Nekromanti "Rollspel nära leda till mord"

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Iof..

fast frågan är just om det är rollspelet so är en av de viktiga frågorna i det hela ?
Min tolkning av det hela kändes det som det iaf.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Fel vinkling...

Jag tycker också att rubriken är konstig, med tanke på att det i artikeln nästan inte nämns ett enda ord om rollspel, utan mest om film...men det skulle väl inte vara någon sensation i "Filmer ledde nästan till mord". Det är ju uttjatat nu.

/Skuggvarg
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Fel vinkling...

Den troliga anledningen till att rubriken blev som den blev kan vara att rubriken inte skrivs av artikelförfattaren. Samt att en sådan rubrik som sagt slår bättre än "Filmer ledde nästan till mord", särskilt som rollspel alltid varit ett känsligt ämne...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Fel vinkling...

Ordet "rollspel" finns med fyra gånger.

Rubrik: "Rollspel nära leda till mord"

Ingress: "Dådet var, enligt åklagaren, planerat och inspirerat av våldsfilmer och rollspel."

Brödtext: "Där framgår det att vännerna lekte rollspel inspirerat av våldsfilmer."
"På chatten skev han för något år sedan till sin rollspelskompis"

I samtliga fall handlar det om ett annat slags rollspel än vad de flesta av oss sysslar med, men...

/Mikael - tycker inte om detta..
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Så länge inga rollspelsprodukter nämns vid namn tror jag faktiskt att de flesta inte associerar termen med bordsrollspel, utan med den typ av rollspel som dramapedagoger sysslar med, och den typen har jag alltid ansett vara ganska suspekt och kan leda till en massa tråkigheter...Vill minnas att Didi Örnstedt är dramapedagog... AHA!!!Fast det var väl det du menade antar jag.../images/icons/doh.gif
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Re: Vem fan läser Aftonbladet?

Och i Helsingborg, Landskrona och Lund där har i alla fall jag sett utdelningsboxar.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Medias framtoning..

Ställ frågan såhär:
Vilken nyhetstidning är bland de största i sverige....
Svaret är b. la Aftonbladet & genom det så kommer man fram till en stor del av massan.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Jag är så trött på denna sensationalism

Först var det Bio, sen var det serietidningar, sen så var det TV och nu så är det rollspel som är "boven" i dramat.

Som jag ser det så är det Sensationalism.

Det här:

"Där framgår det att vännerna lekte låtsaslekar, så som cowboys och indianer. men inspirerat av våldsfilmer. De kallade varandra "kriminella partners" och bollade namn mellan sig på personer som förtjänade att dö. Vid flera tillfällen promererade de på Gärdet med basebollträn och knivar under jackorna, på spaning efter lämpliga offer."


Får inte rikgtigt lika mycket uppmärksamhet some det här:

"Där framgår det att vännerna lekte rollspel inspirerat av våldsfilmer. De kallade varandra "kriminella partners" och bollade namn mellan sig på personer som förtjänade att dö. Vid flera tillfällen promererade de på Gärdet med basebollträn och knivar under jackorna, på spaning efter lämpliga offer."

Och att sen rollspel existerar i varenda rubrik trots att det kanske inte ens nämns i artikeln är bara ren förföljelse.
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Så ni menar att era spelmöten inte är våldsorgier?
Skojar ni med mig, håller ni inte ens på med droger?
Är jag den enda som är kvar i konspirationen mot samhället som vi har med scouterna efter att Didi avslöjat oss?

Allvarligt talat så tror jag säkert att det krävs mer än en så oskyldig hobby som rollspel faktiskt är för att folk skall börja slå ihjäl varandra.
Sedan har jag i och för sig inga problem med att tro att våldsfilmerna och rollspelet bidragit till viss del. Att sedan säga att det skulle ha en större roll än uppfostran är ju mist sagt stolligt. Jag kan ju lova att överklassfadern har betydligt mer med det att göra.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Vem fan läser Aftonbladet?

Och du tror att människor som är intresserade av logiskt slutledning och sanning läser Aftonbladet?

Tack för den genomtänkta förlämpningen! /images/icons/smile.gif

Känner massvis av människor som läser aftonbladet på internet (däremot ingen som köper den) och de är alla hyfsat intelligenta. /images/icons/laugh.gif
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Uppföljning

Mottog följande svar från journalisten ifråga:

Hej!

Nej, detta är ingen kampanj mot Sveriges organiserade rollspelare. Jag har aldrig hört talas om Didi Örnstedt. Jag skriver om ett åtal där det på ett mycket tydligt vis, inte minst av gärningsmannen, visas hur filmvåld och "att leka film", dvs rollspelsliknande historier haft betydelse för hur han har agerat. Det finns ingen färdig psykiatrisk undersökning, men det är fel att påstå att artikeln inte innehåller sådana uppgifter. På flera ställen refereras till att pojken börjat känna att han inte finns i det verkliga livet, att det han gör inte är på riktigt. Den sortens föreställningar kommer naturligtvis finnas med i bedömningen av brottet när rättegången hålls. Men det tycks i så fall vara en engångsföreteelse. I den 180 sidor tjocka förundersökningen,där många i pojkens närmaste omgivning förhörs ingående, beskrivs han som en högst normal person. Ingen kunde föreställa sig att detta kunde hända.

Hälsningar
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,648
Location
Uppsala
I första förhöret på sjukhuset säger Fredrik att han inte förstår hur han någonsin ska kunna lita på en människa igen.

Jag klandrar honom inte. Däremot undrar jag vad hela historien har för koppling till rollspel och, som Björn nämnde, vilken form av rollspel? Det betyder liksom ingenting.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,648
Location
Uppsala
Journalistik...

...kollar alla journalister rutinmässigt upp om killen spelade rollspel. Vi blir svartmålade.

Hmm. Journalistik går ut på att förklara för etern vad som egentligen händer. Ofta innebär detta att journalisten försöker besvara frågor som hur, var, varför och så vidare. I tidningar, som har mer utrymme än exempelvis TV-nyheter, innebär detta ofta att en bakgrund om personen i fråga målas upp. Hittar journalisten här något udda så läggs tyngdpunkten på det istället för på allt det alldagliga.

Det spelar egentligen ingen roll om det är en känd golfspelares före detta fru, en rollspelare eller OJ Simpson. Så länge det finns något särskilt att skriva in i rubriken så lockar det fler läsare och då säljer tidningen fler ex, får mer reklampengar och kan anställa fler journalister som gör exakt likadant!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vem läser Skuggvargs signatur?

Estimated launch of Skuggvargs rollspel in 5…4…3…2…1…System Failure…dammit...

Skuggvarg gråter i det tysta, men ingen ser.. Ingen ser Storugglas kamp i mörkret.. *Dum-dum-DUM!*
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Uppföljning (av annan sort)

Jag läste USA Today på flyget hem från Geneve idag, och där uttryckte en FBI-"profiler" tankar om att "prickskytten" som har skjutit en massa folk i Washington med omnejd, "måste ha spelat Dungeons & Dragons". Bara sådär, oförhappandes, utan någon eftertanke eller analys.

"Det bara måste vara så", liksom.

Hur trött får man bli?
 

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
Var han en bra prickskytt? ;)

Undrar om han skjöt d20:or på förbipasserande med slangbella? En riktigt duktig d&d-spelare skulle nog klara av det tror jag.. /images/icons/grin.gif
 
Top