WRNU Riktlinjer kring AI-sammanfattningar i diskussionstrådar

Status
Not open for further replies.
För min del tycker jag att man bör vara sparsam med sammanfattningar, då de upprepar text och förlänger ofta redan långa trådar.

Vad gäller AI-sammanfattningar vore det viktigt att iaf ha en naming policy, dvs att tydligt ange när text är AI-genererad. Det tycker jag att vi som forum och definitivt alla som postar i en här tråden är noggranna med redan som det är.

Min mobil sammanfattar automatiskt alla mejl och sms jag får. AI smyger sig in i vardagen hur man än gör (nästan). Just sammanfattningar är AI bra på och långa trådar mår ofta bra av check points och lite uppstyrning.
Jag vet inte. Ingen principiell invändning, men jag upplever inte att LLMer är så värst bra på att sammanfatta på ett stringent och pedagogiskt vis. Särskilt inte många olika personers tyckande. Den skapar kontext och synteser som inte finns i de enskilda delarna och gör referenser till allmänna begrepp som kan vara direkt ovidkommande.

Last edited:
1. Jag förstår inte behovet av en regel eller en policy rörande detta. Skulle det vara så att AI-genererade sammanfattningar konkurrerade ut vanliga inlägg så absolut, men i det här fallet så finns det alltså ett (1) exempel i en (dessutom lång och texttung) tråd på hela forumet. Visst att man kan argumentera för att sammanfattningen inte bidrar med något nytt och intressant, men det gör ju inte majoriteten av de människoskrivna inläggen heller.

2. Jag tycker, till skillnad från några tidigare postare, att AI är rätt kass på generella sammanfattningar, utan upplever istället att AI är bäst på att sammanfatta ett stort textmaterial om den också får en tydlig input i vad i materialet som är av intresse. En generell sammanfattning av ett textmaterial kräver ju avvägningar och värderingar av vad som är viktigt och relevant, och AI-sammanfattningar utan input om vad i textmaterialet som är av intresse tenderar att bli blajiga och menlösa, enligt min erfarenhet. Så, börjar det dyka upp generella AI-sammanfattningar i alla trådar kommer jag nog störa mig på det.

Jag vet inte jag, jag tycker det är ganska enkelt att få bort.
Jag med. Jag har i princip inga ai-funktioner alls aktiverade i de tjänster jag använder (även om de visserligen tjatar på mig om att få aktivera dem, och ibland aktiverar dem utan att fråga).

Status
Not open for further replies.
Back