Nekromanti Rollspel, försäljning och den tappade manteln

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,438
Location
Nirvana
Re: In your face

För att nu styra in den här debatten på ett delvis annat spår: jag tror att branschens problem, rent ekonomiskt, kan sammanfattas så här, rangordnat efter betydelse:

1. Konkurrensen från datorspelen är massiv. De kräver mindre arbete och ser, vid en första anblick, mycket ballare ut. Det attraherar unga.
2. Rollspelen finns att köpa på för få ställen. Lösning: bättre nätbutiker? Mer prenumerationsköp/bokklubbar/paketpriser?
3. Sverige är litet. Det gör risktagandet större för förlagen.
4. Rollspelsförlagen har för dåliga marknadsstrategier. De släpper nya produkter för sällan. Och de är för dåliga på PR. Det saknas ett enkelt och bra svenskt fantasyspel med snygg, glassig formgivning. Ett kortbaserat stridssystem med en massa tilläggspaket tror jag på.
5. De svenska spelen är för dåligt skrivna och för krångliga att läsa. Har att göra med landets ringa storlek och en lite konservativ bransch.

Jag hoppas faktiskt på en Western-effekt. Gillbrings har mycket färdigt, som kommer snart (tidigare hälsoproblem övervunna). Otroligt snygga grejer, som jag såg på Western-träffen på SSK. Borde sälja bra.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Så, när kommer de att realiseras?
Nä, jag är ingen businesskille. Men om någon vill försöka att göra business så kan jag berätta hur de skall gå till för att ha en chans att tjäna pengar, eftersom jag är bäst.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,547
Location
Slätta
Re: In your face

Gurgeh said:
Å fjärde sidan så är det inte helt ovanligt att kritikern har betalat en summa pengar för att få äga den kritiserade produkten. Det tycker jag berättigar honom eller henne till en åsikt. "Du e ful" är ett fullt motiverat uttalande om man betalat 299 kr för att få titta på någons ansikte och inte är nöjd med sin investering.
Jupp, men det har inte möe med mitt inlägg att göra för då har du all rimlighet i din åsikt då du investerat i den. Däremot bör man kanske för saklighets skull fylla på med "din näsa är för stor och dina öron står ut" eller nå't. Sedan kan man rent av säga "Du är ful för din näsa är för stor och dina öron står ut, men jag gillar dina händer och du har varcka ögon". Om det är sant.

Vad håller jag på med...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
Re: In your face

Bengt Petter said:
1. Konkurrensen från datorspelen är massiv. De kräver mindre arbete och ser, vid en första anblick, mycket ballare ut. Det attraherar unga.
Den biten tror jag vi helt enkelt aldrig kan mäta oss mot. Om nu inte nån galning ger mig lika mycket pengar som det tar att göra ett datorspel, men för att göra ett rollspel istället.

Fast det vore pengar kastade i havet, tyvärr. Så vi kommer aldrig att kunna matcha just den aspekten, utan måste fokusera på andra styrkor hos rollspelen.

Men vi måste absolut titta på hur lång tid det tar att starta upp ett rollspel, så att säga. Snabbare att komma in i, lättare att stanna kvar, måste vara ledord för framtiden.

2. Rollspelen finns att köpa på för få ställen. Lösning: bättre nätbutiker? Mer prenumerationsköp/bokklubbar/paketpriser?
Direktförsäljning från producenter är en sån sak. Mer annonsering i dataspelstidningar är en annan. Mer annonsering i Fenix, till exempel. Mer gratismaterial på nätet så att man får upp efterfrågan på att köpa de större grejerna i butikerna.

3. Sverige är litet. Det gör risktagandet större för förlagen.
Samtidigt har vi en ganska förutsägbar marknad, med Sverok som en oanvänd (och kanske motvillig) resurs. Vi kan nå ut med et budskap lättare än man kan i tex USA.

4. Rollspelsförlagen har för dåliga marknadsstrategier. De släpper nya produkter för sällan. Och de är för dåliga på PR. Det saknas ett enkelt och bra svenskt fantasyspel med snygg, glassig formgivning. Ett kortbaserat stridssystem med en massa tilläggspaket tror jag på.
Det är lite hönan och ägget. Marknadsföring kostar pengar, PR kostar pengar (och tid).

Helt rätt att det saknas ett snyggt, enkelt, speligt introfantasyspel. Helst billigt också. Nån måste göra ett sånt, och jag vet vilka som skulle lyckas med det bästa resultatet. Men de har nog med annat just nu.

5. De svenska spelen är för dåligt skrivna och för krångliga att läsa. Har att göra med landets ringa storlek och en lite konservativ bransch.
Det har nog mer att göra med att de som skapar spelen inte är professionella skribenter, utan entusiastiska gamers som vill göra ett spel själva, hellre än att leja in en skribent/speldesigner.

Att de är krångliga att läsa är dock en sak som ställer till det för rollspelen. Det måste bli mindre böcker, gärna boxar, enkla regler, fantasfulla kartor och illustrationer ... och mindre långa, tunga texter. Där håller jag med.

Jag hoppas faktiskt på en Western-effekt.
Jag hoppas också. Men jag tror ändå inte Western är den genre som kickstartar försäljningen överlag. Det behövs ett fantasyalternativ för det.

/M
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Fram med giljotinen

Kan det vara ett Moment 22.

Om en rollspelskontruktör skulle jobba 100% med sitt spel och hålla webb och forum levande med en stabil utgivningstakt (sig en modul per kvartal) så skulle han eller hon kunna leva på det och ta ut en levnadsbar lön?

/ Andy, som snart är arbetslös och gärna skulle jobba med rollspel på heltid
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
Re: Fram med giljotinen

Andy said:
Om en rollspelskontruktör skulle jobba 100% med sitt spel och hålla webb och forum levande med en stabil utgivningstakt (sig en modul per kvartal) så skulle han eller hon kunna leva på det och ta ut en levnadsbar lön?
Det korta svaret: nej.

Det långa svaret: Aldrig i livet.

Med förbehållet: om sagda konstruktör hittar ett annat sätt att sälja sitt spel på än det traditionella, så kan det kanske gå om man har enorm tur och lyckas hitta på nästa Magic.

Men eftersom inte ens Drakar och Demoner går så starkt att Riot kan ha en person på heltid, så har jag svårt att se att någon annan skulle lyckas med det.

/M
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: In your face

Håller med dig om det mesta... framför allt att det behövs en snygg box med ett fantasyspel... med glassig design och korta regler. Har skissat på ett sådant länge, har bra skribenter (författare/copywriter).. men saknar de resurser som krävs till ytan (superproffsiga illustrationer/fyrfärgstryck överallt, gärna sexfärgstryck på boxen). Tror man behöver i alla fall dryga 100.000:- som ligger och skräpar för att ens tänka på ett sånt riskprojekt...
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Re: In your face

Arfert said:
Håller med dig om det mesta... framför allt att det behövs en snygg box med ett fantasyspel... med glassig design och korta regler. Har skissat på ett sådant länge, har bra skribenter (författare/copywriter).. men saknar de resurser som krävs till ytan (superproffsiga illustrationer/fyrfärgstryck överallt, gärna sexfärgstryck på boxen). Tror man behöver i alla fall dryga 100.000:- som ligger och skräpar för att ens tänka på ett sånt riskprojekt...
Det är därför det behövs ett enkelt licensförfarande så att småhandlare kan publicera mindre produkter till ett redan existerande brett spel.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Medhåll och mothugg

I dags läget tror jag WRNU snarare hämmar inspirationen till att Producera Rollspel mer än va den höjer den, vilket jag tycker är väldigt synd.
Faktiskt.

Att ha Kul! Det är något som jag tycker har missat all sin fokus här på forumet. Dom få gånger som nykomlingar har tittat förbi här på forumet så har tips som system, spelstiler, m.m dykt upp. Väldigt få poängterar att det viktigaste med ALL rollspel är att ha kul!! Att ha kul är något som jag tycker att vi forumiter ofta glömmer bort här på forumet. Ofta är vi så insnöade på Teorier, Spelstilar, regelsystem, Besserwissande och gud vet allt, att vi glömmer varför vi en gång för längesedan blev blixtförälskade för livet i den här underbara hobbyn.
Det är en myt jag sett förut att rollspelsteoretiker har glömt att man ska ha kul, och jag tror det kan skada hela vårt debattklimat om man utgår från det. Jag spelar hellre ett Forgespel än ett "trad" spel, för tradspel kommer oftare ivägen för mitt kul. Här skriver jag om det.

Att dra in nya spelare i hobbyn. Ja en självklar növändighet. Men hur skall det gå till? Dom flesta vill föreslå förenklade spel, Idérika innovativa regelsystem eller rent av friform. Jag tycker att vi är ute och cyklar om försöker lösa problemet med system, tärningar och termrunk. Lösningen ligger inte i regelhäften och PDF. Våra system och spel som vi har idag duger helt utmärkt att dra in nya spelare i hobbyn, vilket vi här på WRNU är alla levande bevis på. Nej lösningen ligger vid en Öl och en klapp på axeln. Träffa nya folk och få nya vänner. Att umgås!! Det är så man får folk in i hobbyn. Trevligt sällskap och en bred vänskapskrets och framförallt HA KUL det är ingredienserna som behövs för att locka fler spelare till hobbyn.
Det är helt sant, det är så det går till idag. Vissa slutar, vissa börjar.
Men är det ett projekt man kan driva för att göra hobbyn i stort större och mer livskraftig, så att säga? Avsätta några timmar varje vecka för att snacka med folk på krogen om ens hobby? Ursäkta min skepsis, du får gärna utveckla. :)

Det finns förstås väldigt många åsikter på det här området, och nu ska jag presentera en motåsikt (Som många säkert har hört många gånger) till din skepsis till system:

Många begår misstaget att tro att vem som helst skulle kunna spela t. ex Mutant om de bara skulle få chansen att upptäcka det, men rollspel vänder sig till ett specialintresse som inte alla personer har. Därmed kommer rollspel vara en hobby i marginalen så länge vår kultur och vår hobby ser ut som de gör.
Här pratar jag om det här, och här skriver jag om det. (Ska kanske också förtydliga i samband med videoföredraget att vi inte spelat samberättarspelet Berättelser från Staden, utan betan till rollspelet Staden)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Fanboys, finns de?

Å andra sidan bör man tänka på att för varje gnällig gammal rollspelare som tycker att spelsystemen är förlegade och korrekturen undermålig finns det två fanboys som tycker att allt Riotminds/Järnringen/Neogames rör vid förvandlas till guld, doppat i choklad.
Finns det verkligen det? Visst har jag läst ett eller två inlägg på Riotmindsforum där läsaren har Götterdämmerung som favoritrollspel, och så har de spelat två rollspel (Götterdämmerung och Drakar och Demoner), men finns det verkligen fanatiska fanboys? Går det att hitta dom, peka på dom? Kan vi kritiskt granska det här, bevisa eller motbevisa det?

Jag köper inga uttalanden om vagt definerade kategorier.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Fram med giljotinen

ja du kan leva på det, om du bor hemma hos dina föräldrar.. :gremgrin:

Så nej. Man kan ha det som extrajobb, inte heltid. I BÄSTA fall kanske man kunde få en halvkass halvtidslön...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: In your face

rjonas said:
Det är därför det behövs ett enkelt licensförfarande så att småhandlare kan publicera mindre produkter till ett redan existerande brett spel.
Fast ett sådant licensförfarande trollar inte fram några 100.000:-
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: In your face

mm, man kanske kan komma ner något om man är kompis med nån ny illustratör som kan matcha typ Paul Bonner och man samtidigt har sjukt bra tryckkontakter overseas.... men knappast annars...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har inget egentligt svar på hur framtiden kommer att se ut eller vad som borde göras för att hålla liv i rollspelshobbyn. Däremot är jag nyfiken på vad alla "förståsigpåare" baserar sina egna spekulationer på. Varje gång som vi diskuterar sådana här frågor så dyker det upp tvärsäkra uttalanden om vad nybörjare vill ha (enkla regler, boxar, bilder, tunna rollspel, tjocka rollspel, spel baserade på filmer, fantasy och så vidare), vad de inte vill ha, vad branschen behöver och vad den inte behöver. Jag skulle aldrig själv spendera 100 000 kronor på en from förhoppning om vad som fungerar, även utan några egentliga vinstmotiv. Det är föga troligt att någon bank eller finansiär skulle låna ut pengar utan någon form av konkretare information tillgänglig, som till exempel en marknadsundersökning. Bättre att börja i den änden än att försöka gissa vad dagens ungdomar är intresserade av baserat på fragmentariska minnen ifrån den egna, sedan länge flydda, barndomen.

Jag lyssnade på ett föredrag om frilansande med Henrik Örnebring på SSK och där efterlyste han större professionalitet inom rollspelsbranschen och där håller jag med honom. Fixa korrekturläsningen, skaffa projektledare, skapa nätverk, gör marknadsundersökningar, förbättra textkvaliteten. Gör vad du kan för att bli en bättre spelutgivare, höj kraven på dig själv och andra istället för att bli sur för att du får kritik, för alla inte ger dig den respekt som du förtjänar eller för att de inte okritiskt accepterar allting som du vidrör. Kramkalas må vara trevliga, men de leder inte till några bättre produkter.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Port Kad, The Rim
Fixa korrekturläsningen, skaffa projektledare, skapa nätverk, gör marknadsundersökningar, förbättra textkvaliteten. Gör vad du kan för att bli en bättre spelutgivare, höj kraven på dig själv och andra istället för att bli sur för att du får kritik, för alla inte ger dig den respekt som du förtjänar eller för att de inte okritiskt accepterar allting som du vidrör.
Vi gör redan mycket av det det där. Saga Games, Rävsvans, Rävspel nätverkar t.ex. i t.ex. Parallel Worlds eller Lemuria. Ingen spelkonstruktör jag känner till är sur på det där sättet som citeras ovan. Alla strävar efter att bli skickligare. So what's new, dude?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vad får dig att tro att vi inte gör marknadsundersökningar?

/Tomas, marknadsekonom med mera...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Vad får dig att tro att vi inte gör marknadsundersökningar?"

Vad får dig att tro att jag menar er?



Som en personlig reflektion kan jag dock tillägga att om jag hade en eller flera marknadsundersökningar i ryggen så hade jag använt dem för att stärka min egen argumentation. Något som man faktiskt kan göra utan att gå in på avslöjande detaljer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,118
Location
Ereb Altor
Re: Fromma förhoppningar

Måns said:
Alltså, sålde rollspel betydligt bättre 2003 än idag? Jag pratar inte Target Games. Där har vi inte varit på länge.
Nu kom svaret, som borde varit uppenbart...

Riotminds said:
Sen såldes Tradition och dom slutade sälja rollspel. Då försvann 50% av försäljningen.
Hela blogginlägget:
http://riotminds.blogspot.com/2008/10/ta-mej-faan.html

Ps. Att Riotminds gick igång så på flurtis (enligt mig) lite naiva inlägg (som dock nyanserades i en senare post) är väl lite typsikt. Men det är inte vad tråden handlar om.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Medhåll och mothugg

Det är helt sant, det är så det går till idag. Vissa slutar, vissa börjar.
Men är det ett projekt man kan driva för att göra hobbyn i stort större och mer livskraftig, så att säga? Avsätta några timmar varje vecka för att snacka med folk på krogen om ens hobby? Ursäkta min skepsis, du får gärna utveckla. :)
Nja, kanske inte så direkt :gremwink: Nej det jag menar är att bästa sättet att få in folk i rollspel är att bjuda med folk på just rollspel, inte hitta på nya system.

Många begår misstaget att tro att vem som helst skulle kunna spela t. ex Mutant om de bara skulle få chansen att upptäcka det, men rollspel vänder sig till ett specialintresse som inte alla personer har. Därmed kommer rollspel vara en hobby i marginalen så länge vår kultur och vår hobby ser ut som de gör.
Visst har du rätt i det här, men då och då, så träffar man på nån människa som man tänker: Hmm undrar om han spelar rollspel? Det kan vara brädspelare, serienördar, filmdårar, eller ja ni känner ju igen typen. Dom flesta av oss är ju dock nördar och nördar brukar träffa andra nördar. Som exempel kom jag att tänka på din korridors granne som kom förbi när vi hade inflyttningsfest hemma hos dig. Han som var så intresserad av "vad nu det där strategi Sci-Fi spelet hette?" där tänkte jag: han kanske skulle vara intresserad av att spela rollspel. Såna tillfällen ska man ta i akt på (Nu gjorde jag inte det då :gremwhistle:) Men du förstår vad jag menar.

//Flurtis
 
Top