"Riktig" kampsport

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Här är en självförsvars expert och före detta polis som pratar just om bitas
Ja, jag har sett den där och ett antal liknande på interwebzen. Tycker du att de illustrerar en relevant situation för det som jag pratar om? Jag pratar alltså om en situation där regler inte gäller, där om du förlorar så befinner du dig i en situation där du ligger riktigt illa till, där du rent av kan dödas om du förlorar. Just den där videon visar två dåliga och en bra sak: Ett uselt exempel där någon står rakt upp och ned och försöker bita i någons underarm och ett exempel där man redan sitter fast i ett rear naked choke. Det som jag pratar om är precis det som han säger i videon 7:40 in.

Om man skall bitas i närkontakt så är det självklart när är användbart, när du håller på att förlora. Det är när du är på väg in i en choke, i en armbar eller i ett ansträngt läge i en guard till exempel. Man bör bita i mjuka delar och helst i delar som inte rör sig allt för fort. Och det är inte det enda du gör såklart.

Sen eftersom du har övergått till antagaden och härskartekniker så slutar jag diskussionen där
Det insåg jag nog inte riktigt att jag gjort.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Det låter ju som att vi har lite olika typer av situationer som systemmässigt kanske bör hanteras olika:

- Fight i ringen med en massa regler (typ MMA). Är en atletisk kamp där stilen är optimerad för de aktuella reglerna.
- Slagsmål på krogen/gatan. Handlar mycket om gråzoner kring när det är våld som gäller och inte, gränserna för när ett slagsmål börjar och slutar kan vara flytande. Inte sällan är åtminstone en av parterna inte särskilt sugen på att varken göra sig själv eller motståndaren ordentligt illa. Miljön är viktig.
- Slagsmål TILL DÖDEN! Två eller fler kombatanter har givit sig in i en strid där målet är att döda den andre. Här landar (väl?) ganska mycket av klassiska "strid i rollspel". Numerärt överläge är nästan garanterad vinst, skaderisken stor. I en en-mot-en-situation inte helt olikt "fight i ringen" men med mer inverkan från miljön och såklart utan regler.

Är det några fler tydliga avarter?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Något som är intressant med fantasy och kampsport är hur olika raser antagligen skulle ha helt olika fighting stilar. Lite som att de antagligen ofta borde använda olika vapen.

En dvärg skulle nog fokusera mycket på grappling då den är kort, stark och tung, men många positioner skulle den undvika om den slogs mot en längre motståndare.

Alver brukar ofta väga mindre och skulle således nog vilja undvika grappling då de helt enkelt inte har så mucket vikt att lägga vakom sin grappling (oklart hur deras faktiska styrka fungerar dock).

Halvlängdsmän, gnomer och annat vill nog inte slåss alls, de är ju mer eller mindre motsvarigheten till ett barn.

Något som är intressant är raser med klor. Oftast får de möjligheten att göra en riv attack eller ett slag. Nu beror det ju så klart på hur långa klor och hur vassa samt vilken rustning motståndaren har men generellt om det är stående fighting så är nog ett slag bättre. Men. I grappling blir klor helt förödande, du kan trycka in dem i halsen, ansikte, ögon, blodådror allt möjligt och din motståndare måste helt enkelt ha full kontroll på dina händer hela tiden vilket gör det mycket svårare att få till nåt annat.

Jag körde ett mma pass en gång och under uppvärmningen så körde vi clinch övningar, jag hamnade med en yngre tjej och vi körde på då jag plötsligt kände nåt som rev mig på armen. Jag stoppade och tog tag i hennes händer och jo, där var långa jävla designer naglar (de som tränar kampsport vet ju att trimmade naglar är superviktigt, hon fick kliva av mattan).
Samma gäller ju raser som har möjligheten att bitas effektivt som tex vargmän som har enorma munnar, de kan ju bita tvärs över ansiktet eller rakt över nacken, skulle inte vilja grapplas mot en sån :D
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Något som är intressant med fantasy och kampsport är hur olika raser antagligen skulle ha helt olika fighting stilar. Lite som att de antagligen ofta borde använda olika vapen.

En dvärg skulle nog fokusera mycket på grappling då den är kort, stark och tung, men många positioner skulle den undvika om den slogs mot en längre motståndare.

Alver brukar ofta väga mindre och skulle således nog vilja undvika grappling då de helt enkelt inte har så mucket vikt att lägga vakom sin grappling (oklart hur deras faktiska styrka fungerar dock).

Halvlängdsmän, gnomer och annat vill nog inte slåss alls, de är ju mer eller mindre motsvarigheten till ett barn.

Något som är intressant är raser med klor. Oftast får de möjligheten att göra en riv attack eller ett slag. Nu beror det ju så klart på hur långa klor och hur vassa samt vilken rustning motståndaren har men generellt om det är stående fighting så är nog ett slag bättre. Men. I grappling blir klor helt förödande, du kan trycka in dem i halsen, ansikte, ögon, blodådror allt möjligt och din motståndare måste helt enkelt ha full kontroll på dina händer hela tiden vilket gör det mycket svårare att få till nåt annat.

Jag körde ett mma pass en gång och under uppvärmningen så körde vi clinch övningar, jag hamnade med en yngre tjej och vi körde på då jag plötsligt kände nåt som rev mig på armen. Jag stoppade och tog tag i hennes händer och jo, där var långa jävla designer naglar (de som tränar kampsport vet ju att trimmade naglar är superviktigt, hon fick kliva av mattan).
Samma gäller ju raser som har möjligheten att bitas effektivt som tex vargmän som har enorma munnar, de kan ju bita tvärs över ansiktet eller rakt över nacken, skulle inte vilja grapplas mot en sån :D
Min taekwondo-klubb tränar vägg i vägg med en brottningsklubb. Kikar man in i lokalerna ser det ut som att vi är två olika raser – typ alver och dvärgar.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Grejen med flera motståndare är hur jävla svårt det är att knocka någon. /.../
Det där är en av mina personliga pet peeves vad gäller våld. Det är sjukt vanligt i TV-serier och film att någon får en smäll och blir knockad, varpå den knockade bara vaknar utan problem en stund senare, möjligen med ett blåmärke och lite huvudvärk.

Egentligen är det A/ sjukt svårt att knocka någon och B/ det ger ofta bestående men, som allra minst en hjärnskakning.

Titta på typ första säsongen av Smallville och se i hur många avsnitt Lana Lang blir knockad. Det är fler avsnitt än hon inte knockas i. Att hon inte får multipla hjärnskador av det är i min värld mer orealistiskt än att det finns utomjordingar med superkrafter.

MEN!

Om vi nu accepterar att detta funkar i fiktion är det konstigt att så få slagsmål i rollspel inte handlar om att knocka motståndaren och "vinna", istället för att nedgöra motståndare och döda.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Om vi nu accepterar att detta funkar i fiktion är det konstigt att så få slagsmål i rollspel inte handlar om att knocka motståndaren och "vinna", istället för att nedgöra motståndare och döda.
Många spelare har ju nån slags aversion mot att lämna motståndare vid liv också. Jag vet inte om det är TV-spelsinfluenser eller vad.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Många spelare har ju nån slags aversion mot att lämna motståndare vid liv också. Jag vet inte om det är TV-spelsinfluenser eller vad.
Men det kan väl hänga ihop med att ens motståndare i typiska rollspel är sådana som vill döda en? Så man vill undvika att lämna en skadad/knockad fiende bakom sig med risk för att denne kvicknar till och utgör ett hot igen?
Jag tänker att det blir lite som i krig att under pågående eldstrid lämnar du inte skadade fiendesoldater bakom dig eftersom det är alldeles för farligt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,082
Men det kan väl hänga ihop med att ens motståndare i typiska rollspel är sådana som vill döda en?
Inte bara det, utan också att de oftast är Always Chaotic Evil. Världen blir en bättre plats när de är döda, eftersom de inte kan låta bli att vara onda.

Det är som med Gimlis och Legolas tävling - det skulle vara litet smaklöst om det vore människor, men nu är det orcher, som det uteslutande är positivt att döda.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Men det kan väl hänga ihop med att ens motståndare i typiska rollspel är sådana som vill döda en?
Ja, det där är ju kanske ett ämne för en ny tråd, men många rollspel är ju helt bristfälliga när det gäller att uppmuntra annat beteende än att döda allt RP ser. Jag känner mig aldrig så nöjd som SL som när RP skonar fiender, ber om nåd eller på annat sätt visar prov på någon form av moral :)
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Men det kan väl hänga ihop med att ens motståndare i typiska rollspel är sådana som vill döda en?
Kan? Absolut, det skiljer från spelare till spelare och situation till situation.

Men det är något mer som pågår där. Inte för att jag säger att det är fel, nödvändigtvis. Jag ser inget fel i att spela rollspel som om de vore dataspel om det är det man har kul med.

Jag tror snarare att det har att göra med bristen på eskaleringsnivåer som jag pratade om tidigare.
 

M0n3y5h0t

Veteran
Joined
1 Aug 2020
Messages
36
Location
Stockholm
Kraft är ju massa (vilket inte är så mycket för exempelvis en hand/arm) x acceleration och det innebär att ett slag med en träffyta på en halv kvadratdecimeter som accelererar på max några meter tillräckligt mycket för att kunna få en massa på 90 kg att flyga 20 meter skulle gå rakt igenom en människa utan att den skulle flytta sig så mycket, eftersom allt som en människa är gjort av går sönder vid sådana krafter.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Håller med i stort om MMA

MEN, man ska komma ihåg att det utövas på en mjuk matta under kontrollerade former.

Många moment såsom delar grapplingen och höga sparkar går sällan utföra iklädd vanliga kläder i en riktigt och ofta kaotisk situation med hårt underlag.
 
Top