Nekromanti Rollspel en snårskog?

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Rackarns bra idé!

Rollspel till utlån på biblioteken? En utmärkt idé! Alla forumlurkande bibliotekarier, nu vet ni vad ni har att göra!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Rackarns bra idé!

Svjv så görs det redan här och var. När jag åker runt och föreläser så är det främst för bibliotekater som är målgruppen. Jag vill påstå att 98% ser rollspel som fascinerande och flera har tagit in rollspel på prov.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
irriterande spel....

Det finns ett Drakar och Demoner datorspel. Ett jävligt kasst sådant, fast ganska roligt. Rösterna är fantastiska
Jag minns ett demo jag fick en gång för länge sedan. Det var nog Drakar och Demoner på svenska.

Man spelade en paladin som gick för att hämnas sina ordensbröder med ett stolsben i näven. Varje gång man rörde sig drog han en irriterande replik typ.
-Det här kan vara ett nyckelföremål.

Det var grymt irriterande och när jag spelat ut demot beslutade jag mig för att aldrig skaffa spelet...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Rackarns bra idé!

Ett av de ställen som prövat det är Oxelösund, där en av mina gamla studiekamrater och tillika spelare arbetar.

Det har gett ganska bra resultat men det finns några problem med spel på bibliotek.

Det första har att göra med lånetider. Tänk efter nu: varför skulle man låna ett spel på bibliotek? Det kan ju rimligtvis inte vara ett spel man vill ha och spela ofta, för det vore ju ganska opraktiskt. ('Vi kan inte spela på söndag, grabbar, Dungeon Master's Guide var utlånad...') Det kan rimligtvis inte heller vara för några längre kampanjer, eftersom vi bibliotekarier blir ganska ilskna om samma person häckar på samma grej i ett halvår.

Det mest intressanta borde rimligtvis vara att prova på spel eller moduler man är intresserad av. Det kan väl inte ta mer än vanlig lånetid (typ en månad, alternativt kan man ha ett par veckor till så man kan pröva på att spela lite också).

Förutom stöldrisken (vi köper inte in böcker om sprit på vårt bibliotek, för alla böcker i ämnet blir stulna!) finns det två problem jag kan se förutom detta.

Den första är att om vi inte blir tillfrågade brukar bibliotekarier inte bli nyfikna på böcker som inte ingår i det vanliga utbudet från de företag, i Sverige främst det fd semi-monopolet Bibliotekstjänst*, som fixar till böcker så man kan ha dem på bibliotek (pansarband, för-katalogisering, lektörer som läser och pseudo-recenserar dem, etc.). Vi har helt enkelt inte tid att kolla något annat om vi inte vet om att det finns ett särskilt behov eller det sker i samband med ett särskilt medieprojekt (vi håller t.ex. speciellt utkik efter jaktlitteratur utanför det nämnda utbudet). Således vore det en fin idé om rollspelsproducenter fick sina böcker införda och recenserade i dessa kataloger. Nä, jag vet inte hur man gör, men det kommer ett nummer varannan vecka och det finns ett dussin böcker producerade på 'eget förlag' varje nummer, vilket väl motsvarar rollspelstillverkares situation.

Det andra är en gammal grej: Rollspel med stora mängder kvinnliga bröstvårtor, stora svärd och barnkäkande demoner kommer att bli mycket svåra att få in på bibliotek. Dessutom... tja, i de regler som kommungubbarna satt upp för oss att det inte får finnas böcker som 'förhärligar våld och rasism' på biblioteket, t.ex. Jag skulle inte ha några djupare invändningar med tanke på de urton kubikmeter deckare och thrillrar vi har, men 45% stridsregler med utförliga skadetabeller kan också fastna i dylika paragrafer.

Ingendera torde vara något större problem för de spel som finns på marknaden i Sverige idag, men man vet aldrig, och det behövs säkert folk som Marco som pratar med berörda parter och förklarar vad som pågår. Bibliotek har en lång tradition av att samarbeta med folkrörelser**, och Sverox och det packet*** borde vara självklara i sammanhanget - och på platser som Oxelösund har spelföreningar varit till stor hjälp.

Så det finns möjligheter, men de måste utvecklas, och alla involverade parter måste lära sig att tänka om. Ni kan ju börja, ni som läser detta, att gå och fråga ert lokala bibliotek varför de inte köper in rollspel. Om de säger nej, fråga varför. Om de säger 'va?' eller 'öh?' säg att ni vill komma med ett inköpsförslag. Detta brukar oftast göras på blanketter - se till att ni också skickar med ett antal recensioner. Var beredd att berätta SF-bokhandelns webadress eller så (eller ännu hellre, säg att de skall ta in den via en lokal bok- eller leksakshandel!)

Lycka till,
Erik


* <font size="1"> Biblioteksvärldens borger. 'Vi är Bibliotekstjänst. Ni kommer att bli eliminerade. Motstånd är meningslöst.' </font size>

**Folkrörelserna startade folkbiblioteken i Sverige. Ärligt - vore det inte för dem hade vi inte haft några.

***And I mean this in the nicest possible way...
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: Rackarns bra idé!

Jag vet inte riktigt vilka spel jag skulle vilja föreslå isåfall. Som du skriver handlar det inte så mycket om att låna för att spela utan mer om att ta hem, läsa och se vad det är för något; vare sig man är nybörjare och undrar vad rollspel är eller veteran och nyfiken på ett nytt supplement.

Jag är rätt tveksam till att de obskyra supplement som jag är intresserad av att ta en titt på skulle lånas särskilt frekvent, och jag vet inte riktigt om jag är rätt person att försöka lista ut vad nybörjare kan tänkas lockas av. Å andra sidan kanske jag har helfel vad gäller de mer obskyra böckerna; såväl "De övergivnas armé" som Andreas Roman-böcker har det varit kö till när jag försökt låna dem, så vi verkar ju ha en och annan rollspelare i Linköping.

Någon med erfarenhet kanske kan berätta vilka böcker som efterfrågas på de håll som man har testat det här?

Och på tal om det... Ska ett bibliotek ö h t ha och lägga pengar på att köpa "De övergivnas armé" så kan man tycka att de åtminstone borde kunna köpa in ett riktigt rollspel också, om inte annat för studiesyfte.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Rackarns bra idé!

Andreas Roman-böcker
Svensk standard-fantasy, som har mycket och många läsare.

Tja, även ett vanligt rollspel som Eon kan ju faktiskt folk, i synnerhet nybörjare, vara intresserad av att 'titta på'. Men det gäller att tänka sig för.

Om ingen frågar efter något, tror ytterst sällan bibliotekarier att nån vill läsa det - kom ihåg det. Vi har fasans dålig koll, tyvärr...

Erik
 
Top