Nekromanti Robotar som rollpersoner

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
I mutant kunde man spela robot. Men det var sällan vi gjorde det.

Kanske ligger förklaringen till att man är just en maskin som knappast kan drivas av mänskliga eller levande motiv. Vad ska en rik robot med pengar till förutom köpa reservdelar.
Robotar fungerade bäst om en i gänget var robot.

I Nya mutant fick jag nästan känslan av att även robotar var satta på undantag liksom mutanter. De var vill jag minnas inte så smarta.
Fördelen med robot var ju att man kunde repareras samt inte behövde mat, dryck eller sömn och frysa det är det få robotar som gör.

Vad är er synpunkt på robotar som rollpersoner?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Hur menar du med............

Nej, skojade bara.

En av mina favoritrollpersoner var robot. Hemligheten är att ge dem mänskliga motiv. I mitt fall var det en en slags barnskötar/dagis-robot och ahde därför en mängd sociala och närande instinkter inprogramerade.

Att upprätta en grundläggande skolgång för barnen, stoppa svält och erbjuda drägliga levnadsförhållanden var en stark drivkraft. Liksom att uppfostra bångstyriga marodörer och patriarkala svin om sunt beteende och allas lika värde.

Hade fruktansvärt roligt med den rollpersonen.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Det intresserade mig inte så mycket att spela robot i Mutant, eller rättare sagt jag kände att robotor var för svårspelade, att jag inte räckte till som rollspelare för att göra en robot-RP rättvisa. Man var ju ingen Robin Williams direkt (som för övrigt var gammal rollspelare).
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n322517 said:
Det intresserade mig inte så mycket att spela robot i Mutant, eller rättare sagt jag kände att robotor var för svårspelade, att jag inte räckte till som rollspelare för att göra en robot-RP rättvisa. Man var ju ingen Robin Williams direkt (som för övrigt var gammal rollspelare).
Tuffa roboten som går omkring och skjuter ner allt. Kul i fem minuter.
Roboten som döljer sin identitet för att passa in i samhället. Kul i 25 minuter.
Robot som driva av motiv, typ hitta sin skapare kul i 40 minuter.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Rymdhamster;n322514 said:
Hur menar du med............

Nej, skojade bara.

En av mina favoritrollpersoner var robot. Hemligheten är att ge dem mänskliga motiv. I mitt fall var det en en slags barnskötar/dagis-robot och ahde därför en mängd sociala och närande instinkter inprogramerade.

Att upprätta en grundläggande skolgång för barnen, stoppa svält och erbjuda drägliga levnadsförhållanden var en stark drivkraft. Liksom att uppfostra bångstyriga marodörer och patriarkala svin om sunt beteende och allas lika värde.

Hade fruktansvärt roligt med den rollpersonen.
Känns spontant som en barnskötarrobot som hade någon slags felkodning i systemet, kanske ett måndagsexemplar eller hackad variant där bajsblöjebyten och mellis har ersatts med någon skuggrupps målsättningar? Kanske hade den någon form av fjärde direktiv som i Robocop? Jag antar att din Robot-RP dog relativt snart?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
skaraborgarn;n322522 said:
Robotens skruvar var vridna åt vänster?
Nope, jag utgick bara från vettiga åsikter och applicerade dem på en hemsk värld.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Rymdhamster;n322530 said:
Nope, jag utgick bara från vettiga åsikter och applicerade dem på en hemsk värld.
Jag ansåg nog rollspel skulle vara en slags lek och tidsfördriv bort från den verkliga världen. Inte att man skulle ta upp politiska frågor i fiction.
Kanske blev det mer värderingar när man var runt 18 och spela men när man var 12 så brydde jag mig inte om politik. Född i gråsossemiljö som jag är.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
skaraborgarn;n322527 said:
Tuffa roboten som går omkring och skjuter ner allt. Kul i fem minuter.
Roboten som döljer sin identitet för att passa in i samhället. Kul i 25 minuter.
Robot som driva av motiv, typ hitta sin skapare kul i 40 minuter.
Ja, robotar var svårspelade, alltså. Det var väl lite väl mycket Plåt-Niklas över robotorna också, iallafall i det senare Mutant UA:

 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n322532 said:
Ja, robotar var svårspelade, alltså. Det var väl lite väl mycket Plåt-Niklas över robotorna också, iallafall i det senare Mutant UA:

Jag hade nog velat spela robot som såg ut som plåtniklas men robotarna var ju egentligen androider.
Kanske okej om en i gänget är skjutglad robot en som kan stå för eldkraft och styrka i gänget men ett gäng på fem skjutglada plåtniklas är nog för mycket.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
skaraborgarn;n322531 said:
Jag ansåg nog rollspel skulle vara en slags lek och tidsfördriv bort från den verkliga världen. Inte att man skulle ta upp politiska frågor i fiction.
Kanske blev det mer värderingar när man var runt 18 och spela men när man var 12 så brydde jag mig inte om politik. Född i gråsossemiljö som jag är.
Det kändes som man hade nog med att försöka döda drakar, plundra Vindhand och gotta sig med husköp i Kandra på den gamla goda tiden tycker jag.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n322539 said:
Det kändes som man hade nog med att försöka döda drakar, plundra Vindhand och gotta sig med husköp i Kandra på den gamla goda tiden tycker jag.
Samhället var ju på 80 talet tryggare men om man så vill tråkigare. Ena stunden kärvapenångest andra dagen tro att det alltid skulle vara högkonjunktur.

Att använda rollspel från äventyrspel för att göra politik skulle känts väldigt främmande.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
skaraborgarn;n322531 said:
Jag ansåg nog rollspel skulle vara en slags lek och tidsfördriv bort från den verkliga världen. Inte att man skulle ta upp politiska frågor i fiction.
Kanske blev det mer värderingar när man var runt 18 och spela men när man var 12 så brydde jag mig inte om politik. Född i gråsossemiljö som jag är.
Det här var inte när jag var tolv, utan när jag var gammal nog för att ha insett att politik är en del av allt, och att man kan leka även med politiska frågor.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Rymdhamster;n322545 said:
Det här var inte när jag var tolv, utan när jag var gammal nog för att ha insett att politik är en del av allt, och att man kan leka även med politiska frågor.
Blandar man in politik i allt då är man fanatisk.
Ankorna och karkionerna räddade mig från fanatism.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
skaraborgarn;n322548 said:
Blandar man in politik i allt då är man fanatisk.
Ankorna och karkionerna räddade mig från fanatism.
Det är inte frågan om att blanda in något.

Det är frågan om huruvida man inser vad man håller på med.

En del inser det.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Ape of Wrath;n322551 said:
Det är inte frågan om att blanda in något.

Det är frågan om huruvida man inser vad man håller på med.

En del inser det.
Jaja det är bra men alla är lika mycket värda och ingen är bättre än någon på ett moralisk plan.
Respekt ska vara ömsesidigt och jag tro ärligt talat att du anser dig vara bättre än mig.
Varför kan du inte respektera mig?

Vad anser du om robotar som rollpersoner?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Ape of Wrath;n322551 said:
Det är inte frågan om att blanda in något.

Det är frågan om huruvida man inser vad man håller på med.

En del inser det.
Är det inte rollspel vi håller på med? Det här är väl ett rollspelsforum, och inte Flashbacks Politiktrådar?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
skaraborgarn;n322548 said:
Blandar man in politik i allt då är man fanatisk.
Ankorna och karkionerna räddade mig från fanatism.
Just mutant hade en väldigt poltiiskt inriktad spelvärld. Ett av äventyren handlade ju bokstavligt talat om politik på statlig nivå =D

Du har ju själv startat trådar om hatet mot PSI-mutanter, vilket ju är just ett ypperligt exempel på politik i rollspel.

Även just robotars plats i spelvälden osar av uttalad politik där de befinner sig i en slags slavrelation till människor.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
skaraborgarn;n322559 said:
Jaja det är bra men alla är lika mycket värda och ingen är bättre än någon på ett moralisk plan.
Respekt ska vara ömsesidigt och jag tro ärligt talat att du anser dig vara bättre än mig.
Varför kan du inte respektera mig?

Vad anser du om robotar som rollpersoner?

Det här var alltså ett svar på att du kallade Rymdhamster för fanatisk.

Jag har ingen aning om vem du är som person.
Jag har bara dina poster att bemöta.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
MODERERING

Ämnet för tråden är alltså robotar som rollpersoner. Det är vad ni ska diskutera här, inget annat!

Det gäller inte minst trådstartaren!

Tack!
 
Top