Nekromanti Rollspel, musik och Leitmotif

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,983
Location
Linköping
Normalt sett så brukar vi bara dra igång en passande CD-skiva om vi nu ens har musik. Vi har alltså ingen anpassning till om det är strid eller bakhåll eller ölhävande som rollspelas och musiken är alltid (åtminstone om jag får som jag vill :gremsmile: ) rätt låg så att inget utrymme ska stjälas.

Undantaget är när vi lirar Star Wars och min SL där alltid startar med att dra igång main theme från filmerna och berätta ett litet intro. Stämningsfullt och ger en härlig känsla av "nu börjar det".

Det var allt jag hade att komma med.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vår nuvarande episka Eonkampanj Caligo har som ledmotiv Log Off (eller Log In) av Kenji Kawai från soundtracket till Avalon (all Kawai:s musik är superb, för övrigt, ex. soundtracket till Ghost in the Shell).

Vår kortvariga Neotech/Miami Vice-kampanj hade som ledmotiv The Rise av Safri Duo, i något mixat format.

Vi kommer definitivt fortsätta med ledmotiv, gärna av den dramatiska sorten (som de ovan). Jag rekommenderar alla att använda det. En stor fördel är att man gör det väldigt tydligt för spelarna när själva spelet börjar. Dessutom brukar jag använda den korta tiden ledmotivet spelas till att dra en snabb genomgång av vad som hände sist, i klassisk tv-seriestil.

/RipperDoc - gillar att se rollspel som TV-serie
 

Dansson

Veteran
Joined
4 Jul 2004
Messages
166
Location
Vålberg, Värmlands län
Jovisst måste det finnas nån form av bakgrundsmusik till allt det heroiska.
När jag leder Drakar och Demoner brukar jag köra med dessa:
Za Frûmi - Legends Act I och Act II
Mortiis - Alla funkar utom de två nyaste, då det blir nån form av elektrometal. Kanske till Mutant...
Encryption - Secrecy
The Soil Bleeds Black - The Mirror of the Middle Ages
Stravinsky - Firebird och Rites of Spring

... och när något extra dramatiskt skall hända kan man ju alltid dra på inledningen till Orff's Carmina Burana; Fortuna, Empress of the World. Då vet alla spelarna att nu jävlar går världen under... eller att nåt hemskt händer i alla fall.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag måste inskjuta att Mortiis är mycket bra och om Crypt of the Wizard är bra för lavklädda träd och stenar så är Födt til å herske minst lika fungerande.
Mortiis bästa skiva enligt mig som iofs ger mer stämning av väldiga vidder, snöklädda skogar och klippiga berg (perfekt till kampanjen Snösaga) är Ånden som gjorde opprår.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Finntroll skall man aldrig underskatta... Fast du har helt rätt i att det blir lite fel med allt för ösig finlandssvensk svartmetall.. Men man kan ju alltid njuta av lyriken...

"Full med hat, präst blir mat och läggs på fat".

Jag menar... blir det bättre än så?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Jag har inte musik medan jag spelar eftersom jag har lite kass hörsel och då inte hör vad som sägs.

Skulle jag haft musik så skulle det dock varit något i still med följande:

Djupa skogar och mörka grottor, typ DoD6: MacBeth med Laibach
Dramatiska slag: The protagonist med Dead Can Dance
Min Freelancer-inspirerade space opera: Yulunga med Dead Can Dance
Militärtema: Instrumental version av When Johnny comes marching home
Western: Lite teman från spagettiwesterns av Ennio Morricone
Cthulhu eller Kult på mentalsjukhus: Vena Cava med Diamanda Galas
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Mozart som rollismusik

Jepp, bland Mozarts verk är det utan tvekan så att Requiem egentligen är det enda som överhuvudtaget passar att göra någonting med. Förmodligen därför att verket som sådant (åtminstone de bitar som Mozart själv skrev och som är de bästa - förutom Lacrimosa där han bara han med de första åtta takterna innan pennan föll ur hans hand) verkligen andas dödskamp och ångest inför den andra sidan. Jag tycker mig själv känna Mozarts musik ganska bra (jag höll honom vid 11 års ålder som min absolut störste idol) och har inte kunnat identifiera någon annan musik skriven av honom som på något sätt lämpar sig för rollspel. Men det är nog generellt problemet med musik från andra hälften av 1700-talet. En helt annan femma är det med barockmusiken. Ett av tusen bra exempel är andra satsen ur Vivaldis Gloria (Et in terra pax) som är riktigt stämningsfullt vacker och som användes av Andrei Konchalovsky i Runaway Train (1985). Skulle inte tveka ett ögonblick att använda detta stycke i rollis.

Jag har svårt att sätta fingret på vad i Mozarts musik som gör att den i regel inte lämpar sig som rollspelsmusik. Är det glättigheten? Sentimentaliteten?
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Har inget speciellt ljudspår, utan ett evighetsarbete att samla in all passande musik, sortera i kategorier & hoarda... (dyrt)

När det ska spelas så bränns en skiva ut som är gjord för det äventyret (om inte latheten säger "standardsskiva #x"), vilken brukar bestå av urval ur vissa standardkategorier + specialicerade kataloger/låtar för specifika tillfällen eller dylikt.
Det specialjusteras & mixas om behövligt med soundforge (rek.) & spelas på mp3spelare. (helt värt...)

Tycker oftast dynga om filmmusik då den är ojämn och alldeles för specialicerad, föredrar spelmusik. (som att fiska i akvarium...)
Rekommenderar att folk som tänker skaffa mycket musik börjar tidigt med katalogsystem & DBprogram som sorterar efter olika kriterier.. (annars gör det on i arbetstid)

Btw...
-Har nån hittat en dvdspelare som klarar mp3dvd's med kataloger & har shysst interface?
Eller ska man bli tvungen att skaffa extremt tyst laptop.. (det svider i ekonominjurarna redan..)
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Mozart som rollismusik

Jag håller med dig om den erans musik. Det finns en hel del bra saker från tidigt 1700-tal och bakåt, och från sent 1800-tal och framåt, men sent 1700-tal är inte så kul.
Mozart är lite för strömlinjeformad för mina 2000-talsöron. Men det hindrar inte att fler stycken än hans rekviem fungerar bra i vissa sammanhang. Ouvertyren till Don Juan har en del storstilad dramatik. Janitscharernas marsch (har glömt ur vilken opera, Enleveringen i seraljen kanske) är ogenerat gladpompös och har varit helt okej till välputsade arméer som drar i fält. Enstaka passager ur en del andra ouvertyrer har jag också kunnat använda. En del symfonier innehåller också stycken som är så pass livliga att de är rätt eggande om det inte gör något att grundtonen är någorlunda ljus.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Mozart som rollismusik

Jag ska verkligen kolla upp dina tips. Själv tänkte jag göra ett återbesök i Trollflöjten och med rollspelsöronen höra hur det låter när Tamino och Pamina vandrar genom den tredje prövningen. Minns faktiskt inte om det kan vara användbart.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Tvärtommetoden?

Är det någon som använt tvärtommetoden i rollspel?

Dvs att spela nåt jättelustigt / övermysigt när något riktigt obehagligt händer?

Metoden har ju fungerat bra i en del filmer jag har sett och det som funkar i film borde kunna fungera i rollspel. Exempel:

Mister Sandman - en vaggvisa, spelas i Halloween-filmerna

Valkyriernas Ritt - Spelas av amerikanska attackhelikoptrar när de mosar en vietnamesisk by
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Tvärtommetoden?

Singing in the rain, under en misshandel och våldtäkt i A Clockwork Orange

Valkyriernas Ritt - Spelas av amerikanska attackhelikoptrar när de mosar en vietnamesisk by
Är den verkligen tvärtom? Den är ju rätt så perfekt anpassad för vad som händer. Dessutom är det inte attackhelikoptrar, det är Bell 204/205 (tror det var 204-or) / UH1 och Hughes 500 / OH6. Den enda attackhelikoptern USA hade då var Cobran, men den användes inte i filmen eller av AirCav.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Re: Tvärtommetoden?

Japp Clockwork Orange är ett bra exempel också och det finns fler...

Hur som helst tycker jag det kommer ett uns galenskap och riktigt obehag över det hela när "glad" musik används på så avigt sätt.


Sen det där med Trobergs syn på attackhelikoptrar... Och?!
Du vet ju vad jag menar... Men tack för upplysningen, jag är faktiskt intresserad av helikoptrar; men de använder väl bestyckade Hueys?

Däremot tycker jag du var lite OT... svarade ju inte så mkt på inlägget... Eller iofs, Clockwork-Orange exemplet var ju inte dumt.

Knas :gremcrazy: :gremcrazy:
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Machine Gun Lullaby

Man kan ju alltid låta sig inspireras av Ennio Morricone som i soundtracket till Untouchables leker till det, nämligen i spåret "Machine Gun Lullaby" där han kombinerar en speldosevaggvisa med suggestiva, obehagliga stråkar. Gissa till vilken scen i filmen...
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Detta har lett till att spelarna ganska snabbt nu plockar upp när något är på väg att hända (de ser inte fjärrkontrollen, btw) då musiken ändras.

Det kan väl diskuteras om det är bra eller dåligt? Själv har jag nu på senare tid spelat med en SL som gärna spelar musik under tiden, stämningsmusik. Jag är lite splitrad, ibland funkar det, ibland funkar det inte.

/Honken
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Tvärtommetoden?

Sen det där med Trobergs syn på attackhelikoptrar... Och?!
Ligger i generna, min far var helikopterpilot.

Du vet ju vad jag menar... Men tack för upplysningen, jag är faktiskt intresserad av helikoptrar; men de använder väl bestyckade Hueys?
Japp, de är bestyckade och de attackerar, men de är inte klassade som attackhelikoptrar. Bell 204/204 / UH1 är en transporthelikopter (engelska är utility-helicopter, vilket beskriver den bättre) designad för att kunna gå in i heta områden. Hughes 500 / OH6 är en spaningshelikopter. Båda tar en viss vapenlast, men de är inte klassade som attackhelikoptrar.

Håller dock med om att det var en ovidkommande kommentar.
 
Top