Nekromanti Riotminds info

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Andy said:
Skulle det inte gå att skapa en D&D (4.0 om du vill) av Drakar & Demoner? Alltså, om Riotminds vill, släppa licenser (gratis eller skitdyra) som gör det möljigt för andra rollspelsmakarkollektiv att skapa kampanjväärldar till varumärket Drakar och Demoner.
En svensk version av OGL? Ingen dum idé, utan en SKITBRA idé!

/M
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Lite kul att tanken väcktes: den utgör grunden för ett par recensioner som jag tänker lägga upp när jag drar igång Den raljerande nanoapan igen. :gremlaugh: Vilket jag för övrigt kommer att lägga upp en tråd om snart.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tycker att det verkar lite som att folk går händelserna i förväg. Att Riotmindsfolket har för mycket att göra för att hinna med att driva ett företag vid sidan av sina arbeten är väl inte liktydigt med att de lägger ner sin verksamhet för gott och säljer ut sina varumärken? Det kan mycket väl vara första steget till en avveckling av verksamheten, men det vet vi ju faktiskt inget om.

Om vi nu tänker oss att Riotminds inleder ett samarbete med någon annan spelskapare och förnyar sina produktlinjer, vem skulle ni helst vilja se att de arbetade med och hur skulle de utveckla Götterdämmerung, Trudvang och DoD?
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Dessutom var det från början meningen att det inte skulle komma någon spelvärld. På den tiden RM´s Drakar var levelbaserat. Jag undrar om det inte stod i den första.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Jag tycker att de skulle fokusera på Drakar och Demoner, och använda Trudvang som grundvärld. Ett drömjobb för mig vore att ta allt som Riot gjort för Drakar och redigera det, uppdatera det, och modernisera det.

Reglerna skulle moderniseras och strömlinjeformas, och utvecklas mer så att de stödjer andra typer av rollspelande, lite som Gigant gjorde. OCh så skulle de fixa språket, så att det flyter lite bättre.

Det de gjort med Trudvang är den största skatten den har, näst efter namnet Drakar och Demoner.

Tänk er att få Jorges uppdaterad och infogad i den stora bilden av Trudvang! Tänk att få alla olika grenar som spretar lite sammanbundna till en stor stam!

/M
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Skulle du orka ro det iland då ? Det låter som ett rätt maffigt arbete !
Men jag gottar mig åt tanken ifall det skulle gå att genomföra!

Du får framföra det till RM killarna.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Du slog huvudet på spiken. Trudvang skulle bli hur galant och fint som helst om det hände. Men det kommer nog dessväre aldrig att hända, för det känns som om det alltid varit Riominds veka sida: De kan aldrig få det att sluta spreta. Det blir en revidering hit, en ny bok här och där. Det känns som om de plöjer på nytt innan de verkligen tagit uti med en sak ordentligt. Jag tyckte att 6:an var ofärdig och kunde ha slipats till ett underbart spel, om man tagit det som var riktigt bra och rollspelsmässigt schysst ur både grundboken och expertböckerna och slagit ihop det till ett DoD7, med ett bra stöd för allt som kastades ut i de olika böckerna innan.
... Men då kom Trudvang, och Riotminds kastade ut ännu mer som borde ha setts över, slipats och kapats och sedan bundits ihop, under mycket längre tid.

Du har rätt, DoD borde bli ett mer universiellt spel med en mer rörlig stil och form, och där så mycket ofunktionellt och oklart (som det är nu) borde få en noggrann överblick. Jag vet många gånger då jag läst i Trudvang-böckerna att jag verkligen stannat upp och tänkt: "Vad i helsicke menar dom?!" eller "Men om man gör på det viset då, vad händer då?" Det saknas för många bitar av regelrelevans bland deras hopkok, och en mer noggrann skulptör borde se till att skära bort en hel del plock som bara blivit ett enda virrvarr. Jag vet inte hur många regelfixar Anders fått lägga in på deras forum för att folk som sitter hemma i stugorna och läser sig dumma i Sveriges mest hopstressade och okorrade grundböcker. ...Inget illa ment mot Riotminds där, det är ett bra spel och en underbar värld. Fastän den kunde vara ännu bättre, och det är det som är grejen.
... Man hade för bråttom med Trudvang, så enkelt tror jag att det är.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Draugen said:
Skulle du orka ro det iland då ? Det låter som ett rätt maffigt arbete !
Jag orkar. Men det finns ingen som har råd att anlita mig att göra det.

Såvida de inte pröjsar 700 spänn i timmen, det vill säga. :gremgrin:

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Dimfrost said:
Så de där "små svartvita häftena med Whelan-framsidor" lockar inte längre? :gremsmile:
Jo, egentligen lockar det ännu mer. Men det tror jag inte att Riotminds är så lockade av.

Om jag fick göra nått själv, om jag magiskt ärvde DoD-licensen, så skulle jag skapa fyra grundböcker, eller grundhäften; Spelarens bok, Spelledarens bok, Monsterboken och Äventyr.

Dessa skulle vara hyfsat generiska, och sedan skulle jag sätta ihop en låda med Trudvang som värld till alltihopa.

Men man skulle klara sig på häftena, som skulle kosta 99 SEK styck.

Kommer aldrig att hända, men det vore ascoolt.

/M
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Magnus Seter said:
Arfert said:
gör ändringar, men man håller kvar vid sin grundidé.
Det har väl Drakar och Demoner också gjort? Fantasy med BRP som kärna.
Fast både D&D och Warhammer är klart identifierbara såsom varandes samma spel, oavsätt utgåva. DoDT har, förutom namnet, absolut INGENTING gemensamt med DoD pre riotminds.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Magnus Seter said:
En svensk version av OGL? Ingen dum idé, utan en SKITBRA idé!
Fast vad är det som ska licensieras ut? Regelsystemet? Världen? Varumärket Drakar och Demoner?

/Anders, tycker oavsätt att det är en cool idé.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Magnus Seter said:
En svensk version av OGL? Ingen dum idé, utan en SKITBRA idé!
Men... det finns ju redan... Om man utgår från Mongoose RQ SRD:n så skulle man ju kunna skapa en svenskspråkig BRP kärna som i allt väsentligt skulle bli en DoD SRD.

Problemet är väl närmast att OGL skulle sätta käppar i hjulet för kompatibilitets angivelser.

Lösningen är alltså att skriva en SRD på svenska och använda en Creative Commons licens (eller GPL), då skulle man komma runt varumärkesproblematiken.

Att skapa en community som vill ta fram en svensk BRP SRD borde var ett realistiskt projekt - se bara på Ereb Altor.se projektet...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Organ said:
Fast vad är det som ska licensieras ut? Regelsystemet? Världen? Varumärket Drakar och Demoner?
Precis det.

:gremgrin:

Nä, inte världen. Ett reglerat användande av varumärket och en grunduppsättning med regler. That's it.

/M
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
DoDT har, förutom namnet, absolut INGENTING gemensamt med DoD pre riotminds.
Hm? Spelbara raser som människor, alver och dvärgar? Check! Spelbara yrken som krigare, tjuv och magiker? Check! Ett antal färdigheter som man lyckas använda om man slår under eller likamed sitt färdighetsvärde med en tjugosidig tärning? Check! En värld med en teknologisk nivå motsvarande någon sorts pseudomedeltid? Check! Monster som drakar, troll, minotaurer och gripar som man kan slåss med? Check!

Och så vidare...

Visst finns det stora skillnader mellan Drakar och demoner Trudvang och tidigare versioner, men det är ändå klart igenkännbart som samma spel, förutom en del regelförändringar och ett tunnt lager färg för att ge det en mer fornnordisk yta.

/tobias
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Monster som drakar, troll, minotaurer och gripar som man kan slåss med? "

Nåja, det är snarare rent teoretiskt att man kan slåss med dem. Att faktiskt försöka slåss med dem leder ofelbart till döden. Kanske lyckas man ha ihjäl ett troll med lite tur. Men det finns regler för saken, absolut.

---

DoD6 hade Levels, så det är inte Drakar och Demoner.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Den nya Jorges bestiarium är en bok som redan ligger i Riotpipen. Tapia har gjort 50 nya bilder och det finns frilansare som har jobbat med monstren. Men vad det verkar som så får vi inte se den utgåvan av Jorges på ett tag (hänvisning till grundinlägget).
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Men du skulle kunna göra ett rollspel som ändå är så. Men hela poäng kanske är att det står Drakar & Demoner på det?

Annars tycker jag att det är en mycket bra idé, oavsett DoD eller inte.
 
Top