Nekromanti Rollformulär 2.0, vad vill ni ha?

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Hej forumiter!

Symbaroums rollformulär ska snart läggas åter på ritbordet för att uppdateras/ritas om, dels eftersom vi sålt slut på alla tryckta ex, men också för att vi har en lista på saker och ting som kanske inte var helt klockrena med det formulär som släpptes i samband med grundboken. Vår förhoppning är att det ska finnas ett nytt formulär ute i samband med att Spelarens handbok dyker upp i butik någon gång efter sommaren, så nu är det ett gyllene tillfälle för oss att trycka öronen och ögonen mot forumet och samla in feedback på vad ni tycker det nya formuläret ska innehålla och hur det ska utformas. Så; vad tycker ni funkade bra samt mindre bra med det befintliga formuläret, och vad skulle ni vilja se på nästa version? Något ni saknar?

Några tankar och mål just nu:
- Karaktärsdragen behöver inte ta så mycket plats.
- Förmågorna kan må bra av mer utrymme
- Information om beväpning och rustning bör vara på samma sida som andra stridsrelaterade värden, och det borde stå vilket Karaktärsdrag som används för attack osv.
- Stats för medhjälpare kanske inte behöver vara med på formuläret, utan skulle kunna ha ett separat formulär.
- Skugga behöver mer utrymme
- Kanske ta bort mönstret i bakgrunden så att det går att skriva anteckningar i marginalerna och på så vis inte behöva ett unikt fält för anteckningar
- Överväga liggande/stående formulär (liggande skulle kunna ge längre fält för t.ex. Förmågor)
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Jag tycker formuläret funkar ok som det är just nu, men de tankar som du nämner känns som klart relevanta förändringar. Inget annat som jag önskat av formuläret för stunden dock.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Allt förutom anteckningsbiten i kanten är förändringar jag kräv... ber om! I min grupp har vi alltid anteckningspapper vid sidan av, så något behov av att kladda på formuläret behövs inte. Men andra ser väl uppenbarligen problem med det. Just nu finns ju två versioner av formulären på hemsidan, där en är utan den vackra ramen. Kanske man kan göra den lite roligare istället? I färg, men utan "ramen"?

Annars har ni fattat helt rätt enligt mig! Kortfattat: Vad behöver EGENTLIGEN utrymme? En enkel siffra eller en vacker beskrivning av något abstrakt?
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Att all viktig speldata samt en bild ryms på framsidan, baksidan endast för utrustning, bakgrund och annat som man egentligen kunde ha ett kladdpapper till
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Nått jag har börjat uppskatta bland rollformulär är hur de är möjliga att vika. Numeneras rollformulär tycker jag ni ska titta in lite på, där det går att vika tre varv(som en broschyr) och alla sidor som visas är viktiga. Dessutom borde man kunna utnyttja möjligheten att vikningen i sig kan "morfa" karaktärsbladet i "Battlemode" och "Storymode". Ska kolla om jag hittar några vettiga länkar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,016
Location
Ludvika
Ydram;n83865 said:
Nått jag har börjat uppskatta bland rollformulär är hur de är möjliga att vika. Numeneras rollformulär tycker jag ni ska titta in lite på, där det går att vika tre varv(som en broschyr) och alla sidor som visas är viktiga. Dessutom borde man kunna utnyttja möjligheten att vikningen i sig kan "morfa" karaktärsbladet i "Battlemode" och "Storymode". Ska kolla om jag hittar några vettiga länkar.
Ooo! Kul idéer oavsett rollspel.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Mer plats för beskrivningar av Förmågor hade varit kanon, så att det får plats med tex. alla tre nivåernas beskrivningar, om det är en aktiv/reaktiv/fri förmåga och vilket Karaktärsdrag den använder om det behövs slag för att lyckas med den.

Att ha hjälpredor på formuläret är bra eftersom att flera magiska traditioner har en sådan ritual. Dock kan de vara på separata papper om det verkligen behövs plats, vi hade Van-Rogans statblock utskrivet och fastsatt med ett gem på svartkonstnärens formulär efter att han blivit förslavades av den senare.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
"- Karaktärsdragen behöver inte ta så mycket plats."

Jag gillar de stora rutorna, för då har man plats att skriva i dem. Jag skriver till exempel mitt försvarsvärde i kvickrutan och mitt anfallsvärde i träffsäkerrutan osv.

Min enda beef med formuläret är att det känns mycket tråkigare och stelare än spelets övriga layout och design, samt att det finns för lite plats att anteckna. Jag hade nog föredragit ett ensidigt formulär med tom baksida som man kunde använda när man fick slut på plats i förmågor-rutan eller vilken annan ruta som helst. Men smaken är som baken.
 

Wenner

Veteran
Joined
15 Jan 2011
Messages
41
Location
SE
Karaktärsdrag behöver bara 1/4 av nuvarande utrymme.

Skapa en stridsruta där du kan skriva ner "moves".
Man kan då kombinera ihop sina färdigheter till vad man faktiskt vill göra och skriva ner alla mods och resultat . Detta är något jag gärna vill ha till slps också.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Tre solar;n83875 said:
... samt att det finns för lite plats att anteckna. Jag hade nog föredragit ett ensidigt formulär med tom baksida som man kunde använda när man fick slut på plats i förmågor-rutan eller vilken annan ruta som helst. Men smaken är som baken.
Det jag inte förstår är varför man verkar hata att bara använda egna anteckningspapper? Köp ett anteckningsblock, eller en hög med blanka papper, eller en bunt med tjockare ark om det är sånt du vill ha. Istället för att betala för att rollformuläret ska ha anteckningar som ändå inte räcker till.
"En tom baksida...". Eller ett tomt separat ark som du snor från en skrivare någonstans.

Det är väl förmodligen något jag missar. Men när jag såg att rollformuläret hade en liten ruta för "anteckningar" dog något inom mig...
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
PjåtrimKaj;n83969 said:
Det är väl förmodligen något jag missar. Men när jag såg att rollformuläret hade en liten ruta för "anteckningar" dog något inom mig...
Håller med! Slöseri på värdefull plats.
 

Mejdej85

Veteran
Joined
1 Aug 2014
Messages
5
holmstrom;n84013 said:
Det enda jag aktivt stört mig på är att Försvar ligger på sida 2.
Håller helt med föregående talare i detta.

Allt som har med karaktärens värden och strid på framsidan, och allt som har med karaktärens bakgrund, kuriosa och utrustning på baksidan.
Min grupp använder sig av egna anteckningar blad för det mesta.

Summa : Det ska vara enkelt och snabbt att hitta informationen man behöver.

När jag skapar karaktärer så skriver jag ändå ner bakgrundshistoria och personliga egenskaper på ett separat blad.

För övrigt så efterlyser jag fler spelledar skärmar, jag var en utav dom som var sent ute och blev utan en *ledsen gubbe*
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
PjåtrimKaj;n83969 said:
Det jag inte förstår är varför man verkar hata att bara använda egna anteckningspapper? Köp ett anteckningsblock, eller en hög med blanka papper, eller en bunt med tjockare ark om det är sånt du vill ha. Istället för att betala för att rollformuläret ska ha anteckningar som ändå inte räcker till.
"En tom baksida...". Eller ett tomt separat ark som du snor från en skrivare någonstans.

Det är väl förmodligen något jag missar. Men när jag såg att rollformuläret hade en liten ruta för "anteckningar" dog något inom mig...
Om du undrar varför jag tycker som jag gör är det fritt fram att fråga.

Att ha all information på samma ark är överlägset att ha den spridd på två eller fler, eftersom det
a) blir färre papper som kan komma bort
b) går snabbare att hitta informationen
c) blir färre saker på spelbordet, vilket gör att man får plats med viktigare saker även om man har ett normalstort bord

Att ha en tom baksida är överlägset att ha en massa halvtomma rutor och asmycket grön bård eftersom
a) då är all väsentlig speldata på framsidan
b) ingen kan veta i förväg vad spelaren tycker är viktigt att skriva upp och vad som kommer vara meningslösa tomma fält - med en tom baksida kan den som vill rita rita, osv
c) alla som inte har kontorsskrivare har mycket svårare att skriva ut dubbelsidigt än enkelsidigt

Men såklart, om bara allt viktigt var samlat på en sida vore det mig egalt vad som fanns på den andra
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag håller med om att bla "stridsfälten" kunde behöva lite mer utrymme, kanske så att (lite som Wenner skriver) det finns plats att kalkylera lite olika "moves" och kombination mellan vapen/förmågor - både fritext och "kalkylrutor" för värden från förmåga/karaktärsdrag/modifikationer/vapen(rustning)-egenskaper osv.

Gärna också fler rader, för olika alternativ av beväpning, med/utan rustning etc.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,370
Mer plats för rustningar/vapen och dess träffvärden/kopplade förmågor.

Mer plats för förmågor.

Karaktärsdrag mer effektivt utformade med modifikationer angivna.

Regelrelaterade saker samlade på framsidan, bakgrund, utrustning och fluff på baksidan.

Medhjälpare som eget formulär.

Minimalistiskt alternativ finnas kvar.

Digitalt ifyllbar pdf!
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Tjena kompisar! Jag har inte orkat läsa igenom alla ideer pga att mitt kaffe inte sjunkit in ännu....Men den första och främsta saken jag anmärkte på när jag såg rollformuläret var att utrustningskolumnen var på vänster sida på formuläret. Detta innebär att om jag skriver mycket eller kladdar en del med blyerts så har jag ofta min hand över/på massa andra fält till höger om Utrustningslistan.
Lägg därför fältet längst ut till höger.
:)
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Moberg;n85303 said:
Som en vänsterhänt person kan jag inte hålla med om detta! :D
Dags att de serverar till de högerhänta nu då. :D
 
Top