Nekromanti Rollismusik

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Till er som brukar lira rollis med musik, finns det några rykande färska tips på material man kan mixa ihop till något ball? Den musik som jag brukar använda vid mina spelsessioner börjar att slitas ut. Folk börjar tröttna på samma låtar om och om igen. Behöver lite nya idéer.

- Targon, skrivare
 

Lindquist

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
47
Location
Danmark
Prøv at kigge på

http://rpg-net.dk/ Desuden kan en del af musikfilerne til computerspillene Vampire og Sacrifice bruges.

Lindquist
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Ett förslag till fantasy är Arcana. Lite mjukt gothigt med texter på latin. Till efter-apokalyps spel är väl Bauhaus eller någon hård industri helt ok... Annars finns det ju en hel del klassisk musik som kan passa till lite allt möjligt.
 

doset

Veteran
Joined
2 Jan 2001
Messages
17
Mitt svar är Soundtracks.
Soundtracks till olika filmer är producerade för att skapa en viss stämning, och de flesta lyckas med det också. Det beror helt och hållet på vilket sorts spel du spelar, skräckrollspel->skräckfilmsmusik osv.
Min bror har även med viss framgång använt sig av dataspelsmusik, ex. Heroes of Might and Magic till DoD.

Möjligheterna är obegränsade...

*Demum Veniunt Porci*
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Filmsoundtrack

Det gäller bara att akta sig här. Det får inte bli något som spelarna känner igen allt för väl.
Använd inte heller nyare filmmusikssoundtrack då dessa ofta är väldigt komersiella och görs för att ge filmen uppmärksamhet. Vill ha med så många "hits" som möjligt på sina soundtrack...

Man får solla från mängden..

// Jan Arenö
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Klassisk musik funkar till det mesta, likväl som instrumental filmmusik. Mina favoriter där är soundtracken till Conan filmerna och Den siste Mohicanen (den nyare av filmerna). Den sistnämnda är en favorit i vår spelargrupp.
Annars blir det mycket Therion, Paradise Lost, och Sisters of Mercy, samt en och annan gammal Black Sabbath klassiker.
Då det kommer till futuristiskaspel så blir det soundtracken från the Crow filmerna, samt Fear Factory eller "Vår Offer"!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
"Mina favoriter där är soundtracken till Conan filmerna..."
Jo, den är en klassiker. Men den börjar tyvärr bli liten sliten med åren. Spelarna börjar snart spy på den."

"och Den siste Mohicanen (den nyare av filmerna). Den sistnämnda är en favorit i vår spelargrupp."
En personlig favorit som emellertid folk känner igen alltför väl. Det samma gäller soundtracken till filmer som Matrix, Gladiator, etc. Kanske man kan använda dem om 20 år eller något sådant.

- Targon, skrivare
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Klassisk musik?

Annars finns det ju en hel del klassisk musik som kan passa till lite allt möjligt.

Jag har svårt att föreställa mig vad för klassisk musik som skulle kunna passa till fantasyrollspel, åtminstone musik skriven före år 1900. Däremot fungerar kanske tidig 1900-talsmusik á la Bela Bartok. Några andra konkreta förslag?

- Targon, skrivare
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Klassisk musik?

"Jag har svårt att föreställa mig vad för klassisk musik som skulle kunna passa till fantasyrollspel, åtminstone musik skriven före år 1900."

Sådana problem har inte jag. Det kan nog smyga sig in lite Wagner, Tjajkovskij, Stravinskij, Moussorgskij, Prokofiev (gud vad mycket ryssar det var där) eller Beethoven i mina spellistor för fantasyrollspel. Däremot har jag bra mycket svårare med fantasymetallen av idag.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Då spelarna känner igen musiken...

Det kan bli problem då spelarna känner igen ett visst stycke eller en viss låt, eftersom vissa låtar passar till vissa situationer....."Oj nu blir det strid, det hör jag från stereon"....
...Det går dock att vända detta till en liten fördel, spela upp låten på fel ställe..."Va, blev det ingen strid, ljuger stereon?"....
Håller med om att musiken slits ut ganska snabbt, men då kan den fungera som tråkig skvalande bakgrundsmusik...men förr eller senare måste man byta ut den.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Klassisk musik?

Om man kör med 1900talsmusik kan man ju t.ex. använda sig av Holst. Han gjorde en del ödesmättad musik, perfekt för vissa situationer. Carmina Burana är en riktig höjdare, liksom Hildegard av Bingen, om man nu vill att musiken ska vara mer medeltida. Annars tycker jag aldrig att det är fel med Beethoven, Bach, Vivaldi eller någon av de andra riktiga storheterna. Deras musik är ju oftast rätt tidlös.

Även jag, i likhet med Krille, har rätt svårt för metal till fantasy. Till nutidsspel eller sf-spel kan det dock passa väldigt bra ibland...
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Klassisk musik?

Annars tycker jag aldrig att det är fel med Beethoven, Bach, Vivaldi eller någon av de andra riktiga storheterna. Deras musik är ju oftast rätt tidlös.

Tidlös i betydelsen alltid uppskattade. Däremot är jag av den uppfattningen att musik från barocken, klassicismen eller romantiken faktiskt har sin egen historiska semantik som gör det svårt att placera in den varsomhelst. För mig skulle det vara svårt att köra Bachs fjärde Brandenburgkonsert, första satsen ur Mozarts Jupitersymfoni eller Johannes Brams andra pianokonsert för att skapa stämning i rollisliret. Associationerna skulle leda helt fel. Däremot skulle Mozart, Haydn eller Gluck passa alldeles utmärkt till det 1700-talsrollspel som jag har på planeringslistan. Att spela denna musik i samband med spelsessioner med DoD eller Eon skulle jag dock gärna belägga med dödstraff. 1900-talskompositörer som Henryk Gorecki, Bela Bartok, Dimitri Shostakovich och Gustav Holst kan fungera. Fast det bör inte vara något snack om att filmmusik som den till Gladiator, The Ninth Gate eller Conan passar rollis bättre än något annat.

- Targon, skrivare
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Smaken är ju som....

Alla har ju rätt att gilla vad de vill, och att associera hur de vill... Fast du har rätt i att en hel del filmmusik är utmärkt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Klassisk musik?

"Däremot är jag av den uppfattningen att musik från barocken, klassicismen eller romantiken faktiskt har sin egen historiska semantik som gör det svårt att placera in den varsomhelst."

En liten bunt intressanta soundtracks som du bör ta en titt på:

* Star Wars (kraftigt inspirerad av Wagner)
* Star Trek VI (är inledningen snodd från Stravinskijs Eldfågeln eller är den?)
* Willow (jamen hade vi inte vår gamle vän Tjajkovskij här?)

För övrigt använde jag kördelen av fjärde satsen i Beethovens nia som slutmusik i en apmaffig Star Wars-kampanj som jag körde, som slutade med att Imperiet fick spö, och den passade snorbra!

Men visst, felaktiga associationer kan man ju alltid få. Jag pratade med en tysk fd ubåtsofficer som altid kommer att associera "The Star Spangled Banner" med ubåtskriget på Atlanten, eftersom orkestern alltid spelade den när de kom hem, och alla har vi ju hört The Liberty Bell i totalt fel sammanhang (Monty Pythons Flying Cirkus).

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Ja e skeptisk

* Star Wars (kraftigt inspirerad av Wagner)
* Star Trek VI (är inledningen snodd från Stravinskijs Eldfågeln eller är den?)
* Willow (jamen hade vi inte vår gamle vän Tjajkovskij här?)


Ja e skeptisk... Bara för att det förekommer behöver det ju inte betyda att det är bra. Det mesta som John Williams har gjort, inspirerat av Wagner eller inte, tycker jag är riktigt kass. Att använda Stravinskij i en dålig sf-rulle är enligt min uppfattning helgerån. Det var länge sedan jag såg Willow, så jag har inget begrepp på vilket sätt George Lucas har slaktat Tjajkowkij. Men jag ryser vid blotta tanken.


För övrigt använde jag kördelen av fjärde satsen i Beethovens nia som slutmusik i en apmaffig Star Wars-kampanj som jag körde, som slutade med att Imperiet fick spö, och den passade snorbra!

Ok, det var tur att jag inte var där. Jag hade väl slagit sönder stereon, misstänker jag.

- Targon, skrivare
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
beror ju helt på vad du spelar för slaggs rollspel.
t.ex skräck, då måste du ju ha stämningsfull musik
annard kan du köra med vad som hellt som du hamnar i rätt stämning med.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Det är sant. Jag glömde ange i mitt ursprungliga inlägg att jag främst lirar fantasy typ DoD och Eon. Men förslag på musik som passar för skräckrollis tas också emot med varm hand eftersom även sådan musik som bakgrund kan passa, beroende på vad för äventyr man spelar.

- Targon, skrivare
 

Petrus

Veteran
Joined
3 Jul 2001
Messages
2
Location
Stockholm
Re: Då spelarna känner igen musiken...

Jag tycker väl i och för sig att man med fördel kan använda sig av just igenkänningsmomentet för att ge spelarna lite extra puls och ge situationen lite nerv. Man kanske inte kan applicera just det på en dungeon crawl....."Here we go again"....men kör man äventyr utan alltför mycket strider så fungerar det utmärkt. Speciellt om det är lite tät och mystisk stämning.

Anderas Vollenwieder, har gjort en del plattor som kan passa. Hans Zimmer tidigare produktioner är helt ok, särskilt Tribal Wisdom?. Sedan kan man med fördel använda sig av EMI, och den musik som de släpper för använding inom film och media. Många fina snuttar som man kan växla mellan...speciellt horror och mystic. ;)
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
hmm..

Kan rekommendera skivan minas morgul med summoning...
ja precis som det låter starkt tolkien inspirerat bra och lungt blackmetal.

First i was blind, now i can see.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Då spelarna känner igen musiken...

"Det kan bli problem då spelarna känner igen ett visst stycke eller en viss låt, eftersom vissa låtar passar till vissa situationer....."Oj nu blir det strid, det hör jag från stereon"...."

Den metoden använde vi i en Star Wars-kampanj ca 1997. Man tar en CD-växlare (nu en WinAMP) och kör allt på random och repeat. Så fort Imperial March spelades kom alltid en kejserlig styrka mullrande, oavsett var vi var. Det var till att vara snabb och kreativ och improvisera hur Imperiet skulle komma in i den rådande situationen. Det blev lite konstigt när de två kvinnliga rollpersoner (totalt oskyldiga, okända och ej efterlysta eller nånting) som jag spelledde var inne i ett badhus och låg i en skön varm pool, menvafan, in klompade fyra stormsoldater och en officer och arresterade badhusets värdinna för skattebrott.

"Håller med om att musiken slits ut ganska snabbt, men då kan den fungera som tråkig skvalande bakgrundsmusik...men förr eller senare måste man byta ut den."

Lång spellista. Jag behövde inte byta musik under hela Babylon Project-kampanjen. Men så var spellistan ca 15 timmar lång också...

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top