Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v18

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Vecka 18! Filmklubben kan vara det bästa och mest framgångsrika jag gjort på wrnu. Det går bra nu!

Riktlinjer för filmklubben:

1) Du får gärna se minst en film i veckan. Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
2) En gång i veckan skriver vi i en sådan här tråd om vad vi sett. Varje medlem tar med sig en film. Man skriver om filmen man sett. Några rader, sådär, behöver inte vara något avancerat. "Jag har sett 2001 och tyckte den var väldigt seg" är helt OK, men man kan också t.ex. leta rätt på trailers på youtube, skriva recension, sätta betyg.
3) Skriv filmtitlar med fetstil så det blir lättare att se.
4) För att bli medlem behöver man egentligen mest hoppa på.

(Jag bytte namn från "regler" eftersom jag nog inte ser hur det skulle vara möjligt att bryta mot någon av ovanstående. Alla hårda krav är borta =) Föreslå gärna nya.)

Personer som varit med tidigare (bokstavsordning!: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till!.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Förslag på ny riktlinje:
Alla recensioner måste innehålla ordet fnord eller böjning därav
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Då Krank just informerat mig om att "fnord" är retro så stödjer jag Anths förslag!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Då Krank just informerat mig om att "fnord" är retro så stödjer jag Anths förslag!
Vilken tur att det här inte är en demokrati =)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Jag är på bio-streak (inte bio-strejk) och har varit på bio igen! Och nu är det en ny vecka. Jag har sett Iron Man 3.

Jag gillar den. Jag saknade kopplingarna till resten av Marvel-världen, faktiskt. Jag kan inte säga vad som egentligen blivit bättre av det, men ingen utanför Iron Mans egna cast visades ju ens i filmen proper! Och eftertextsscenen hjälpte mig inte heller där. Nej, jag har vant mig vid att få se Samuel L. Jackson nu och det störde mig att inte få det.

Jag är, liksom krank, ledsen över slutet för Pepper Potts. Om X-Men hade sett det hade de ju flippat. Sedan är det alltid tråkigt att veta hur förlagan (serien) går och märka när filmen 'fegar ur', men det är väldigt förståeligt. De fick ihop det helt okej, även om det liksom alla superhjältefiender lider lite av 'jaha, nu är skurken besegrad och alltså är det som att det upp-och-nedvändande av vetenskapen hans teknologi byggde på aldrig har hänt'. Jag menar, att få biologiskt material att uppnå svets-temperaturer utan att själv skadas? Fuck experiment på människor, det där är ju skitanvändbart på helt försvarbara nivåer. Men Reed Richards kommer alltid vara värdelös.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har varit på bio och sett Oblivion.

En SF rulle med Tom Cruise. Så självklart* lutning mot action och ganska förutsägbara twists, särskilt om man sett trailern. Hoppades att de skulle slänga in någon twist till, men jag vet att Hollywood hatar att "krångla till" berättelsen.

Potentiella spoilers nedan (försöker undvika dem mestadels):
Tom Cruise flyger runt och reparerar robotdrönare utrustade med tunga vapen i postapokalyptiskt Jorden där utomjordingar på något sätt genom att skjuta sönder månen i mindre bitar sabbat Jorden - eh, fine. Han och hans partner ser till att säkerheten fungerar kring vattenskördare (okej) som vill ha vatten till människornas nya koloni vid Titan... För att ha som energi***. Eh, ja, Tom Cruise är typ "I dunno, I suck at physics lol".

***Överraskande twist: Det ÄR energi de är ute efter när de skördar vatten. Ja... Missade de Jupiter eller nåt?
Rätt bra specialeffekter. Vitfärgade prylar och dumt designat flygplans...sak. Men iaf lite försök till att se futuristiskt ut.

Förutom twistsen som jag såg på mils avstånd**, så såg jag övriga twists också. Okej, förutom en, men den var rätt dum. Störde mig också lite på Hollywoodskt slut, men det var inte fullt lika dumt som det verkade till en början. Fortfarande lite korkat dock.

Trött på den här typen av antagonist. Riktiga spoilers:
Varför kunde det inte varit ett skrupellöst företag som bombade resten av mänskligheten åt helvete och hjärntvättade folk eller nåt? DET hade varit överraskande. Eller, vafan, kriget hände på riktigt, scavs fanns, men också människoöverlevande, så det blivit någon slags trevägs-agendor-pryl. Meh. "Onda robotar". Kunde inte tro att vi lever i ett post-Asimovskt samhälle...

Överlag - alltså, det är en helt okej SF-rulle. Den är inte överdrivet korkad, och slår helt klart Prometheus på fingrarna (undantaget kanske vissa 3D-effekter [rymdskeppsapproachen i Prometheus] - OBS: Såg Oblivion i 2D). Inga överraskande vändningar, men gediget hantverk. Aningen fast i Hollywood-klyschorna, rädd för att stiga ur deras standardhandlingsformat. Inget man kommer minnas om 10 år, tror jag, vilket är lite skam ändå - eftersom folk kommer komma ihåg Prometheus.

Betyg: 3 starka pulslasrar av 5.

*Baserat på mina stereotyper av Tom Cruise efter att han gjorde om Mission Impossible till någon slags aningen smartare actionfilm(obs, bara sett första).
**Om du tycker Lady MacBeths "Murder, in OUR HOUSE?" skulle genomskådats av riktiga människor så är en av de här värre. Resten är ungefär samma.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Blev för övrigt sugen på att Pacific Rim (de visade en trailer på bio). Och spela Monsterpocalypse. Och se Godzilla-filmer.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Idag har jag haft några kompisar över och vi har sett tre filmer.
Citizen Kane]
Man in Black 3
Pokémon 3

Kortsagt: CK är en fantastisk film, som jag tycker alla skall se.

MiB3 var bättre än tvåan och var faktist riktigt underhållande.

P3var Sämre än russin (det sämsta betyg jag kan ge)
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Sett Cargo

En tysk sci-fi rulle om en dystopisk framtid där jorden anses oräddbar och de sista jordborna har just skeppats upp till de redan överbemannade rymdstationerna. MEN, det finns ett hopp, en planet som blivit iordninggjord och människor får köpa sig en plats, eller möjligen vinna en plats. Tyvärr ligger planeten en bra bit bort, så att skicka meddelanden och få svar tar flera år.



En kvinnlig läkare mönstrar ombord på en fraktare som ska göra en riktig långresa på sisådär 8 år och de ska lämna byggmaterial till en knutpunktsstation. Hon gör detta för att få råd att flytta till och bosätta sig på den avlägsna planeten.

Det härjar också terrorister som kämpar mot storföretagen som äger det mesta av det som görs i rymden, de är bakåtsträvare och vill att man ska återkolonisera Jorden istället för att bo i rymden. Därför så får varje skepp som ska längre också en sambandsofficer.

Under sitt pass att övervaka skeppet och besättningen så märker snart den gode doktorn att det är nåt som är fel och att de inte är ensamma, hon väcker kaptenen och officeraren och snart nog så blir det dödsfall och de märker också att de faktiskt inte VAR ensamma, och att det inte alls är byggmaterial de fraktar, utan människor.

Planeten som de försökte göra mer jordlik gick snett, så alla människor som finns där ligger i själva verket i kryotankar och sover, opererade med den mest avancerade som finns. Med hjälp av dem så drivs hela planeten som en gigantisk simulering, och alla som är där inne tror verkligen att de är på planeten.

Hur det slutar?

Den är lite seg emellanåt tycker jag nog allt, men rätt ok och rätt standard sci-fi.

Edit; betyg, lite mer än godkänt, så 3 av 5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har sett veckans Bondfilm: Octopussy.

Jag är säker på att krille kommer att gå igenom filmen betydligt djupare än mig, så jag gör bara en kort sammanfattning följd av en lista på saker jag lade märke till.

Plotten är ganska virrig, men handlar i grunden om att en rysk befälhavare av något slag inte gillar det här med nedrustning, och därför har gjort en helt fantastiskt omständig plan för att få Europa att nedrusta (?) utan att Sovjet behöver göra det. Jag visste inte att europeiska kärnvapen var huvudproblemet...

Om någon kan förklara för mig hur de förfalskade skatterna hängde ihop med bomben så blir jag tacksam. Antar att Krille har full koll...

- Q har en mycket mer aktiv roll här. Han åker luftbalong och håller vakt och grejer. Najs!
- Det var tydligen indiens tur att få lite skön kulturporr. Som vanligt frossas det i lokal "färg" i form av spikmatteliggare, svärdssväljare, ormtjusare, lustiga indiska fordon och så vidare.
- Octopussy själv är på tok för mjäkig för att få vara filmens titel. Knappast Bonds "farligaste motståndare"; hon är ju bara ännu en kvinnlig skurk som försöker charma / blir charmad av Bond. Bleh.
- En hel del magnifika mustascher. 80-talet, mmmm...
- Musiken hanteras MYCKET bättre i den här filmen än i den förra.

Jag tycker inte att den här filmen är något speciellt, egentligen. Ganska meh. Jag antar att Krille kommer att gilla den, han gillar ju den mer lågmälda Bondstilen med mer "realism". Själv sitter jag just nu mest och längtar efter Goldeneye, som jag minns som mer ösig.

Betyg: 3/5.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Året är 1983 och Octopussy har premiär.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/BP5NXcrD4Og&feature=player_detailpage#t=324s"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/BP5NXcrD4Og&feature=player_detailpage#t=324s" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

(Introt börjar vid 5:23 - jag hittade inget klipp med bara Octopussy-introt separat. Sorry.)

Filmens kicker börjar på Kuba med att Bond försöker sabotera vad som förmodligen är en kubansk flygvapenbas, men blir påkommen. Sen vidtar lite luftakrobatik i ett hopfällbart jetplan, BD-5J (då världens minsta jetplan) följt av en stor jävla smäll, och sen börjar introt.

Notera att introlåten inte är en titellåt. Låten heter "All Time High", inte "Octopussy".

En clown ramlar in på den brittiska ambassaden i Västberlin efter att ha rymt från en cirkus. I handen håller han ett falskt Fabergé-ägg, och eftersom det här är mitt i det kalla kriget så blir MI6 nervösa, i synnerhet som det äkta är på auktion just nu. Så Bond går på auktion och byter ut det riktiga ägget mot det falska som clownen ramlade in med. Han identifierar köparen som Kamal Khan, en afghansk prins som normalt säljer jox, och vips bär det iväg till Indien.

Väl i Indien så spelar Bond backgammon istället för baccarat och fuskar efter att Khamal Khan fuskat först. Kamal Khan blir skitförbannad och en vild jakt vidtar. Bond nuppar Kamal Khans kvinnliga sällskap Magda, som prompt snor det äkta ägget och drar, vilket Bond är okej med eftersom det finns en mikrofon och spårsändare i det. Khans kumpan Gobinda tar med sig Bond till sitt palats, där han får reda på att Khan har nåt fuffens med en sovjetisk general. Han flyr och infiltrerar Magdas riktiga arbetsgivares flytande palats fullt med vackra damer. När Khan får reda på att Bond är gäst hos Octopussy, som arbetsgivaren heter, så blir han skitsur.

Och därmed blir Octopussys palats angripet av onda thugees med såg-jojos. Bond kommer undan och följer efter Octopussy som ska till Östberlin med sin cirkus för att underhålla folket där och smuggla tsarryska juveler genom järnridån. Fast hängande under vagnen med smuggelgodset får Bond reda på att general Orlov, Khans kamrat, byter ut juvelerna mot en atomladdning som ska smälla av mitt under Octopussys cirkus nästa föreställning på en amerikansk flygbas i Västtyskland.

En vild jakt vidtar med tåg, Bond, general Orlov och general Gotol (minns ni honom?), en gorilladräkt, en knivkastare, en fräck bilstöld och en clowndräkt, innan Bond kan desarmera bomben. Sen drar Q, Bond, Octopussy och Octopussys cirkus till Indien och stormar Kamal Khans palats. Det fanns tydligen lite film kvar, så Bond och Gobunda, Khans livvakt, brottas utanpå ett flygplan innan Khan får vad han förtjänar och Bond kan pussa på Octopussy i lugn och ro.

---

Som sagt var, året är 1983. Svenska skolungar får fortfarande lära sig hur och var man ska ta skydd när atombomberna faller, och telefonkatalogen innehåller en sida kallad "när kriget kommer". Kriget är en realitet som visats om inte annat av att britterna just spöat skiten ur Argentina om Falklandsöarna.

Det var samma år som övningen Able Archer som höll på att utlösa tredje världskriget och koreanska flight KAL 007 (jo, faktiskt) sköts ner av sovjetiska flygvapnet. USA håller just på att placera ut mängder med Pershing II-medeldistansrobotar i västeuropa. Sovjet håller just på med sin största underrättelseoperation nånsin, Operation Ryan, efter att generalsekreterare Leonid Brezjnev och KGB-chefen Jurij Andropov klargjort att USA i hemlighet förberedde ett kärnvapenanfall mot Sovjet. Och grädden på moset blir när Reagan hävdar att marxism och leninism kommer att förpassas på historiens askhög inför brittiska underhuset.

Medan vi ändå håller på så har den neokonservativa rörelsen börjat "omstudera" CIAs underrättelser om östblocket och börjat publicera CIA Fact Books, vilket innehöll en väldigt paranoid tolkning om östs kapacitet, där frånvaron av bevis snarare togs som bevis på att Sovjet var jävligt bra på att gömma undan sina resurser.

Samtidigt har miljörörelsen och fredsrörelsen liksom slagit sig samman, och det är dagliga demonstrationer framförallt i Tyskland mot just Pershing II.

Så taget i den här läskigt paranoida tidsandan så framstår bakgrunden till general Orlovs plan som helt logisk. Planen i sig är dessutom hyfsat enkel: betala en smugglare med smugglade tsarjuveler att flytta in en atombomb som vänder den västtyska regeringen och får bort de där hemska Pershing II-robotarna från Västtyskland.

Det om bakgrunden. Det är inte därför jag har problem med Octopussy, utan med cirkusen, och framförallt clownbiten. Det är något med clowner som gör mig olustig, och det beror inte på Stephen Kings "It". Det är där som filmen går sönder för mig, och det blir inte bättre av att när Octopussys ninjor anfaller Khamal Khans palats så gör de det med ännu mer cirkuskonster. Jag har svårt att förlika mig med krokodilubåten också. Och såg-jojo? Lägg av!

Så man har en suverän bakgrund som fångar tidsandan klockrent, och på den lägger man en massa clownerier och jönserier och fjantiga gadgets! (Plus en del produktplacerade gadgets - nån som lade märke till hur ofta Sonys varumärke var i bild?) Nå, i alla fall fick Q bli pussad på av undersköna och lättklädda damer.

Vi har en ny M, som kan förmodas vara amiral Hargreaves från The Spy Who Loved Me eftersom det är samma skådespelare, Robert Brown, och det inte skulle vara orimligt att Hargreaves får ta över efter viceamiral sir Miles Messervy (Bernard Lee, som dog 1981).

Andra bekanta ansikten är major Boothroyd, även känd som Q (Desmond Llewelyn) som har en mycket mer aktiv roll här vilket krank uppmärksammar; Moneypenny (Lois Maxwell som vanligt), försvarsministern Fredrick Grey (Geoffrey Keen), och general Gogol från östsidan (Walter Gotell).

I rollen som Octopussy ser vi Maud Adams, som gör sin andra Bond-brud. Kamal Khan spelas av Lois Jourdan, och hans onde underhuggare Gobinda spelas av Kabir Bedi. General Orlov spelas av Steven Berkoff.

Även om musiken hanteras bättre generellt - nu är det gamle Bond-veteranen John Barry bakom pennan igen, istället för förra filmens Bill Conti - så är jag inte förtjust i introlåten heller. Det låter som att Rita Coolidge faktiskt inte klarar av den. Däremot håller jag med om att musiken funkar mycket bättre rent generellt, och jag gillade den lilla vinken att Bonds kumpan Vijay (Vijay Amritraj) signalerar sin tillhörighet till MI6 genom att spela Bond-temat på sin ormtjusarflöjt.

Så sammanfattningsvis, cool bakgrund och ståry som förmodligen missas av dem som inte var med då; ett av de läckrare flygstunten i filmhistorien i och med kickern; och jag är svag för filmer som tar med tsarryska kronjuveler som ett viktigt element och dessutom blandar in en auktion på Sothebys. Men sen kommer clownerierna och sabbar alltihop.

Edit: Bond är tillbaka nästa vecka i A View To A Kill.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Krille said:
såg-jojo?
Föga förvånade gillade jag dessa. Det blev lite fart och fläkt och åminde om tidigare Bondfilmer med högre stolleriratio.

Fast jag tyckte heller inte om clownerna. Inte för att de var obehagliga på något sätt, de kändes bara fåniga, liksom cirkusen i stort.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Krille said:
Text text text
Du avslutade inte med att säga vilken som är nästa bondfilm
så hur förväntar du dig nu att vi skall kunna acceptera det här som din vanliga bondanalys?

//Lukas som tycker det är detaljerna som gör det
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lu-kaazh said:
Krille said:
Text text text
Du avslutade inte med att säga vilken som är nästa bondfilm
så hur förväntar du dig nu att vi skall kunna acceptera det här som din vanliga bondanalys?

//Lukas som tycker det är detaljerna som gör det
Gah! Rättar!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Den här veckan har jag sett Salute of the Jugger (1989). Som är ännu en av de där gammla filmerna jag såg när jag var liten.

Den börjar med en liten introduktinostext. Denna får man läsa själv för det finns ingen berättarröst, något som bådar gott för filmen eftersom jag anser att ingen bra film har både och. Lågbudgetfilmer bör hålla sig till en introduktionstext eftersom det går att göra billigt, högbudgetfilmer kan lägga pengar på en häftig berättarröst som snackar medan man får se häftiga bakgrundsbilder undertiden.

Jag gillar ockås att den inte försöker ge några konstiga förklaringar. Det fastslås att inget vet varför man började spela "spelet" eller varför man spelar med en hundskalle. Förklaringar är ofta krystade och tråkiga, och i en film helt poänglösa. Här har vi förutsättningarna klara: Man spelar ett spel, och man gör det med en hundskalle. Acceptera och gå vidare.

Spelet som spelas är som en brutal version av rugby, fast med vapen. Fyra spelare i varje lag pucklar på varandra med olika former av tillhyggen, medan en femte ur varje lag slås med varandra om en hudskalle som de ska spetsa på en vass påle för att "göra mål". Jag älskar hur varje by tycks ha sitt eget lag och så en massa kringvandrande spelare som driver runt och lever på "prispengarna". Sköna hemmabyggda vapen och rustningar bidrar till en skön post apokalyptisk stämning, och i synnerhet "managern" som går runt med någon slags byrå i trä som ryggsäck känns riktigt härlig.

På många sätt känner jag att det här skulle kunna gå att stoppa in i mutant rakt av (kanske inte i UA, som är lite mer civiliserat =). Spelarna ser helt klart ut att kunna skydda sig själva från farligheter på resan, och de kringvandrande lagen skulle kunna vara synnerligen välkommna då de kommer med nyheter från andra bosättningar och kanske rent av med fornpryttlar de hittat/vunnit.

Generellt sett bra rollbesätning med skådisar som gör riktigt bra insattser. Rutger Hauer är stenhård som den ärrade veteranen och en ung Vincent D'Onofrio som hetsporre som hela tiden vill pröva sin styrka mot "de stora grabbarna". Manuset är helt okej och fångar en rätt schysst postapokalyptisk känsla i språkbruk och rytm.

Miljöerna är helsköna, från öknen de driver runt i till att börja med till den underjordiska staden de slutar i. Allt känns skitigt och nedgånget. Staden i synnerhet känns verkligen som något som kanske började som ganska högteknologiskt med nu är trasig och anpassad till nya tider och mer folk.

Kostymerna är också bra. Kläderna känns influerade från asien och mellanöstern till en blanding som känns både främmande, ihopraffsad och praktisk på ett sätt som gör att jag köper det nästan rakt av. Rustningarna och skydden spelarna har på sig ser verkligen ut som allsköns skrot blandat med trä och läder, som om de taigt tillvara på allt de kunnat komma över. I synnerhet skön kontrast till när de möter "de proffesionella" lagen i slutet av filmen där alla har likadana och prydliga rustningar. Kontrasten blir helskön.

Filmen klarar inte Bechdale-testet. Det finns förvisso två namngivna kvinnor som båda har rätt starka roller (båda spelar i spelet och sparkar rumpa lika bra som de manliga spelarna) och jag tycker att man framställer ett rätt jämlikt samhälle även om det inte direkt är så där jättemånga kvinnor med i filmen (ytterligare några stycken som kanske inte är namngivna, men i alla fall har några repliker). Tydligen är det tradition efter en match att byn ställer till med fest och ställer "sängkamrater" till förfågande och där erbjuds det både män och kvinnor till spelarnas förlustelser.

ÖVerlag känns filmen rätt inspirerad av Mad Max-filmerna, i synnerhet 3:an, men jag tycker ändå att man verkligen lyckats göra något eget av det istället för att sno saker rakt av.


Många sköna små detaljer i filmen som jag älskar: När de sitter och spelar shack på ett hemmabyggt bräde med hylsnyckeltillsattser som pjäser. "Den stora staden" är helt underjordisk, på ytan består den endast av ett pyttelitet plåtskjul med en hiss i. När managern ska beställa mat, men spelarna springer iväg en efter en och han måste modifiera matbeställningen hela tiden. De använder stora musselskal som tallrikar i den "fina matsalen".

På det stora hela en underbar postapokalyptisk film som fokuserar mer på vardagen snarare än någon stor katastrof eller ett episkt försök att förbättra världen.


Betyg 5/5, faktiskt. Riktigt skön rulle om man gillar skitig postapokalysm.

/Edit/
Tydligen finns det folk som startat en liga i "jugging", om än med vaderade boffervapen: http://www.jugger.org.au/jugging.html
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har just sett Nightwatch.

Jag har sett den förut, och gillar den skarpt.

Sammanfattning av filmen: Den utspelar sig i nutid, fast en nutid som är betydligt mer World of Darkness. Bland vanligt folk lever också "Others", folk som har olika förmågor och så. Formförändrare, vampyrer, häxor, siare. Bland Others finns det ljusa och mörka; de mörka vill leva rövare bland människorna och de ljusa vill hindra dem. För länge sedan skapades ett vapenstillestånd där man kom överens om vissa regler, där typ de mörka others fick leva rövare men bara när de fick licens till 'et av de ljusa. Byråkratisering av konflikten, kanske man kan säga.

1992 anlitade en då ganska clueless Anton Gorodetsky en häxa för att döda hans exflickväns ofödda barn, vilket då skulle få flickvännen att komma tillbaks till Anton. Det hela avstyrs av några ljusa others som stoppar det hela; dock upptäcker Anton att han själv är en Other genom att han råkar gå in i "the gloom", ett slags mörk och skadlig vid-sidan-av-verklighet som bara others kan komma åt.

Nu, 2004, jobbar Anton som en "night watch" - en av de ljusa Others som vaktar så de märka håller sig till vapenvilans regler. Han skickas iväg för att ta hand om ett par vampyrer som är på väg att döda en liten pojke. Han dödar den ena vampyren, den andra lyckas komma undan.

I samband med den operationen får han också visioner om något stort och dåligt som kommer att hända, tydligen centrerat kring en annars ganska tråkig tjej han råkade se på tunnelbanan.

Den här filmen är riktigt jävla snygg. Den visar upp ett sunkigt, punkigt, nedgånget modernt ryssland. Alla är typ orakade, lite tjocka, bakfulla, fula... Det är ingen hollywoodsk vision det här. Som ett ryskt World of Darkness - på väldigt många sätt. Den värld som målas upp skulle utan problem kunna vara ett WoD-hack, liksom. På ett bra sätt.

Förutom fotot och estetiken är även effekterna top-notch. En del (snygg och passande) cgi men också en hel del lek med fysiska effekter, och blandtekniker. Framför allt formförändrarna imponerar; den ena är snabb och effektiv och går på rutin; den andra är smetig och äcklig och jävlig. Båda är jävligt snygga.

Svagheter? Tja... det finns delar av filmens plot jag tycker känns lite krystad. Kanske. Och ibland känns det som att de har snygga effekter bara för att ha snygga effekter, vilket såklart är helt OK i min bok; jag gillar ju spektakelfrosseri.

Och jag är rätt säker på att filmen inte fixar bechdeltestet. Det finns flera namngivna karaktärer (SLP:er höll jag på att skriva) som är kvinnor, och de är sannerligen inte inaktiva, men jag kan inte påminna mig om något samtal mellan två av dem just nu. Jag var för upptagen med resten av filmen för att tänka på det medan jag såg den. (Och med att meka lite med min dator, som jag gjorde parallellt).

Nå; det finns nog ingen film som får mig att vilja spela World of Darkness så mycket som den här. Jag älskar stilen och stämningen och estetiken och språket och alltihop. Jag skulle kunna sätta en svag femma eller en stark fyra; det är jävligt klurigt. Men det får bli 4 i betyg den här gången.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
En double feature! Jag har nu även sett Six String Samurai (1998). En film jag aldrig har sett förut, men titeln lät cool och jag var på humör för lite mer postapokalyps.

Jag fattar inte hur jag kan ha missat den här filmen! Det är rakt igenom jättecool! Buddy Holly, med elgittar och samurajsvärd färdas genom ödemarken på väg till Lost Vegas för ett gig. Kan det bli häftigare? Massor av influenser av "the Warriors" tycker jag med helsköna gäng, bakgrunsmusik är grym rock 'n roll med inslag av en radiopratare helt i stil med Warriors.

Miljöerna är enkla med helhäftiga och mycket stämningsfulla. Kostymerna är också rätt enkla men ännu mer stämningsfulla. Dialogen är även den rätt enkel men jäklar vad hård den här:

Buddy: Who are you?
Death: Death...
Buddy: Cool!

Mesh-Head: If I were you, I would run.
Buddy: If you were me, you'd be good-lookin'.

Nämnde jag musiken? Helskönt soundtrack av The Red Elvises. Så jäkla rätt!

Den här filmen får en solklar femma av mig! Faktum är att jag redan sitter och ser om den.

Betyg: 5/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har sett Warm Bodies på bio.

Jag läste boken först. Den är en av de bästa böcker jag läst på flera år. Klockren, rolig, feelgood, awesome.

Det här är alltså en filmatisering.

Filmen och boken handlar om zombien R, som känner sig ensam och vilse. Sen träffar han en levande tjej, äter hennes pojkväns hjärna, blir kär och börjar steg för steg bli mer mänsklig igen tack vare teh power of feelings.

I grunden är plotten extremt touchy-feely och verkligen ingenting för den som gillar kall, hård verklighet och hopplöshet. Man kan rentav säga att det här är en anti-zombiefilm; den går precis emot alla traditionella zombiefilmsteman och perspektiv, till förmån för hippiekänslobaserad naivitet.

Basically, it's a chick flick med zombies.

Men jag gillar det, som fan, för jag är en softie.


Nå; filmen är inte riktigt lika bra som film som boken är som bok. Den hade behövt vara ungefär en halvtimme längre; mycket av klippningen av plotten kändes abrupt och konstigt. Till exempel M's förvandling som blev alldeles för plötslig. Ibland kändes filmen också lite väl musikvideo:ig.

Men, den var bra. Jag skrattade, grät och var genuint underhållen i stort sett hela filmen.

Den fixar Bechdel också, dock inte med speciellt mycket marginal. Å andra sidan är det en film om ett kärlekspar så det är klart att de flesta konversationen killen har med andra blir om tjejen och de flesta konversationer tjejen har med andra blir om killen.

Betyg: 4/5
 
Top