Nekromanti Riotminds

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
<quote>Problemet är att DoD har varit med så länge att nästan varje rollspelare (nästan säger jag, för jag vet att Krille har sålt sina) äger minst ett ex av drakar och demoner. </quote>

Jag tror faktiskt inte att det stämmer. I varje -spelgrupp- har det med största sannolikhet funnits minst en som ägt någn version av DoD, men att nästan varje enskild -rollspelare- skulle göra det tycker jag verkar mycket osannolikt.

Det verkar inte som vi kommer så mycket längre i den här diskussionen eftersom våra åsikter om DoD:s potentiella kundkrets skiljer sig åt så pass mycket. Du tror att det endast blir <quote>de fanatiska och kanske några till som köper, plus några nya</quote>, medan jag tror att det kan bli betydligt fler - som jag själv. Jag räknar mig knappast som någon DoD-fanatiker (har inte köpt något sedan nån gång före Magiboxen till Expert), och riktigt ny är jag väl knappast heller. :gremsmile: Jag tror att det finns rätt många som jag, som inte spelat DoD på ett bra tag, men som gärna provar en ny version. Och eftersom många av oss hunnit ut i arbetslivet har vi tillräckligt med pengar också. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Överens? [OT]

Vad är vi överens om? Jag vet inte ens vad det är för åsikt du har uttryckt, förutom att du inte vill spela DoD innan det finns en värld. Å något sådant har jag aldrig uttryckt mig.

Vad bråkar jag om? Jag har inte bråkat, jag har bara påpekat att DoD 6ed inte behöver vara ett renodlat koboldspel bara för att det inte är en komplett värld med i regelboken och den första modulen är en monsterbok och gjorde en jämförelse med Eon.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Neogames historia

"Första spelet de gjorde var väl Viking? Tror det kom 1994. Året efter kom väl Neotech 1 eller om det var 2 år senare."

Första spelet var faktiskt Tomtar&Troll som Calle knåpade ihop med skrivmaskin och klistrade ihop för hand. Tror det gjordes i 100 ex, och det släpptes ca 1989.

Nästa spel var NeoBunnies, nån gång 1991 eller 1992, som gjordes för att göra slut på Fabian Fridholms morotsoranga T12or.

Neotech kom 1993, och jag själv var insyltad på det från 1991 ungefär.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
När det gäller att tjäna pengar så ser jag även att de är smarta, de tänker satsa på online spel, och servrar för dessa. Jag har en stor misstanke om att det är här de kommer att tjäna de pengar som får företaget att gå runt, Drakar och Demoner delen är nog snarare en bidel, vilken de redan förhoppningsvis har räknat med att inte bli rika på. Du säger kanske att online delen inte kommer att ge några pengar heller, men på det svarar jag då, hur kommer det sig att världens största mjukvaruföretag, Micro$oft, gör allt för att dominera denna marknad. Svaret är enkelt, det är en växande marknad där företag som satsar hårt kan tjäna pengar. Och av den anledninger köper m$ upp online spel tjänst efter online spel tjänst. Nackdelen för Riotminds inom denna kategori är dock kanske den oerhörda konkurensen, men den som inget satsar lär inget heller vinna.
Inget trodde på en ung man och det operativsystem han köpt av en studiekamrat för lite över tjugo år sedan, trots det förändrade han en industri rejält. Om Riotgames överlever eller inte lär vi se, framtiden får utvisa detta. En sak är dock säker, vissa av mina rollspelsböcker lär bli till salu väldigt snabbt om version 6 av DoD faller mig i smaken. Exakt vilka bör jag nog inte nämna för att inte dra igång ett krig på forumet :)

/Johan - som tror på att allt är möjligt bara viljan finns, och även har fått detta bevisat för sig gång på gång.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Gemeni verkar ju också vara ganska populärt utomlands. Särskilt i england enligt vad jag fått uppfattningen efter diskussioner med folk därifrån. Det enda de saknar är mängden supplement. Riotminds kanske skulle satsa på samma mynt, släppa en utgåva på engelska så fort de har möjlighet. Hur vida det är möjligt rent ekonomiskt kan vi endast gissa oss till, det vet nog Riotminds bäst själva.

/Johan
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Logga eller inte logga, det är den stora frågan.....
Men vad tusan spelar det för betydelse :gremsmile: Spela och ha skoj, är det inte vad det handlar om ? så som diskussionen här pågår så skulle man kunna tro att loggan är det viktigaste för hela spelet :gremsmile: Det nämns väl för övrigt även på deras sida någonstans att den loggan inte är satt att det ska bli den, utan att den kan komma att ersättas. För egen del så är jag mest nyfiken på vad det blir av världen, hur mycket ändringar av regler det blir med mera. Men även om alla dessa ting är ändrade så finns det ett faktum som inte går att ändra på, i sverige är namnet Drakar och Demoner starkt förknippat med rollspel och då fantasy genren. Att publicera spelet under det namnet ger det faktiskt en fördel, hur många skaffade inte chronopia bara för att se om det var något att ha ? Varför skaffade de det, troligtvis för att det var DoD med en ny värld, hade sannolikheten varit lika stor för att de skaffat det om spelet inte hade använt sig av namnet Drakar och Demoner och istället hetat Chronopia, vilka många nog nu i dagsläget hade föredragit ? Jag skulle vilja påstå att troligen så hade färre personer skaffat sig ett exemplar.
Jag är även medveten om att idag så är även Eon förknippat med svenska fantasy rollspel, och om nu neogames skulle få för sig att göra en sådan sak som att kasta den gamla världen och skapa en ny så tror jag att även de gjorde klokast i att behålla det gamla namnet, just på grund av den förknippningen.

/Johan
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Ska DoD släppas utrikes måste det nog ges ett nytt namn - Dragons and Demons låter dels ganska töntigt i mina öron, dels som en dålig D&D-kopia (vilket väl namnet iofs är, men inte spelet i sig), på samma sätt som Tunnels & Trolls och Mazes & Monsters (som jag tror det finns ett spel som heter). Därmed inte sagt att dessa spel är dåliga, men namnet ger intryck av att de försökte rida på D&D-vågen i stället för att gå sin egen väg.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Överens? [OT]

...jag har bara påpekat att DoD 6ed inte behöver vara ett renodlat koboldspel bara för att det inte är en komplett värld med i regelboken och den första modulen är en monsterbok ...

Vilket var vad jag också ville få fram...

och det där med att bråka var ett skämt...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Neogames historia

för att göra slut på Fabian Fridholms morotsoranga T12or.

Was?

chrull - tell me more...
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Dragonfire

Det är min ringa åsikt att det just var sneglandet på utländska marknader, och på spelkoncept som kan sticka ut och konkurrera utomlands, som resulterade i Target Games fiasko och i slutändan att de valde att satsa på figur- och dataspel istället för rollspel. Mutant RYMD blev det överdesignade Mutant Chronicles, och Drakar och Demoner blev Chronopia. Två onekligen marknadsanpassade spelkoncept, fjärran från de svenska originalen.

Åtminstone har jag alltid sett det som en självklarhet att Chronopia var tänkt att lanseras utomlands - om det slagit i Sverige alltså. Varför annars ändra på ett vinnande koncept (normal-standard-medeltids-fantasy) som alla vet att konsumenterna i Sverige vill ha. Alla vet ju att DoD varit försäljningsframgång - i Sverige. Att totalt dominera den svenska marknaden i tio år räckte dock inte för Target Games, utan man ville börja tjäna grova pengar på en världsmarknad, samt genom samlarkort-, data- och figursslagspel. Och genom att sälja filmrättigheterna för sina spel. Till slut var det väl helt enkelt för olönsamt att först utveckla ett rollspel för att sedan kunna anpassa konceptet till andra medier, med slutmålet att sälja filmrättigheterna till Hollywood. (Och sedan lägga ner spelet eller sälja rättigheterna för själva rollspelet till någon annan.)

(Spelvärlden Chronopia skrevs förresten av en amerikan/engelsman och översattes till svenska. Target Games hade vid det laget uttryckligen slutat anlita svenska skribenter som skrev på svenska, annat än för Drakar och Demoner. Min misstanke är att man skrev materialet på engelska för att slippa översätta svenska till engelska i händelse av en utlandssatsning. Världsmarknaden är ju på sikt mycket lönsammare och därmed viktigare. Många engelska namn kvarstår också i spelet, som Soulstealer och gobliner.)

Om RiotMinds har planer på en utlandssatsning för Dragonfire (Drakar och Demoner utomlands) har jag svårt att se hur det kan sluta annorlunda. Drakar och Demoner är ett svenskt rollspelskoncept. Ska man kunna sälja det utomlands måste man ändra konceptet helt och hållet - som Target Games gjorde med Chronopia. Problemet är att DoD-fantasterna i Sverige inte kan identifiera spelet med det spel man växt upp med (de äldre versionerna för den äldre generationen spelare och Chronopia för den yngre).

Dessutom sysslar RiotMinds redan med figurspel och dataspel...

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Chronopia

Det är frågan om det var ett smart drag att kalla Chronopia för Drakar och Demoner, istället för att döpa om spelet helt och hållet till Chronopia eller göra ett helt nytt spel istället. De sålde säkerligen ett antal tusen exemplar av regelboken med bara namnet som försäljningsargument, men faktum kvarstår att väldigt många blev väldigt besvikna på innehållet. Många kände sig också svikna, eftersom de inte längre kunde känna igen "sitt" rollspel. Konsumenter som känner sig svikna sviker snart själva företaget som de känner har svikit dem. Åtminstone gjorde jag det och gick över till Eon istället, vilket inte var något dåligt i sig, men jag har inte kunnat känna någon "lojalitet" mot varken DoD eller Target Games efter det. (Vilket jag i viss mån gjorde innan, då jag spelade och konsumerade DoD-produkter. Däremot känner jag ingen sådan lojalitet för NeoGames heller, men då spelar jag inte Eon längre...)

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mer Neo-historia (OT)

Fabian Fridholm, dåvarande chef över Spel&Sånt och arbetsgivare till vår käre Carl Johan Ström, hade fått in ett lass morotsoranga genomskinliga T12. Av förståeliga skäl sålde de tämligen uselt, så någon kom på den snillrika idén att göra ett spel som använde T12 för att kunna bli av med dem. Resultatet blev NeoBunnies och en succé.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Dragonfire

Vi får se vad som händer. Men du har nog rätt när det gäller target. Hur som helst är det intressant att någon försöker ge ut en ny version. Om det lyckas eller är dödfött det får vi låta framtiden utvisa.

/Johan
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Chronopia

Jag vet vad du menar, men det jag menade var just det att de lyckades ju sälja en massa extra exemplar på att kalla det Drakar och Demoner istället för Chronopia. Hurvida det sedan var shysst mot spelarna är en annan fråga.
Vi får väl försöka hålla ett öppet sinne när det gäller riotminds och se om de lyckas eller går samma väg som target. Risken för att gamla spelare inte ska gilla det (jag är en sådan) på grund av att det inte är "sitt" drakar och demoner finns ju då de byter värld helt, men å andra sidan så känns det som om en ny DoD version behöver en ny värld. Ereb Altor är ganska sliten. Vi får se vad det blir av det.

/Johan
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Dragonfire

Det är väl ett okej namn, men inte ett som får mig att associera till DoD. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Dragonfire

Den optimistiska synvinkeln är väl att de förhoppningsvis hoppas på att få sälja utomlands (om de försöker sig på något sådant) genom att ha något som faktiskt är annorlunda än de normala fantasyspelen. Men de nämnda riskerna finns helt klart där.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

virus

Veteran
Joined
24 Jul 2000
Messages
78
Location
Umeå
instämmer [nt]

/images/icons/smile.gif 50 inlägg

// /images/icons/crazy.gif [color:green]virus</font color=green>
 
Top