Nekromanti Rollformulären

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Det är mycket roligare om man själv får sitta och slå tärningarna och själv vara 100% på att man missar eller lyckas med slaget i stället för att en sitter och "fifflar" bakom skärmen.
 

Zaaken

Veteran
Joined
13 Nov 2002
Messages
172
Location
Sundsvall
Jo men om det nu är meningen att Rp inte ska slå ner vakten då. Då måste man ju slå dolda slag så att han misslyckas ect
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Det är väl en smaksak då antar jag. För mej spelar inte delaktighet i det regeltekniska egentligen så stor roll, bara resultatet blir intressant. T.ex. så kan mycket gå fel och bli ytterst trist om man inte "fifflar" som SL, det kan jag lova.

Huvudsaken för mej är att man kan få spela ut sin karaktär, och det tycker jag t.o.m. kan bli enklare om man inte har ett rollformulär att dränka sej i siffror från. Men ett bra regelsystem "i bakgrunden" vill jag ändå ha, i vilket fall som helst.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Rollformulären (ANT)

Om Rp:n lyckas slå ner vakten, så gör han ju det. Man får då ha en fyndig SL typ att det kommer en till vakt.
 

Zaaken

Veteran
Joined
13 Nov 2002
Messages
172
Location
Sundsvall
Re: Rollformulären (ANT)

jo men inte om man har en rff missla med i vår spellgrupp som bara slår ettor då kan man sitte hela kvällen tro mig.
 

Gud_zilla

Veteran
Joined
19 Nov 2002
Messages
5
Re: Rollformulären (ANT)

Så dom ska försöka slå ner vakten men SL vill inte att det ska gå????

Lätt fixat. Du som SL kan ju alltid fixa så vakten undviker anfallen. Eller hur.

Gud_zilla slår till igen
 

Zalpurgius

Veteran
Joined
24 Oct 2001
Messages
129
Location
Tidaholm
Låter som gamla goda tiden. En spelare bråkade med spelledaren. *Av drag, sudda 500 s* Men det var lite löjligt av oss att göra så.

Hörde inte till tråden, men klämde in det i alla fall.
 

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
Re: Be om dom när dom behövs

Precis som många andra så håller jag med Naug i denna fråga, spelarna skall få ha sina egna rollformulär och elaka flin från speledaren är väldigt skojiga...
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Det tycker jag däremot tvätom i. För mig är det då lättare att spela min karaktär om jag har "personen" framför mig och du måste väll erkänna att det blir roligare om du får slå dina slag, skada eller vad du nu än ska göra i stället för att han/hon bakom skärmen gör det. Det är ju inte lika roligt om din SL "styr" din gubbe istället för att det ska vara du som gör det.
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Fast han ska ju kunna lyckas med det än vad Sl tycker om det. Fel eller rätt. Låt Sl istället låta vakten märka Rpn när den ska utföra handlingen och vakten får försvara sig.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"och du måste väll erkänna att det blir roligare om du får slå dina slag, skada eller vad du nu än ska göra i stället för att han/hon bakom skärmen gör det."

Det erkänner jag inte. Däremot så erkänner jag att det är mer pratiskt att göra så av flera anledningar; dels att det blir mindre börda för spelledaren eftersom han slipper slå slagen, men även för att man själv direkt vet om man lyckas (vilket annars blir ytterligare en börda för SL) så att man kan spela resultatet direkt, utan att spelledaren måste säga att man lyckades eller något annat.

"Det är ju inte lika roligt om din SL "styr" din gubbe istället för att det ska vara du som gör det."

Nej, det är det inte. Frågan är dock vad det har med sammanhanget att göra eftersom spelledaren inte på något sätt styr din karaktär om han slår slagen.
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Du har större chans att kunna spela din gubbe om du själv vet om du missar eller lyckas i stället för att din Sl berättar hur och vad för fel du gör. Det är ju mycket roligare om man får göra det själv.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Du har större chans att kunna spela din gubbe om du själv vet om du missar eller lyckas i stället för att din Sl berättar hur och vad för fel du gör."

Spelledaren säger om man lyckas och sedan får man själv spela utifrån detta. Precis samma sak som att man även skulle slå tärningarna, eller?

"Det är ju mycket roligare om man får göra det själv."

Slå en tärning och jämför resultatet mot ett värde, är det verkligen roligt? Hur som helst så är det mer praktiskt att slå slagen själv eftersom spelledaren annars skulle få sitta och rullar tärningar hela spelmötena. Men att det är roligare att slå slagen än att få veta resultatet direkt, det håller jag inte alls med om.
 
Top