Nekromanti Rollformulär

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,221
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Kort och gott. Vad är viktigast med ett rollformulär för dig?


Om/när du skapar ett eget formulär till ett spel (som någon annan gjort eller du gjort själv). Vad rensar du bort, vad lägger du till. Alltså, vad är de viktigaste bitarna att få med på ett formulär enligt dig.

Är det viktigaste att det är en referens och plats för bokföring?

Plats för bild, bakgrundshistoria, karaktäristik (citat, kläder, itseende, namn/öknamn); är det viktigt eller fluff?
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Ett bra flöde. Jag vill inte behöva bläddra fram och tillbaka. Exempelvis vill jag att allt jag behöver för att slå ett visst slag ska finnas samlas, eller att jag inte ska behöva bläddra för att hitta olika stats och värden i strid.

Jag vill inte behöva lägga till saker. Var skriver man birr i Coriolis exempelvis? Hur sjutton glömmer man ha med en sån ruta!?

Det får inte kännas plottrigt, så det jag skriver försvinner i rollformulärets grafik.

Även ett bra flöde när man skapar rollpersonen. Inte behöva bläddra fram och tillbaka mellan fram- och baksida, och gärna följa en viss ordning (typ uppifrån och ned) när man fyller i formuläret första gången.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Guran89;n305453 said:
Ett bra flöde. Jag vill inte behöva bläddra fram och tillbaka. Exempelvis vill jag att allt jag behöver för att slå ett visst slag ska finnas samlas, eller att jag inte ska behöva bläddra för att hitta olika stats och värden i strid.

Jag vill inte behöva lägga till saker. Var skriver man barr i Coriolis exempelvis? Hur sjutton glömmer man ha med en sån ruta!?

Det får inte kännas plottrigt, så det jag skriver försvinner i rollformulärets grafik.

Även ett bra flöde när man skapar rollpersonen. Inte behöva bläddra fram och tillbaka mellan fram- och baksida, och gärna följa en viss ordning (typ uppifrån och ned) när man fyller i formuläret första gången.
+1

Vagt svar: Allt som behövs och inget som är onödigt – med praktisk formgivning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Vad jag vill ha på formuläret: Alla siffror jag kommer att behöva. De ska få plats på en sida, gärna ett A5, och vara såpass få att de går snabbt att hitta och få en överblick över.

Rollpersonens namn, kanske någon mycket kort anteckning om rollpersonens yrke/koncept så att det blir lättare att hålla reda på flera rollpersoner.

Om det finns plats över - och det ska helst finnas ganska hyfsat gott med plats över även när alla viktiga siffror är med - kan man lägga in regler som man riskerar att behöva komma ihåg. Sådana vill jag såklart också ha så få som möjligt av.

Sedan ska rollformuläret självklart vara skrivarvänligt - inga stora svarta områden, ingen färg, inget sånt. Svart text på vit bakgrund. Svarta rader, bubblor och rutor. Enstaka grafiska element, om man nu måste. Definitivt ingen mönstring någonstans, och absolut inte där man förväntas skriva saker.


Det jag oftast gör när jag ska modda eller göra egna forumulär till spel är i första hand göra dem skrivarvänliga, i andra hand plocka bort onödigt krafs, i tredje hand lägga till sådant som saknas. Om originalformuläret är på flera sidor försöker jag krympa det eller använda mina tetris-skills för att packa ihop det. Att behöva bläddra i papper kring spelbordet är i samma kategori som "rulla tärningar", "titta i tabeller" och "räkna matte" för mig: kategorin "saker jag helst undviker kring spelbordet".
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,232
Det är en balansgång och beror på hur matigt formuläret behöver vara för att få med minimum i övrigt. Är formuläret redan på 3 sidor, då kanske 1 till för bakgrund kvittar. Är det på 1 sida vill jag nog helst inte ha med saker som utökat det.

Sedan vad som är nödvändigt, ja det beror ju på system så klart.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
Håller med Guran.

Tillägg: om man behöver räkna ut nåt för att använda i spel, som kan komma att ändras, se till så att det finns bra rutor för det. Säg t.ex. om man ska slå ihop färdighet och grundegenskap för att få totala antalet tärningar i en pöl, se till att det för varje färdighet då finns rutor för färdighetsvärde, grundegenskapsvärde, och summan. Eftersom såväl färdighetsvärde som grundegenskap kan ändras under spel är det bra att ha rutor för båda.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Quadrante;n305459 said:
Vad är onödigt? Bakgrund, plats att teckna sin rollperson... eller ... packningslistor.
luddwig;n305462 said:
Det beror helt och hållet på spelets inriktning.
Exakt!

Bakgrund tycker jag är onödigt så länge den inte är regelmekanisk. Det är ändå för jobbigt att skriva den för hand och för besvärligt att läsa den handskrivet på ett formulär.

Plats att teckna sin rollperson är okej. Det kan även vara en bra yta att skriva värden medan man skapar rollpersonen, eller att dra streck och ha mer anteckningsutrymme om man aldrig ritar rollpersoner (som jag, exempelvis).

Packningslistor beror på spelet. I OSR och liknande kan det vara hur relevant som helst. I ett flummigt indiespel kanske det inte behövs.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,221
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Bästa formuläret är alltså så kort som möjligt det går, så länge det har ett bra flöde och alla värden som ska refereras samtidigt är samlade. Om det är beräkningar som ofta utförs, ska de finnas på formuläret. Bakgrund och plats för illustrationer är i mån av plats (om de inte ofta refereras till i spel).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Jag var för trött för att skriva något långt igår och tycker att det viktigaste är sagt. Ett rollformulär bör innehålla allt nödvändigt och inget onödigt sett till vilket spel det är till för, vara lättläst och ha en logisk struktur. Om jag måste välja så tycker jag att det är viktigare att strukturen (flödet) är bra vid faktiskt spel än vid skapandet av rollfiguren. Sedan får rollformulärets utformning även gärna fånga stämningen i spelet, och om det finns plats för små regeldetaljer som används ofta, till exempel en träfftabell om nu spelet använder en sådan, är det ingen nackdel.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Jag gillar 2 sidiga formulär. På en sida vill jag ha regelmekaniska fakta. på den andra vill jag ha plats att skriva bakgrund, kontakter, ledtrådar så att jag inte glömmer dem mellan spelmöena och utrustning. Sen gilla jag att ha mina formulär i A4 så att allt syns bra. Många A5 formulär blir för små.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Överskådlighet. Det ska vara lätt att hitta information jag behöver under spelmötet. Allt som är större än en A4 blir svåranvänt då. Helst en luftigt komponerad A4 eller en välgjord A5.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,636
Location
Uppsala
Jag använder det som finns i slutänden. Brukar inte leta reda på custom sheets eller magiska pdf:er, utan föredrar att skriva ut saker på papper. Men det finns saker jag gillar:

1. En sida — mer än en sida är för mycket. Regler som behöver fler än en sida är *för* komplicerade för min smak och system som förlitar sig på att samma information skrivs på flera olika ställen ger mig mikropsykoser. Typ som Attack Bonus eller modifiers i D&D.

2. Grupperad information. Regler får gärna stå för sig och andra saker för sig. Tydlig gruppering gör det lättare att se rätt saker vid en överblick.

3. Öppna fält och utrymme för normalstora tecken. Många formulär ger alldeles för litet utrymme. Tänker just nu närmast på "Bakgrund"-fältet på Coriolisformuläret, där det ska få plats med fyrtiosjutton saker på ett utrymme mindre än ett spädbarns tumnagel. Tycker även om att kunna skriva ned det som JAG tycker är viktigt som minnesstolpar för en rollperson, snarare än att ha hela faderullan med hur många centimeter lång jag är eller vilken färg ögonen har. Så rutor utan text med eller utan rader för att skriva ned "fluff" är det bästa för min del.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
För egen del har jag svårt att se hur ett rollformulär skulle kunna vara stort nog för att få plats med allt "övrigt bös", typ utrustning, bakgrund, ledtrådar, namn på viktiga SLP:er, etc. Det är lite därför jag föredrar rollformulär helt utan allt bös som inte är direkt regelmekanik - jag kommer ändå att behöva ha ett anteckningsblock i lämplig storlek för allt annat (jag är mycket svag för A6-block, själv). Rollformulär för mekanik, anteckningsblock för "allt annat". Blir det risk för trubbel att komma ihåg i vilket block man skrivit vad? För all del, men A6-block är billiga. Man kan lätt ha ett per kampanj. Plus att man kan fota av sina anteckningar i efterhand och sortera dem på lämpligt sätt =)
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Jag gillar matiga formulär, med enkelt och funktionellt upplägg. Ser gärna fyrsidigt, då jag anser karaktärsgenerering vara nästan lika trevligt som att spela själva rollspelet, och tycker att rollpersonen är själva navet i ens egen spelupplevelse - någon man bör känna för och bry sig om och ha så god koll på som möjligt. Så ja, all tänkbar karaktärsinfo ska med helt enkelt.
 
Top