Nekromanti Rollismusik

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Ja e skeptisk också

Håller med Targon, man skall inte använda musik från fel tidsepok och i fel stil. Därför skall jag aldrig använda musik i rollspel igen. Eftersom jag inte har någon inspelning av alvisk musik för fantasy, eller en autentisk bootleg från baren i Mos Eisley.....:)

"When the DM laughs it is already to late"
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Igenkänning

Senaste gången vi spelade Eon var rpna utan vatten mitt på den brännheta Ashaslätten. Och ur surroundsystemet kom givetvis ett uppoppat soundtrack från "Den Gode, Den Onde, De Fule". Det blev succé.

-Marco Behrmann
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Datorspelsmusik

Ett annat tips är att sondera dataspelen. Baldur's Gate-serien fungerar, Icewind Dale och Total Annihilation också (Jeremy Soule är en hjälte). Main Title från just Icewind Dale har blivit ny "stridsmusik" här hemma. Om du vill ha dem kan du maila mig. Och att bränna ut MP3:or till CDDA fungerar bättre än man kan tro.

-Marco Behrmann
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Hans Zimmer

Herr Zimmer är öht mycket bra som kreatör till musik som kan användas i nästa alla genrer. Tex använder jag Broken Arrow till resor i öknen, medan Crimson Tide används helt (med undantag från spår 3(?, kören)) från början till slut när jag leder in spelarna på underjordsröj.

-Marco Behrmann
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
I spel i typ Wasteland-stilen så tycker jag av någon märklig anledning att Elvis passar så jävla bra.

"Elen Sila Lúmenn Omentielmo/Avenderiel
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Portishead på svag volym funkade t.ex ypperligt till Call of Cthulhu härom dagen, trots att det är en helt annan tidsålder och kultur. Mystiskt men sant.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Udda val

Jag körde med Pet Shop Boys under hela tiden vi spelade Kult. I början fick jag misstrogna blickar, men den kalla artificiella musiken fick spelarna att börja känna sig utanför och utan kontakt med en varm verklighet.

Det är underligt det där med musik.

-Marco Behrmann
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Några av låtarna från spelet halflife eller Warhammer 40K Chaos Gate brukar sätta stämningen rätt. Det ska vara instrumentalt inga "vanliga låtar"...
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Re: Datorspelsmusik

Varför skulle inte MP3 -> CDDA fungera perfekt för?? :)
Själv så kör jag musik från Ultima online, Half-life och Chaos Gate. BG fungerar inte för oss, för 2 personer i våran grupp spelar det spelet hela tiden vilket bara är jobbigt för dem...
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Re: Datorspelsmusik

Själv så har jag en Mp3-skiva med 200 låtar, bara rollspelsmusik på som jag kör i en mp3-spelare , sen är det bara att skriva upp vilket låt nummer som passar till vilken miljö/stämmning sen så slår man bara in det nummret på fjärrkontrollen när man ska byta musik. slipper hålla på att byta skiva... mycket praktiskt...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Klassisk !

Det finns ju en hel uppsjö va klassisk musik. Jag tycker att det är välldigt stämminigsfullt med sådan musik !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Jag hittade, när jag grävde i en back med 10 spänns-vinylare för ett tag sedan, musiken till filmen "The Golden Voyage of Sinbad". Den är skriven av Miklos Rozsa, som även gjort musiken till filmer som Ben-Hur, Tjuven i Bagdad och El Cid. Musiken svänger oerhört och passar mycket bra som bakgrund till alla former av äventyrligt hjälte-action. För er som inte sett filmen tycker jag verkligen att ni ska försöka göra det. Det är en av de bättre fantasy-filmer som gjorts och har monster-effekter av mästaren Ray Harryhausen själv. Dessutom får man ynnesten att se Dr Who (Tom Baker) som ond trollkarl :)

/Anders
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: CDDA (OT)

Därför att jag har en stereoanläggning där man hör kvalitetsskillnader för bra ibland. Det är för djävligt att vara junkie hos HiFi-Klubben. ,-)

-Marco Behrmann
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
D.V.K.E.

Ett höjdarband att ha som bakgrundsmusik är Die Verbannten Kinder Evas (DVKE) som låter som Summoning men utan sång och lite mer "sagoaktigt" ljud. Gör sig väldigt bra i mörka fantasykampanjer och liknande, kan kanske vara lite svåra att hitta dock, men det är det värt.
 
Top