PROMOTION ROLLSPEL – Återuppståndelsen

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
För ett bra tag sen började det cirkulera rykten om att det fanns ett statligt rollspel kort och gott kallat ROLLSPEL, utvecklat av myndigheten Rollspelsverket, med någon slags blåvit-estetik. Det blev snabbt ett uttjatat internskämt i Vrållådan och på skoj vispade jag ihop ett litet hommage-spel baserat på de rykten vi hört.

Nyligen snubblade jag dock över en bild på en gammal tidningsartikel.

428480333_910170881115089_2693135901830457604_n.jpg
Det verkade som att ryktena var sanna trots allt, och nu fanns det rentav ett namn att gräva i: Gustaf Hellberg.

Efter mycket sökande lyckades jag hitta honom. Tragiskt nog avled han 2023... Jag fick kontakt med hans änka Rosita, men hon var inte särskilt insatt i Gustafs arbete och kunde inte berätta så mycket mer än det vi redan hört sedan tidigare.

Kort därpå dök dock en annons upp på Tradera. Priset var sjukt saftigt, men vid det här laget var jag så nyfiken att jag inte kunde hålla fingrarna i styr.

Screenshot 2024-03-01 at 11.15.08.png
Exemplaret var ganska slitet, men det verkar faktiskt vara ett original av ROLLSPEL. Det är väldigt torrt och traditionellt, men ändå lite av en skatt. För att fler ska få tillgång till spelet har jag gjort en inscanning av boken.

Och där hade man kunnat tänka att historien var (tillräckligt) slut. Men häromdagen blev jag uppringd av Rosita Hellberg som berättade att hon bland Gustafs gamla ägodelar hittat en kartong med böcker, som hon postade till mig. Och idag dök paketet upp, med välbevarade exemplar av ROLLSPEL!

IMG_9746.jpg

Planen är att ta med och sälja dem på GothCon, lagom till spelets 40-årsjubileum, så långt lagret räcker. Men eftersom Vrållådan och WRNU har varit med och skämtat och inspirerat och peppat tänkte jag även erbjuda att skicka dem till forumsmedlemmar! 175 spänn inklusive frakt. Skicka ett PM ifall det är något du skulle vara intresserad av.

Alla eventuella intäkter går till Gustaf Hellbergs minnesfond.

ROLLSPEL är bara ett internskämt. Spelet är påhittat av Vrållådan, skrivet av mig, och tryckt i år. Men det går att köpa och jag tror även att det går att spela. Pengarna från eventuell försäljning går till Bläckfisk Förlag, som kommer att investera dem i att skapa nya spel.
 
Last edited:

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Nog för att det tar ungefär en halv sekund att luska ut min adress, men jag har skickat pm ändå.
Tänkte mest ifall Rollspelsverket kommer och hämtar tillbaka sina böcker. Men iofs, de är ju en myndighet, så de lär ha ännu enklare att hitta dig.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Top