När jag ändå är inne. Jag har sett en liten film till. Ni kanske hört om den:
Gudarnas krig från 1981, eller som den annars är känd:
Clash of the Titans.
Vi snackar nästan två timmar äventyrsfilm satt under grekiska antiken. Zeus är självupptagen och hämndlysten (dödar ett rike i filmens början för att kungen sjösatte sin dotter som Zeus förförde) - precis som de andra gudarna, däribland Thetis (havsgudinna i denna film) som sköter rollen som hans antagonist bland gudarna. Det är en mix av olika berättelser som läggs samman i en berättelse - med den grekiska hjälten Perseus som huvudperson. Thetis jäklas med Perseus (Zeus son) eftersom Zeus förbannar hennes son(inte oförtjänt) och ger Perseus en massa fördelar, så Perseus transporteras till ett kungarike där han måste rädda prinsessan Andromeda från hennes förbannelse, fånga Pegasus, slåss mot monster o s v. En underhållande äventyrsberättelse med flera delar, med onda skurkar (exklusive de grekiska gudarna, som är ganska otrevliga hela högen). Känns som ganska klassisk matiné.
Filmen har för tiden imponerande specialeffekter (en del är fortfarande awesome - medan andra är inte fullt lika bra bluescreen) - själv blev jag imponerad av bland annat skorpionerna och Medusa. Det här är i vilket fall en av Harryhausens mest kända verk.
Jag har inte sett nyinspelningen, men jag har inte hört något gott om den (undantaget specialeffekterna). Får se.
Betyg: 4 av 5.
Bechdeltest: Meh. Fail. Typ.