Nekromanti Robotar som rollpersoner

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Ape of Wrath;n322566 said:
Det här var alltså ett svar på att du kallade Rymdhamster för fanatisk.

Jag har ingen aning om vem du är som person.
Jag har bara dina poster att bemöta.
Ja men om man hela tiden andas politik och allt man gör måste innehålla politik blir det tråkigt.

Och Rymdhamster klarar nog att bemöta mina synpunkter.
Du ogillar mina tankar och ska bemöta dem, varför?

Viktiga frågan om robotar som rollpersoner svarade du inte på.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
skaraborgarn;n322569 said:
Ja men om man hela tiden andas politik och allt man gör måste innehålla politik blir det tråkigt.

Och Rymdhamster klarar nog att bemöta mina synpunkter.
Du ogillar mina tankar och ska bemöta dem, varför?

Viktiga frågan om robotar som rollpersoner svarade du inte på.
Rymdhamster klarar säkerligen att bemöta dina synpunkter. Det hindrar inte på något sätt att jag bemöter dem också.
Jag kliver gärna oombedd in när jag anser att en medmänniska blir felbehandlad.

Jag ogillar inte dina tankar. Jag ogillar att du kallar medforumiter för fanatiker.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Ape of Wrath;n322570 said:
Rymdhamster klarar säkerligen att bemöta dina synpunkter. Det hindrar inte på något sätt att jag bemöter dem också.
Jag kliver gärna oombedd in när jag anser att en medmänniska blir felbehandlad.

Jag ogillar inte dina tankar. Jag ogillar att du kallar medforumiter för fanatiker.
Och robotarna då?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
skaraborgarn;n322507 said:
Vad är er synpunkt på robotar som rollpersoner?
För djurmutanter kunde varje ny rollperson kunde vara ett nytt djur och därmed få ett helt nytt uppslag i hur personen skulle vara.

Människorna är flexibla i sig med ändlösa möjligheter.

En robot var ... en robot. Här kunde jag bara komma på några enstaka koncept.

• Roboten som egentligen var något annat, exempelvis mördarrobot. (Nr 5 lever / Short Circuit, Alita - Battle Angel)

• Roboten ville utforska sin mänskliga sida. (Bicentennial Man)

• Roboten som naiv världsutforskare. (Wall-E, Nr 5 Lever)

Det är lite samma sak som med wookien Stjärnornas Krig d6. Arketyperna kunde vara i stil ned "avdankad jedi" men arketypen för wookie var bara "wookie".

---

Sedan har jag aldrig tyckt det varit fascinerande att spela muterad människa. Jag gillade normalt koncept-rollpersoner, inte att djupdyka i specialförmågor (såvida det inte är ett taktiskt spel).
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
De robotar som man kunde ha som rollpersoner var ganska lika. Man kunde ju inte spela stort maskinmonster typ Terminator eller lustigkurre typ C3PO.

Robotarna jag talar om är de i mutant.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Man kan visst spela typ C3PO, fast då får man ju välja ett sånt spel. :)

En av de allra roligaste karaktärer jag spelat var när vi spelade Star wars: Edge of the Empire. Då spelade jag en droid som fick namnet Loomis. Loomis var rätt dryg, nästan självmedveten och helt övertygad om att människor och andra varelser i besättningen på smugglarskutan vi rörde oss runt med var där för att hjälpa hen med hens stora mål, att frita alla Droider från deras slavtillvaro. Loomis pratade alltid om sig själv i tredje person, hävdade stenhårt att hen ägde "båten" vi hade och kallade alla organiska varelser för köttsäckar.
Det var jätteroligt!
Star wars har ju mekaniker för att spela droid och det fanns en hel del förhållningsregler kring vad droiderna kunde och inte kunde göra. I Edge of the Empire så kunde inte heller droider vara "fria" och de ansågs inte ha någon form av autonomitet. Vilket också satte oss i klistret några gånger när Loomis glatt kunde uttrycka att "Loomis är sin egen droid!" På pappret ingick hen i skeppets utrustning.
Loomis var kapten och mekaniker och anarkist. Det var väldigt roligt!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Marvin, HK-47, Connor, GlAdOs och Bender är alla robotar med väldigt mycket personlighet och färg. I Mutant är robotar högintelligenta och har egna personligheter - det är som att spela vilken annan fantasyras som helst imo. Du är inte en människor, men du är inte precis en AMIGA iheller. Bäst av alla är K2SO!

Min favorit är personligen att spela robotar som ser ut som människor och som låtsas att de är människor, med mer eller mindre framgång.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Mundo;n322723 said:
Marvin, HK-47, Connor, GlAdOs och Bender är alla robotar med väldigt mycket personlighet och färg. I Mutant är robotar högintelligenta och har egna personligheter - det är som att spela vilken annan fantasyras som helst imo. Du är inte en människor, men du är inte precis en AMIGA iheller. Bäst av alla är K2SO!

Min favorit är personligen att spela robotar som ser ut som människor och som låtsas att de är människor, med mer eller mindre framgång.
Det var väl den sortens robot man skulle spela, den förklädda människan? I Nya Mutant var robotarna inte så smarta. I Gamla Mutant Och Mutant " var de smarta. Men robotar och mutanter var satta på undantag i Mutant 2089.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Cissi;n322718 said:
Man kan visst spela typ C3PO, fast då får man ju välja ett sånt spel. :)

En av de allra roligaste karaktärer jag spelat var när vi spelade Star wars: Edge of the Empire. Då spelade jag en droid som fick namnet Loomis. Loomis var rätt dryg, nästan självmedveten och helt övertygad om att människor och andra varelser i besättningen på smugglarskutan vi rörde oss runt med var där för att hjälpa hen med hens stora mål, att frita alla Droider från deras slavtillvaro. Loomis pratade alltid om sig själv i tredje person, hävdade stenhårt att hen ägde "båten" vi hade och kallade alla organiska varelser för köttsäckar.
Det var jätteroligt!
Star wars har ju mekaniker för att spela droid och det fanns en hel del förhållningsregler kring vad droiderna kunde och inte kunde göra. I Edge of the Empire så kunde inte heller droider vara "fria" och de ansågs inte ha någon form av autonomitet. Vilket också satte oss i klistret några gånger när Loomis glatt kunde uttrycka att "Loomis är sin egen droid!" På pappret ingick hen i skeppets utrustning.
Loomis var kapten och mekaniker och anarkist. Det var väldigt roligt!
Du spelade ju Loomis helt fantastiskt också. :cool:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
skaraborgarn;n322724 said:
Det var väl den sortens robot man skulle spela, den förklädda människan?
Vill man begränsa sig till gamla mutant var ju robotar mycket riktigt människoimitationer, och desto större anledning att spela dem med mänskliga känslor och motivationer. Bilden på robotar var ju en bild på Roy Batty från bladerunner, och borde ge all inspiration man behöver. Vänskap, överlevnad, mening, tillhörighet... alla saker som var viktiga.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Rymdhamster;n322729 said:
Vill man begränsa sig till gamla mutant var ju robotar mycket riktigt människoimitationer, och desto större anledning att spela dem med mänskliga känslor och motivationer. Bilden på robotar var ju en bild på Roy Batty från bladerunner, och borde ge all inspiration man behöver. Vänskap, överlevnad, mening, tillhörighet... alla saker som var viktiga.
Men Roy Batty är ju en slags tillverkad människa och inte plåtniklas.
Blir inte robotar/androider som ser ut som människor lite klyschiga?
Är jag en individ? Kan jag bli förälskad. Vem är jag? Vad sker när jag "dör"?

Var stor fan av serien äkta människor och enda karaktären i Andromeda som var lite intressant var ju Romy.
Där hade ju robotarna eller vad vi ska kalla dem existentiella frågor att brottas med men kan man hitta en ny twist på det?
Mördarroboten som börjar fundera varför människor dödar varandra och undrar om det finns mer att göra än att bokstavligen vara en mördarmaskin.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
skaraborgarn;n322732 said:
Men Roy Batty är ju en slags tillverkad människa och inte plåtniklas.
Varför behöver det göra någon skillnad på hur de fungerar rent motivationsmässig?
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Rymdhamster;n322737 said:
Varför behöver det göra någon skillnad på hur de fungerar rent motivationsmässig?
Betty var en "skapad" människa och fungerade rent teknisk som en sådan.
En robot som är intelligent men inte är programmerad att vara "människokopia" har rimligen en annan syn på världen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
skaraborgarn;n322739 said:
En robot som är intelligent men inte är programmerad att vara "människokopia" har rimligen en annan syn på världen.
Men varför kan den inte vara programmerad för att vara människokopia då?
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Rymdhamster;n322747 said:
Men varför kan den inte vara programmerad för att vara människokopia då?
Det finns ju en hel del sådana redan.

Men en twist skulle man kunna göra och det är exempelvis att två människolika robotar får i uppdrag att eliminera en stor och farlig bov. De gör detta i Pyrisamfundets tjänst förstås.
De beger sig till byn Slasksjön och inväntar boven. Men byn bebos av muterade ankor och råttor. utanför byn finns ett gäng rubbitar som skjuter på allt de misstänker äter kött. Robotarna måste försöka spela människor i denna miljö innan de knäpper boven. Men dessa agentrobotar har ganska dålig koll på mutanter i allmänhet och rubbitar i synnerhet.
Spelar de människor så riskerar de att bli skjutna av rubbitarna.
Avslöjar de att de är robotar finns det en risk att boven får nys om detta och dyker då inte upp.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Rymdhamster;n322755 said:
Jag tyckte du sa att problemet var att robotar inte kunde ha mänskliga beteenden?
Jo men måste de ha det? Då blir de ju defacto bara människor i maskeraddräkt.
Populärkulturen är ganska fylld med robotar som har existentiell ångest.

Låt robot vara robot.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
skaraborgarn;n322760 said:
Jo men måste de ha det?
Om man tycker att det är ett problem att robotar inte har människolika motiveringar så är det väl en ypperlig lösning på problemet?

skaraborgarn;n322760 said:
Då blir de ju defacto bara människor i maskeraddräkt.
Nej, de är ju fortfarande speltekniskt väldigt olika i och med att de inte måste äta och att de kan reparera sig själva. De hade väl dessutom inbyggd rustning (och rätt bra sådan, om jag inte missminner mig).
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Rymdhamster;n322762 said:
Om man tycker att det är ett problem att robotar inte har människolika motiveringar så är det väl en ypperlig lösning på problemet?


Nej, de är ju fortfarande speltekniskt väldigt olika i och med att de inte måste äta och att de kan reparera sig själva. De hade väl dessutom inbyggd rustning (och rätt bra sådan, om jag inte missminner mig).
Ja, typ så. Jag tänker att en robot som inte har några mänskliga drag skulle vara väldigt svår att spela och ha kul med i ett rollspelssammanhang. Om gruppen vill ha med sig en maskin utan några egna möjligheter till initiativ så passar det nog bättre som SLP. Att spela en robot och ha kul med det och samtidigt kunna nyttja spelets inbyggda mekaniker för att spela just en robot, kräver nog att roboten har människolika värderingar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Cissi;n322766 said:
Att spela en robot och ha kul med det och samtidigt kunna nyttja spelets inbyggda mekaniker för att spela just en robot, kräver nog att roboten har människolika värderingar.
Ja, och det gör det enormt mycket lättare för att få hela gruppen att funka tillsammans också, och bygga gemensamma mål.

Jag tror också det är viktigt att ge sin robot möjlighet till personlig utveckling. Det kommer liksom naturligt när man spelar människa, men när man spelar robot gör man den gärna väldigt "gimmickig". I synnerhet i M:UA (om man tar robotboken med i beräknignarna) eftersom valmöjligheten var så stor. Om man redan från början "bygger in" ett par olika möjligheter till personlig utveckling och förändring så kommer den karaktären vare intressant att spela väldigt mycket längre.

Detta gäller så klart oavsett rollperson, men blir extra framträdande i robotar. Till och med Terminator hade ju en personlighetsutveckling i T2, och sett över alla filmerna =D
 
Top