Nekromanti Riotminds info

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Vad tror ni? Jag tycker att det låter tråkigt men förstår dom. Är det ett första tecken på ännu ett spelföretag som är påväg ner i graven?

Så här skriver Riotminds på sin hemsida:


"08/14-08: Uppdatering av läget hos oss på RiotMinds.

Vi vet att det är många av er som undrar vad som händer på RiotMinds och varför vi inte är mer aktiva på forumet, ger ut produkter i en rasande fart eller sprutar ut material på hemsidan.

Sanningen är den att vi inte har haft tid att fokusera på RiotMinds på sista tiden. Många vet säkert att vi är några eldsjälar som driver bolaget helt som ett hobbyprojekt och för att vi vill försöka bidra med något till den svenska rollspelshobbyn.

Tyvärr ser vi inte någon snabb lösning på hur vi ska få mer tid att jobba med produkterna eller ens administrera ett gäng frilansare som kunde tänkas jobba med våra spelvärldar. Vi som driver RiotMinds är alla i en fas i livet då vi inte har möjlighet att lägga merparten av vår fritid på att skapa rollspelsprodukter.

”Kommer vi att lägga ner nu?” Undrar säkert många av er. Vårt svar är ”Nej.. det finns inga sådana planer”, men samtidigt vill vi vara ärliga och förklara för alla er där ute att ni inte bör ha några förväntningar på nya produkter till vare sig Drakar och Demoner eller Götterdämmerung inom en överskådlig framtid. Det finns dock en hel del halvfärdigt material till båda spelen, och vem vet, kanske någon av oss blir sugen, och får tid, att färdigställa detta i framtiden.

Det kommer dock fortfarande gå att få tag på RiotMinds produkter, antingen via RiotShop eller i någon av de butiker som idag säljer dem. Förhoppningsvis kommer vi i den mån vi kan och hinner även uppdatera hemsidan med material och se till så att Fenix har artiklar att publicera.

Vi inser att det är många som följt det vi gjort genom åren och att en del kanske hade velat höra något annat. Vi uppmuntrar dock alla initiativ till att hålla spelen, och forumen, vid liv och kommer att göra vårt bästa för att hjälpa till efter förmåga. Använd vår nya Fanmaterialsida för att se till att törstiga har något att insupa medan vi återhämtar andan."


WE WILL BE BACK!!!
/RiotMinds
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tja, jag antar att det är bättre att folk lägger ner för att de inte har tid än att de går i personlig konkurs eller så. Det är trist, absolut, men jag såg å andra sidan inte vart de var på väg med någon av sina produktlinjer längre, och har inte tyckt att de känts inspirerade på väldigt länge. Hellre en paus än att de måste lägga ned p.g.a bristande kvalitet.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag håller med dig (Eksem). Här kan man också se ett "fönster" för några sugna rollspelsskapare att chansa på ett nytt, (generiskt) fantasyspel. Marknaden saknar ett aktivt sådant, då man kan säga att både Trudvang och Mundana haltar. Kanske?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Om jag hade råd att göra booster packs med plastminiatyrer och släppa rollpersoner på samlarkort så skulle ni få se på generiskt fantasyspel som heter duga. Men det har jag inte, så vi får väl se om det här "fönstret" utnyttjas, eller om det bara fylls av D&D4.

;^)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag hoppas verkligen inte att det är som så att RM är på G att gå i graven. Det vore verkligen synd faktiskt. Att man har mer eller mindre tid är förståligt, alla gånger.
Så jag hoppas att RM kommer igång nån gång & att personrena bakom det hela återfår lust & tid att komma igång inom en framtid !

/ Johan K, som verkligen hoppas att RM kommer att vara kvar i branchen länge
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Jahaja. Man får ju hoppas att det inte utvecklas till att de sitter och häckar på Drakar-licensen utan att de själva eller någon annan kan göra något med den. Sådana utvecklingar är aldrig vidare festliga.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Är inte den licensen rätt slutkörd vid det här laget?
Vilken licens?
Fallet är ju faktiskt det att då Riotminds blev ett aktiebolag, och då Anders Jacobsson kom in i laget så licensierade man inte längre Drakar & Demoner utan köpte spelet och alla dess rättigheter. Det är alltså så, sedan 2006, att Riotminds är Drakar & Demoners rättfärdiga ägare.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nja, eftersom de bestämt lämnar ett NEJ på frågan om de lägger ner tror jag inte att det är någon fara. Men de arbetar ju allesammans, och det kanske finns yrkeskariärer som är på väg att ta fart som kräver mycket från dem just nu. De kommer nog tillbaka skall du se. Kan hända att någon av dem lämnar laget, men jag tror inte att Riotminds känner sig färdiga på rollspelsmarknaden än. De har dessutom mycket planerat för framtiden. Det är nog lugna, men sega, puckar. :gremwink:

Fast så ser ju hela den svenska rpg-marknaden ut, om man tänker efter. Det är inte som med de större amerikanska bolagen precis, att det går att leva på spelprodukterna. Se på Marco, Blixt, Gillbrings, Neo-gänget osv.
Ingen utav dem lever ju direkt på sina rollspel och pissar ut nya versioner likt barrved spottar gnistor ur elden. Det är ett mycket stilla tempo på den svenska spelmarknaden (speciellt vad det gäller rollspel) och så ser nog framtiden ut. Men det är nog bäst så. Börjar man ta sig vatten, det vill säga ekonomi, över huvudet och kasta ut rollspel omkring sig som ingen köper och som man egentligen inte har råd att trycka, eller tid att lägga ner sig på blir det bara skit av allt. Det finns inte nog med rollspelare i Sverige för att hålla ett högt tempo, en god ekonomi på det och till det att jobba ständigt med det.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag tror "Drakar och demoner" kommer att förbli en viktig ordkombination i rollspelssverige under överskådlig tid. För oss rollspelare betyder orden allt och ingenting. Att hitta en röd tråd genom alla upplagor av spelet är inte lätt: direktöversatt världslöst spel, lapptäckesfantasy, jättestadsfantasy, troll&vikingar...

Men DoD är unikt genom att svenska ickerollspelare känner till det. Säger man att man spelar rollspel missförstår de garanterat. Säger man att man spelar Drakar och demoner förstår de betydligt bättre. Självklart missförstår de nu också, men de associerar iallafall till något nördigt brädspel bleknosar höll på med i vardagsrummet under mellanstadiet istället för till lajv, utbildning, datorspel, teaterpjäs, maktstrukturer eller något annat uppåt väggarna.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har svårt att se att just varumärket Drakar och Demoner. Just det här varumärket är gansak välrotat i den svenska rollspelskulturen. Skule vilja påstå att alal har nån form av rellation till detta spel.
Så jag hoppas & trro att DoD kommer att hålla ett bra tag till.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nej det tror jag inte; det är ju det varumärke jag helst skulle vilja ha. Utan tvekan är det mest känt av alla svenska rollspel, och har på det sättet en unik status.
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Vad jag menar? jag menar just det jag säger licens eller inte. MEn jag kan ju förstås ha fel, det har ju hänt förr så att säga :gremsmile: Men hur många olika versioner av ett spel med samma namn kan komma innan folk tröttnar? Hur många gånger orkar man köpa en ny grundregelbok mm.

Trudvang är en kul setting men Drakar för mig kommer alltid vara -91 och tidigare. Trudvang blir väl dod för den nya generationen förstås. Tycker bara det känns som varumärket blir mer och mer förtunnat för varje version som kommer.

Kram
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gabriel said:
Trudvang är en kul setting men Drakar för mig kommer alltid vara -91 och tidigare. Trudvang blir väl dod för den nya generationen förstås. Tycker bara det känns som varumärket blir mer och mer förtunnat för varje version som kommer.
[sarkasm]Valp. Drakar&Demoner är ett vitt häfte i en blå box från 1982! Allt annat är bara D&D-sellouts. Varumärket dog i samma ögonblick som Elric fastnade på ett omslag där han inte hörde hemma. Bleah![/sarkasm]

...det finns en poäng någonstans ovan. Försök gärna hitta den.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är möjligt att du har en poäng i att varumärket vattnas ut när det kommer en ny version i form av SPELVÄRLD. DoD är trots allt inte D&D (som hela tiden haft premissen att det ska finnas olika kampanjer, och att folk gör själva). Från det man gjorde Ereb så hade man liksom spikat vad DoD var i folks medvetandet. Chronopia (ja jag vet, Erebs baksida bla bla) och Trudvang har ju båda gått ifrån det ursprungliga konceptet, och det senare är ett helt annat spel på alla sätt.

Hursomhelst skulle jag ändå vilja ha DoD-"licensen" och åter göra det till det breda spel det en gång var. Trudvang har ju blivit ett eget spel ändå, på nåt sätt.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag håller med dig. Trudvang skulle inte behöva heta Drakar & Demoner. Det skulle kunna stå på helt egna ben då det skiljer sig så mycket från "orginal" DoD/Ereb Altor.

Så, Riotminds skulle kunna fortsätta med sitt Trudvang-rollspel och släppa Drakar & Demoner-namnet/licensen till ett gäng som vill "återuppliva" det gamla. Kanske?
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Som arfert skriver så är de tidigare utgåvorna i samma stil. Sen kommer chronopia... Vad hände? Sen kommer trudvang som återigen inte har något i mina ögon att göra med de första 4(?) versionerna. Det finns inte ens någon bakgrundshistoria som sammanbinder de olika världarna (såvitt jag vet, rätta mig om jag har fel) utan det enda man gör är att snylta på varumärket för att sälja in sitt helt nya spel Trudvang. Det tycker jag är att försvaga ett varumärke. Men det är som sagt bara min åsikt, förstår inte att den skulle vara så provocerande.
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Rätta mig om jag har fel men skymningshem och skymningshem andra imperiet bygger ju på varandra eller andra imperiet bygger på ettan så att säga. Då har man inte urvattnat licensen i mitt tycke. Bara ett exempel.

Vart går gränsen? Kan jag släppa Dod: Mutantkriget som utspelar sig på en döende planet med mutanter som för krig mot jätterobotar och de få människor som finns kvar kämpar för sin överlevnad. Är det fortfarande dod för att det står så på omslaget? Inte enligt mig iallafall...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Fast Trudvang är ju den kampanjvärld som haft längst officiell livslängd av dem alla.

1982–1989 var DoD världslöst (7 år).
1989–1994 var världen Ereb Altor (5 år).
1994–2000 var världen Chronopia (6 år).
Sedan 2000 har världen varit Trudvang (8 år). (Ja okej, den första glimten av världen kom ju egentligen inte förrän i Jorges bestiarium 2001, så 7 år då.)

Och dagens kids lär definitivt tycka att Trudvang är den »äkta« Drakar och Demoner-världen.

Varumärken förändras, det är helt naturligt. Därmed inte sagt att varje förändring innebär en »försvagning«.
 
Top