Nekromanti Riotminds info

I så fall använder du termen på ett annat vis än alla andra. Det är givetvis ingen som säger att du inte får göra det, men det gör onekligen kommunikation lite svårare.
 
D&D fram till 3e hade i princip inga skills alls (om man inte var rogue). Därför var level det enda som gav dina mekaniska förutsättningar i spel.

Det du pratar om är inte levels utan erfarenhet. Att spelen ger utveckling genom Erf/XP. Men det blir så generellt så iaf jag tycker att det är rätt meningslöst - nästan alla rollspel har en "ding"-mekanism så - what's the point?

Men även här haltar jämförelsen då du jämför ett spelsystem (BRP) som bygger på färdigheter med ett som saknar färdigheter (D&D pre 3e).
 
Marco Behrmann said:
D&D fram till 3e hade i princip inga skills alls (om man inte var rogue). Därför var level det enda som gav dina mekaniska förutsättningar i spel.
Tänkte enbart på 3.5 när jag skrev "tidigare".

Det du pratar om är inte levels utan erfarenhet. Att spelen ger utveckling genom Erf/XP. Men det blir så generellt så iaf jag tycker att det är rätt meningslöst - nästan alla rollspel har en "ding"-mekanism så - what's the point?
I EDD fick man även grundegenskapshöjningar och hjälteförmågor via hjältepoäng.

Jag tycker det är lustigt att folk är så vana vid att level-system som är det enda riktiga är det som D&D står för.

Men det blir så generellt så iaf jag tycker att det är rätt meningslöst - nästan alla rollspel har en "ding"-mekanism så - what's the point?
Precis, så DoD6 och EDD har inte så stora skillnader på just den fronten, enligt mig.

/Han som tycker sig ha skrivit samma saker i tre inlägg
 
  • När man passerar tröskeln startas ett antal processer som gör rollpersonen bättre.
  • Antalet trösklar man har överstigit har en regelmässig betydelse.
 
Mekanurg said:
Redan från EDD har det funnits ett minilevelsystem i och med bonuserfarenhetspoäng.

Eftersom det var jag konstruerade den regeln och eftersom jag inte gillar level-system (jag var extrem BRP-fan pa 1980-talet), skulle jag garna vilja veta hur du resonerar.
Nu när jag ändå har dig på tråden (i tråden?), hur kom det sig att du skapade bonuserf-systemet? Vad ville du få fram med det? Jag har haft teorier som jag nu äntligen kan få svar på. :gremsmile:

/Han som för övrigt gillade det Krille sist skrev och ändrar sig, även om han inte gör det fullt ut
 
Nu när jag ändå har dig på tråden (i tråden?), hur kom det sig att du skapade bonuserf-systemet? Vad ville du få fram med det? Jag har haft teorier som jag nu äntligen kan få svar på.

Vad jag minns 24 år efteråt vad att jag ville ha en mekanism åt SL för att belöna "gott rollspel". Jag hade haft en hemkokt system för det i den Travller-kampanj jag körde 1978-82 och både jag och spelarna hade gillat det.
 
Back
Top