

Filmen handlar om den inte speciellt framgångsrika konstnären Christine som möter skoförsäljaren Richard som hon blir kär i. Richard har en granne som har ett underligt förhållande med två tonårstjejer vi skrivna skyltar i fönstret. Tjejerna går i samma klass som Richards äldste son Peter, som har ett chattförhållande med en kvinna, Nancy, som har ett konstgalleri. Christine vill ställa ut i det galleriet. Chattförhållandet kapas dock av Peters lillebror, Robby, som är typ 6 år. Samtidigt har Christines far träffat en ny kvinna på ålderdomshemmet, som är döende.

Låter det tillkrånglat och/eller lite trist?

Var lugn, det är det inte. Det är en lugn film som man bara sugs in i. Alla repliker är viktiga. Inget som sägs är onödigt. De kan betyda flera saker också. Hela tiden. Fast det mesta är bara vanligt prat. Mångbottnad är bara förnamnet. Manuset är helt jävla fantastiskt.

Och den gör ont.
Och den är bisarrt rolig.

Castingen är toppen och det finns inga dåliga eller mediokra skådisar någonstans.

5/5. En av de bästa filmer jag sätt.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
O' brother where art thou

Den här filmen har jag sett många gånger, jag tror inte jag skrivit om den förut men det finns en risk då jag brukar se den åtminstone någon gång per år.

I alla fall;
Filmen handlar om tre män som flyr ifrån sitt fängelse ( eller ja när dem flyr så står dem och hackar sten) Målet är en skatt som har grävts ner. Anledningen att dem flyr just nu är att dalen där skatten finns kommer svämmas över då en damm ska byggas.
Handlingen följer samma handling som Odyssen med skillnaden att den utspelar sig i början på 1900talet.
Musik är en viktig del i filmen och musiken är riktigt bra och höjer hela filmen. Det är massa härliga karaktärer som dyker upp vid sidan om hela tiden.

Enda negativa är väl bristen på kvinnor.

Detta är en av mina favorifilmer och enligt mig bröderna Coens bästa film.

5/5
Se den gärna, vore kul att se vad andra tycker om den :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är en toppenrulle, sett den sju gånger. Sen vet jag inte om en film om kedjefångar på rymmen behöver så många kvinnliga roller. Och den som finns är ju stark så det räcker. Det är som att klaga på att det finns för få killar i Bring it on (förmodligen en av världens bästa filmer, I kid you not).
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Japp visst är det så, alla manliga fångar är ju fängslade ihop så det är naturligt att de ska vara av samma kön.

Dock så ser jag det som att det bara finns en kvinna i hela filmen som har en riktig roll, och det är ju lite illa ändå.
Men som sagt, väldigt bra film i vilket fall.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tycker det där är en helt annan diskussion. En film kan vara bra med 100% tjejer, eller 100% män. Och allt däremellan. En film med enbart kvinnor som bara snackar om män kan vara bra. En film med bara män som aldrig nämner kvinnor kan vara bra.

Det beror på. Det beror alltid på.

Det känns som när man på 70-talet (i Sverige) sågade skivor som A Night at the Opera eller Rumours eller Machine Head för att de inte hade politiskt medvetna texter. Eller avgöra om en korv är god enbart genom att läsa ingredienserna. Det går inte.

Film är ju fucking konst. Om den är bra i alla fall.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Arfert said:
Jag tycker det där är en helt annan diskussion. En film kan vara bra med 100% tjejer, eller 100% män. Och allt däremellan. En film med enbart kvinnor som bara snackar om män kan vara bra. En film med bara män som aldrig nämner kvinnor kan vara bra.

Å ena sidan tycker jag "det är ju konst" är en ganska dålig förklaring; självklart ska även konst analyseras, skärskådas och kritiseras.

Å andra sidan har du helt rätt: Att en film till exempel saknar kvinnor behöver inte göra filmen som helhet till en dålig film. På samma sätt som tafflig ljussättning eller lite oreflekterad rasism eller att filmen filmats med väldigt, väldigt många lens flares inte behöver göra filmen i sig "dålig".

Men det hindrar inte de av oss som uppfattar det som ett dåligt element att kommentera det när vi stör oss på det i en film. Bevisligen säger ju Anchorman inte att den aktuella filmen är dålig, eller hur?


För egen del drar jag in bechdel och kvinnorepresentationen för att försöka belysa ett mönster snarare än att kritisera en specifik film. Det är trist med "ännu en korvfest" för att man sett så många korvfester förut, inte för att det är något man nödvändigtvis tycker sänker den aktuella filmen om man ser till bara just den filmen, existerandes i ett vacuum.

Och självklart är det en "giltig" åsikt att musik som till exempel saknar politiskt medvetna texter är dålig musik. Om man har en syn på musik som att den generellt blir bättre av politiskt medvetna texter. Korven tänker jag inte uttala mig om dock, men det går alldeles utmärkt att ogilla musik som saknar politiskt medvetna texter.


//Krank, som överväger att lägga till "kommentera gärna men klaga inte på andras recensioner/bedömningar, se filmen själv och skriv en egen recension istället" som riktlinje nästa vecka.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
krank said:
Kom igen nu! Förra veckan hade vi bara sex deltagare. Snart kommer jag att börja känna det som att det bara är "Krank prata om alla filmer han sett-klubben".
Förra veckan blev jag pressgängad att köra till Öland den tid jag hade tänkt vika åt att se film. Var rätt surt. :/

(Resten av tiden innan det läste jag Surface Detail och sedan A Rising Thunder. Bra skit.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bevisligen säger ju Anchorman inte att den aktuella filmen är dålig, eller hur?
Nej, men i det där fallet (Öh, brorsan var är du?) är det en helt överflödig kommentar.

Dessutom hade det knappast blivit bättre med fler kvinnoroller, och felaktigt. Filmen bygger ju på Odyssén. Som har en enda viktig kvinnoroll, Penelope. Hon är ju själva grejen med storyn. Samma sak med Everetts fru Penny i filmen.

Hade filmen i stället vart en tv-serie hade man plats för en Kirke, en Kalypso och en Nausikaa. Men det hade bara gjort en film, med sin begränsade speltid, splittrad.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Du ser ju bara korvfester för att du bara ser Transformers och sånt. Filmer av killar för killar. Jag ser mest drama, där är det ingen korvfest. :gremwink:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
För övrigt funderade jag på att köra någon slags cyberpankigt tema den här veckan och kanske se Tron och/eller Roujin Z.

Eller se Gall Force-OAV:erna. Det funkar med.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Arfert said:
Nej, men i det där fallet (Öh, brorsan var är du?) är det en helt överflödig kommentar.

Dessutom hade det knappast blivit bättre med fler kvinnoroller, och felaktigt. Filmen bygger ju på Odyssén. Som har en enda viktig kvinnoroll, Penelope. Hon är ju själva grejen med storyn. Samma sak med Everetts fru Penny i filmen.
Ja, för ingen som gjort en ny film på gammal grund har någonsin ändrat på något. Och det har aldrig gjorts snyggt när man ändrat eller vänt på grejer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Arfert said:
Du ser ju bara korvfester för att du bara ser Transformers och sånt. Filmer av killar för killar.
Det är ingen ursäkt. Tvärtom skulle jag säga att mansdominansen i vissa genrer rentav är en del av problemet. Det är just såna filmer som skulle behöva mer kvinnobilder, och mer varierade kvinnoroller, och mer aktiva kvinnor som tar plats. Och har namn. Och pratar om något som inte är en man, till exempel.

Även inom drama finns väldigt gott om filmer som inte ens fixar bechdeltestet. Och inom komedier. Inom de flesta genrer, faktiskt =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...men det går alldeles utmärkt att ogilla musik som saknar politiskt medvetna texter.
Som instrumental musik? Bach? Miles Davies?

Fast egentligen är ALL kultur politisk, även den som försöker inte vara det. Men det som är bra med kultur är att man kan uppskatta den även om man inte håller med politiken bakom.

Jag gillar inte Wagners åsikter, men fan vad bra musiken är. Till exempel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Arfert said:
Som instrumental musik? Bach? Miles Davies?
Till exempel, ja. Turligt mått finns det inget objektivt mått på vad som är "bra" musik. Eller någon musik det är "fel" att ogilla eller gilla.

Arfert said:
Men det som är bra med kultur är att man kan uppskatta den även om man inte håller med politiken bakom.
En annan bra grej är att man får ha vilka åsikter man vill, och inte behöver gilla Wagner eller Miles Davies det minsta. Man är inte dum i huvudet för att man inte gillar det du gillar.

Jag kan till exempel på ett intellektuellt plan uppskatta deras kompetens, men det är verkligen inte musik jag får ut något av att lyssna på generellt sett. Till exempel.


Sedan får du naturligtvis tycka att man är dum i huvudet/obildad/okunnig om man inte håller med dig om vad som är "bra" musik eller "bra" film, men det får isåfall stå för dig. Fortfarande bara din åsikt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sorry, bechdeltestet är alltför ofta rent nonsens.

Och ett hån mot den konstnärliga friheten, plus att den har en mekanisk syn på de värden en film framför. Det är det jag stör mig på mest. En film kan vara feministiskt, men ändå faila bigtime i ett bechdeltest.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sedan får du naturligtvis tycka att man är dum i huvudet/obildad/okunnig om man inte håller med dig om vad som är "bra" musik eller "bra" film, men det får isåfall stå för dig. Fortfarande bara din åsikt.

Vad är det där för skitsnack?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Arfert said:
Sorry, bechdeltestet är alltför ofta rent nonsens.

Och ett hån mot den konstnärliga friheten, plus att den har en mekanisk syn på de värden en film framför. Det är det jag stör mig på mest. En film kan vara feministiskt, men ändå faila bigtime i ett bechdeltest.
Det är för att Bechdeltestet inte är designat för att mäta hur feministisk en film är.


Om du tror det så har du missuppfattat vad testet går ut på. Men det vet jag att flera av oss försökt berätta för dig förut. Jag får helt enkelt anta att du inte är speciellt intresserad, alternativt att du är väldigt glömsk.


Poängen med testet är att visa, på ett strukturellt plan, att kvinnor i allmänhet får väldigt lite utrymme och väldigt lite agens i förhållande till män.

Den "konstnärliga friheten" innefattar inte att alla måste gilla det man gör eller att folk inte ska komma och tycka en massa saker om ens verk. Inget konstnärligt verk är bortom kritik - säger man att konst inte får kritiseras är det istället åsiktsfriheten och yttrandefriheten man inskränker. I varje fall enligt motsvarande "logik".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Arfert said:
Vad är det där för skitsnack?
Är det? Det är ju det du antyder när du till exempel påstår att det "inte går" att ogilla musik pga att den saknar politiskt medvetna texter.
 
Top