Nekromanti Rollspel för den nya Mansröreslen

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Hmm....
För att få in "rätt" känsla duger väl spelet Paranoia rätt bra?
Gör bara lite småredigeringar med search-replace så är nästan allt klart:
"Original" Blir "Rätt tolkning"
"the friendly computer" blir "etablissemanget",
"Mutant" blir "vit man",
"Commie" blir "Priviligerad",
"Traitor" blir "transfob",
"Suspected" blir "Problematisk"... Och så vidare.

Det behövs nog inte många modifikationer förutom dessa.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag kan hoppa in med några observationer från speltesten av vårt vikinga-mansspel med arbetsnamn *Honorable men* under Lincon.

Spelets premiss är alltså att ni spelar män i vikingatid. Det finns en resurs i spelet som kallas *heder* som du får beroende på hur väl du faller inom mansidealet. Det regleras av moves, så när ett move triggas så kan heder minskas/ökas/flyttas. Våra nuvarande Moves är:
* give someone a gift
* share someone's bed
* praise a man
* insult a man
* comment on a woman's appearance
* escalate
* strike a deadly blow

Spelet är uppbyggt lite som fiasco: man turas om att sätta scener för rollpersonerna. Det ska alltid finnas en kvinna med i varje scen, när det inte längre finns några kvinnor i scenen så tar den automatiskt slut.

Varje man har ett antal traits som är antingen manligt kodade eller omanligt kodade. Man börjar med 4-5 traits där man åtminstone måste ha en av varje.

Spelet gjorde väldigt intressanta saker. Jag kände mig ofta tvingad att agera manligt och att inte kompromissa. Så fort jag blev ifrågasätt ville jag säga ifrån och få sista ordet. Kvinnorna i spelet hade stor makt eftersom de inte omfattas av heders-systemet.

Vi hade spelare som var både cismän, ickebinära och transpersoner. Vi fick många olika reaktioner och spelarna började diskutera toxisk maskulinitet utifrån spelet, så det gör definitivt något intressant

Hinner inte skriva mer nu så får återkomma :)
 
Top