Jag hoppades att någon skulle fråga. ^^ Jo, jag resonerar som följande att i dåtidens D6D-levelsystem fick man en bunte poäng vid varje "ding" att spendera på färdigheter och även ett par förmågan. Ser vi på bonuserfarenhetssystem så får man en bunte poäng rätt ofta och ibland någon hjältepoäng att spendera till förmågor. Enda skillnaden är att man levlar oftare och level är inte något man räknar in i systemet.
Det var just det jag misstänkte när jag läste detta igår.
Det hela är alltså en fråga om hur man tolkar dessa uppgraderingar av en rollperson.
För mig är det inte lvl när det gäller DoD. Oftast är förändringarna ofta men väldigt små, som du själv anmärker. Dessutom räknar man inte in karaktären i någon uppgraderingskurva, som att sätta en siffra på "hur bra" den är - dvs. lvl.
Så, för mig "utvecklas" karaktären mer stadigt och successivt i DoD. Mer diskret också för den delen. Det känns mer osynligt och på något vis mer jordnära. Det är liksom som om jag själv skulle dyrka ett par lås den här veckan, nästan vecka kommer jag säkerligen att kunna dyrka upp en bunt lås något enklare eftersom jag börjar få snits på det.
Lvl, det är ganska "fyrkantigt" - men ändå väldigt kul och har sin charm - så jag gnäller inte det för det. Men, är knappast diskret eller osynligt. Många kanske tycker det är jobbigt och dumt just för det. Själv gillar jag det stenhårt. Gillar både erfarenhetspoäng liksom lvl-system. Mig spelar det ingen större roll. Nå, lvl är en kul grej som man helt enkelt måste köra med om man kör D&D, annars blir det som att käka korv utan ketchup eller dylikt. Det tillhör känslan av det spelet.
Så, för mig är inte gamla erfarenhetspoäng detsamma som att lvla. Jag breddade inte ut det så vidare mycket, men du förstår förhoppningsvis ändå vad jag ser som skillnad. Samtidigt så förstår jag dock dig också, och förstår varför man skulle kunna kalla det för LVL Light eller dylikt. Dock tycker jag att det mer just är en naturlig utveckling av karaktären och det känns inte alls som man tar stora steg uppför en stege var gång man köttat tillräckligt med monster, med erfarenhetspoäng. Jag menar lvl, det är ju verkligen att ta ett steg hela tiden. Först noterar man ny lvl "yay, jag är lvl 7 med min barbar nu!", sedan sätter man sig och bokstavligt räknar om vad han blivit bättre på och lägger till lite nya coola förmågor och poäng hitten och ditten. Ja, det känns så dramatiskt synligt och direkt med lvl. Det är ju liksom aldrig tal om direkta "nivåer" någon annanstans än i där.
Tänk dig att vi har en bil. Att använda erfarenhetssystem, det vore som att tona rutorna över natten. Att använda lvl's är som att byta kaross och lacka om hela bilen på en timma.

...