Nekromanti Rollspel när man är full

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
jag har lagt märke till att man rollspelar roligt när man är full, alltså ganska oseriöst men ändock roligt på sitt sätt, brukar ni spela när ni är fulla??!!???

Jag gör det ibland, mest på internet men ändå, det är kul!!!!

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Jodå, det har väl hänt, tramsiga spel får det bli. Fast ännu bättre är att supa och börja slåss över ett parti Risk el. Monopol!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Schlöss är la inte så trevligt, om man inte vinner då såklart /images/icons/wink.gif

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Han vinner nog

"Schlöss är la inte så trevligt, om man inte vinner då såklart"

Adragoor brukar antagligen vinna om jag får gissa. Han är stor och farlig och berättar glatt om vilka hemskheter han utför på livespel ute i skogarna. Dessutom återfinns i hans hem allehanda vapen, ringbrynjor, bilder på folk som skjutit sig i huvudet med hagelbössor och sånt. Men klappar man honom snällt så är det ingen fara... tror jag... /images/icons/tongue.gif )
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"jag har lagt märke till att man rollspelar roligt när man är full, alltså ganska oseriöst men ändock roligt på sitt sätt, brukar ni spela när ni är fulla??!!???"

Jag blir aldrig full längre (lång personlig historia, jag är inte nykterist men "super" aldrig nu för tiden) men på den tiden jag tog mig en bläcka då och då blev jag knappast bättre på att rollspela - jag får usel koncentrationsförmåga, upprepar mig, och blir framförallt dyng-trött om jag inte rör mig konstant (fast då kan jag å andra sidan hålla igång väldigt länge).

Så jag tror det helt beror hur man reagerar på alkohol. Jag har själv inget som helst behov av alkohol för att "koppla av" eller "släppa loss", t.ex.

Nightowl, som VET att det borde vara biologiskt omöjligt att orka mer av kröken, men han gör det - åtminstone under en kort period.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Förfestrollspelet.

Förfestrollspelet! Den bästa av alla förfester. Nej men ärligt, hur förfestar man om några polare ska till baren? Porrfilm? Ja, i de flesta fall. Lite kortspel? Ja, händer också. Lyssna på musik och bara supa allmänt? Ja fan. Det händer det mé. Men vad är då bäst? Joa, det roliga och sociala förfestrollspelet! Efter läst om ett gammalt sånt, skrev jag ett nytt eget och tog lite regler här och var. Fummel är taget från Playelf (tappa tärningen på golvet). Bara det att man fumlar som fan i förfestrollspelet, när man nästan spelat klart (tärningskrig är kul). Jag kan nämna många regler som är tagna för att passa detta spel, men för att göra det hela kort. Alla har lite grundegenskaper samt runt 5 färdigheter. Man har från 1 till 6 i alla saker, och slår helt enkelt med 1T6 för att se om man lyckas. 1 är alltid perfekt! Sen har alla varsin arketyp, finns en lista att välja mellan (<I>Den starke barbaren, Den smarte magikern, Den tuffa krigaren, Den töntiga bågskytten, Den lömske tjuven, Den charmerande riddaren, Den fikusaktiga fågeln, Den glade barden.</I>). Sen är det bara å ut å spela. Uppdraget ska alltid vara det samma, man ska rädda prinsessan och döda draken (vi har iofs, under säkert 5 försök, aldrig nått draken och prinsessan men tanken är alltid god). Alla dricker en öl innan spelet börjar, eller så kan man vara social på en bar och dricka en öl (i rollspelet dvs). Sen finns det lite saker som kan hända, gör man rätt handlingar får man dricka öl (SL delar ut klunkar). När man druckit upp en öl får man tillbaka alla förlorade KP om man dunkar den i bordet och rapar... sånna regler finns i massvis. Ja, det är ett kul sätt att förfesta på. Säkerligen det bästa.



<I>
Lite utdrag från spelet...

Arketyper

Den starke barbaren.
Du är stor och stark och dum. Du gillar att slåss - hatar att tänka och du är lättlurad och trög. Förövrigt gillar du också kvinnor. Verkligen älskar dem! Eftersom du är ful och påträngande gillar dock inte kvinnorna dig. Detta leder till att du ibland begår moraliska fel. Som våldtäkt.
Ras: Människa.
Svärdshand: Dubbelhänt.
Grundegenskaper:
Styrka 4 Hårdhet 3 Snabbhet 2 Intelligens 0 Karisma 1 Utseende 1 Storlek 3
Speltips:
Tala dumt och bete dig dumt. Gör inga smarta drag, utan gå bara rak på sak. Drick öl på barer och leta kvinnor.
Citat: Ugga ugga? Vilja nu! Ugga ugga!

Den smarte magikern.
Du är smart och gillar att visa det. Du skryter, pratar överlägset och ser ner på alla. Du älskar att ha rätt, vilket du också oftast har. Många ser upp till dig - andra hatar dig. Det bästa du vet är att använda dina magier för att hävda dig. Du älskar att ha makt.
Ras: Människa.
Svärdshand: Högerhänt.
Grundegenskaper:
Styrka 1 Hårdhet 1 Snabbhet 3 Intelligens 4 Karisma 3 Utseende 2 Storlek 2
Speltips:
Prata inte med andra spelare sålänge de inte har något viktigt att säga. Ingrip inte i stirden innan åt slutet - så att det verkligen syns att det var du som räddade dagen.
Citat: Ditt patetiska kryp. Tror du jag nerlåter mig att dra i spaken? Du borde skämmas!

Den fikusaktiga fågeln.
Du är jättestörande och pratar som du fått en katus ner i gapet. Du kvackar oavbutet och alla stör sig på dig. Du är inte heller bra på någonting, och kan inte utföra något bra. Du är bara ett irritationsmoment. För att vara ärlig hör du inte hemma i denna fantasyvärlden eftersom detta ska vara den perfekta världen. Du hör hemma i Ankeborg. Rekomenderad för folk som inte vill bli allt för fulla.
Ras: Anka.
Svärdshand: Vänsterhänt.
Grundegenskaper:
Styrka 1 Hårdhet 1 Snabbhet 1 Intelligens 1 Karisma 0 Utseende 0 Storlek 1
Speltips:
Försök att flyga lite då och då. Se till att sånna som dvärgen ser det och påpekar att du är en fjant.
Citat: Kreesss, kvack kuack, kuaaaa..! Kvack!

ovs.



En 'dos' menas 10-20 cl öl, dvs runt 1/3's burköl.

Händelser.

När någon spelare letar efter en bar får alla ta en dos.
När en spelare letar efter en brud så får denne ta en dos.
När en spelare talar till en brud får denne ta en dos.
När en spelare säger att han halsar den nyss inköpta ölen så får han ta en dos.
När hjältarna räddar prinsessan får de alla dra en hel öl.
När Riddaren stoppar Barbaren från att göra moralbrott får denne ta en dos.
När Barbaren lyckas med ett moralbrott får denne ta en dos.
När Krigaren påpekar att Bågskytten är töntig får krigaren ta en dos.
När Bågskytten uppenbarligen beter sig töntigt får denne ta en dos.
När Bågskytten flyr för ensamma, små varelser får denne ta en dos.
När Fågeln lyckats reta upp någon annan så mycket att denne anfaller Fågeln får så får Fågeln en hel öl (eftersom detta nog blir det sista han gör).
När Magikern lyckas visa sin överlägsenhet genom att ha rätt i någon fråga, så får denne ta en dos.
När Barden börjar berätta en saga får denne ta en dos.
När Barden lyckats berätta en så bra saga att alla lyssnat intensivt i minst en minut får denne dricka en hel öl.
När Barden spelar en låt som uppenbarligen höjer stämningen så får denne ta en dos.
När Tjuven dödar någon oskylldig får denne ta en dos.
När Tjuven tar från de rika och ger till sig själv får denne ta en dos.
ovs.

Monster.

När en spelare dräper en bonde, vanlig snubbe, eller annan civil får han en dos.
När en spelare dräper en kvinna får han som straff ge bort en hel öl till personen till vänster.
När en spelare dräper en Orch får denne ta en dos.
När en spelare dräper en Rese får denna ta två doser.
När en spelare dräper Den fikusaktiga fågeln så får alla bortsett den spelaren ta en dos.
När en spelare dräper en demon får denne ta två doser.
När en spelare dräper en drake får denna dricka en hel öl.

</I>

Ja, det var lite utdrag ur spelet, modifierat från dodkrökarrollspelet som uppenbarligen många folk glömt bort. :)

Mac - ehum
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Kanon!

Roligt inlägg!

"Uppdraget ska alltid vara det samma, man ska rädda prinsessan och döda draken (vi har iofs, under säkert 5 försök, aldrig nått draken och prinsessan men tanken är alltid god)."

Haha, kan dock tänka mig scenen om ni verkligen kommer fram.

Magikern: Ser ni draken?
Krigaren: Du menar bå*hick*da?
Fågeln: Båda? det är *hick* väl *rap* tre?
Babaren: Det är *hick* lungt jag har redan tagit hand om draken eller vad det nu var? Vad liten *hick* den var.
Riddarn: *hick* vi kom försent, prinsessan är redan *hick* död.

Själv har jag faktiskt aldrig spelat rollspel full, får kanske testa vad. Var kan man få tag på de kompletta reglerna?


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Ha! :)

:)

Vi har faktiskt nästan kommit fram till draken en gång när vi spelade. Enda problemet var att jag, som SL, ville dricka lite mer öl (jag var iofs redan mest drucken men i alla fall)... så jag krossade taket i grottan (det kom en blixt från ovan) och alla dog under stenraset (SL får ju drick när han lyckas döda lite spelare). Nåväl, det var ändå dags att gå den gången så ingen tog illa upp :)

HoooOo, på tal om minnen. När vi spelade en gång satte min polare Dennis, som var magiker, bara i teleportera, karisma samt ragga-snygga-brudar färdigheterna... det var så jävla lamt att han teleporterade sig runt och klängde överallt.. ;)

Nåväl, reglerna, mja, jag håller på å skriva (när jag tittar ser jag att filen är 12,4 kb) och grunden är väl klar. Jag får väl ta mig i kragen och göra klart det, så ni alla kan testa hur det känns att inte komma ihåg vad ordet 'orch' eller 'drake' syftar på - alltså i slutet av ett spelmöte.. ;)

Mac
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Det hela beror väll på hur man vill spela. Själv tycker jag det blir fånigt om man skall behöva vara full för att spela rollspel och ha kul. Mina spelare brukar vara tillräckligt tarvliga när de är nyktra. Jag tycker också att alkohol förstör din kropp och ditt sinne.
Ta mig inte fel nu. Jag är ingen nykterist fanatiker som vill få alla att suta dricka. Jag tycker att man skall dricka precis hur mycket man vill och när man vill bara man inte drar in mig i något jävelskap för det.
Tillbaks till ämnet.
Jag kan helt klart förstå varför man skulle vilja prova på att spela full. Även jag funderade på det under den tiden jag drack. Dock så hade jag en förmåga att dricka för mycket och hur kul den än är när man spelar så vill jag komma ihåg vad jag spelade dagen efter.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Nej nej nej nej!!!

När man lirar rollis så ska hjärnan vara skärpt. Supa kan man göra efteråt, t ex går på krogen för att fixa eftersnacket under något ledigare former efter ett mastigt och intressant spelmöte. Sprit och rollspel hör lika väl ihop som sprit och bilkörning. Inte alls, med andra ord. Aja baja!

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
full & seriöst... tror inte det..

Visst allt blir så mycket roligare när man är lagom full. Speciellt om man spelar Paranoia eler nått sånt spel...

Har väll testat, men kommer inte ihåg SÅ mycket av kvällen....

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,922
Location
Nordnordost
Jo.

Rollspel och alkohol går fint att kombinera, detta vet jag av egen erfarenhet. Man behöver inte ens speciella regler, vi kör med standard DoDv6. Några erfarenheter har jag dock gjort som jag vill dela med mig av:

1. Det funkar bäst om alla är något så när lika berusade. När en del av gruppen får för stor ledning så är det lika bra att lägga undan böcker och tärningar och leta upp en efterfest.
2. Det är _inte_ ett lämpligt sätt att introducera nya rollspelare till hobbyn. De vilsna stackarna har nog att tänka på ändå.

Nå nå, ett sista råd får väl bli, om du inte får köpa din dryck själv på systemet så är du nog för ung för just den här sortens rollspel, ge dig till tåls ett par år.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Har hänt någon gång för länge sedan.....en spelare somnade i soffan....men vi andra tappade ganska snabbt intresset och började prata om annat.....det fungerade alltså inte särsklit bra.

Men ett glas whiskey eller två, fungerar utmärkt.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jasså?

"Rollspel och alkohol går fint att kombinera, detta vet jag av egen erfarenhet."

Det beror väl på hur lättroad man är. Men jag skulle inte betrakta det som något annat än slöseri med tid. Lika korkat som att spela avancerade strategispel plakat. Till vilken nytta?

"om du inte får köpa din dryck själv på systemet så är du nog för ung för just den här sortens rollspel, ge dig till tåls ett par år."

Tagga ner grabben! Jag tänker inte börja skryta med dig hur mycket jag dricker, men systembolaget har vid det här laget varit mig en kär butik i tio år, från det att jag första gången med darrande hand höll upp ett fullt lagligt leg för butiksbiträdet, som genast konstaterade att jag faktiskt hade åldern inne. Vad gjorde du för tio år sedan?

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Targon on 2001-08-06 11:59.</EM></FONT></P>
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Jasså?

Nu tycker jag det vrre kul om du hotade honom till livet och lemlästade hans hund. Så att vi får en bra forsättining på den här diskussionen.


Caen/ Som inte förstår hur det kan komma sig att Targon alltid tjafsar med någon......

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Tjafs hit och dit

Jag kan garantera att jag är en mycket snäll grabb som aldrig skulle kunna göra en fluga för när. Man kan tjafsa på allvar och man kan tjafsa på skoj. Jag brukar föredra det senare. Om sedan folk sitter framför sina burkar och tror att jag alltid är allvarlig är det inte mitt problem. Jag tänker inte lemlästa någons hund bara för att jag tycker att man bör vara nykter under spelmöten. Och jag bjäbbar tillbaka, dock med glimten i ögat, när det insinueras att jag skulle vara en nykter liten snorvalp som är för ung för att gå på systemet.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Tjafs hit och dit

Skära av tassarna då? Plocka ut ögonen? Klubbmosa svansen? Hälla kokande olja på? Det skulle säkert göra dig till en mer balanserad människa med bättre helhetsperspektiv om du gjorde så........

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Tjafs hit och dit

"Det skulle säkert göra dig till en mer balanserad människa med bättre helhetsperspektiv om du gjorde
så........"


Jag ska göra dig riktigt besviken. Jag håller för öronen och låtsats att jag inget hör.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 
Top