Nekromanti Rollformulären

Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Vem har dom när ni spelar? Spelaren eller spelledaren? Vid andra rollspel har jag alltid kört att spelledaren har alla rollformulären, men stridssystemet och skadesystemet är så komplext i Eon, så spelarna får ha kvar sina RF, annars skulle en strid ta evigheter. Nackdelen med detta är ju att det blir mycket svårare att slå dolda slag utan att spelarna anar fuffens. Hur gör ni?

Mvh Victor Palm

I'll be back
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
För att kunna fiffla med dolda slag så skriver man upp alla rollpersonernas viktiga siffror.

Det problemet med att spelledaren har rollformulären just i Eon är att eftersom striderna tar relativt lång tid, så missar man lite av de roliga dialogerna som blir när man spelar rollspel. :gremsmile: Spelledaren sitter tyst och slår och spelarna väntar...
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Spelarna har dom i alla spel vi spelar. SL har dock viktiga och intressanta siffror och fördelar/nackdelar/fiender/vänner etc. uppskrivna på ett separat papper.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Be om dom när dom behövs

Först och främst vill jag tro att det är dåligt att spelarna inte har sina formulär. Hur ska då spelarna bli bekanta med sina färdigheter och förmågor ? Lite trist att spela en karaktär som man inte kommer ihåg vad han kan göra. Också larvigt att inse i efterhand att "Jag kunde löst det där problemet om jag bara visste att min karaktär faktiskt hade ett schysst värde i fingerfärdighet".


Som många andra här på forumet kan det vara intressant att skriva upp viktiga attribut som ofta används för dolda slag (Som t.ex. SYN, HÖR, PSY, Spaning, Speja och säkert ett par andra.

Däremot så kan man ju inte vara förberedd för precis alla situationer.
T.ex. om SL vill slå för att se om spelarna identiifierar det där konstiga svärdet som man aldrig sett förut (exempelvis ett Carwelan om spelarna kommer från Jargien). Då bestämmer man kanske att krigaren får slå mot sitt svärd-värde för att identifiera vapnet.

Problem. Man har troligtvis inte svärdvärdet uppskrivet på papperet. Hur gör man då? Frågar man efter spelarens svärdsvärde?
Det brukar vi iofs oftast göra, men en annan metod som jag (SL) använder mig av när jag vill vara mera hemlighetsfull är att jag ber om spelarens papper.
Alltså typ:
- "Erik. Få se på Lyvanni!", säger spelledaren räcker ut sin hand.
Erik mummlar något ohört och ger sitt formulär(Lyvanni) till SL. SL letar igenom papperet bakom SL-skärmen så ingen ser vart på papperet, hittar värdet, rullar några tärningar, ler elakt och ger tillbaka formuläret.
- "Vad ?!", fråger Erik oroat åt sin SLs växande leende.
- "Nej, ingenting", säger SL nu med ett flin på läpparna.

Ja, du förstår poängen. Att skriva upp några vanligt förekommande värden, och sen få in vanan att man kan be om papperet när som helst så kan man slå alla värden diskret samtidigt som spelarna får ha sina älskade formulär.

/Naug
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
I min grupp så låter vår SL ha vår formulär.
Tycker att det är smidigast att låta oss spelre ha våra formulär, därför att det blir simidigare att hålla reda på vad som står.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Be om dom när dom behövs

Jag gör som Naug jag.

Spelade ett äventyr på konvent (mitt andra konvent, första rollspel där) när vi inte fick några formulär.
En kille som skulle vara magiker, då det knappt framgick att han var rätt bra på magi, utan han trode bara att RPn hade forskat lite hemligt om det.
 

Zalpurgius

Veteran
Joined
24 Oct 2001
Messages
129
Location
Tidaholm
Om jag skulle säga *Hörru, ge mig era rp:formulär* Skulle 4/6 dra kniv och de andra två slå mig.
Spelarna har sina egna rp:formulär. Jag behöver inte deras formulär på något sätt. Vi har ett litet häfte som alla spelarnas färdigheter skrivs upp från början, som jag sitter med bakom slp:skärmen och kikar i. Det underlättar frukansvärt mycket att de har sina egna formulär. Jag har fullt upp med att kika på mina slp:s och dylikt.
Så så ä'ret!
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Vi kör med att Spelarna har rollformulären, men att SL ofta tittar lite grann på dem=P vilket också påminner mej om att jag måste ta med mej ett imorgon till skolan och kopiera =P Hmm, jaja, må väl
 

Be0Wulf

Veteran
Joined
23 Oct 2002
Messages
11
Location
Luleå
Re: Be om dom när dom behövs

Jag håller fullständigt med Naug... spelarna ska få ha rollformulären för att dom lättare ska kunna hålla koll på vad dom kan annars så brukar resultatet bli mindre lyckat enligt min mening
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Det var en mycket god idé! då slipper man ju glo på dem, visserligen så dödar dem inte mej om jag vill kolla på deras rollformulär, men det går ju snabbare att ha ett häfte med deras egenskaper i. Det kan jag ju testa redan imorgon, då nästa spelmöte äger rum. =)
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
I svar till:Vem har dom när ni spelar? Spelaren eller spelledaren? Vid andra rollspel har jag alltid kört att spelledaren har alla rollformulären, men stridssystemet och skadesystemet är så komplext i Eon, så spelarna får ha kvar sina RF, annars skulle en strid ta evigheter. Nackdelen med detta är ju att det blir mycket svårare att slå dolda slag utan att spelarna anar fuffens. Hur gör ni?
-------------------------------------------------------------------------------------

Vi har själva rollformuläret. Det förstör ju nästan hela nöjet om spelledaren tar dem.
 

Zaaken

Veteran
Joined
13 Nov 2002
Messages
172
Location
Sundsvall
Nya Zaaken Sl regler.

Skriver upp deras pengar och bestämer vilka vapen och röstningar dom har med sig. lika så med utröstning. Så dom inte springer om kring med både läger utrustning jakt Utr... och labrators Utr....
 

Zaaken

Veteran
Joined
13 Nov 2002
Messages
172
Location
Sundsvall
Re: Be om dom när dom behövs

Ja jag håller med jag med annars förstörs ju hela nöjet tycker jag.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Det förstör ju nästan hela nöjet om spelledaren tar dem."

Och varför det om man får fråga?
 
Top