Nekromanti Ring hjälp

Bävern

Veteran
Joined
30 Nov 2002
Messages
45
Location
Umeå
Jag hade tänkt spela det LOTR äventyr som utspelar sig i Moria, som man får med i en svindyr Adventure Box...
Det enda äventyret går ut på är att fajtas med en massa orcher i The Chamber of Mazardul (eller vad det nu hette), sedan fajtas med en massa orcher och en Balrog som inte får att döda... så det enda spelarna egentligen måste göra är att fajtas med en massa orcher...inget riktigt klurande eller så... och dessutom så vet ju spelarna exakt vad som ska hända... jag förstår att det ÄR så i både boken och filmen att det enda huvudpersonerna gör i Moria ÄR just att fajtas med en himla massa orcher; MEN Gandalf var tvungen att fundera en lång stund utanför innan han klurade ut gåtan och uttalade ordet Mellon (som jag för övrigt tycker är RÅÅcoolt!!! :gremwink:) Det enda problemet här är då att spelarna redan vet att ordet är just Mellon efter att ha läst och sett filmen... så jag undrade om man inte kunde göra någonting mer med äventyret så spelarna får klura lite och bestämma själv och inte bara slå några tärningar för att se om hans/hennes RP kommer ihåg?
Jag har också tänkt spelleda Sagan om Ringen som ett enda stort äventyr :gremgrin:. Därför kan ju lite annorlunda saker hända i Moria som det inte gör i böckerna.
Jag ska spelleda äventyret på lördag, så jag är i en liten nödsituation... :gremblush:
Någon som har några idéer?
Tack!!!
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Ändra orden Mellon till ett annat ord. Låt dom klura över labyrinterna, försöka lista ut vad som har hänt, ta sedan bort Balrogen oh orcherna och släng in något annat....

Nee... Inte vet jag egentliugen, du skulle kunna ändra Mellon till annat ord men annars har jag ingen aning
 
G

Guest

Guest
Ska ni spela som Frodo och Co? I så fall tror jag det är lite dumt att ändra i historien. I.a.f. många av mina vänner skulle börja bränna folk på stora bål och åka till diverse arabländer på korståg om någon så mycket som pillade på deras LOTR.
Däremot om ni spelar nåt liknande med några andra jeppar så finns det ju möjligheter.
De kan bli tillfångatagna och måste klura ut ett sätt att ta sig ut. I orkernas fånghålor kan det finnas allehande otrevliga cellkamrater.
De kan hamla i en strid mellan rivaliserande orkklaner/stammar.
De kan stöta på någon galen dvärg som överlevt ur Balins följe (lite orealistiskt, men va fan. Orker?). Kanske i fånghålorna jag nämnde innan.
Angående dörren är det bara att låta dem komma in någon annanstans och ha nån annan liten rebus de måste lösa.
 

Bävern

Veteran
Joined
30 Nov 2002
Messages
45
Location
Umeå
Joo, men...

Ska ni spela som Frodo och Co? I så fall tror jag det är lite dumt att ändra i historien. I.a.f. många av mina vänner skulle börja bränna folk på stora bål och åka till diverse arabländer på korståg om någon så mycket som pillade på deras LOTR.
Däremot om ni spelar nåt liknande med några andra jeppar så finns det ju möjligheter.
De kan bli tillfångatagna och måste klura ut ett sätt att ta sig ut. I orkernas fånghålor kan det finnas allehande otrevliga cellkamrater.
De kan hamla i en strid mellan rivaliserande orkklaner/stammar.
De kan stöta på någon galen dvärg som överlevt ur Balins följe (lite orealistiskt, men va fan. Orker?). Kanske i fånghålorna jag nämnde innan.
Angående dörren är det bara att låta dem komma in någon annanstans och ha nån annan liten rebus de måste lösa.
Jo, men problemet är just att de kommer att spela Frodo och Co... jag hade en idé om att Gollum skulle ligga i bakhåll och sedan försöka hoppa på Frodo och försöka ta ringen av honom. Då kanske de tillfångatar Gollum och historien kanske ändras o.s.v.... detta är bara en liten idé för att kunna variera äventyret lite granna, men jag skulle behöva lite mer idéer...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Ärligt råd du nog inte vill höra...

Jo, men problemet är just att de kommer att spela Frodo och Co...
Spela aldrig något som spelarna läst boken utan att ändra rejält. Det innebär att de inte ska spela karaktärer från boken, inte spela storyn från boken och inte möta alltför viktiga personer från boken.

Det kan bara sluta på två sätt. Antingen är de steget före dig hela tiden eller så kommer det att bli ett mekaniskt återupprepande av boken.

Rör om rejält i grytan. Ändra mycket. Ändra så mycket så att det mycket tydligt framgår att du inte tänker följa storyn. Då kan det funka. Annars kommer det nog inte att funka.
 

Bävern

Veteran
Joined
30 Nov 2002
Messages
45
Location
Umeå
Re: Ärligt råd du nog inte vill höra...

Spela aldrig något som spelarna läst boken utan att ändra rejält. Det innebär att de inte ska spela karaktärer från boken, inte spela storyn från boken och inte möta alltför viktiga personer från boken.
Men alltså, varför inte?
Jag menar, det ger faktiskt spelarna en chans att ändra på hela historien, vad skulle ha hänt om inte brödraskapet splittrades, eller om de tillfångatog Gollum och tvingat honom att tala?
Det gör ju att spelet inte följer storyn till punkt och pricka, däremot kan den ändras så den blir någonting helt annat.
 
G

Guest

Guest
Re: Ärligt råd du nog inte vill höra...

Men alltså, varför inte?

Mina åsikter om att direkt låna (eller om man föredrar: sno) historier från allmänt kända verk.
För det första. Många historier är inte bra p.g.a. själva historien. T.ex. är ju LOTR historien inte särksilt intressant. Tolkien gör den intressant med hjälp av en mängd olik medel. Det krävs en väldigt duktig spelledare för att kunna utnyttja samma medel. Däremot behövs det inte en särskilt duktig spelledare för att kunna låna delar av olika verk och sätta ihop till en riktigt bra historia vilket gör att upplevelsen förblir densamma.
T.ex. Frodo o CO. måste färdas genom de ondaste grottorna i hela världen, slåss mot de farligaste sakerna i hela världen o.s.v. för att det snöade på berget de tänkte klättra över.
Ingen vidare gripande historia egentligen. Däremot använder Tolkien en drös dramaturgiska grepp som får historien att bli levande och skrämmande.

För det andra.
Folk har läst historien, de flesta (rollspelare) är nöjda med den och hur den slutar.
Därför är det onödigt att pilla med det och pajja upplevelsen för dem nästa gång de läser/ser boken/filmen. Inte för att man nödvändigtvis måste pajja historien men ändå. Det kommer ligga i bakgrunden nästa gång (det har det gjort för mig).

För det tredje.
Om du nu ska ändra på historien så är det väl lika bra att ta några andra fantasystereotyper och slänga in dem i nån annan ondskefull grotta...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Ärligt råd du nog inte vill höra...

Men alltså, varför inte?
Jag menar, det ger faktiskt spelarna en chans att ändra på hela historien, vad skulle ha hänt om inte brödraskapet splittrades, eller om de tillfångatog Gollum och tvingat honom att tala?
Det gör ju att spelet inte följer storyn till punkt och pricka, däremot kan den ändras så den blir någonting helt annat.
Det är en enorm skillnad mellan att göra en historia som är enkelsprårig och planerad från början jämfört med att göra en helt öppen historia där spelarna kan ändra förloppet. När spelarna dessutom känner till för mycket om vad som händer så rubbar du hela balansen.

Om du verkligen tror att det kommer att funka så låt inte mig hindra dig. Jag är dock mycket skeptisk, så om du inte är mycket säker så kanske du bör överväga att tänka om. Man behöver inte spela ett scenario bara för att man köpt det. Man kan ändra det. Man kan kasta in det i ett annat sammanhang. Man kan använda det till att bara sno inspiration.

Fast å andra sidan, det värsta som kan hända är att du slösar bort en kväll. Inte värre än vad många filmer kan ställa till det.
 
Top