Nekromanti Riots forum hackat.

Oddnic

Veteran
Joined
21 Apr 2002
Messages
69
Location
Bergeforsen
Igår natt hände något med forumet på Riot Minds. Någon hade haft väldigt roligt och saboterat hela sajten. Hoppas det hela går att fixa nu och att inga permanenta skador har uppstått.


:gremmad: :gremmad: :gremmad:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,417
Äsch...

Sådant är astrist, att folk inte kan låta bli att sabotera för varandra. Fyfan vad tråkigt. Hoppas de lyckas lösa det utan varaktiga men, som sagt.
Usch. :gremmad:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Amen va´fan !

Alltså, varför gör folk detta ? Det är lika trist när sådan här händer... Att inte folk bara kan ge tusan i att göra sådana här saker..
Hoppas verkligen att det ordnar upp sig för RM´sforum !!
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Svenska rollspelare BEWARE... tänk om det är någon som vill svenska rollspelare ONT, någon som redan har beklagat sig över vilken förstörande effekt rollspel har på svenska ungdomar, någon som redan har skrivit en bok.
Kanske RM;s hemsida bara är första steget i en landsomfattande kampanj att hacka sönder alla sidor? :gremshocked:
 

Perkan

Veteran
Joined
7 May 2005
Messages
38
Location
varierar
Jag blev en aning förvånad när det istället för forumets startsida uppenbarade sej en enda stor 'annons' för begagnade bilar.

Frågan är ju hur jävla tråkigt man måste ha för att plötsligt tänka: "nä fan, nu tar jag och hackar ett rollspelsforum och sabbar hela jävla skiten!"

Tråkigt och onödigt som tusan.

Man skulle ju vilja ha nån slags lägesrapport från Brunalven, men han lär väl vara fullt upptagen med att försöka ställa allt till rätta igen (om han kan).
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Trist

Alltid tråkigt när sådant händer. Förhoppningsvin går det att rädda och sidan kommer upp snart. Ibland är det bra att det finns flera fora för samma spel i alla fall :gremlaugh:
 

Magnus Malmberg

Veteran
Joined
10 Aug 2000
Messages
49
Det är inte forumet som är hackat utan något har hänt hos dem vi hyr serverplats..

8.14.2005
En av våra servrar som ligger hos vår underleverantör upplevde i natt ett kraftigt systemfel p.g.a. tills nu okänd anledning. Om ni just nu inte kan logga in eller nå er hemsida & mejl, då beror det sannlikt på detta. Vi jobbar på att utvärdera skadan och återställa systemet. Vi ber om ursäkt för eventuella besvär detta kan ha förorsakat.
Förhoppningsvis är det snart åtgärdat!

Magnus
 

Oddnic

Veteran
Joined
21 Apr 2002
Messages
69
Location
Bergeforsen
hmmm... Varför var det då en väldans fånig annons ett par timmar innan hela skiten blev som den är nu? Det verkade verkligen som om någon fjortis med för mycket att göra brutit sig in och strulat till det hela.

*bifogar html-filen som jag sparade*
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Man får vad man betalar för ..

.. vilket innebär (Tyvärr måste jag inflika!) att ni betalat för en tjänst som inte är helt fullt pålitligt. Då det aktuella meddelandet om felet hos er leverantör skriver en del om vad som hänt, kan jag uttolka ett antal mindre bra saker kring just den leverantören.

Natten den 14 augusti 2005, havererade ett komplett serversystem hos en av våra underleverantörer. Vissa kunder kan därför inte använda sin E-post, inloggning och/eller sina hemsidor. Eftersom även vissa säkerhetskopior drabbades, har diskarna skickats till specialbehandling för att försöka rädda så mycket information som möjligt. Vi kommer att påbörja återskapning av kundkonton på tisdagen den 16 augusti 2005 hos en ny underleverantör.

Eftersom vi i dagsläget inte vet hur mycket, om någon alls, data kommer att kunna återskapas från havererade hårddiskar, är det därför i första hand bäst att använda sina egna säkerhetskopior för att återskapa sitt innehåll.

Om ni behöver fungerande E-post under tiden, mejla support@inmedialis.com så hjälper vi er att lägga upp era E-postadresser som ni kan använda.

Diskarna har skickats till oss och dem bör anlända senast på torsdagen den 18. augusti 2005 enligt schemat från FEDEX.

Det kommer efter detta att ta ung. 1-2 arbetsdagar innan vi kan få besked från recovery firman om det går att rädda någon inforation från backup median som vi kommer att lämna in.
Det innebär att de köper sin webbplats hos ett amerikanskt företag som säljer plats på datorer för andra. Denna plats delas med andra kunder till detta amerikanska företag, dock kan detta döljas genom att ge varje unik kund eget ip och egna dns-servers. På detta sätt kan man inte koppla ihop olika webbplatser på nätet till en och samma serverburk på nätet. För att göra det måste man ha koll på deras ip-serier de har tilldelats.

För det andra att de har undermåliga backuprutiner vilket är ett fatalt misstag. Man skall alltid förbereda sig på det värsta och det innebär att man skall göra backuper på daglig basis. Minst.

Slutligen måste man köra raid när man kör server. Det verkar som om hela raiden, kontrolldisken i raiden, eller att den hårddisk ni fått plats på via Inmedialis helt enkelt har gått hädan. Det första alternativet skall inte kunna hända. Det andra kan hända, men då kan man i alla fall återställa datan om man upptäcker det i tid. Det tredje fallet kan man enbart återställa via backup eller att anlita dyra konsulter som gräver fram den förstörda datan.

Mitt tips till er på Riotminds är att anlita ett svenskt hostingföretag som vet vad de gör. Dessutom skall de garantera att datan ni lägger upp på servern kan återställas om den skulle förstöras av okänd anledning. Det viktigaste av allt är att de inte köper billig men dålig plats hos ett amerikanskt företag. Det finns mängder av artiklar på webben kring svenska 'hostingföretag' som nyttjat dessa företags tjänster. Inget av dem har gott renommé om de ens finns kvar, det är också populärt att man lägger ned företaget och startar upp ny med samma inriktning men nytt namn efter något år. En snabb kalkyl på just ert hostingföretag parat med de kostnader jag sprungit över när jag kollat upp amerikanska hostingföretag kostnader för just företag som det ni anlitade ger mig detta. Med 500 kunder har den/de som driver ert hostingföretag tjänat cirkus 875kkr. Jag trippelkollade och fick samma resultat alla gånger. Nu kanske det blir enklare förstå varför det är vanligt att döda ett hostingföretag efter något halvår/år i drift för att starta upp ett samma affär fast med nytt namn?

Slutligen är deras EULA riktigt roligt att läsa. Och visar ännu mer klart på hur upplägget med affärsplanen. (Att ställa in en quota i ett filsystem är inte svårt.) Intressant att läsa att det är kunds ansvar att ta backup och att de inte kan krävas återställa förlorade filer från eventuell backup på deras sida. Slutklämmen är också rolig..
BEGRÄNSAT ANSVAR
Vi kan inte hållas ansvariga, varken ekonomiskt eller juridiskt, för skador, förseningar
eller fel som har uppstått på grund av våra underleverantörer eller av externa faktorer
vilka vi inte har någon kontroll över.
Slutligen skall man inte använda sig av phpBB då det är ett av de mest sårbara forumsystemen som finns. Visst är det gratis, men det kan också vara den enkla vägen in till själva servern för en illasinnad luring.

Ni har lyckats träffa på ett av de mindre bra helt enkelt. Dags att göra något åt problemet så det inte inträffar igen. "Företaget innehar F-skattsedel och är momsregistrerat." är inte helt förtroendeingivande när det rör sig om en sådan kritisk del i era affärer.

Så nej. Ni borde raskt byta hostingföretag för era forum. Jag noterar att er övriga sida svarar på anrop, det är bra. Ser också att er svenska domän ligger/låg på den amerikanska servern och att den engelska ligger på en svensk server. Dessutom att ni kör olika operativsystem. Om jag vore er skulle jag kolla upp situationen med webbhostingen för båda domänerna efter GenCon.

Ha't skoj där borta :gremsmile:.
 

Giblin

Veteran
Joined
12 Jul 2005
Messages
44
Giblin här.

Jag blir jävligt förbannad! fattade först inte vad som hade hänt, sen tar det ju ett par tusen år för att få tag på någon forummedlem som kan berätta vad som hänt (i detta fallet då nirufe/Odd). Försökte komma in på Odds hemsida, men den fungerar inte, så jag kan inte se vad han menar :gremmad:

Fan om forumet slutar fungera! Och hoppas redan nu att den som gjort allt skäms sönder sig själv, förstöra för andra människor som har intressen...måste vara en väldigt dum unge som inte förstått hur man värderar andra människor över nätet...

men ja, när börjar allt fungera igen? Kommer det dröja länge? veckor, månader, eller vet ni inte hur lång tid det kommer att krävas?

Hoppas att allt snart börjar fungera igen, och att de snälla människorna på forumet som försöker laga allt inte glömmer att gå ut i solen, ni skall inte jobba sönder er själva! (inte för att jag vet hur hårt ni arbetar :gremtongue:)

Ha det! Så ses vi på forumet!

Giblin.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,914
DÖD ÅT FOLK SOM INTE SKRIVER NT I ÄMNESRADEN [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: DÖD ÅT FOLK SOM INTE SKRIVER NT I ÄMNESRADEN [NT]

Fan vad död jag är vid det här laget i så fall, j*vligt död... :gremgrin:
Okej, ska skärpa mig! :gremwink:
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Det måste varit en ganska gammal backup

Bra att forumet är uppe igen! 90 % av det här inläggets tyngd ligger på att det faktumet. De andra 10 % tänkte jag använda för att ojja mig lite. Jag vet att flera svarade på mitt krönikainlägg (du bland annat) och att det var flera dagar mellan svaren. Hur gammal var backupen? Två veckor innan kraschen? Det går nog att ta reda på genom att jämföra datum på poster och sånt, men det ids jag inte.
 

Eljer

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
39
Location
Malmö
Re: Forumet lever, Leve forumet.

Jupp! Nog är de tillbaka och ovanligt aktivt, trodde att det skulle vara segt som tusan i början men folk kanske har sagnat det så det blir full fart på forumet igen.
 
Top