Nekromanti Rollspel, försäljning och den tappade manteln

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Nu när Riotminds och JFAB gått i dvala i olika stadier (JFAB har tagit "ett steg tillbaka" och Riot har tagit tomeout) så finns det anledning att ora sig över tillväxten. JFAB säger att försäljningen gått ner med 50-60% under de senare åren. Jag vägrar att tro att alla upplevt samma (jag gissar Mutant drog upp folk som annars lagt spelandet på hyllan och att hypen ett tag blev ganska stor, för att klinga av successivt) dalande siffror.

Vad säger SF-bokhandeln, Goblin Games? Hur säljer Noir och Eon?

Och om det är så mörkt, vad ska vi göra åt det?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Fromma förhoppningar

Jag vägrar att tro att alla upplevt samma (jag gissar Mutant drog upp folk som annars lagt spelandet på hyllan och att hypen ett tag blev ganska stor, för att klinga av successivt) dalande siffror.
Vad baserar du denna vägran på? From förhoppning?

Sanningen är att rollspel säljer skitdåligt. De som säljer bra säljer några tusen ex (DoD, kanske Eon förut). De än mer hobbyinriktade spelen säljer knappt hundra ... om ens det.

Och när spel säljer så dåligt, krävs det inte så mycket för att siffrorna ska dala.

Noctum har en spännande utveckling framför sig, och Noir är ett ljus i mörkret ... men de kommer aldrig att sälja massor av mängder och axla någon slags fallen mantel.

Och om det är så mörkt, vad ska vi göra åt det?
Efter att ha dryftat detta med bla Järnringen, så lutar jag mer och mer åt att helt enkelt glömma alla förhoppningar om att rollspel ska bli en kommersiell framgångssaga igen.

Istället ska vi fortsätta skapa våra rollspel, och hitta andra användningsområden för våra kunskaper, till exempel genom att skapa kickass onlinespel som inte kräver miljontals dollars i investering. Eller häftiga brädspel.

Sen ska någon se till att Sverok får tummen ur och finansierar ett nybörjarrollspel i fantasystuk och delar ut det gratis på samma sätt som till exempel Tellus delades ut.

En tanke är ju att be Sverok köpa Drakar och Demoner? Det kanske skulle kunna bli intressant. Lägg upp 500 000 SEK, och Drakar och Demoner blir folkets egendom.

Vilket jag skulle tycka var synd, men det skulle vara kul att se vad som skulle hända.

/M
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Re: Fromma förhoppningar

Magnus Seter said:
Och när spel säljer så dåligt, krävs det inte så mycket för att siffrorna ska dala.
Klart jag vet att rollspel säljer skitdåligt. Men är siffrorna ner med 50%?

Alltså, sålde rollspel betydligt bättre 2003 än idag? Jag pratar inte Target Games. Där har vi inte varit på länge.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Re: Fromma förhoppningar

Magnus Seter said:
Efter att ha dryftat detta med bla Järnringen, så lutar jag mer och mer åt att helt enkelt glömma alla förhoppningar om att rollspel ska bli en kommersiell framgångssaga igen.

Istället ska vi fortsätta skapa våra rollspel, och hitta andra användningsområden för våra kunskaper, till exempel genom att skapa kickass onlinespel som inte kräver miljontals dollars i investering. Eller häftiga brädspel.
Det är förmodligen en helt riktig bedömning (säger jag utan större insikter i att producera rollspel kommersiellt). Att skriva och publicera rollspel är en hobby inte en industri - och det behöver väl inte vara nått dåligt med det? Det finns ju mängder av coola och roliga rollspel som görs på hobbybasis, merparten av alla svenska spel faktiskt! Och nuförtiden behöver ju inte tryck kosta en spänn för författaren (illustrationer och layout är naturligtvis en annan fråga...).

Magnus Seter said:
Sen ska någon se till att Sverok får tummen ur och finansierar ett nybörjarrollspel i fantasystuk och delar ut det gratis på samma sätt som till exempel Tellus delades ut.

En tanke är ju att be Sverok köpa Drakar och Demoner? Det kanske skulle kunna bli intressant. Lägg upp 500 000 SEK, och Drakar och Demoner blir folkets egendom.
Det vore ju riktigt coolt! (oavsett om det nu är drakar eller ett nytt spel) Om sverok skulle publicera ett enkelt fantasyrollspel för nybörjare (gratis pdf, billig pod-bok) så tror jag inte att det skulle konkurera med de som vill publicera egna spel kommersiellt, tvärtom skulle det kunna bredda marknadsunderlaget för rollspelen i stort.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Och om det är så mörkt, vad ska vi göra åt det?
Själv tror jag att rollspel på nätet har störst framtid. Inte främst i form av Neverwinter Nights-stuket, utan mer i form av samberättande a la PBF, såsom det exempelvis praktiseras på Catahya. Det är på sådana ställen man hittar de unga och färska rollspelarna som är framtidens målgrupp.

Vidare undrar jag om det verkligen är en bra businessmodell att sälja rollspel som fysiska produkter, såsom det är med bordsrollspelen. Jag tror nämligen att det kan finnas större potential i att erbjuda rollspel som en tjänst: "Här på Flux.se så finns allt ni behöver för att kunna spela Flux! Ladda ner världsbeskrivning och vanliga regelkonventioner här, eller klicka här för att komma till forumen och läsa något av de spel som pågår just nu", typ. Precis som om man tecknat en webbserie så ger man besökarna underhållningen gratis, och försöker sedan tjäna pengar genom reklamintäkter samt försäljning av kringprodukter.

Spel via PBF är roligt, och även om ungdomar både tycker att det är kul samt har en lätthet för att samberätta helt fritt, så finns det också ett enormt designutrymme för att blanda in vissa regler och konventioner i den sortens rollspelande: Jag tänker bland annat på mekanismer såsom dem som finns i Varulvsspel; men om man nu bygger ett forum helt och hållet i syftet att spela ens eget rollspel, då kan man ju dessutom bygga in mer traditionella regelaspekter.

Själv har jag typ tusen miljoner olika idéer på hur man skulle kunna göra sådana spel.

---

Det viktigaste är iaf att man måste fatta att folk inte umgås i vardagsrum längre. Det är bara övervintrade proggare som sitter i soffor och pratar med varandra. För att kunna tilltala den nya publiken så måste man låta spelet spelas i det nya vardagsrummet - the interblag. Jag pratar om the webtubes. Alltså the blogosphere. The surfonet. The blogoblag.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Rising is a series of tubes...

Utan att uttala mig för mycket annars om Risings affärsmodell: spelande per forum (och, verkar det som, via IRC) är STORT och involverar väldigt många människor. Jag är inte man att bedöma hur stort i jämförselse med oss, eller så, men det är en grupp människor som dessutom överlappar med många av de "nördmedia" som tradrollspelare traditionellt är intresserad av.

Erik
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Re: Fromma förhoppningar

Istället ska vi fortsätta skapa våra rollspel, och hitta andra användningsområden för våra kunskaper, till exempel genom att skapa kickass onlinespel som inte kräver miljontals dollars i investering. Eller häftiga brädspel.
Eller gör som jag: skriv äventyrsromaner.

Sen ska någon se till att Sverok får tummen ur och finansierar ett nybörjarrollspel i fantasystuk och delar ut det gratis på samma sätt som till exempel Tellus delades ut.
Jag har försökt några gånger med detta utan att möta någon större entusiasm från Sveroks sida.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,001
Location
Umeå
Re: Fromma förhoppningar

Finns det någon uppsats, forskning, eller vad som helst, om vad det egentligen var som hände där i början av 80-talet? Varför blev det så stort? Förutom att det är en grym hobby som helt enkelt är perfekt på alla sätt och vis så måste det ju finnas några teorier....
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Re: Fromma förhoppningar

Jag har goda nyheter! Jag fick just rapport från mitt tryckeri/distributör, och min försäljning har gått upp 500% sedan förra kvartalet. Det ni! Det är helt klart så att modellen för framgång är att inte göra ett skit -- varken besöka konvent, deltaga i Fenix eller ens posta på sin egen blogg :gremsmile:.

Skämt åsido håller jag förstås med Måns om att det låter allvarligt, men jag tycker inte man ska måla fan på väggen heller. Det är trots allt i år som världens största rollspel kom i nyutgåva, och om försäljningen för de större svenska spelen dyker i samband med det är det kanske inte så konstigt. Ge det ett år, och DnD4 kanske visar sig ha positiv effekt på den svenska marknaden.

Sen tror jag iofs det vore väldigt bra för hobbyn om det fanns fler som direkt vände sig till de yngre åldrarna. Visst är det kul med nybörjande 30-åringar, men let's face it, det är bara en tidsfråga innan de får barn och karriär och inte har tid med rollspel längre. Det sorgligaste med att Mutant försvinner från hyllorna är kanske inte att det finns ett spel mindre för nostalgiker, utan att det nu är väldigt tunnsått med färgstarka spel som kan ge unga människor en hobby för livet.

Hälsar

Christian
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Fromma förhoppningar

min försäljning har gått upp 500% sedan förra kvartalet.
Fast det betyder ingenting i det stora hela om det är samma sak som att du sålde ett ex förra kvartalet och fem ex det senaste - det är fortfarande katastrofsiffror.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Re: Fromma förhoppningar

Marco Behrmann said:
min försäljning har gått upp 500% sedan förra kvartalet.
Fast det betyder ingenting i det stora hela om det är samma sak som att du sålde ett ex förra kvartalet och fem ex det senaste - det är fortfarande katastrofsiffror.
Du är ett geni, Marco.

Hälsar

Christian
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Fram med giljotinen

För det första så måste det bli en skärpning angående kritiken. Det är alldeles för mycket besserwissande vilket tryter fruktansvärt mycket på motivationen om man lägger ner 100% av sin fritid och en stor del av sin Ekonomi på projektet. Det måste finnas någon form av rimlig kritik, och projekt behöver uppmuntras både ekonomiskt men framförallt motivationsmässigt.

Jag förstår att Järnringen och Riotminds ledsnar när dom ständigt får hackor som:

Dåligt regelsystem
Dålig korrektur

Bla Bla Bla

Rävsvans, Neogames, Marco Beherman etc alla ikoner som varit villiga att lagt ner egna pengar och fritid på sina produkter har jag sett sågade här på forumet för enligt mig helt JÄVLA befängda saker. Saker som enligt mig inte varit något annat en ett stort utlopp för folks egna Besserwissande.

I dags läget tror jag WRNU snarare hämmar inspirationen till att Producera Rollspel mer än va den höjer den, vilket jag tycker är väldigt synd.

Sen när vi lärt oss att vara lite tillbakalutande och kunna glädja oss åt andras verk, istället för att granska dom med ett kritiskt misstänksamt öga, först då kan vi börja titta på andra saker:

Nyrekryteringen. Jag tycker den går framåt, jag ser inte någon större skillnad från när jag var 10 år. Jag läste i någon undersökning där man kartlade 13-15åringars fritid att procent siffran var någonstans mellan 2-5% av dom tillfrågade ungdomarna. Jag tycker det är en väldigt bra siffra med tanke på omständigheterna. Jag är inte så orolig för Nyrekryteringen, jag är mer orolig för dom som faller bort vid senare ålder 16-22. Det gäller att få in dom tillbaka i Hobbyn, själva bortfallet är naturligt. Det ser man ju inom alla hobbysar, däremot har rollspel den fördelen att det är väldigt lätt att ta upp igen. Kostar nästan inget, Spelar ingen roll om man lagt på sig några kilo m.m. Detta är en fördel vi borde dra mera nytta av. Få Hobbysar har den här gyllene fördelen.

Sen så bör man väll kanske titta på rollpselsproduktionen i allmänhet. Jag tror att den svenska rollspelsmarknaden har förändrats väldigt mycket dom senaste åren. Jag tror inte på den gamla modelen med ett helt tjog moduler. Jag skulle gissa på att i dagsläget köper man hellre 3olika spel istället för 1 spel och 1 modul. Så fungerar jag i alla fall.

Att dra in nya spelare i hobbyn. Ja en självklar növändighet. Men hur skall det gå till? Dom flesta vill föreslå förenklade spel, Idérika innovativa regelsystem eller rent av friform. Jag tycker att vi är ute och cyklar om försöker lösa problemet med system, tärningar och termrunk. Lösningen ligger inte i regelhäften och PDF. Våra system och spel som vi har idag duger helt utmärkt att dra in nya spelare i hobbyn, vilket vi här på WRNU är alla levande bevis på. Nej lösningen ligger vid en Öl och en klapp på axeln. Träffa nya folk och få nya vänner. Att umgås!! Det är så man får folk in i hobbyn. Trevligt sällskap och en bred vänskapskrets och framförallt HA KUL det är ingredienserna som behövs för att locka fler spelare till hobbyn.

Att ha Kul! Det är något som jag tycker har missat all sin fokus här på forumet. Dom få gånger som nykomlingar har tittat förbi här på forumet så har tips som system, spelstiler, m.m dykt upp. Väldigt få poängterar att det viktigaste med ALL rollspel är att ha kul!! Att ha kul är något som jag tycker att vi forumiter ofta glömmer bort här på forumet. Ofta är vi så insnöade på Teorier, Spelstilar, regelsystem, Besserwissande och gud vet allt, att vi glömmer varför vi en gång för längesedan blev blixtförälskade för livet i den här underbara hobbyn. Just för att det är så jäkla kul! Alltså i en hobby som för 10 år sedan var ökänd för sin överkvotering av lata slackers så efterfrågar jag idag lite mer tillbakalutande och lite "äh det ordnar sig", lite mer Johan K över det hela :gremwink:

//Flurtis, skriver med delade känslor och till och med korrekturläste den här gången!!!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Fram med giljotinen

Jag trodde att "man kan inte kritisera dem, för de har lagt ner så mycket fritid och pengar" var ett argument som hade dött en gång för alla.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Fram med giljotinen

Nåja, jag tänker inte ta den diskussionen med dig en gång till.

//Flurtis, tar död på det här sidospåret innan moderatorer gör det
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Fram med giljotinen

Det kan ju vara så att spelen börjar sälja sämre för att de har levt så länge som produktlinjer, och för att de kanske inte var så jäkla bra alla gånger.

Om internetforum dödade företag skulle Microsoft gått under innan millennieskiftet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Re: Fram med giljotinen

Jag har aldrig laatit daaliga recensioner paa WRNU avskraecka mig fraan fortsatt spelskapande. :gremwink:

Det stoersta hindret aer snarare tidsbrist: tre barn plus vaerdsligt jobb.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Fram med giljotinen

Självklart finna det flera anledningar. Jag tycker fortfarande att man kan ta ett steg tillbaka i kritiken, och vara sjysst. Jag förstår inte anledningen till att man vräcker ur sig kritik på det sättet flera gör här på forumet?

Att man vill uppmärksamma spelkonstruktören på olika brister i produkten? Pyttsan! Det finns bättre metoder för det.

Så förklara för mig Eksem, Varför skall man gå ut och slänga ur sig taskiga saker angående andras livsverk?

//Flurtis
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fram med giljotinen

flurtis said:
Så förklara för mig Eksem, Varför skall man gå ut och slänga ur sig taskiga saker angående andras livsverk?
Det finns normalt tre orsaker:

1) Man vill framföra konstruktiv kritik i hopp om att skaparen lyssnar och gör en bättre produkt.
2) Man vill lyfta fram och diskutera brister hos produkten, i förhoppning att någon har en lösning på problemet.
3) Man vill rensa systemet.

Jag försöker hålla mig till 1 och 2, men då och då tutar 3 igång.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Fram med giljotinen

jag tycker definitivt du har en poäng även om man naturligtvis måste kunna ta kritik också om man funderar på att publicera ett rollspel.

Men din poäng att det ibland blir mer hacka på än konstruktiv kritik här på wrnu tycker jag stämmer mycket bra.

/Bombu
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Fram med giljotinen

"Så förklara för mig Eksem, Varför skall man gå ut och slänga ur sig taskiga saker angående andras livsverk?"

Taskiga saker angående andras livsverk, eller relevanta kommentarer om dykande försäljning? Nej, jag ställer inte upp på din premiss.

M:UA, Eon och Trudvang är närmast uråldriga produktlinjer, som dessutom är omoderna i sin nuvarande inkarnation och även hade vissa brister redan till att börja med. Om det är det största vi har på hyllorna så förstår jag att försäljningen dyker.

Du kommer ju aldrig hitta förklaringen till sjunkande försälningssiffror om du undviker förklaringen för att den är "taskig".
 
Top