Rollpersoner med start i Alberetor, eller Symbaroum Go West! (north(

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Hepp.

För en kampanjstart med det Förlovade Landet, hur mycket information om Alberetor bör de ha?

Utgår ifrån yngre rollpersoner som inte har personliga erfarenheter av kriget.
Men de kan ha släktingar och familj som är traumatiserade.

Vi har betat av de första äventyren i DoD23 kampanjen, det är lite tjo och tjim och ligan har väl lyckats med att fånga stämningen från tidiga DoD.

Nu har jag köpt det sista delen i Törnetronen och det kliar så förbannat på att få starta. Ge sig in i en mer komplicerad värld och med ett system som ger större kartaktärsdjup (Mythras)

/C
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
165
Om man inte känner för att belasta spelarna med massor med bakgrund eller kännedom om detaljer så har de antagligen vuxit upp i en värld av krig i ett mindre samhälle isolerat från de stora händelserna. Man kanske vet historien om drottningen och hur man vann över mörkermästarna men i övrigt har uppväxten varit en kamp mot överlevnad i en värld som dör. Var det kanske sista sucken för ens hem ort som gjorde att man nu till slut gav upp och gjort som de flesta och följer strömmen över berget. Jag tycker det dock är svårt att placera alla spelar arketyper i facket som helt nya till det förlovade Ambria. Om någon snarare vuxit upp där eller är av barbarisk härkomst så bör dessa snarare veta väldigt lite om Alberator. Kanske folk inte velat tala om det hemska från förr. Anledningen att de är söder om titanerna är att de helt enkelt jobbat som vakter, kurirer eller annan typ av sändebud. Då är det mer av en resa hem.
så kort sagt så tycker jag det behövs väldigt lite bakgrund om det gamla landet. Mest en stämningsbild av att det är ett land som är döende och inte längre kan ge liv till dess invånare.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
363
Location
Stockholm
Kul! Ha i åtanke Det Förlovade Landet är skrivet med perspektiv att det finns extremt lite bakgrundslore (allt det där har ju dykt upp efteråt), beroende på dina val/ork kan du lägga mycket tid på sy om saker om du läser samtligt material i förväg. Om du bara kör flyktingar har det ju varit ett antal år sedan konflikten (20 år har jag för mig?) och mycket farsoter et c - de bör inte sitta på allt för detaljerad information om det förflutna med tanke på hur landet utvecklat sig om de inte spelar betydligt äldre rollpersoner.

Äventyret lämpar sig bäst för nya Ambrier - dvs inga barbarer, svartalfer eller resar. Möjligtvis om de senare rest med karavanen norrifrån (dock får du då problemet att de bör ha bakgrundslore om Ambrien och Davokar istället, så motsatta problemet) - kanske är det folk som är uppväxta i gränstrakterna/bergspassen och inte har så mycket koll eller samröre med övriga delar?

Ett flertal kampanjböcker och äventyr har information som gör resan mer realistisk samt mer effektfull om spelarna får uppleva platser och SLP på vägen upp (eftersom de återknyts till vid nedresan till Alberetor). Korindas Klippa (Äventyrsbok 4) och Prios Pass (Äventyrsbok 2 eller 3, minns ej)

Jag rekommenderar också att ni kör Kopparkronan innan Törnetronen, men absolut inget måste. Bara ett bra intro och är ju bryggan mellan Det Förlovade Landet och Tt. Se till bygg en bättre anledning till att spelarna vill ta sig till Tistla Fäste bara, den är lite vek i materialet. I mitt fall var det en ädling från Alberetor som ville uppsöka sin läromästare (gissa vem) för att få mer information om sina saknade föräldrar.

Blir supertriggad av tråden och sugen på spela Symbaroum igen. Eller ja, bortsett från systemet :D
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Mina rekommendationer finns redan här i inlägg #4. Men i korthet.
  • Förlägg Det Förlorade Landet i Ambria istället. (Eller möjligen som skrivs ovan gör dem till ambrier som bara varit med en karavan över Titanerna och vänt.) Därmed behövs ingen särskild kunskap om Alberetor. (Vill man dra på ännu mer kan man sätta åldersgränser på RPna så att de som senast lämnar Alberetor som ungdomar.)
  • Ge RPna konkreta skäl att resa till Tistla Fäste. Personliga drivkrafter är bra men kanske även att de av någon anledning söka upp mäster Vernam från Vilddjurets märke.
  • Begränsa ner antalet RP som får vara icke-armbrier. Jag skulle inte säga nej till någon enskild typ (utom alver, troll och möjligen stavmagiker) utan det hänger snarare på antalet och skulle påstå att kampanjen är lättare att komma in och hantera för SL om ambrier dominerar.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
363
Location
Stockholm
Och se till att du läser beskrivningarna av de olika folken i spelarboken innan du låter spelarna läsa dem (om ni kör med dessa). Vissa saker där är ej lämpliga för spelare om du vill hålla detaljer hemliga för dem, förloras en del överraskningar...
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Kul! Ha i åtanke Det Förlovade Landet är skrivet med perspektiv att det finns extremt lite bakgrundslore (allt det där har ju dykt upp efteråt), beroende på dina val/ork kan du lägga mycket tid på sy om saker om du läser samtligt material i förväg. Om du bara kör flyktingar har det ju varit ett antal år sedan konflikten (20 år har jag för mig?) och mycket farsoter et c - de bör inte sitta på allt för detaljerad information om det förflutna med tanke på hur landet utvecklat sig om de inte spelar betydligt äldre rollpersoner.

Äventyret lämpar sig bäst för nya Ambrier - dvs inga barbarer, svartalfer eller resar. Möjligtvis om de senare rest med karavanen norrifrån (dock får du då problemet att de bör ha bakgrundslore om Ambrien och Davokar istället, så motsatta problemet) - kanske är det folk som är uppväxta i gränstrakterna/bergspassen och inte har så mycket koll eller samröre med övriga delar?

Ett flertal kampanjböcker och äventyr har information som gör resan mer realistisk samt mer effektfull om spelarna får uppleva platser och SLP på vägen upp (eftersom de återknyts till vid nedresan till Alberetor). Korindas Klippa (Äventyrsbok 4) och Prios Pass (Äventyrsbok 2 eller 3, minns ej)

Jag rekommenderar också att ni kör Kopparkronan innan Törnetronen, men absolut inget måste. Bara ett bra intro och är ju bryggan mellan Det Förlovade Landet och Tt. Se till bygg en bättre anledning till att spelarna vill ta sig till Tistla Fäste bara, den är lite vek i materialet. I mitt fall var det en ädling från Alberetor som ville uppsöka sin läromästare (gissa vem) för att få mer information om sina saknade föräldrar.

Blir supertriggad av tråden och sugen på spela Symbaroum igen. Eller ja, bortsett från systemet :D
Jag har köpt allt J@vla material sista dryga året och läst det mesta utom sista delen av kampanjen :D

Precis som @Bifur skrivit så är min tanke att bara ha yngre ambrier med från start. De får utforska Ambria och Davokar med mig.
Jättebra tips att ta med material från något av av de beskrivningar som finns. Det gör ju återresan till Alberetor mycket köttigare. Jag vet att det uppskattats av mina spelare när de återfår kontakt med SLP senare.

"Blir supertriggad av tråden och sugen på spela Symbaroum igen. Eller ja, bortsett från systemet"

Jag älskar miljön och den väv av intriger som finns, men jag kommer köra baserat på Mythras i FoundryVTT.
Då får jag det spel jag vill med långsammare och djupare karaktärsutveckling och ingen risk att de blir "untouchable" efter några delar av kampanjen.

Största ändringen att tänka på i kampanjmaterialet vid konvertering är att minska på strider/se till att det kan finnas andra möjligheter då man i Symbaroum verkar kunna vada genom en hord av fiender men i Mythras så gör numerärt underläge situationen prekär

Tack för input alla.

Nu ska jag bygga en laddningssida i Foundry för kampanjen :cool:

C
 
Top