Nekromanti Rollspel, musik och Leitmotif

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Detta inlägg är ställt till er som på ett eller annat sätt använder sig av musik i samband med spelledande. Har ni något särskilt musikspår som ni reguljärt använder er av för att "sätta känslan" för spelvärlden, som ett stadigt inledningsspår som reperteras lite då och då och i slutet av äventyret? Alltså, ett ledmotivspår som sätter temat för spelvärlden eller scenariet?

Själv letar jag fortfarande efter ett bra ledmotiv till Daimonion. Lutar dock åt Hans Zimmers utmärkta soundtrack till Thin Red Line, exempelvis spåret "Beam".
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Hoppas du lyssnat på musiken till filmen Tous les matins du monde Musiken framförs av Jordi Savall, finns att finna på AliaVox. Annars så kan jag rekomendera Symphoni No.3 av Henryk Górecki. Men det tema som jag föredrar i bakgrunden är A Man in a room, Gambeling av Gavin Bryars... tyvärr är det ingen som orkar spela om jag skulle ha det på i bakgrunden.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Hela Mortiis skiva "The Crypt of the Wizard" är en form av ledmotiv för mig när jag spelleder DoD6. Maken till stämningsfull och trolsk urskogsmusik får man leta efter. Skivan andas Trudvang på både höjden och bredden. Alla som inte har hört den borde ge sig av till http://www.soundpollution.se/ och beställa genast. Jag såg att den var extra billig just nu, bara 99 kronor.

Jag är alltid på jakt efter bra musik till Mutant. Järnringens egna soundtrack är trevligt, men inte värst mutantigt. Det enda jag hittar som faller mig på läppen och som är så där riktigt träffsäkert är låten som spelas på cantinan i Star Wars: A New Hope.

- Vulf
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Har ni något särskilt musikspår som ni reguljärt använder er av för att "sätta känslan" för spelvärlden, som ett stadigt inledningsspår som reperteras lite då och då och i slutet av äventyret? Alltså, ett ledmotivspår som sätter temat för spelvärlden eller scenariet?"

Jodå. Något sådant letar jag alltid upp.

Senaste Star Wars-kampanjen inleddes med temat från filmen Daylight, och kampanjen avslutades med Splashdown från Apollo 13.

Nuvarande kampanjen i Andra Imperiet inleds med "Inner Universe" med Origa, temat från Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, fast jag funderar på att byta ut det mot "Rise" från 2nd GiG, även det med Origa.

Och den kommande Feng Shui-kampanjen kommer att ha "Kung Fu" av Ash (sluttemat från Rumble in the Bronx) som tema.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Hoppas du lyssnat på musiken till filmen Tous les matins du monde
Jepp, utmärkt soundtrack som tyvärr dock inte passar till den tidskänsla som jag är ute efter i Daimonion. Musik som är 100 år för tidig, helt enkelt.

Symphoni No.3 av Henryk Górecki
Jepp, jag har försökt att misshandla denna i CoolEditPro men utan större framgång. Har dock inte gett upp helt.

A Man in a room, Gambeling av Gavin Bryars
Lyssnade på några klipp av skivan via All Music Guide. Låter på en och samma gång schysst och helskumt. Musiken verkar hur bra som helst, men den där gubben som pratar kort emellan, det gör mig minst sagt nervös. :gremcrazy:
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
För ett par år sen hade vi "Dagens Tema Låt" inför varje spelmöte. SL fick då välja ut någon lämplig låt som kanske anknöt till den nuvarande situationen i äventyret.
Numera har vi som oftast musik på i bakgrunden under spelets gång så någon Dagens Tema blir det sällan. Musiken blir i stället blandskivor av det vi gillar att lyssna på. MP3 har ju som bekant underlättat för oss rollspelare.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
naer jag spelledde oraklets fyra oegon anvaende jag en och samma laat av mozart varje gaang loennmoerdarna var med i spelet. de plockade av rollpersonerna en efter en och efter ett tag kunde jag saetta igaang skivan paa saa laag volym att den inte hoerdes medvetet. aendaa skruvade spelarna sig som om de satt paa en obekvaem sten och inte i en go soffa. pavlov och hans hundar alltsaa. funkar kanonbra foer att faa spelare dit man vill. [insert elakt skratt haer] vissa av spelarna tycker fortfarande det aer obehagligt att lyssna paa mozart saa jag aaker vael paa en staemning snart...
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Finntrolls skiva "Visor om Slutet" är nog den jag allra oftast spelar under våra DoD-möten. Hela skivan är så mycket mystisk urskog och så rätt att jag aldrig kan få nog av den. Tyvärr är det den enda av Finntrolls skivor som enligt mig är lämplig bakgrundsmusik, över halva skivan är instrumental och de låtar som har sång passar också, med några undantag, mycket bra att spela i bakgrunden. De andra är inte mindre stämningsmusik, men de passar kanske bättre på värdshus än ute i de dunkla, vidsträckta skogsmarkerna.

Förutom denna så har jag några soundtrack som jag brukar köra emellanåt. OST till De Två Tornen är imo helt utmärkt rollspelsmusik, och Braveheart har även den ett soundtrack som kan spelas igenom rakt av. Många andra filmer har musik som på sina ställen passar, men det är få vars skivor kan spelas igenom i sin helhet. Oftast måste man välja vilka stycken som ska spelas var, och då kan det vara svårt att byta utan att det blir onödiga pauser i själva spelandet.

/Berserk
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Oftast måste man välja vilka stycken som ska spelas var, och då kan det vara svårt att byta utan att det blir onödiga pauser i själva spelandet."

Spellistor eller hembränt!
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Det är väl bara att...

Oftast måste man välja vilka stycken som ska spelas var, och då kan det vara svårt att byta utan att det blir onödiga pauser i själva spelandet.
...vid behov redigera ett antal låtar i exempelvis Cool Edit eller något annat ljudbehandlingsprogram, samla dem på en enda skiva och döpa dem vid namn som gör det lätt att identifiera vilken stämning var och en av låtarna förmedlar och var i äventyren de med fördel kan användas. Spela varje låt på repeat och skippa fram och bak med fjärrkontrollen när det är dags för nästa scen. Tänk gärna ut i förväg själva låtordningen och i vilken scen vilken låt ska användas. Svårare än så är det inte.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Personligen skapar jag olika spellistor till Winamp för olika situationer (ambient, action, tension, etc.) och letar mer efter ett visst "sound" som jag tycker framhäver känslan i den kampanj jag för tillfället spelleder.
Byte av spellista görs enkelt genom att använda fjärrkontroll.

Detta har lett till att spelarna ganska snabbt nu plockar upp när något är på väg att hända (de ser inte fjärrkontrollen, btw) då musiken ändras. Det har också blivit så att musiken också har drivit dem till att göra vissa handlingar. Till exempel så tenderar de att blir ganska heroiska om en strid inleds med en fartfylld heroisk låt, osv.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Jo, det är alltid en möjlighet, men det råder inte bot på att man har svårt att tajma när en låt bör komma. Spelarna kan ju dröja hur länge som helst i skosnöresaffären innan de beger sig in i den övergivna, förfallna kyrkan. Men det snabbar ju såklart upp bytet, om man bara behöver flytta några steg ner i listan eller trycka på Next Track några gånger istället för att byta hela skivan.

Vi hade t.o.m. ett projekt på gång, där Legioth investerade i en liten crossfader och vi körde musiken från två cdspelare och en mp3spelare, och det måste medges att det fungerade. Men själva spelandet började sakta förskjutas ur centrum och vi koncentrerade oss nästan mer på stämningsmusiken än spelandet. Det var inte heller så lyckat, därför försöker jag nu istället hitta skivor jag kan köra igång och glömma bort. De få gånger vi spelar vill jag kunna koncentrera mig på spelledandet och inte på musiken. :gremsmirk:

/Berserk
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jo, det är alltid en möjlighet, men det råder inte bot på att man har svårt att tajma när en låt bör komma. Spelarna kan ju dröja hur länge som helst i skosnöresaffären innan de beger sig in i den övergivna, förfallna kyrkan."

Det brukar jag lösa på ett av tre sätt:

1) En rätt generell spellista, som funkar både i skosnöresaffären och den övergivna kyrkan rent generellt. Det är oftast det enklaste.

2) Flera spellistor för olika stämningar, en för att kräla omkring i kyrkor, en för att fajtas, en för att jaga etc. En lätt metod att byta spellista (genvägar på skrivbordet, tillägget InstantDisc till WinAMP, eller en fjärrkontroll). Så fort en spelare vrålar "Jag skjuter" så sätter man igång actionspellistan och struntar sedan i spellistan. Se bara till att ha slumpvist valt spår som start, så att man inte alltid börjar på samma spår när man byter lista.

3) Anpassa spelmötet efter musiken. Spelades plötsligt Imperial March? Jamen då är det ju uppenbart: Imperiet hoppade just in på något sätt. Dörren sparkas in och in stövlar en pluton stormsoldater, eller in kommer en Star Destroyer, guns blazing, och så vidare. Det är den mest överraskande metoden.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Problemet?

Jag fattar inte problemet. Om man nu har en specialskiva med rollismusik är det väl bara att skippa fram och tillbaka i enlighet med lämplig spellista.

En polares polare har för övrigt löst det på följande sätt vad det gäller att sortera upp olika spår för olika spelkontexter. Han har helt enkelt gjort olika skivor för olika spelsituationer. Exempelvis "Da City" som utspelar sig i stadsmiljö, "Crime World" som kan sägas vara thriller-musik i stadsmiljö, "Green Light är skogsmusik medan "Mountains" är till för rollis i bergsmiljö, etc.

Så det är bara att ta rätt skiva och rätt låtlista och köra på. Funkar alldeles utmärkt! Se bara till att ha en cd-spelare där det är möjligt att köra varje låt för sig på repeat.
 

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
"OST till De Två Tornen är imo helt utmärkt rollspelsmusik"

Verkligen? Jag har alltid dragit mig för att försöka använda soundtracket från de där filmerna som rollspelsmusik eftersom alla har hört den flertalet gånger.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Re: Problemet?

"Problemet" (dvs. det ganska så icke-existerande problemet, eftersom det faktiskt funkar rätt bra som jag brukar köra) är att en CD inte är speciellt lång, och att man ofta hinner höra igenom den tre-fyra gånger under ett spelmöte om man kör den på repeat. Folk tröttnar. För att inte tala om att bara köra en och samma låt, påminner mig om när vi spelade CoC och hade Metallicas Call of Cthulhu på i bakgrunden. Konstant. Folk blev till slut galna och bad om att få höra något annat. :gremsmile:

Och en annan del av problemet är att jag inte har lust eller tid att specialdesigna en skiva för varje enskillt äventyr. Det känns bara inte motiverat. Och en tredje sak är att en dator som står och brummar i rummet (speciellt med skärmen på) känns för störande. Och en fjärde att jag inte äger en mp3-spelare, det är det en annan spelare som gör. Så det finns en del problem om man vill börja söka dem. Men det vill jag inte. Jag vill hitta några favoritskivor, köra dem en åt gången och bara spela. Helt enkelt inte fästa mig så mycket vid vilken låt som spelas var eller när. Det har jag kommit fram till är bästa lösningen.

Summan av kardemumman: Jag har inte längre några egentliga problem. Tidigare hade vi det, eftersom vi var för fokuserade på musiken och ljudeffekterna. Effekt och musik blev viktigare än själva spelet. Men den tiden är som tur är över.

/Berserk
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Varje kampanj (i bemärkelsen spelvärld med kontinuitet) har sin signaturmelodi.
- En standardfantasykampanj hade Ravels Bolero.
- En gudakampanj hade Liszts Les Préludes
- En barbarkampanj har ett spår från Xena säsong 6-albumet.
- En lite egenartad religiös fantasykampanj har en egenhändigt ihopmixad sak ihopsatt av element från de Machauts La Messe de Nostre Dame, Gerrards The Mirror Pool och Rangströms 1:a symfoni.
- En lite skruvad alvkampanj är så pass knuten till en enda stad att de band jag gjort i ordning till den staden får tjäna som signaturmelodi till hela kampanjen.

(Ja, jag sade band, jag har hållit på med stämningsmusik sedan 80-talet då det inte var praktiskt att bränna egna skivor).

Sedan försöker jag ha särskild musik till särskilda viktiga platser eller möten, men också till en rad olika stämningslägen (olika sorters strid, spänning, sorg, frid, snusk) eller generella miljöer.

Det kan inte hjälpas att det slinker med musik från filmer som spelarna har sett, men jag försöker hålla det till ett minimum. Fast om det blir lite conanmusik när det är barbarstrid eller lite draculamusik när det är spänning tycker jag inte det gör så mycket. Men det där är alltid en avvägning för den enskilda gruppen. LotR-musik skulle jag aldrig kunna använda i icke-tolkienmiljö - vibbarna sitter för djupt i mig åtminstone.

Jag kan ju inte alltid veta hur spelarna upplever det, men jag har intrycket att de ofta tycker att det förhöjer upplevelsen. Men minst lika viktigt är ju att jag själv som SL inspireras.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Verkligen? Jag har alltid dragit mig för att försöka använda soundtracket från de där filmerna som rollspelsmusik eftersom alla har hört den flertalet gånger.
Klart är ju att alla vet vilken musik som spelas, men efter några spelomgångar så gäller detsamma ju ändå all musik. Klart att det blir lite krystat om man börjar spela Indana Jones-temat när det drar ihop sig till en fartfylld scen, men jag har inte märkt att LotR skulle ha den effekten. Tvärtom har jag med stor framgång vid ett par tillfällen använt musiken från striden vid bron över Khazad Dûm för att markera att nu är det verkligen allvar. Folk förknippar den musiken med livsfara och stora hjältedåd och uppmuntras att spela därefter.

/Berserk
 
Top