Gruppformulär

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Vi spelar Mutiné just nu och en spelare höjde Skrot, vilket är ett värde för hans packning men också säger något om hans levnadsstandard - någon med högt skrot sover i finare sängar, exempelvis. Varje månad måste rollpersonen betala en viss summa kulor (spelets abstrakta mynt-resurs) för att bibehålla sitt Skrot-värde. Det här brukar fungera väl, där adeln i Matiné får fina rum eller där Capitol-stjärnor har lyxvillor men i just detta fall protesterade spelaren om att han blev bestraffad för högre skrot. I just detta fall är de kringresande zonfarare som sover i sin vråålåk. Alla kulor som sällskapet får in håller en spelare reda på. Alla äger lika mycket och delar med sig av sitt.

Det här få mig att komma tillbaka till något jag har funderat på länge: att spelarna inte har separata rollformulär utan ett gruppformulär. Här hade gruppen kunnat ha ett gemensamt Skrot-värde. Det hade fungerat bra till spel som Coriolis, där man antas vara en besättning på sitt egenägda rymdskepp. Ju mer jag tänker på det, särskilt i formen av strider som förlängda konflikter, desto mer vettigt låter det. Trad-spel handlar mycket om rollpersonerna som grupp, så varför är det så mycket fokus på individnivå när det kommer till mekaniken?

På ett sätt tror jag att man borde kunna se över gruppens resurser och samla det på ett formulär. När gruppen står i fokus är det inte lika viktigt att BoB har repet, utan att gruppen har föremålet som resurs. När man ska se sig för i undre världen kanske man skickar antingen Helen eller Rocky på det, eftersom de är tillgängliga. Man kanske inte kan använda Sårvård för BoB är någon annanstans. Det blir alltså lättare att planera när man samlat gruppens tillgångar på detta sätt. Givetvis ska personens individualitet spela in, men jag tänker mig att skriva personlighet, mål, rita porträtt, skriva upp släktingar och liknande kan man göra på ett separat papper. Jag gjorde ett "snabbt" utkast för att visa hur det skulle kunna se ut.
groupsheet.jpg
Jag känner också att erfarenhet och utveckling kan göras tillsammans. Diskutera inbördes var gruppen ska utvecklas någonstans. Kan vara en roligare grej och bidra till en starkare gruppkänsla. Jag har alltid älskat hur rymdskeppet i Star Wars står i centrum när folk börjar spendera erfarenhetspoäng och krediter på det. Då har man spenderat någonting på rymdskeppet och det blir mer personligt när någon angriper det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag tycker att det är rimligt! Kanske kan göra det lättare att jobba med mekanismer där alla hjälps åt, typ som när man ska smyga sig in på ett ställe eller när alla hjälps åt för att flytta på något tungt?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
En annan tanke som slog mig var att man skulle kunna ha ett formulär för kontakter, ett annat för utrustning och en tredje kanske är krönikör eller ritar kartor. För mig är spelledare en spelare, precis som alla andra deltagare, fast med en annan roll. Det här skulle man kunna dra till sin spets genom att dela ut olika roller till gruppen via dessa formulär. Gruppformuläret jag postade ovan skulle kunna vara den som är den som styr upp alla beslut.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
En annan tanke som slog mig var att man skulle kunna ha ett formulär för kontakter, ett annat för utrustning och en tredje kanske är krönikör eller ritar kartor. För mig är spelledare en spelare, precis som alla andra deltagare, fast med en annan roll. Det här skulle man kunna dra till sin spets genom att dela ut olika roller till gruppen via dessa formulär. Gruppformuläret jag postade ovan skulle kunna vara den som är den som styr upp alla beslut.
Jag gillar alla tankar i den här tråden och önskar att fler spel skrevs med mer ett grupptänk
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Det här få mig att komma tillbaka till något jag har funderat på länge: att spelarna inte har separata rollformulär utan ett gruppformulär. /.../ På ett sätt tror jag att man borde kunna se över gruppens resurser och samla det på ett formulär.
Kan inte släppa tanken på detta och funderade på hur man skulle göra rollpersoner. Jag älskar när spelarna sitter tillsammans och spånar rollpersoner och om man, istället för att ha egna rollformulär, fyller tillsammans i ett gruppformulär så tvingar man fram något som jag alltid vill ha: att man gör rollpersonerna tillsammans. Man kanske har tio klumpar av 10 procentenheter som man får sätta ut på gruppformuläret i ett BRP-system och så säger kanske spelaren till BoB att den vill ha 70% av sina (totalt) 100% på Sårvård, för den spelaren vill spela en kirurgbot, medan spelaren sätter ut 10% på Teknologi där Helen satte ut 50% för ett totalt värde av 60%.

Jag känner ofta att gruppen tar beslut utifrån att täcka upp olika områden när det görs rollpersoner och någon kanske tycker att Bildning är för låg för gruppen och låter sin rollperson höja det värdet lite.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag tror att det är en bra idé!

Järn har ju klanformuläret där rollpersonernas kontakter finns, och Coriolis skeppsformulär listar de skeppsrelevanta egenskaperna beroende på vilken rollperson som är delegerad till uppgiften (och gör skeppet lite till sin egna karaktär).

Det brukar vara lite upp till gruppen hur personliga man betraktar ägodelarna, det vanligaste tror jag är ett slags gemensamt ägande (det handlar mer om vem som bär vad) men det kan bero på setting och spelstil (och regler i t ex fallet med Svärdets sång).
 
Top