Re: Men å andra sidan...
"Ja det kan ju hända att det finns religioner som påminner om Det Vita Klostret och de Fyra VIndarnas Tempel i Barbia (jag minns inte vad det hette) även i verkligheten, men jag tror dessa i så fall är naturreligioner som förs vidare av tradition och från förälder till barn, en religion som mer finns runt eldstaden mitt i indiansamhället och ihandahålls av en schaman eller medicinman av något slag."
Spelar det någon roll vilken sorts religion som religionsskaparen inspireras av? Är det verkligen viktigt att en spelkonstruktör snor en religion direkt från verkligheten för att det ska immunisera honom för att inte inspireras av andra rollspel? Är det inte möjligt att man snor godbitarna ur lite alla möjliga religioner?
Tänk dig följande scenario: en konstruktör behöver en ursäkt för att starta äventyrarnas uppdrag. Han skapar ett tempel, där några munkar har fått vissa underrättelser om att något hemskt håller på att hända. Eftersom Erik Granström redan har använt berget som nyhetsförmedlare och ett vanligt judeo-kristet kloster med ett helt ordinärt underrättelsenätverk inte passar miljön så tar han de fyra vindarna. Conny Rabarbern passar trots allt den Röda Sonja-miljö som han vill inspireras av. Vips så fanns De Fyra Vindarnas Tempel.
Ett antal år senare håller en annan konstruktör, som inte spelat Drakar&Demoner eller tittat på Barbia eftersom han anser att DoD är en Runequest-ripoff, på att skapa en religion. Han behöver en fast religion, och har redan snott ett namn från ett koptiskt kristet kloster i Egypten, men inte heller han har någon större lust att göra ännu en judeo-kristen religion. Istället vänder han sig lite mer mot asiatiska religioner. Han hittar en intressant punkt i kinesisk alkemi - de har inte fyra element utan fem. Det låter exotiskt nog, men eftersom fem element inte är direkt ett bra föremål för dyrkan i religion så funderar han vidare och letar efter något annat fyra stycken som kan bli fem. Tja, vi har ju fyra väderstreck (njä), eller fyra hav (fast de var nog egentligen sju och hör också hemma på Jorden), eller fyra vindar (bingo!). Det får bli det vita klostret där man dyrkar de fem vindarna!
Två helt separata vägar till "ganska snarlika" religioner ("snarlik" i ordets vidaste bemärkelse - det är ett kloster som dyrkar vindar, men sedan försvann likheterna). Jag kan inte svara för att den första vägen stämmer, men vad gäller den andra så gick det faktiskt till så, mer eller mindre.
- Krille
"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"