Rimliga alternativ till Microsoft Office

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Problemet med LibreOffice är ju att det inte är 100% kompatibelt med MS Office. Ibland blir det inte riktigt som man tror.

Men det är ju inte så att MS Office är speciellt mycket bättre, eller nödvändigtvis det bästa programmet för någon speciell uppgift.
Hade jag gjort nåt i LibreOffice som skulle se rätt layoutat ut i MsOffice så hade jag kanske varit mer brydd. Men för det jag har det till (lite spreadsheets över praktiska ting, lite tidsloggar i spreadsheet till rollspel, lite word-dokument med info till kampanjer), är det helt enkelt bara att öppna i valfritt office och det funkar.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Office Home and Student 2021 verkar finnas för engångskostnad 1490SEK. Kanske inget alternativ?
Med risk för att "slå på en död häst" så köpte jag alltså Office 2021 professional för 199 kr. Det är verkligen inga pengar med tanke vad man får.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Med risk för att "slå på en död häst" så köpte jag alltså Office 2021 professional för 199 kr. Det är verkligen inga pengar med tanke vad man får.
Nackdelen är ju att man skapar och sparar allt för MS Office… och nästa gång kanske man inte komma över det så billigt. Eller så vill man köra Linux eller ChromeOS och kan inte köpa MS Office alls.

Så för ”egna” ändamål är det smartare att satsa på gratis LibreOffice, tycker jag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Jag har kört LibreOffice sedan post #5 i den här tråden. Det är inte fantastiskt men det funkar. Vissa funktioner har varit svåra att hitta i menyerna. Vissa kortkommandon är annorlunda eller tycks saknas helt. Vissa grejer blir knas när jag flyttar mellan LibreOffice och Microsoft Office. Men jag ska egentligen inte klaga. LibreOffice är gratis, det gör vad ska och med tiden blir jag sakta bättre på att använda det.
Problemet med LibreOffice är ju att det inte är 100% kompatibelt med MS Office. Ibland blir det inte riktigt som man tror.
Det här är främsta anledningarna till att jah gick över till OnlyOffice från LibreOffice. Bättre kompatibilitet, och på det hela taget mer putsat och smidigare att använda.

Gillar man inte att installera saker på sin dator så har de dessutom en molnlösning som man kan installera på sin egen server, och sedan använda via webläsare på alla sina datorer. Men, jag föredrar den installerade varianten.
 
Top