Nekromanti Rip-off!

Nero_UBBT

Warrior
Hej du glade...
Jag upptäckte för några veckor sedan en sak i Gudarnas Kamp (relgionsboken) som jag tycker är rent plagiat. Det står att "Det vita klostret" i Damarien är en religion där man dyrkar de fem vindarna eller något liknande. Det är ju alldeles för likt samma tro som finns i drakar och demoner-ävnetyret Barbia för att jag ska tycka att det inte är en rip-off.
Vad säger ni på Neogames om det här?

"Det står att "Det vita klostret" i Damarien är en religion där man dyrkar de fem vindarna eller något liknande. Det är ju alldeles för likt samma tro som finns i drakar och demoner-ävnetyret Barbia för att jag ska tycka att det inte är en rip-off. Vad säger ni på Neogames om det här?"

Till att börja med att konstruktören av just den religionen inte spelar eller har spelat Drakar&Demoner. Att en religion råkar ha samma gudomligheter (vilket den inte har; i Barbia är det de fyra vindarna, inte fem) är sådant som händer, speciellt med tanke på att det finns religioner som har sådana trossystem i verkligheten.

Jag menar, islam, judendom och kristendom råkar ju faktiskt tro på samma gud, och det finns en uppsjö av monoteistiska religioner lite här och var i rollspel. Eller säger du att Den Lysande Vägen så som den gestaltades i DoD är en rip-off av islam?

Och vad ska vi då inte säga om alla religioner (verkliga såväl som påhittade) som har en panteon med en krigsgud, en fruktbarhetsgud och en gudafader? Det finns ett antal sådana i både verkligheten, Eon och Drakar&Demoner.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Deir Al Suryan

Skulle bara säga att det vita klostret faktiskt finns i verkligheten, nämligen Deir Al Suryan i Wadi Natrun i Egypten, ett kloster som grundades av munkledaren Shenouda på 400-talet och som vid något tillfälle i historien sägs ha varit hem år 2000 koptiska munkar.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.

Jag har inget problem med att smälta att de som konstruerar religionsmoduler får sin inspiration och hämtar sina förebilder i det verkliga livet, vad ska man annars få idéer ifrån?
Det jag hade invändingar mot var att jag tyckte att ni stal material från DoD. Men nu skrev ju Targon att det funnits en liknande religion i verkligheten, så då har jag ju inte så mycket att komma med längre.
Ps: Judendom, Kristendom, Islam (och även Zoroastrism) har påverkat varandra på grund av att de geografiskt ligger nära varandra och därför har de blandats upp lite grann. Det är ju då mindre troligt att det Vita Klostret i Damarien ska vara besläktat med De fem Vindarnas Tempel i Barbia på Ereb Altor, eller vad säger du? Du hade ett lite konstigt argument där...

<I>"Det vita klostret" i Damarien är en religion där man dyrkar de fem vindarna eller något liknande. Det är ju alldeles för likt samma tro som finns i drakar och demoner-ävnetyret Barbia för att jag ska tycka att det inte är en rip-off.</I>

Kan de inte helt enkelt tänkas ha sett Conan Barbaren? Den filmen kom åratal före Barbia...

"I pray to the four winds. What gods do you pray to?"  (Subotai, till Conan)

--
Åke

Nja...

...nu är det väl inte de fem vindarna som dyrkas i Vita Klostret i Wadi Natrun (Nitria) i Egypten, utan religionen är klassisk koptisk kristendom. Jag tänkte bara vare en liten messerschmitt och påpeka att det finns vita kloster även i verkligheten. Dyrkan av vindar låter för övrigt indianskt. Alltså, allt behöver inte av nödvändighet vara snott från andra rollspel. Det finns en verklighet också som man kan sno från.

- Targon

Men å andra sidan...

Ja det kan ju hända att det finns religioner som påminner om Det Vita Klostret och de Fyra VIndarnas Tempel i Barbia (jag minns inte vad det hette) även i verkligheten, men jag tror dessa i så fall är naturreligioner som förs vidare av tradition och från förälder till barn, en religion som mer finns runt eldstaden mitt i indiansamhället och ihandahålls av en schaman eller medicinman av något slag. Alltså är det ju inte samma sak som en religion där man har byggt ett tempel som fungerar som cemtrum för religionen, en religion där man har skrivit ned sin religiösa övertygelse och där man därför har en religion som inte åldras alltför mycket av tidens tand. Naturreligioner däremot förändras nog väldigt mycket under århundradenas lopp eftersom de inte har något "facit" att hålla sig till och dessutom så kan de nog vara mycket olika beroende på geografiskt läge.
Där har vi fortfarande en likhet mellan Vita Klostret och den religion som finns i Barbia som man inte kommer ifrån och som troligen inte har några förlagor i verkligheten - en fast och bestående religion.

Svar till Rosen...

Där slog du huvudet på spiken, ditt inlägg tar ju på sätt och vis udden av den här diskussionen...
Om jag hade sett Conan Barbaren så kanske jag skulle bli irriterad på både Barbia och Gudarnas Kamp för att konstruktörerna får sitt material från Svartnegger- filmer.

Svar till Rosen...

Där slog du huvudet på spiken, ditt inlägg tar ju på sätt och vis udden av den här diskussionen...
Om jag hade sett Conan Barbaren så kanske jag skulle bli irriterad på både Barbia och Gudarnas Kamp för att konstruktörerna får sitt material från Schwartzwald- filmer.

Re: Men å andra sidan...

"Ja det kan ju hända att det finns religioner som påminner om Det Vita Klostret och de Fyra VIndarnas Tempel i Barbia (jag minns inte vad det hette) även i verkligheten, men jag tror dessa i så fall är naturreligioner som förs vidare av tradition och från förälder till barn, en religion som mer finns runt eldstaden mitt i indiansamhället och ihandahålls av en schaman eller medicinman av något slag."

Spelar det någon roll vilken sorts religion som religionsskaparen inspireras av? Är det verkligen viktigt att en spelkonstruktör snor en religion direkt från verkligheten för att det ska immunisera honom för att inte inspireras av andra rollspel? Är det inte möjligt att man snor godbitarna ur lite alla möjliga religioner?

Tänk dig följande scenario: en konstruktör behöver en ursäkt för att starta äventyrarnas uppdrag. Han skapar ett tempel, där några munkar har fått vissa underrättelser om att något hemskt håller på att hända. Eftersom Erik Granström redan har använt berget som nyhetsförmedlare och ett vanligt judeo-kristet kloster med ett helt ordinärt underrättelsenätverk inte passar miljön så tar han de fyra vindarna. Conny Rabarbern passar trots allt den Röda Sonja-miljö som han vill inspireras av. Vips så fanns De Fyra Vindarnas Tempel.

Ett antal år senare håller en annan konstruktör, som inte spelat Drakar&Demoner eller tittat på Barbia eftersom han anser att DoD är en Runequest-ripoff, på att skapa en religion. Han behöver en fast religion, och har redan snott ett namn från ett koptiskt kristet kloster i Egypten, men inte heller han har någon större lust att göra ännu en judeo-kristen religion. Istället vänder han sig lite mer mot asiatiska religioner. Han hittar en intressant punkt i kinesisk alkemi - de har inte fyra element utan fem. Det låter exotiskt nog, men eftersom fem element inte är direkt ett bra föremål för dyrkan i religion så funderar han vidare och letar efter något annat fyra stycken som kan bli fem. Tja, vi har ju fyra väderstreck (njä), eller fyra hav (fast de var nog egentligen sju och hör också hemma på Jorden), eller fyra vindar (bingo!). Det får bli det vita klostret där man dyrkar de fem vindarna!

Två helt separata vägar till "ganska snarlika" religioner ("snarlik" i ordets vidaste bemärkelse - det är ett kloster som dyrkar vindar, men sedan försvann likheterna). Jag kan inte svara för att den första vägen stämmer, men vad gäller den andra så gick det faktiskt till så, mer eller mindre.

- Krille

Re: Svar från Rosen (OT)

<I>Om jag hade sett Conan Barbaren så kanske jag skulle bli irriterad på både Barbia och Gudarnas Kamp för att konstruktörerna får sitt material från Svartnegger- filmer.</I>

Tjaå, finns <B>åtskilligt</B> värre källor att ösa ur. (-:

'Theology'-scenen är i min Hall of Fame av schyssta fantasyscener. Den går nåt sånt här:
<I>(Conan och Subotai sitter vid sin lägereld ute på en stor slätt och tuggar på nåt medan solen går ner.)</I>
S: "I pray to the four winds. What gods do you pray to?"
C: "Crom is my god... but I don't pray to him." <I>(tugg, tugg)</I> "He doesn't listen!"
S: "What good is he then?"
C: <I>(skrattar)</I> "When I die, I will have to stand before him. And he will ask me, 'What is the riddle of steel?' And if I cannot answer, he will cast me laughing out of Valhalla!  That's Crom, strong as the mountain!"
S: "My god is stronger."
C: <I>(skrattar)</I> "Crom laughs at your winds! Laughs from his mountain."
S: "My god is the everlasting sky. Your god lives underneath it."
<I>(Conan tittar upp i skyn med en irriterad min, Subotai skrockar och tuggar vidare.)</I>

(Hänvisningen till Valhall är förstås nåt de bara la in i filmen; i Robert E Howards böcker är Crom 'the god under the mountain', kortågott.)

--
Åke

Jag anser inte att det är rip-off. Det finns många religoner som tillber vindarna och att det är just 4 kanske inte är så svårt att räkna ut, men som sagt så har ju inte Eon och DoD like många vindar i dessa religioner så det gör det mindre sannoligt att det är en rip-off.

Njae...

Judendom, Kristendom, Islam (och även Zoroastrism) har påverkat varandra på grund av att de geografiskt ligger nära varandra och därför har de blandats upp lite grann.

Snarare tvärtom. De är i grunden samma religion, men de geografiska avstånden har påverkat och förändrat dem åt olika håll.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Re: Njae...

Krille: "Judendom, Kristendom, Islam (och även Zoroastrism) har påverkat varandra på grund av att de geografiskt ligger nära varandra och därför har de blandats upp lite grann."

Emil: "Snarare tvärtom. De är i grunden samma religion, men de geografiska avstånden har påverkat och förändrat dem åt olika håll.

Ok, nu tar vi det lite lugnt här. Krilles påstående kan jag faktiskt köpa som en visserligen extremt förenklad men ändå på något vis - om man är riktigt snäll - adekvat religionshistorisk analys. Emil däremot blurrar ihop resonemanget helt på basis av en alltför banaliserad uppfattning om det religionshistoriska släktskapet mellan nämnda religioner. Det är dock viktigt att som första punkt komma ihop att skillnaderna mellan ovan nämnda religioner ändå är så pass markerade att det de facto faktiskt är fråga om tre (fyra) helt olika religioner. Som en andra punkt ska man nog helt och hålla skippa tjatet om geografiska avstånd och i stället koncentrera sig på det gytter av olika andliga strömningar som ömsom samsades, ömsom hårt konkurrerade om utrymmet inom det ändå begränsade geografiska område som det antika och senantika mellanöstern utgjorde, dvs grovt räknat från Mindre Asien till Persiska viken. Det är alltså inga geografiska avstånd som ligger till grund för religionerna utan en kontinuerlig historisk kommunikation mellan olika kulturer inom samma område.

- Targon

Re: Njae...

<I>Det är alltså inga geografiska avstånd som ligger till grund för religionerna utan en kontinuerlig historisk kommunikation mellan olika kulturer inom samma område.</I>

På den punkten kan jag inte annat än hålla med. (-:
Dessutom har ju både islam och zoroastrismen individuella <I>grundare</I>, som av allt att döma såg sig som budbärare av något helt nytt och tidigare osagt (även om det åtminstone i Muhammeds fall hade sin grund i befintliga världsåskådningar).

--
Åke

Ära den som äras bör

"Krilles påstående kan jag faktiskt köpa som en visserligen extremt förenklad men ändå på något vis - om man är riktigt snäll - adekvat religionshistorisk analys."

Nu var det iofs Nero som sa det där.

- Krille

Ok, sorry. Bra Nero!

/images/icons/smile.gif

- Targon

Re: Äras den som äras bör.

Det är inte RQ-fantasten som ligger bakom Det Vita Klostret, utan Herr Alzheimer Spjut. ,-)

Och han har garanterat inte glott i DoD-pryttlar. =)

-Marco Behrmann

Re: Njae... (ICKET! Emil)

Du säger att Judendom, Islam och Kristendom i grund och botten är samma religion. Jag förstår hur du menar, men du blandar ihop begreppen. Det är STORA skillnader mellan judendom, kristendom och islam som religioner, men däremot vänder sig alla till samme gud - en enda gud.
Zoroastrismen däremot passar inte alls in på den här beskrivningen eftersom det är en dualistisk religion med en övergud, en god kraft och dessutom en ond kraft. Överguden (som ju faktiskt påminner mycket om judarnas ursprungliga gud)och den goda kraften har sedan blivit ett enda väsen, den goda kraften/goda guden.
Hur som helst, det jag menade när jag sa att Zoroastrismen har påverkat Islam, Kristendom och Judendom och tvärtom är att det emellan det att Judarnas heliga skrifter skrevs och det att Nya Testamentet skrevs så påverkades judarnas religion av zoroastrismen och när Jesus vandrade omkring i nuvarande Israel (det är upp till var och en att säga om vad han tror att Jesus gjorde när han vandrade omkring) så var det en ganska självklar tro att det förutom gud även fanns en ond högre makt. Det finns många exempel där djävulen nämns i Nya Testamentet, men någon sådan OND makt som står i motsats till gud finns inte omnämnd på många ställen alls i det gamla testamentet.

Back