"Riktig" kampsport

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
Och vad är källan? De slogs i 17 ronder. Hur förbannat långa var dessa om de slogs i 6 timmar och 15 minuter. Jag köper det inte trots en Wikipedia artikel. Tror det är ett utdrag ur någons bok vad jag kan se. Om dagens elit fighters är helt slut efter 25 minuter, 5 ronder i MMA tex, iaf UFC, så är jag HÄNFÖRD av hur man orkar slåss i över 6 timmar!
Jag har inga som helst problem att tro att de var rejält utmattade och att det blev segt och långsamt långa perioder när bägge behövde hämta sig. Inte direkt MMA-takt i sex timmar, det går förstås inte.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Speciella, flashiga, cineastiska tekniker kan fungera om:
- motståndaren är oförberedd (t.ex. aldrig sett tekniken).
- motståndaren är mycket sämre. T.ex. kan Zorro rista ett z på motståndarens bröst om Zorro är 50 % bättre på värja. Är motståndaren lika bra finns inte en chans att rista ett z.
Så man kan ha med cineastiska och helt overkliga tekniker, men de är mest för uppvisning och inget man kan använda i riktig strid.

Hur låter det?
Tycker att det låter bra!

Ett roligt tillägg till det "cineastiska" skulle jag säga är typ "signature moves" eller dylikt. Kolla in Saenchai med sina "stå-på-en-hand-och-sparka-någon-i-huvudet"-moves, hoppande lowkicks och flygande armbågar mot huvudet. Även i fighter på riktigt hög nivå av muay thai!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Jag har inga som helst problem att tro att de var rejält utmattade och att det blev segt och långsamt långa perioder när bägge behövde hämta sig. Inte direkt MMA-takt i sex timmar, det går förstås inte.
Ja, men det låter helt otroligt likväl. De måste bara stått och lutat sig emot varandra i LÅNGA perioder. Men ja, verkar ha inträffat. Jag är faktiskt förbluffad! Finns ännu längre matcher. Över 7 timmar.....sjukt!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Och vad är källan? De slogs i 17 ronder. Hur förbannat långa var dessa om de slogs i 6 timmar och 15 minuter. Jag köper det inte trots en Wikipedia artikel. Tror det är ett utdrag ur någons bok vad jag kan se. Om dagens elit fighters är helt slut efter 25 minuter, 5 ronder i MMA tex, iaf UFC, så är jag HÄNFÖRD av hur man orkar slåss i över 6 timmar!
Jag hoppas det är inräknat lite pauser också, kanske ett längre bryt för lunch mitt i =D
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har jobbat med byggare och ritningar på amerikanska projekt. Det är väldigt lätt att läsa 5 fot som 5 meter och 135 pounds som 135 kg om man är van vid det ena, men läser en text med det andra. I synnerhet om man snabbt ögnar igenom någonting man kanske redan läst på jakt efter siffrorna.
Jupp, jag vet.
Jag är också ganska van vid att bolla mellan metersystemet och imperial units.
I just i det här fallet är det inget fel på siffrorna.

Det är väl belagt att Bruce Lees sandsäckar inte var normala.
En "normal" sandsäck beskrivs som 75 pounds (34 kg).
Bruce Lees säckar var 4 gånger tyngre, 300 pounds, vilket jag får till 135 kg.

Det man kan ifrågasätta är om det var 5 meter högt i tak i träningslokalen - men det är inte ovanligt med så högt i tak.
Men även om det bara var 4, eller kanske baar 3 meter högt skulle det fortfarande vara imponerande.

Man skulle kunna tänka sig att han inte var "hemma", utan besökte en träningslokal med vanliga 75 pounds säckar, men det är tveksamt om han skulle ge sig på en sådan säck då det är väldokumenterat att han slog sönder sådana säckar.

Mest intressant är om man kunde hitta när, var och vilka var närvarande när det inträffade - men här sviker min Google Fu.
Eftersom jag inte hittar mer info, får man nog se uppgifterna som obekräftade.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Ytterligare en sak som skiljer riktig kampsport från rollspel.

Rollspel har ofta grundegenskaper (strength, dexterity, constitution,...) och färdigheter (brawl, boxing, wrestling, judo, karate,...).

Färdigheterna är förhållandevis lätta att förbättra.
Grundegenskaperna är förhållandevis svåra att förbättra.

Bruce Lee (och många professionella kampsportare) var ett träningsfreak. 1500 armhävningar är löjligt mycket.
Men om jag (anth) går från totalt otränad (10 armhävningar), till tränad (100 armhävningar), till supertränad (1000 armhävningar) betyder inte att jag blivit bättre på att slåss (färdighet), utan att jag blivit starkare (grundegenskap).

Vilka rollspel har träning av grundegenskaper?
Spel som GURPS och Savage World är point buy-system. Det kanske ska ses som fysisk träning om man lägger poäng på att förbättra sin styrka.
CoC7 har ändrat så nu har även grundegenskaper %-värden, och jag har för mig att man kan förbättra dessa med skill checks precis som man förbättrar skills.
DnD3/DnD4/DnD5 har ability increases med några levels mellanrum, som kan ses som att man blir bättre - men det är en bieffekt av att man går upp i level, inte att man specifikt tränar sina grundegenskaper.
Det är ju sant, men en 10-armhävningars-anth skulle ändå troligen ha problem att spöa en 100-armhävningars-anth. Särskilt om ni hamnar på marken och ska brottas och härja!

Slagsmål blir ju farligare och mer explosiva ju hårdare folk kan slå/sparka/etc (teknik och/eller styrka). På lägre nivå ska det rätt mycket till om någon ens ska kunna bli utslagen i knockout-stil, krogslagsmål mellan testosteronstinna ungvuxna slutar ju inte sällan med att de som slåss går från platsen för egen maskin.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Jupp, jag vet.
Jag är också ganska van vid att bolla mellan metersystemet och imperial units.
I just i det här fallet är det inget fel på siffrorna.

Det är väl belagt att Bruce Lees sandsäckar inte var normala.
En "normal" sandsäck beskrivs som 75 pounds (34 kg).
Bruce Lees säckar var 4 gånger tyngre, 300 pounds, vilket jag får till 135 kg.

Det man kan ifrågasätta är om det var 5 meter högt i tak i träningslokalen - men det är inte ovanligt med så högt i tak.
Men även om det bara var 4, eller kanske baar 3 meter högt skulle det fortfarande vara imponerande.

Man skulle kunna tänka sig att han inte var "hemma", utan besökte en träningslokal med vanliga 75 pounds säckar, men det är tveksamt om han skulle ge sig på en sådan säck då det är väldokumenterat att han slog sönder sådana säckar.

Mest intressant är om man kunde hitta när, var och vilka var närvarande när det inträffade - men här sviker min Google Fu.
Eftersom jag inte hittar mer info, får man nog se uppgifterna som obekräftade.
Min taekwondo-tränare kunde faktiskt side-kicka en sån vanlig hellängdssäck upp i taket (som inte var 5 m men något högre än 2,5) vilket var sjukt coolt!

EDIT: ...med vilket jag menar att även någon som inte är bäst i världen kan komma en bra bit på vägen!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Men även om det bara var 4, eller kanske baar 3 meter högt skulle det fortfarande vara imponerande.
Om det hände. Jag tror inte vi får se incidenten i youtubefilmen?

Jag är säker på att Bruce kunde klämma till den rejält, men folks tendens till hyperbol gör lätt att "halvägs till taket" blir "hela vägen upp till taket". När den sen återberättats ett par gånger...
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
- Vilka tekniker man behärskar HAR stor betydelse. En vanlig boxare kan t.ex. inte sparkas eller brottas, vilket är en nackdel.
Det största problemet en vanlig boxare skulle ha i MMA är inte att han inte själv kan sparkas eller brotta ner folk, utan att han aldrig tränat på att försvara sig mot sådana attacker.

Du kan komma långt i en MMA-fight med bara boxningstekniker, men du måste veta hur du försvarar dig om motståndaren dyker mot dina ben.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det där låter som ännu en myt, att folk slogs i timmar.
Vi har BKFC, Bare Knuckle Fighting Championship, som är en Amerikansk organisation, och där är det en hel del knockar, samt så söderslagna ansikten att jag är ytterst tveksam att man skulle kunna slåss i timmar. Plus, vem har fysiken att göra det? Låter helt klart som en myt. Alternativt så tog de eneller flera LÅNGA pauser, förjag är ytterst tveksam att ens den mest vältränade boxaren, MMA-fighern osv, skulle orka med något sådant. BKFC har 5 ronder om 2 minuter vardera f.ö. Titel fighter 7 ronder om 3 minuter vardera.
Titel-matcher i boxning brukade vara 15 ronder om 3 minuter vardera. Numera sänkt till 12 ronder, pga för stor skaderisk när boxarna var utmattade.
Så 15 ronder med pauser mellan, det är en timme lång fight. Och det var inte alls ovanligt i boxning förr.

Så om man har längre pauser mellan ronderna, och bägge kombatanterna tar det lite lugnt för att inte få slut på energi så kan jag mycket väl tänka mig att matcher kunde pågå i ett par timmar.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Du kan komma långt i en MMA-fight med bara boxningstekniker, men du måste veta hur du försvarar dig om motståndaren dyker mot dina ben.
Och hur du försvarar dig på marken, alternativt tar dig upp utan att exponera dig alltför mycket för diverse strypningar och lås.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Så förr brukade man fylla i gymkort när man tränade, man skrev in övningarna man gjorde och vikten på den


Det här ska vara Bruce Lees sådant
bruce-lee-workout-card.jpeg

Vissa av de där vikterna är inte bra alls. Tex hans squat är extremt lågt.

Den här snubben sparkar inte runt några 135kg säckar nånstans. Han gjorde inte 1500 armhävningar heller, sen så hade han mer eller mindre inga riktiga fights så hans faktiska fighting förmåga är tveksam. (Den enda fight jag vet om att han hade var när någon kom och utmanade han i hans dojo, enligt hans dåvarande fru så clinchade dem, rullade runt på golvet och Bruce Lee hammerfistande han i ansiktet tills den andre gav upp)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
Det största problemet en vanlig boxare skulle ha i MMA är inte att han inte själv kan sparkas eller brotta ner folk, utan att han aldrig tränat på att försvara sig mot sådana attacker.

Du kan komma långt i en MMA-fight med bara boxningstekniker, men du måste veta hur du försvarar dig om motståndaren dyker mot dina ben.
Vilket ju även gillar stilar och preferenser inom samma kampsporter. Det var detta jag var inne på tidigare. Du kan aldrig ha en 100%-ig gard och du kan aldrig ha en teknik som kan besegra alla försvar. Därför letar du blottor och fintar och försöker få din motståndare att öppna sig. Det är den stora skillnaden på oss vanliga och folk som har tränat en del (fullkontakt, övnings-katas och sånt hjälper inte). Jag har tränat thaiboxning i snart ett år och det enda jag har lärt mig är att jag alltid är öppen för en viss attack som de jag sparrar mot behärskar :) Vilket inte är så svårt, jag är rätt kass.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Något man bör tänka på att positionering och kontroll är långt viktigare än själva attacker.

Tex om en brottare tar ner någon och smäller han i marken så är han i en extremt dominant position och allt den andre försöker göra blir nu extremt mycket svårare då dens primära fokus är på att ta sig upp.

Samma sak om en boxare trycker upp en i ett hörne, ja då är det inte kul.

Det är här mycket av de där "Self defence/for the streets" grejerna faller på.
Det är liksom långt mycket bättre på att träna på att kontrollera din motståndare genom grappling både stående och liggande än att träna på att sparka i pung och riva i ögon.

Så tungviktsmästaren i ufc skulle inte förlora mot nån soldat eller liknande bara för att de har "tränat för liv och död", det där en myt som mma hatare har intalat sig själva.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Vilket ju även gillar stilar och preferenser inom samma kampsporter. Det var detta jag var inne på tidigare. Du kan aldrig ha en 100&-ig gard och du kan aldrig ha en teknik som kan besegra alla försvar. Därför letar du blottor och fintar och försöker få din motståndare att öppna sig. Det är den stora skillnaden på oss vanliga och folk som har tränat en del (fullkontakt, övnings-katas och sånt hjälper inte). Jag har tränat thaiboxning i snart ett år och det enda jag har lärt mig är att jag alltid är öppen för en viss attack som de jag sparrar mot behärskar :) Vilket inte är så svårt, jag är rätt kass.
Jag kom ihåg en gång när jag sparrades i muay thai mot en som var klart bättre än mig, hur jävla hopplöst det kändes. Jag kunde verklogen inte göra någonting utan att bli countrad.

Det är verkligen en ögonöppnare för hur en person som är bättre totalt dominerar en i en fight. Och hur man inte skulle kunna vinna en sådan med häftiga tekniker eller "fighting dirty"
 
Top