Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v26

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag såg Europa Report.

Hmm, klurigt att säga något smart här. Den var riktigt underhållande, men har klassiska problem ("men ååååh! varför gör dom så dumma saker?!?").
Snygg var den, och obehaglig. Bonus för världens sötaste pilot.

4 av 5 livlösa månar.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Moon 44

Jag har sett Moon 44.

Ett gäng piloter skickas till Moon 44 för att försvara månen från anfall, men eftersom det är brist på piloter så skickar dom i stället fångar som får i uppgift att flyga helikopter i månens ogästvänliga atmosfär. Michael Paré spelar en undercoveragent med uppdrag att undersöka två skyttlars försvinnande. Självklart blir det konflikter mellan piloterna och deras navigatörer (vilka mest är tonårs-hackers-kids). Piloter dör och
en av navigatörerna blir våldtagen i duschen. Hacker-kidsen hämnas såklart.

Kända skådespelare som är med är Malcolm McDowell och Brian "Käken" Thompson. Stephen Geoffreys - känd från Fright Night - är också med (Fun fact: Geoffreys lämnade tydligen mainstreamfilmen ett par år för att istället spela in bögporr).

Jag såg denna film en gång i min ungdom (ca 1997), jag gillade den då och jag gillar den faktiskt fortfarande. Visuellt påminner filmen en hel del om Aliens och Outland. Det är kanske inte världens bästa skådespelare eller story, men filmen är tillräckligt intressant för att spendera 1 1/2 timme av sin tid.

Betyg 3/5.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/3M9CKUPzUjc"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/3M9CKUPzUjc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
slanfan said:
Jag såg Europa Report.

Hmm, klurigt att säga något smart här. Den var riktigt underhållande, men har klassiska problem ("men ååååh! varför gör dom så dumma saker?!?").
Snygg var den, och obehaglig. Bonus för världens sötaste pilot.

4 av 5 livlösa månar.
Wait, har den redan gått på... *kollar* Eller öh, det var inget.

Jag återkommer med egen recension lite senare idag eller i veckan...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
När jag ändå är inne. Jag har sett en liten film till. Ni kanske hört om den: Gudarnas krig från 1981, eller som den annars är känd: Clash of the Titans.

Vi snackar nästan två timmar äventyrsfilm satt under grekiska antiken. Zeus är självupptagen och hämndlysten (dödar ett rike i filmens början för att kungen sjösatte sin dotter som Zeus förförde) - precis som de andra gudarna, däribland Thetis (havsgudinna i denna film) som sköter rollen som hans antagonist bland gudarna. Det är en mix av olika berättelser som läggs samman i en berättelse - med den grekiska hjälten Perseus som huvudperson. Thetis jäklas med Perseus (Zeus son) eftersom Zeus förbannar hennes son(inte oförtjänt) och ger Perseus en massa fördelar, så Perseus transporteras till ett kungarike där han måste rädda prinsessan Andromeda från hennes förbannelse, fånga Pegasus, slåss mot monster o s v. En underhållande äventyrsberättelse med flera delar, med onda skurkar (exklusive de grekiska gudarna, som är ganska otrevliga hela högen). Känns som ganska klassisk matiné. :gremsmile:

Filmen har för tiden imponerande specialeffekter (en del är fortfarande awesome - medan andra är inte fullt lika bra bluescreen) - själv blev jag imponerad av bland annat skorpionerna och Medusa. Det här är i vilket fall en av Harryhausens mest kända verk.

Jag har inte sett nyinspelningen, men jag har inte hört något gott om den (undantaget specialeffekterna). Får se.

Betyg: 4 av 5.

Bechdeltest: Meh. Fail. Typ.
 
Top