PROMOTION ROLLSPEL – Återuppståndelsen

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
På förekommen anledning:

Föregivande av allmän ställning, det vill säga att utge sig för att vara myndighetsperson och samtidigt utöva myndighet, är om falskt ett brott i Sverige enligt 17 kap. 15 § Brottsbalken (1962:700).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Någon reklam har jag inte hittat, och i ärlighetens namn förstår jag inte ens vad det här är för produkt, men ...

View attachment 16974
Det tragiska är ju att RSV fortfarande inte ger ut en version för dem som, liksom jag, inte kan bruka tärningar alls på grund av allergi eller religiösa anledningar. 0,1% tärningar är inte tärningsfritt. Man måste antingen göra det själv eller importera från utlandet. Privata aktörer är inte bättre. Det är 2024, lite tolerans för tärningsintoleranta, någon?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Det tragiska är ju att RSV fortfarande inte ger ut en version för dem som, liksom jag, inte kan bruka tärningar alls på grund av allergi eller religiösa anledningar. 0,1% tärningar är inte tärningsfritt. Man måste antingen göra det själv eller importera från utlandet. Privata aktörer är inte bättre. Det är 2024, lite tolerans för tärningsintoleranta, någon?
Att använda tärningar är något av den svenskaste tradition vi har. Min pappa använde tärningar när de spelade rollspel, så det måste ju vara minst en tusenårig tradition liksom. Inte så konstigt då att RSV inte ska anstränga sig högre för att tillgodose tärningslösa sekter och annat sånt därnt indiedravel som spelas i Knutby. Och allergi mot tärningar låter som det kommer från NWOtC, det tror jag inte alls på.

Du får ju lära dig våra genomsvenska tärningstraditioner om du ska spela rollspel här!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Att använda tärningar är något av den svenskaste tradition vi har. Min pappa använde tärningar när de spelade rollspel, så det måste ju vara minst en tusenårig tradition liksom. Inte så konstigt då att RSV inte ska anstränga sig högre för att tillgodose tärningslösa sekter och annat sånt därnt indiedravel som spelas i Knutby. Och allergi mot tärningar låter som det kommer från NWOtC, det tror jag inte alls på.

Du får ju lära dig våra genomsvenska tärningstraditioner om du ska spela rollspel här!
Den attityden slår ju bara tillbaka. Det gör att tärningsintoleranta söker sig bortom det institutionella spelandet mot oreglerat spel där övriga samhället inte har insyn. Jag har ju kontroll och spelar nästan bara tärningsfritt som jag har gjort själv och vet vad det innehåller, men jag har vänner som halkat långt ut på kanten och sysslar med jeepform och Nordic LARP och jag vet inte vad. RSV har helt gett upp möjligheten att nå ut till de här människorna, med segregation och parallella spelforum som följd. Det är därför vi i Indierummet finns, så att ungdomar kan få prova tärningslöst under vuxen uppsyn och kontrollerade former. Men RSV driver ju folk till att åka på Knutpunkt istället för GothCon, och då har vi inte heller någon möjlighet att skapa den kontakten.

Och RSV jagar oss för att vi inte har spelledarlicens, men det finns ingen procedur för spelledarlicens för spelledarlösa rollspel! Snart kommer de väl att stänga ned oss, och sedan sitter politikerna och ser kidsen spela Fat Man Down i Nordstan och undrar vad som gick fel.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
Det tragiska är ju att RSV fortfarande inte ger ut en version för dem som, liksom jag, inte kan bruka tärningar alls på grund av allergi eller religiösa anledningar. 0,1% tärningar är inte tärningsfritt. Man måste antingen göra det själv eller importera från utlandet. Privata aktörer är inte bättre. Det är 2024, lite tolerans för tärningsintoleranta, någon?
Se rapport RSV//1988:0307. Rollspelsverket gjorde tester i laboratoriemiljö och tog fram ett säkerställt slumpat utfall för vardera tärningstyp, så du ersätter tärningsslaget med värdet ur tabellen. Jag vet inte om rapporten går att få tag på längre, men jag har tabellen antecknad i blyerts hemma. Här är värdena, garanterat slumpade under optimala förutsättningar:

TärningSlumpat utfall
T44
T64
T82
T103
T1211
T207
T10031

Syftet med rapporten var att hjälpa spelare som inte hade så bra materiella förutsättningar för att slumpa med tärningar, men den borde kunna hjälpa tillgängligheten även för spelare som dig. Nu kan du spela ROLLSPEL utan att slå en enda tärning!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Se rapport RSV//1988:0307. Rollspelsverket gjorde tester i laboratoriemiljö och tog fram ett säkerställt slumpat utfall för vardera tärningstyp, så du ersätter tärningsslaget med värdet ur tabellen. Jag vet inte om rapporten går att få tag på längre, men jag har tabellen antecknad i blyerts hemma. Här är värdena, garanterat slumpade under optimala förutsättningar:

TärningSlumpat utfall
T44
T64
T82
T103
T1211
T207
T10031

Syftet med rapporten var att hjälpa spelare som inte hade så bra materiella förutsättningar för att slumpa med tärningar, men den borde kunna hjälpa tillgängligheten även för spelare som dig. Nu kan du spela ROLLSPEL utan att slå en enda tärning!
Det här visar ju bara den grundläggande oförståelsen för tärningslöst spel. "Vi har klassat kor som en grönsak, så nu kan även vegetarianer äta hamburgare," liksom. Tärningslösa spel behöver hanteras i en separat process, annars sker kontaminering. De fick ganska snabbt backa och den som använder den där metoden måste fortfarande skriva med fet text "Kan innehålla spår av tärningar". Och det är ingen seriös aktör som använder den idag. Varför tror du att det är så? Folk tror att bara för att man inte skeppar det i en låda med platonska former av plast så är det "tärningsfritt". Det är inte så enkelt. Texten är fortfarande proppfull av tärningar, även om man inte ser plasten.

Dessutom har metodiken blivit rätt hårt kritiserad efteråt. Tre av fem forskare som jobbade på den rapporten fick senare jobb på GameScience. Det är en jäkla svängdörr mellan RSV och tärningstillverkarna och jäv är mer regel än undantag. Innan de tar med representanter från tärnings- och spelledarlösa grupper så kommer de aldrig att tas på allvar.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Hade de jourhavande spelledare anställda? Kunde man ringa in både för akuta regelfrågor och berättartekniska nödlägen eller hur funkade det?
Nä, det där är ju den ökända "golar-linjen" för överträdelser kopplat till spelledarlicensen. Hörde att den gick varm halva april varje år inför Gothcon förr om åren. Hade man otur kunde man fastna på Friformslistan och bli portad från alla licensierade tärningsförsäljare.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Nä, det där är ju den ökända "golar-linjen" för överträdelser kopplat till spelledarlicensen. Hörde att den gick varm halva april varje år inför Gothcon förr om åren. Hade man otur kunde man fastna på Friformslistan och bli portad från alla licensierade tärningsförsäljare.
Alltså, det där har fått oväntat många att sluta spela rollspel. Bara för ett snedsteg i ungdomen. Inte rimligt i långa loppet tänker jag.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Alltså har man prick i spelledarlicensen bara för att man provat lite lättare samberättande eller tärningspöl i tonåren kan man ju bara önska lycka till att fixa spelpass i vuxen ålder.

Hårt tycker vissa, eller att det är harmlösa grejer. Men vi med lite erfarenhet vet bättre. Spelarinflytande är inkörsporten till jeepform, friform och andra tyngre former av tärningslöst. Man börjar experimentera i tonåren sen sitter man där trettio år senare i polotröja med Genesis i Indierummet! Noll tolerans säger jag!
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Alltså har man prick i spelledarlicensen bara för att man provat lite lättare samberättande eller tärningspöl i tonåren kan man ju bara önska lycka till att fixa spelpass i vuxen ålder.

Hårt tycker vissa, eller att det är harmlösa grejer. Men vi med lite erfarenhet vet bättre. Spelarinflytande är inkörsporten till jeepform, friform och andra tyngre former av tärningslöst. Man börjar experimentera i tonåren sen sitter man där trettio år senare i polotröja med Genesis i Indierummet! Noll tolerans säger jag!
Ja, på medeltiden hade de famösa Spelfogdarna ju bara brutit spelledarskärmen mitt itu och rådbråkat förbrytaren med regelkompendium i foliantexemplar. Vi får komma ihåg att Rollspelsverket ju faktiskt håller oss civiliserade och på rätt sida av lagar & stridsregler.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,677
Location
Värnhem, Malmö
Ja, på medeltiden hade de famösa Spelfogdarna ju bara brutit spelledarskärmen mitt itu och rådbråkat förbrytaren med regelkompendium i foliantexemplar. Vi får komma ihåg att Rollspelsverket ju faktiskt håller oss civiliserade och på rätt sida av lagar & stridsregler.
Beror på vilken del av medeltiden du talar om – de disparata speltraditionerna i olika delar av landet kom ju att samordnas mer av rollspelsartikeln i Alsnö Stadga, där Magnus Ladulås också slog fast bordsfred som en grundläggande princip och i någon mån vaktade mot allt för egenmäktigt spelledarskap, samtidigt som just spelledarna som klass etableras tydligt.
 
Top