Nekromanti Rollspel i andra länder

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Sverige har ju en liten men produktiv rollspelsproduktion.
Fast det lär ju vara få rollspelare utanför Sverige (eller norden åtminstone) som inte är svenskspråkiga som känner till spel som Evolutionens barn, Neotech, Saga mfl.

Men hur är det i andra länder? Sverige kan ju inte vara unika i att ge ut egna orginal spel på det egna språket.
Jag vet att Tyskland har åtminstone ett eget orginellt rollspel.
Men hur är det med andra länder som till exempel Indien, Kina eller Japan?
Är det någon som vet hur rollspelshobbyn ser ut i några andra länder och hur, om några, deras inhemska rollspel ser ut?
Eller är Sverige unik efter de engelskspråkiga länderna när det gäller att ge ut egna rollspel?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Chryckan said:
Sverige har ju en liten men produktiv rollspelsproduktion.
Fast det lär ju vara få rollspelare utanför Sverige (eller norden åtminstone) som inte är svenskspråkiga som känner till spel som Evolutionens barn, Neotech, Saga mfl.

Men hur är det i andra länder? Sverige kan ju inte vara unika i att ge ut egna orginal spel på det egna språket.
Jag vet att Tyskland har åtminstone ett eget orginellt rollspel.
Men hur är det med andra länder som till exempel Indien, Kina eller Japan?
Är det någon som vet hur rollspelshobbyn ser ut i några andra länder och hur, om några, deras inhemska rollspel ser ut?
Eller är Sverige unik efter de engelskspråkiga länderna när det gäller att ge ut egna rollspel?

Kolla in NordNordosts podcast, där är en del avsnitt med lirare från olika länder.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Chryckan said:
Eller är Sverige unik efter de engelskspråkiga länderna när det gäller att ge ut egna rollspel?
Nja, vi har ju Norge, Danmark och Finland, också.

I andra länder är rollspel betydligt mindre än i norden, men i och med att de har en större befolkning får man ju ändå en del spel. Frankrike har ju ett antal större spel (7ème cercle köpte ju Kult-licensen) och även en egen indiespelstradition. Jag lirar ju Prosopopée och Psychodrame som båda är riktigt bra franska indiespel av Frédéric Sintes (och jag väntar med spänning på hans nästa spel Demiurges). Min uppfattning är att det finns något färre rollspel som ges ut i Frankrike än i Sverige.

Det fanns ett spanskspråkigt indierollspelsdesignforum som hette Salgan al Sol som jag tänkt kolla närmare på väldigt länge, men när jag till slut fick tummen ur hade de stängt ned. :gremfrown: Hittade dock en sida med en spanskspråkig Game Chef-liknande designtävling och ett gäng nedladdningsbara spel. Har dock inte kollat igenom dem ännu, men de ser hyfsat intressanta ut. Min uppfattning är att det finns en del rollspelare i Spanien, men de lirar mest översatta amerikanska spel. Har förstått att det finns en del som lirar i sydamerika, framförallt i Brasilien, men jag kan inte portugisiska ännu, så det kan jag inte bekräfta. Men spanskspråkiga spel är något jag planerar att titta närmare på, så jag kanske drar med mig något på konvent nästa år eller så, som jag har gjort med Prosopopée och Psychodrame.

I Kina finns det en hel del rollspelare, men bara för att det finns så djävulskt mycket folk i allmänhet. Per innevånare är intresset superlågt. De spel som spelas verkar vara mer eller mindre endast D&D och kloner av det, men jag har inte kollat in det så noga. Läste runt på ett forum för länge sedan och konstaterade att många verkar spela över Skype och liknande. I Hongkong har jag haft dåligt med tur när det gäller att hitta rollspelare, men jag har inte letat jättemycket.

När det gäller andra ställen har jag sämre koll i och med att jag inte kan språket, men jag vet att det finns en japansk rollspelstradition med (naturligtvis) utflippade spel. Maid RPG har ju översatts till engelska. Vet också att man där säljer såkallade "replays" som helt enkelt är rollspelskrönikor som säljs och läses av vanliga konsumenter. Italien har ett hyfsat stort indiespelarcommunity, tror jag, men de verkar mest översätta engeska spel. Polen har en hel del rollspelare, också, vet jag. De har ett rätt stort och populärt spel där man spelar polska adelsmän under medeltiden och de har stora lajv och cosplayliknande arrangemang som är populära utanför "nördkretsar", har jag för mig.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Target games verkar ha varit framgångsrika i Polen. Det är inte alls ovanligt att stöta på MC/Kult/Chronopia/Doomtrooper-nostalgiska polacker. Men vad de har för inhemska kreationer kan jag inte säga nåt om.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
För några år sedan korresponderade jag med en brasiliansk gamer. Där finns det en viss inhemsk spelproduktion, gärna med spel som anknyter till "erövringen" av landet anno dazumal eller till dess folklore och legender. Dessutom fanns det åtminstone för några år sedan en livaktig vampyrlajvgruppering i São Paulo. (Tyvärr kan jag inte hitta ebreven, så det blir inte mer än dessa korta ord.)
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Genesis said:
Frankrike har ju ett antal större spel (7ème cercle köpte ju Kult-licensen) och även en egen indiespelstradition. Jag lirar ju Prosopopée och Psychodrame som båda är riktigt bra franska indiespel av Frédéric Sintes (och jag väntar med spänning på hans nästa spel Demiurges). Min uppfattning är att det finns något färre rollspel som ges ut i Frankrike än i Sverige.
In Nomine är ju franskt från början. Och några fransmän hade ju väl nån slags "licens" att ge ut White Wolf-böcker på franska när det begav sig.

Men annars har jag fan ingen koll. Lite märkligt nästan.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Genesis said:
Vet också att man där säljer såkallade "replays" som helt enkelt är rollspelskrönikor som säljs och läses av vanliga konsumenter.
Okej, lite coolt att vanliga icke nördar köper och läser rollspelskrönikor som skönliteratur. :gremlaugh:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Eksem said:
Jag är rätt säker på att de fortfarande är nördar
Alla i Japan är nördar. Poängen är att de inte är rollspelare, vilket är lite coolt.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Jag har hört en del om japanska rollspel, även om jag inte är någon expert på det hela.

Sword World ska visst vara den japanska D&D-motsvarigheten. Jag fick höra att Record of Lodoss War var SW replays från början - det var de vad jag förstått inte.
...
De var D&D. Däremot innehåller Sword World (delar av) Record of Lodoss Wars setting.

Några spel som verkar varit populärt bland japanska rollspelare är Alshard (fantasy) och Alshard GAIA (kitchen sink-fantasy på modern jord, typ). Båda har "välj tre klasser och bygg din rollperson" i systemet, vilket visst ska finnas liknande i Tokyo Nova (om jag minns rätt). I Alshard så väljer man i vilket fall tre klasser, och det är rekommenderat att man väljer en av "core"-klasserna (typ nåt åt, fighter, helare, offensiv magiker, tjuv-hållet) och icke-människa räknas som en klass. Sedan kombineras statsen från de olika klasserna. Jag tycker det verkar intressant, men har inte haft tid/ork att sätta mig in i det ordentligt.

Tokyo Novas variant använder sig visst av klasser baserade på Tarotkort.

Sedan finns det manga om rollspel:


Men det finns manga om mahjong, så det mest överraskande är väl att det ändå verkar finnas så pass lite manga om rollspel. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag råkade av en slump (den låg runt hörnet från en seriebutik) springa på en spelbutik i Hamburg i somras, och där fanns flera tyska rollspel. Vi hade dock avsevärt bråttom (vi hade en färja att hinna med), så jag tittade inte närmare på dem, utan fokuserade på brädspelen.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Oooh. Hör ju om Schwarze Auge en del, men utöver det vet jag typ nada om tyska rollspel.
 

Cook

Veteran
Joined
5 Sep 2013
Messages
14
Location
Göteborg
Hej!

Mitt första postet. Jag kan kanske hjälpa era för franska rollspeler eftersom jag kommer från Frankrike (ursäkta mig för mitt konstigt svenskaspråk, jag läser det sedan ju två år, om ni vill rätta min text hindrar ni inte, jag behöver det ^^) och jag spelat mycket rollspeler där. Jag har skapade en forum för rollspelare i Frankrike bland annat.
Om ni har frågorna jag försöker att svara den snabber jag kunde.

Vad är viktigt för mig är att träffa rollspelare från Göteborg för prata om rollspeler och varför inte pröva att spela med dem. Om ni har intresserat kontakta mig!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Sois le bienvenu au forum, Cook ! Si tu commences à écrire des postes ici, ça va surement améliorer ton suédois ! :gremsmile: Quelques corrections :

Min första post. Jag kan kanske hjälpa er med franska rollspel eftersom jag kommer från Frankrike (ursäkta mig för min konstiga svenska, jag läser det sedan två år, om ni vill rätta min text, tveka inte, jag behöver det ^^) och jag spelat mycket rollspel där. Jag har skapat ett forum för rollspelare i Frankrike bland annat.
Om ni har frågor försöker jag att svara dem så snabbt jag kan.

Det är viktigt för mig att träffa rollspelare från Göteborg för att prata om rollspel och varför inte pröva att spela med dem. Om ni är intresserade, kontakta mig!


(Je serais heureux de parler JDR avec toi, mais je n'habite pas à Göteborg.)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Cook said:
(ursäkta mig för mitt konstigt svenskaspråk, jag läser det sedan ju två år, om ni vill rätta min text hindrar ni inte, jag behöver det ^^)
Inga problem, det är fullt begripligt, och betydligt bättre än min franska (och min spanska och tyska, för den delen, som jag trots allt faktiskt läst...).

Så, inget att be om ursäkt för, posta gärna mer.
 

Cook

Veteran
Joined
5 Sep 2013
Messages
14
Location
Göteborg
Tack för rätta (din franska är jättebra Genesis). Jag ser ofta var jag kan bättre skriva när någon tar tiden för uppvisa mina feler.

Jag tänker att srkiva en uppsats om franska rollspel, men jag ska skriva den när jag ska ha mer tiden (myndigheten är strulig allestädes).

Forumen är mycket intressant, jag visste inte att det fanns rollspel på svenska. När jag gick till en rollspelaffär var det pratiskt ju engelska böker.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Cook har förstås bättre ordning på det här än jag, men det finns gott om grymma franska spel:
- Nephilim
- In Nomine
- Retrofutur
- Miles Christi
- Charlemagne
- Yggdrassil
Etc etc
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Sens hexalogie är väl det hetaste, egentligen. Inte min smak, men efter vad jag läst om det verkar det vara kranks våta dröm.
 
Top