Nekromanti Rollformulär

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Jag kompletterar nästan alltid rollformulär med en sida bakgrundshistoria och personlighetsbeskrivning, sen för jag nästan alltid löpande anteckningar under spel. Så jag gillar om ett rollformulär hålls enkelt och överskådligt med de värden på som inte ändras så mycket t.ex. grundegenskaper och färdighetsvärden eller motsvarande. Medan ju t.ex. en ruta för KP eller pengar tenderar att bli ganska söndersuddade/-skrivna under en lite längre kampanj.
Detta gäller ju främst pappersformulär.
Ett elektroniskt formulär blir ju inte utslitet så där kan man så klart ha med sånt som även ändras mycket under spel. Men för mig är ett rollformulär mest ett referensblad för den "hårda datan" att användas mot spelets regelsystem, den "mjuka datan" skriver jag ner separat eller håller i huvudet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker personligen att ett rollformulär inte ska vara större än en A5-sida.
Men det säger inte så mycket om hur jag vill att rollformuläret ska se ut, utan säger mer om hur komplext jag vill att själva rollspelet ska vara.
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Quadrante;n305805 said:
I en del (få) spel är den mjuka datan kärnan i det som refereras.
Ja absolut! Det jag menade men inte skrev så tydligt är att jag vill ha all den karaktärsdata på rollformuläret som korrelerar med systemet i fråga. Dvs det som behövs för att ens rollperson ska kunna agera mekaniskt inom regelsystemet. Denna data får gärna vara sån som inte ändras så himla ofta. Men allt annat har jag gärna i separata anteckningar. Typ som Krank skrev ovan.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag har inget som helst krav på att ett rollformulär ska vara kompakt. Spelar dock nästan bara tradspel, så det kan ju vara därför.
Jag har gärna ett formulär på två eller fyra stycken A4 sidor (ett ark räcker sällan för den information jag vill ha tillgänglig, och om det är tre sidor bör en fjärde sida fixas med plats för enbart anteckningar eftersom det hela ändå tar upp två ark i skrivaren).
Jag vill ha gott om plats, och särskilt om det är ett system där man förväntas spela mer än one-shots. Om det börjar bli ont om plats på formuläret efter två spelmöten har formulärets design misslyckats.
Utöver plats för att skriva ner nya förmågor, prylar och andra regelmässiga grejer som kan dyka upp under spelets gång ska det också finnas plats att göra fria anteckningar om händelser, beskrivningar och annat fluff.
Givetvis ska det även vara lättläst, tydligt och användarvänligt, vilket redan nämnts av andra här (vem vill ha ett svårläst och otydligt formulär egentligen?). Exempelvis ska värden som används i strid finnas på samma sida, och värden för sociala konflikter ska finnas på samma sida.
En bonus är om det finns en snabbreferens till de vanligaste reglerna och/eller för skapandet av rollpersoner som appendix till rollformuläret.
Smarta designlösningar är också ett stort plus, men det är nog mer en bonus än något annat. Det måste vara motiverat att använda den smarta designlösningen så den inte bara är i vägen (och därmed blir en korkad designlösning).
 
Top