Roller runt bordet

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Jag anser att en spelledare är en spelare med andra ansvarsområden, men det går att dela upp områden i många fler småroller. Ville ha en tråd där vi listar dessa roller.

Här är några tankar för att komma igång:

Krönikör: skriver en sammanfattning, så att det
Kartritare: ritar alla kartor utifrån spelledarens beskrivning
Beslutstagaren: har hand om alla rollformulär. Skulle funka super med om man har ett rollspel med gruppformulär.
Utrustningsansvarig: skriver upp gruppens tillgångar.

Min idé är att man skulle kunna använda dessa roller för att förklara rollspel och enkelt kunna dela upp ansvaret mellan deltagarna i gruppen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag anser att en spelledare är en spelare med andra ansvarsområden, men det går att dela upp områden i många fler småroller. Ville ha en tråd där vi listar dessa roller.

Här är några tankar för att komma igång:

Krönikör: skriver en sammanfattning, så att det
Kartritare: ritar alla kartor utifrån spelledarens beskrivning
Beslutstagaren: har hand om alla rollformulär. Skulle funka super med om man har ett rollspel med gruppformulär.
Utrustningsansvarig: skriver upp gruppens tillgångar.

Min idé är att man skulle kunna använda dessa roller för att förklara rollspel och enkelt kunna dela upp ansvaret mellan deltagarna i gruppen.
Alla de du listar är ju saker som är utanför auktoritet i fiktionen. Är det bara dessa roller du är intresserad av? I så fall har vi ju också personen som bokar in speltillfällen och personen som erbjuder en plats att spela på.

Kollar man på saker som ger auktoritet i fiktionen har vi ju också saker som scensättning och spelandet av fiktiva personer (en specifik person, en viss kategori personer, "alla som inte spelas av någon annan", och så vidare).
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Räknas även spelledaren in, i så fall borde väl också dessa vara med:

Skådespelare: Den som spelar rollen som SLPs
Äventyrsförfattare/-improvisatör: bestämmer hur platser/personer/prylar etc. blir etablerade under spelet

Jag förstår inte riktigt varför beslutstagaren har hand om alla rollformulär.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Åskådare: Gillar att rulla tärningar och har kul idéer då och då, låter gärna andra ta initiativet och leda vägen. Kan var anog så engagerade även om de är mer tillbakadragna.

Vi är väl vuxna människor och har hand om våra egna formulär?
Även vuxna människor kan ha svårt att hålla reda på saker och ting. I vissa grupper har det varit nödvändigt men en person som samlat ihop allas rollformulär i en mapp och ser till att de kommer med till nästa session (det har oftast SL).

Under själva spelmötet har ju var och en haft sitt eget formulär, så klart. Men gissar att det är en fråga om spelstil.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Alla de du listar är ju saker som är utanför auktoritet i fiktionen. Är det bara dessa roller du är intresserad av? I så fall har vi ju också personen som bokar in speltillfällen och personen som erbjuder en plats att spela på.
Japp, dessa är roller också.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Förr i världen ansvarade alltid Sl för gubbarna men de senaste tjugo åren ha spelarna hand om sina egna gubbar. Och papper. De flesta har också med sig böckerna. Pennor är det dock svårt att komma ihåg
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Japp, dessa är roller också.
Okej. Då är en klassiker också, även om den inte alltid finns, någon som ordnar snacks. I @Pilzefraus OSR-kampanj har vi också någon som är ansvarig för initiativet och en "Caller", alltså en som är ansvarig för att delge gruppens beslut till spelledaren efter diskussion (bra att ha när man är tio spelare).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Då är en klassiker också, även om den inte alltid finns,
Ja, det är lite min idé också, att detta blir modulärt, utöver att spelmötet blir mer uppstyrt med strukturer. "Behöver vi ha en kartritare när vi spelar?"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Förr i världen ansvarade alltid Sl för gubbarna men de senaste tjugo åren ha spelarna hand om sina egna gubbar. Och papper. De flesta har också med sig böckerna. Pennor är det dock svårt att komma ihåg
Tror det är individuellt. I min klick så har majoriteten av folket hand om sina egna formulär sedan 36 år tillbaks.

Om man hårdrar det:
Tärningsrullare
Tärningsfuskkontrollant
Tärningsansvarig
Formulärutskrivningsansvarig
Formulärlagringsansvarig
Pennansvarig
Suddgummiansvarig
Pennvässaransvarig
Pennstiftsansvarig
Skräpsorterare
Snacksansvarig
Fruktansvarig
Dippansvarig
Dryckesansvarig
Servitör
Regelläsare
Regeldubbelkollare
Rollgestaltare
Taktiker
Strategist
Peppare
Illustratör
Kartritare
Krönikör
Problemlösare
Gåtlösare
Detektivledtrådslösare
Äventyrsskaparansvarig
SLProllgestaltare
Bildvisare
Musikspelare
Musikefterforskare
Soundtrackskapare
Ljudinsamlare
Ljudlandskapsskapare
Musikspelaransvarig
Kabelansvarig
Mötessammankallare
Mötesutrymmesansvarig
Reaktionsnoterare
Drivare
Följeslagare
Rutnätsansvarig
Markör/figurflyttansvarig
Kassör/utrustningsansvarig
Alfaspelare/bestämmare
Förslagskommare
Räddare
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Krönikör: skriver en sammanfattning, så att det
Kartritare: ritar alla kartor utifrån spelledarens beskrivning
Beslutstagaren: har hand om alla rollformulär. Skulle funka super med om man har ett rollspel med gruppformulär.
Utrustningsansvarig: skriver upp gruppens tillgångar.
Gamla "Mapper" och "Caller" fanns ju redan i D&D-urtiden!

Forged in the Dark brukar väl dela ut en bunt adminsitrativa roller? Jag vet att Band of Blades har en "Quartermaster" som är den som håller ordning på de materiella resurserna, till exempel.

I min kampanj för två olika spelare litet olika sorters tillgångsloggar (en över deras samlade resurser, en över vad de har på gården), och jag har fått säga åt dem att antingen synka sig eller dela upp det bättre!
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Vi är väl vuxna människor och har hand om våra egna formulär?
När jag spelleder föredrar jag definitivt att folk lämnar rollformulären på stället där vi spelar (gärna i var sin plastficka). Finns det något värre än de som absolut ska ta hem rollformuläret men sedan glömmer det hemma?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
När jag spelleder föredrar jag definitivt att folk lämnar rollformulären på stället där vi spelar (gärna i var sin plastficka). Finns det något värre än de som absolut ska ta hem rollformuläret men sedan glömmer det hemma?
Ja det är lite irriterande, men då kan de ju snabbt göra om rollformuläret. Det är ju bara ett spel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
När jag spelleder föredrar jag definitivt att folk lämnar rollformulären på stället där vi spelar (gärna i var sin plastficka). Finns det något värre än de som absolut ska ta hem rollformuläret men sedan glömmer det hemma?
Det är väl annars bara att SL ser till att fota allas rollformulär innan man skiljs åt, så går det lätt att återskapa vid behov?

Kanske jobbigt om man spelar såna där spel med 4+ sidors formulär iofs… Men man kan ju också göra så att alla fotar sitt eget formulär och lägger i gemensam drive eller nåt.
 
Top