Nekromanti Ritual

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
[color:\\"brown\\"] "Du kom in precis i tid", säger den gamle prästen. "Det blåser ordentligt nu."

Mina ytterkläder och byxor ligger i en hög på golvet, och jag försöker ignorera smärtan medan han plockar gruskorn ur såret på mitt ben. Han har rätt; om jag inte hade fått syn på ödetemplet hade jag snart varit mitt i en sandstorm. Ensam och vilsegången, och skadad efter fallet nedför en klippsida, skulle jag inte ha klarat mig länge. Prästen rengör och förbinder såret, och jag påpekar vilken tur det är att han råkar ha läkekunskaper.

"Tur? Här ute är vi tvungna att kunna ta hand om oss själva."

Han verkar uppriktig. Jag kan inte låta bli att undra om han är en individ, eller en av Dem som låtsas vara det.[/color]


Vad?

Ritual är arbetsnamnet på ett skräckspel i fantasymiljö. Jag vet inte hur det bäst ska beskrivas, men här är någon sorts början till ett försök.

Människan

Större delen av mänskligheten delar samma medvetande, som om Människan är en varelse med miljoner kroppar. De delar samma kunskap, och känner igen varandra. Men var och en har en egen själ, och de starkaste förstörs av psykoser och drogmissbruk när de försöker hantera känslan av att allt är fel. De svagare inser aldrig att de har egna viljor.

Och så finns det de fria, de utstötta. De som föds utanför Medvetandet, som har sina egna sinnen och inget mer. Individerna. Hotet mot kollektivet. Rollpersonerna.

Vem är egentligen Människan? Reptilfolket fruktar oss, och vaktar sina floder mer misstänksamt än någonsin. Blodsband gör oss starkare, men för oss närmare kollektivets fångenskap. Är templens offerriter bara till nytta, eller stör vi ödet på längre sikt? Allt hänger på symbios och antibios, och förmågan att se skillnad på dem.

Världen

Marken är täckt av sand och himlen av moln. Det regnar sällan men blåser ofta. Runt floderna i varmare trakter lever ödlorna, humanoida reptiler som betraktar människan med allt från försiktighet till fientliget. Så har det varit sedan vi först kom hit; ingen minns för hur länge sedan. Glest placerade städer av sten och glas, och däremellan små byar och kloster.

Men vart kan du gå när du behöver hjälp, och vem vågar du lita på?
Är din vägvisare en person som du själv, eller ett redskap för okända makter?
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Alright...

...verkar spännande.

Teknologisk nivå? Hur pass tidslinjär/anakronistisk hade du tänkt ha vapenteknologin? Puffror? Grekiska, tyska och keltiska vapen i en enda röra? Kommer teknologin överhuvudtaget hålla en viss kulturell motpart i vår värld, eller kommer den att vara flexibel, omständig? Eller är vapen så pass sekundärt och tråkigt att du inte ens tänker svara på den här frågan?

Civilisation? Hur utbredd är den här stacken? Hur organiserade? Kan delar av världen fortfarande betraktas som outforskat, farliga? Finns det dödzoner och badlands? Har de Utstötta också ett samhälle, eller är de badlanders och vagabonder?

Klimat? Hur ser världen ut? Öken och gamla ruiner från tidigare, bortglömda civilisationer? Västerländskt lågland? Stor värld med lite av varje? En kontinent eller flera?

osv osv;

Jag tycker det ser läckert ut iallafall. Du får gärna utveckla konceptet lite genom att förklara vad du hade tänkt dig för sysslor åt rollpersonerna, etc. Jag ser gärna mer av Ritual!

Mogz - btw, varför heter det Ritual?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tjuvstartar...

Jag har kanske ett litet försprång när det gäller att sätta mig in i det här konceptet, då jag frågat Insignia om det här projektet tidigare, men jag vill ändå kommentera mina tankar lite mer utförligt här än jag kunde på ICQ.

Först: Du vet redan att jag gillar konceptet; skräckfantasy (utan att vara dark fantasy) känns i mina ögon som ett väldigt kul grepp (och just den sortens formexperiment tror jag är behövliga för skräckgenren), och den nya vinklingen på det kollektiva medvetandet känns fräscht:

Borger, zombies och insektoider med kollektiva medvetanden är ju de flesta rollspelare vana vid, men att göra kollektivet lockande och förföriskt för spelarna tycker jag, ju mer jag tänker på det, är ett snilledrag.

Ett blodsband är bra, det ger fördelar åt rollpersonerna, men samtidigt så är man avvaktande gentemot dem eftersom de ju också kväver ens individualitet och knuffar en allt närmare en tilldelad roll i kollektivet.

Det är lite som San-förlust vid magianvändning i CoC, men jag tycker det är enklare att relatera till det du håller på med. Därför fungerar det bättre.

Jag skulle gärna vilja läsa om några fler exempel på blodsband och hur de kan fungera, dock. Det är något som jag glömde att fråga om förut. Rada upp några exempel på hur du har tänkt. Jag har kanske ett par förslag också, om jag bara får se några exempel på hur du har tänkt dig dem först.

---

Vanligtvis när det finns "kollektiv" i fantasy/SF, så brukar de vara tydliga symboler för kommunism, men här blir det något annat, mer en form av vår vardagliga balansgång mellan att stå på ens egna ben eller att vända kappan efter vinden, och om hur ensamt det faktiskt är att vara självständig i en värld full av fårskallar.

Typ, så ser jag det i alla fall. Just nu.

---

Det finns förresten mycket du har berättat för mig som du inte tog upp här, jag hoppas att de inte glöms bort när du väl börjar skriva på rollspelet.

Nå, en negativ synpunkt har jag också: projektnamnet "Ritual". Förvisso bara ett projektnamn, men som marknadsförare måste jag råda dig att använda ett häftigare namn redan nu. Ta något som helst anspelar på just kollektivet, hängivenhet och/eller utstötthet.

- Abscess Populux
- Pax Concilio
- Zelot
- Orantes
- Opus Idem

Äh, jag orkar inte komma på fler namn nu. Vi syns imorgon.

/Rising
slår i lexikon på alla ord han kommer på.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Inspirerende!

Virker som en bra idé!

Ser gjerne mer av dette, og vil gjerne vite hvor tittelen kommer fra: "Ritual"?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,587
Jag gillar det, får mig att tänka på Schmidts (?) teorier om samhället som evolutionär enhet, där mänsklighetens evolution numera egentligen inte är biologisk utan snarare social och intellektuell. Han förklarar den snabba utvecklingen de senaste århundradena med att man byggt upp samhällsstrukturer som bevarar och sprider kunskapen, så att varje generation kan bygga vidare där föregående generation slutade i stället för att behöva upptäcka allt på nytt.

När man väl accepterat att samhället har ett vetande, en kunskap, så är det inte så långt kvar till ett läge där man inlemmar människorna som delar i samhället, i mänskligheten och bygger upp ett kollektivt medvetande.

På sätt och vis kan man jämföra det med encelliga varelser som grupperades till flercelliga och så småningom bildade så komplexa strukturer som en människohjärna. På sätt och vis kan man säga att en människohjärna är en samling encelliga organismer i en samhällsstruktur som ger dem ett kollektivt medvetande långt större än vad de skulle kunna uppnå var för sig.

Det kanske är nästa stora evolutionära steg?
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Alright...

"Teknologisk nivå?"

De vapen civilpersoner kan ha är av typen svärd och klubbor - krigföring har jag inte bestämt något om ännu. Man färdas oftast till fots eller i vagnar dragna av lämpligt påhittat djur ^^ Det finns rester av gammal teknologi, men jag är inte säker på hur avancerad den är, och de utstötta har mycket begränsad tillgång till den.

"Civilisation?"

Många individer lever som förtryckt minoritet i resten av civilisationen, andra väljer att bli eremiter eller bo i mindre samhällen för att skydda sig. Hur utbredd mänskligheten är kan jag inte riktigt precisera än, men stora delar av världen är obebodda, farliga, eller bebodda av farliga djur ^_^

"Öken och gamla ruiner från tidigare, bortglömda civilisationer?"

Japp! Det är mycket torrt, även om det inte är direkt hett. Reptilfolket, som bodde här långt innan människorna kom hit, håller mest till runt ekvatorn där det är varmast, så de flesta människor bor i ganska svala områden. Inte kalla, bara o-varma ^^ Nästan hela planeten är fastland, med spridda sjöar och vattendrag.

"btw, varför heter det Ritual?"

Jag var rädd att någon skulle fråga :gremblush: Jo, hela konceptet började med ritualer, men jag har inte lyckats få in detta i beskrivningen ~_~ Du vet blodsbanden som jag nämnde? De bildas i ritualer. För övrigt har jag bara en känsla av konstanta ritualer på heliga platser, utan att egentligen kunna definiera dem. Jag kommer nog dit så småningom ^^
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Blodsband, etcetera

"Jag skulle gärna vilja läsa om några fler exempel på blodsband och hur de kan fungera"

Du kan ha ett band till ditt vapen. Jag har ingen aning om hur det fungerar regelmässigt, men det ger vissa fördelar i strid - vilket förstås leder till nackdelar om du blir tvungen att använda fel vapen.

Om du är bunden till en vän, kan jag lägga besvärjelser på vem som helst eller båda genom att bara röra vid en av er - vilket är bra för er om jag vill skydda er, men mindre bra om jag försöker döda er ^^;

Blodsband underlättar också samarbete. Vi läser inte varandras tankar, som kollektivet, men har förutsättningar för att kunna förstå varandras intentioner med minimal kommunikation. Hur det ska fungera vet jag inte heller. Det är bara en idé :gremblush:

"Det finns förresten mycket du har berättat för mig som du inte tog upp här, jag hoppas att de inte glöms bort när du väl börjar skriva på rollspelet."

Det gör det säkert :gremfrown: Du får gärna påminna mig om vad jag sade, om du vill :gremcrazy:

"som marknadsförare måste jag råda dig att använda ett häftigare namn redan nu"

Men usch, om jag har ett häftigt namn så kanske folk blir intresserade eller något :gremtongue:
Jag funderade på "Symbiot", men eftersom jag inte har förklarat symbioterna heller, så behöll jag originalnamnet tillsvidare.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
O ja!

"får mig att tänka på Schmidts (?) teorier om samhället som evolutionär enhet, där mänsklighetens evolution numera egentligen inte är biologisk utan snarare social och intellektuell."

Har jag aldrig hört talas om. Jag måste ta reda på mer om denne Schmidt ^_^

"På sätt och vis kan man säga att en människohjärna är en samling encelliga organismer i en samhällsstruktur som ger dem ett kollektivt medvetande långt större än vad de skulle kunna uppnå var för sig."

Betyder det att några av mina hjärnceller vantrivs och vill ha egna hjärnor? :gremcrazy:
Det skulle i och för sig förklara en del :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,587
Re: O ja!

Betyder det att några av mina hjärnceller vantrivs och vill ha egna hjärnor?
Kanhända. Om inte annat så blir plötsligt inbördeskrig en adekvat beskrivning av schizofreni...
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Ritual[er]

Tidigare i denna tråd nämndes filosofin om att människan var en superorganism i samband med blodsbanden och kollektivet. Jag har funderat lite löst på detta förrut till ett av mina projekt som aldrig kommer någonstans, och ställt mej frågan om en individ kan vara "högre" i kollektiviet än andra, så att denne suptilt kan få andra att handla enligt sin vilja, kanske utan att veta om det....

...Och för att komma till saken; gällande ritualerna som ständigt pågår i templen; kan de vara för att stärka kollektivet eller för att stiga högre i det kollektiva sinnet? Självklart inser jag att lite av idén med ett kollektivt medvetande förstörs av att skapa högre instanser, men jag tror att det kan göras relativt smärtfritt och att det för in ännu en aspekt i "Ritual". De som har mer makt inom kollektivet kan liknas med en myrdrottning i ett sammanhang där miljontals myrstackar, arbetare och myrdrottningar existerar, i en slags motarbetande balans, där inte ens de mäktigaste har en chans att stå emot kollektivet när dess kuggjul börjar gå.

I en övrig not skulle jag mycket gärna speltesta Ritual. Jag är helt såld på konceptet och är övertygad om att både jag och min spelgrupp skulle ha jeffligt roligt med det.

//PaleImp - Tillbaka, förskräcklingsvis :gremgrin:
 
Top