Sverige har ju en liten men produktiv rollspelsproduktion.
Fast det lär ju vara få rollspelare utanför Sverige (eller norden åtminstone) som inte är svenskspråkiga som känner till spel som Evolutionens barn, Neotech, Saga mfl.
Men hur är det i andra länder? Sverige kan ju inte vara unika i att ge ut egna orginal spel på det egna språket.
Jag vet att Tyskland har åtminstone ett eget orginellt rollspel.
Men hur är det med andra länder som till exempel Indien, Kina eller Japan?
Är det någon som vet hur rollspelshobbyn ser ut i några andra länder och hur, om några, deras inhemska rollspel ser ut?
Eller är Sverige unik efter de engelskspråkiga länderna när det gäller att ge ut egna rollspel?
Fast det lär ju vara få rollspelare utanför Sverige (eller norden åtminstone) som inte är svenskspråkiga som känner till spel som Evolutionens barn, Neotech, Saga mfl.
Men hur är det i andra länder? Sverige kan ju inte vara unika i att ge ut egna orginal spel på det egna språket.
Jag vet att Tyskland har åtminstone ett eget orginellt rollspel.
Men hur är det med andra länder som till exempel Indien, Kina eller Japan?
Är det någon som vet hur rollspelshobbyn ser ut i några andra länder och hur, om några, deras inhemska rollspel ser ut?
Eller är Sverige unik efter de engelskspråkiga länderna när det gäller att ge ut egna rollspel?
Hittade dock en sida med en spanskspråkig Game Chef-liknande designtävling och ett gäng nedladdningsbara spel. Har dock inte kollat igenom dem ännu, men de ser hyfsat intressanta ut. Min uppfattning är att det finns en del rollspelare i Spanien, men de lirar mest översatta amerikanska spel. Har förstått att det finns en del som lirar i sydamerika, framförallt i Brasilien, men jag kan inte portugisiska ännu, så det kan jag inte bekräfta. Men spanskspråkiga spel är något jag planerar att titta närmare på, så jag kanske drar med mig något på konvent nästa år eller så, som jag har gjort med Prosopopée och Psychodrame.