Nekromanti Rollspel en snårskog?

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Rollspel - impulsköp.

Lite senare fanns Drakar-reklam i Conan, och jag minns att jag en gång hittade en Spindelmannen i en vattenpöl (när han först mötte Hobgoblin, på den tiden Gula Trollet) som innehöll en rollspelsrecension... Star Wars på svenska, tror jag.

Erik
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Rollspelen _har_ utvecklats

Tja, det ska ju helst bli BRA och någorlunda kända spel om det ska vara någon reklam. ;-)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: DoD Dataspel

Jo, jag var med i produktionen av det - Själarnas Brunn.

För liten budget och för lite tid gjorde det till ett sämre spel än vad som var tänkt.

(Jag tror till och med att jag finns med i krediterna som "Speltestare" eller liknande underligt)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Rollspel och Eon för nybörjare...

Jag tycker du har helt rätt (även om jag är partisk ,-). Eon är inte speciellt svårt. Boken kanske är "skrämmande" och lika så att det finns så många regler i den. Jag tycker det är rätt underhållande när de värsta Eon-kritikerna ojar sig över Eons stridssystem, såsom varandes "svårt, slött, bökigt" etc, när de ser att grundläggande strid är på blott ett par sidor.

Ett systems snabbhet har inte alltid med antalet sidor att göra. Det går att beskriva otroligt tidskrävande mekaniker ganska kortfattat. Obt6 är ett strålande exempel: en enkel princip som kan beskrivas med en kort paragraf men trots det den långsammaste grundmekaniken på svenska spelmarknaden.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Rollspel och Eon för nybörjare...

Obt6 är ett strålande exempel: en enkel princip som kan beskrivas med en kort paragraf men trots det den långsammaste grundmekaniken på svenska spelmarknaden.
Den borde rimligtvis vara precis lika snabb eller långsam som Gondicas...

Huruvida det tar tid att lägga ihop tärningar har mycket eller inget att göra med huruvida spelare kan ta till sig ett spel. Detta kopplas istället till 'och vad gör jag nu? och hur gör jag det?'

Erik
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Rollspel och Eon för nybörjare...

Den borde rimligtvis vara precis lika snabb eller långsam som Gondicas...

Nu var det länge sedan jag tittade på Gondica men inte slår man om tärningar lika ofta där? Varje tärning man börjar med i ett ObT6-slag innebär i snitt 1.5 tärningar i det slutliga resultatet... Omslag efter omslag tar tid.

Huruvida det tar tid att lägga ihop tärningar har mycket eller inget att göra med huruvida spelare kan ta till sig ett spel.

Nej, men det har allt att göra med frågan om mekaniken är långsam eller inte.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tag er i akt, kära barn!

Jag tycker att Eons regler inte är särskilt nybörjarvänliga vilket dock inte verkar ha hindrat en mängd unga spelare från att börja med just Eon. Men jag vet också att den här tråden inte är menad att bli ett forum för Eon-kritik. Så långt har det inte gått än men man kan ana tendenserna. Att släppa ihop Marco och Vindhand i samma tråd och sedan höra hur någon av dem för upp Eon på tal bådar sällan gott. Så försök att inte kapa den här tråden oavsett vad ni kan tänkas tycka om Eon och Neogames. Den förtjänar ett bättre öde ån så.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
...Men billiga är de

Likadant konfronteras Sveriges nybörjarsvit idag med enorma regelböcker med hundratals sidor istället för de hemtrevliga små lådorna som kom med tärningar, formulär och allt för en billig penning.

Priset vet jag inte om man kan klaga på. DoDs grundbox kostade väl en 150 bagis 1987 mot 255 spänn för motsvarande produkt idag. Det är väl ingen ohemul ökning jämfört med t.ex. priset på en biobiljett eller sådant.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vi kan prata Gondica istället...

...eftersom Gondica-fans också slår inte bara kassar utan hela såar med T6-or! :gremsmile:

Jag reitererar: Att slå X tärningar och räkna lär inte avskräcka i sig. Det är när man måste börja göra mer komplexa saker med den där bunten - när man t.ex. slår på olika sätt i olika situationer (vilket man faktiskt gör i Gondica) som spelare blir osäkra.

Den som spelar rollspel som spel, vilket dyker upp en del i den här diskussionen, bryr sig antagligen mindre om antalet tärningar man rullar, men mer om hur lång tid det tar att fatta vad man skall göra med dem.

Detta inte sagt att det kan ta tid att slå XT6, addera etc, vilket kan tala emot det av andra skäl än svårighet för nybörjare, men det är inte så svårt att rulla huvudet kring, inte svårare än BRP, om man tar med kritiska träffar etc i beräkningen.

(Och jag föredrar i många stycken BRP framför Eons ObT6-system - det skall mycket till innan jag skulle ge mig till att spela Eon. Jag har inget Marco-intresse av att försvara systemet, utan är mest intresserad av att hamra in vad som är svårt och inte.)

Erik
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Vi kan prata Gondica istället...

Jag reitererar: Att slå X tärningar och räkna lär inte avskräcka i sig. Det är när man måste börja göra mer komplexa saker med den där bunten - när man t.ex. slår på olika sätt i olika situationer (vilket man faktiskt gör i Gondica) som spelare blir osäkra.

Du är välkommen att reiterera, men jag har inte sagt motsatsen så litet överflödigt är det :gremsmile:

Mitt påstående var helt enkelt att en enkel mekanik som går snabbt att beskriva fortfarande kan vara tidskrävande. ObT6 är ett exempel, såar med T6or kan vara ett annat. Om man tror tiden som går åt är viktig eller inte är en helt annan fråga. Att den går åt verkar vi vara överens om.

Den som spelar rollspel som spel, vilket dyker upp en del i den här diskussionen, bryr sig antagligen mindre om antalet tärningar man rullar, men mer om hur lång tid det tar att fatta vad man skall göra med dem.

Kanske.... och kanske inte. Det finns rimligtvis någon gräns där det går så långsamt att det blir mindre roligt. Är det inget roligt så spelar det ingen roll att det gick snabbt att sätta sig in i reglerna... det innebär på sin höjd att man slösat mindre tid på något som visade sig vara långtråkigt.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Daa

min åsikt exactlly. Men de måste ju släppa småprodukter hela tiden för att överleva och det räckr itne med äventyr., Det måste vara coola nya vapenlistor, stridsregler etc. Jag är rädd att om du ska försörja dig på rollspel så krävs det att du måste komma på nya grejer hela tiden för att inte gå under.

Men du öär ju en av de som vill att Starchallenge ska komma ut. Det glädjer mig. Läste 70 sidor av världen igår och jag tror jag kan lova dig 1000 idéer som kommer springa ur din skalle då du läser om den. Efter 150 sidor drar jag igång beskrivningen äöver alla provinser. Resten är bara kringgrejer.

ANy way. Många har undrat varför SC är så j****a stort. Just därför det du skriver. En bok med basicregler och möjlighet att bygga ut dem (MULE systemet) om man vill närma sig Eon eller basic om man vill ligga på EDD model år 89 nivå. Och en fet värld som man inte ska tröttna på i första taget. Allt i ett. Inget mer V2, Expert etc. Däremot kan det komma ett expansionsset som man kan köpa om man vill men spelet är toppkomplett utan det. Expansionssettet skulle jag göra om folk ville och det kändes kul.

Men nu försörjer jag mig inte på detta; kommer nog snarare gå back. men jag håller med dig!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Blir alltid lika glad

dp jag läser om tjejer som lirar rollspel. Hälsa dem.

/Niklas
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Re: Och?

Social interaktion är väl ändå i någon mån den punkt där de ÄR ett substitut?
Ja.? Skrev jag inte det? *S*

Medan "teaterkänslan" saknas helt..
True.. Såvida vi inte snart får interaktiva personligheter i bästa Neoromancer-stil. :gremgrin:
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
Jag har haft ett uppehåll från rollspelandet några år och jag upplever problemet som precis det motsatta... eller precis som du säger, fast; jag håller inte med.

Jag har aldrig varit en vän av färdiga världar och mängder av överdetaljerade färdiga världar, mängder text och onödigt glassiga och dyra moduler. Fakta, världar och sådan information vill jag skapa själv i egenskap av spelledare. Jag föredrar i och för sig också det jag mer och mer konstaterar är en väldigt smal genre inom rollspelandet nämligen rymd-scifi. Det har inte funnits så många jätteuniversum för rymdrollspel med oändliga detaljer och moduler, möjligen är Star Wars till och med det enda.

Jag tror nästan jag ska plocka upp gamla Mutant 2 boxen igen och använda de reglerna universellt till allt mitt fortsatta spelande. Tack för tipset.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rymdrollspel

"Jag föredrar i och för sig också det jag mer och mer konstaterar är en väldigt smal genre inom rollspelandet nämligen rymd-scifi. Det har inte funnits så många jätteuniversum för rymdrollspel med oändliga detaljer och moduler, möjligen är Star Wars till och med det enda."

Åjodå, de fanns. Numera finns star Wars d20 och Star Trek, och tidigare fanns ju även Traveller i mängder med inkarnationer och hur öppna möjligheter som helst. Shatterzone hade ungefär samma filosofi, Niklas73 korrar sitt Starchallenge, och själv jobbar jag med mitt eget bidrag: Skymningshem: Andra Imperiet.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Håller nog med Krille där. Starchallenge har 140 olika världar med alla tänkbara miljöer där du som spelledare konstruerar detaljerna. Du har ca 450 sidor matreal att utgå från som stöd eller ideer. Eller så kam du strunta i dem. Och du slipper flashiga moduler. Starchallenge blir en bok med allt du behöver från basic till avancerade regler med en stor värld att spela i. Så törstar du efter scifi behöver du inte vänta länge till. Sen kommer ju Skymningshem som Krille skapar. Så två nya svenska scifispel är på gång. Och bra sådana om du frågar mig.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Rymdrollspel

Alternity/Star*Drive fanns ju också, även om det lades ner alldeles för snabbt. Visserligen fokuserades det rätt mycket på ett relativt litet område (ca 100 ljusårs diameter om jag minns rätt), men det fanns massvis med befolkad rymd utanför detta område som nämndes då och då.
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Soloäventyr för min del

För min del började det med att jag köpte soloäventyret Eld över vattnet (Ensamma vargen) utan att riktigt veta vad det var. Det var när jag fortfarande bodde i Ljungby i Småland. Det ledde sedan till fler böcker, men Eld över vattnet är den enda som är sönderläst och har gått upp i limningen. Senare fick det mig i sin tur att köpa Drakar och Demoner och SRR. Exakt när minns jag inte, men jag jag minns att jag köpte dem i en bokhandel i Burlöv, och jag vet att jag flyttade ner till Skåne sommaren 1986. Jag skulle tro att det var samma höst. Möjligen var det först 1987 jag köpte mitt första riktiga rollspel.
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Leksaker, böcker och bibliotek

Jag har en fullständigt avvikande syn på det här. Jag tycker inte att rollspel hör hemma i leksakbutiker, och jag har aldrig tyckt det.

Jag anser själv att jag började med rollspel i för unga år, trots att jag köpte mitt första rollspel i en bokhandel och inte i en leksaksbutik. Rollspel är trots allt mycket svårare än vanliga brädspel och vi var alldeles för omogna för det. Det var först ett par år senare som vi ö h t började förstå hur det var tänkt att gå till, och som vi hade en SL som faktiskt kunde spelleda ett äventyr någorlunda. Först då började det bli roligt.

Jag tycker att rollspel passar mycket bättre i bokhandlar, så jag ser inte problemet med att de ses som böcker och inte som spel. Problemet är ju att de numera inte finns i bokhandlarna. Problemet är framför allt att de inte finns i biblioteken. Om rollspel hade funnits att låna i ungdomsdelen av bibliotek så hade man säkert kunnat fånga väldigt många ungdomar. Det är ju gratis och därmed är tröskeln extremt låg. Antalet gånger jag stött på en bok på biblioteket, undrat vad det är för något och lånat hem den är rätt stort.

F ö vet vi ju alla att det bara är bokläsande nördar som spelar rollspel. :gremsmile:
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
T6 och annat

Det gäller givetvis att se till att ett sådant rollspel har enkla rollformulär och är T6-baserat, så att det räcker med vanligt papper och vanliga tärningar från något annat spel för att komma igång med det.
 
Top