Varulv Rickard och Mårten: Total Mårtenkallelse - R1

Impetigo

Följer gällande marin lagstiftning
“Titta nu riktigt noga på den här papperslappen!” sa Rickard medan han klistrade upp den ljusgula lappen på väggen i vardagsrummet där hela familjen samlats. Ett metalliskt dån annonserade att de tjocka skyddssköldarna nu helt slutit sig runt familjen Andersons villa och belysningen blev skum när fönstren nu helt blockerats.

På lappen stod skrivet siffran “7” och ingenting annat.

“Vi vet att vi är exakt sju personer i detta rummet” fortsatte Rickard. Han rapade högljutt och en doft av pilsner befläckade atmosfären. Men han var otvivelaktigt ändå universums mest intelligenta man. “Så länge vi inte är fler än sju så kan vi vara säkra på att det inte dykt upp några fler parasiter utan att den jag sköt med laserpistolen var den enda.”

Alla tittade på varandra.

“Åh jösses!” kväkte Mårten med sin målbrottsröst. “Jag kan inte minnas när jag senast känt mig så spänd och liksom orolig i kroppen. Förutom då kanske den där gången vi behövde lösa gåtan med den stulna olympiska elden och blev inspärrade under Louvren.”

“Ja, hade det inte varit för att Konduktören dök upp i sista stund vet man aldrig hur det hade slutat” sa herr Pruttigbajsbyxa.

“Alla ombord!” sa Konduktören med sin vänliga röst, han strök sina imponerande mustascher, plingade i snöret på sin lilla spårvagn och fick som alltid alla att förenas i ett avväpnande skratt.

“Vi får omöjligt plats alla åtta!” skrattade Mårten och plingade också han några gånger i snöret.

“Vänta nu lite…” mumlade Rickard och räknade förvirrat på fingrarna.

Välkommen till Rickard och Mårten och ytterligare ett snurrigt äventyr i kosmos, närmare bestämt i familjen Anderssons vardagsrum!

Sinnesparasiterna har infiltrerat familjen Anderssons hjärnor med falska minnen och det blir snudd på hopplöst att avgöra vilka av vännerna som är äkta och vilka som är parasiter. Vilken soppa!

Alla talar svenska!

Regler:
§0: Spelet består av två fraktioner: Familjen Andersson och Parasiterna.

§0a: Familjen Andersson vinner när alla parasiter är döda.

§0b: Parasiterna vinner när de är lika många som (eller fler än) familjen Andersson.

§1: Familjen Andersson får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.

§1a: Parasiterna får prata med varandra utanför speltråden.

§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.

§1c: Det är otillåtet att posta bilder som föreställer roll-PM, eller som föreställer din inbox på WRNU.

§2: En spelare kommer röstas ut varje runda.

§2a: Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas.

§2b: Rösterna måste kunna fångas av rösträkningsverktyget för att räknas. Skriv helst på en egen rad "Röst: @Användarnamn", t.ex.

Röst: @Impetigo

§3: Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start.

§3a: När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden.

§3b: Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel.

§3c: Om det är oavgjort mellan två eller flera spelare är äldsta röst utslagsgivande.

§3d: Den utröstades lagtillhörighet avslöjas i uppstarten av nästkommande runda i form av att deras namn skrivs ut i rött (för parasiter) eller grönt (för familjen Andersson).

§4: Parasiterna har förmågan att nattmörda en spelare.

§4a: Parasiterna skriver i PM till SL under dagfasen vem de vill nattmörda, den personen försvinner då ur spel förutsatt att väktaren inte använt sin förmåga på samma spelare.

§4b: Den nattmördades fraktion avslöjas i uppstarten av nästkommande runda i form av att deras namn skrivs ut i rött (för parasiter) eller grönt (för familjen Andersson).

§5: Familjen Andersson har en väktare som heter Rickard.

§5a: Väktaren skriver i PM till SL under dagfasen vilken spelare han vill skydda från nattmord.

§5b: Väktaren kan inte skydda samma spelare i två efterföljande rundor utan måste byta mål varje runda.

§6: Familjen Andersson har en siare som heter Mårten.

§6a: Siaren skriver i PM till SL under dagfasen vilken spelare han vill sia för att få veta dess lagtillhörighet. SL svarar siaren i PM under nattfasen om spelaren i fråga tillhör familjen Andersson eller Parasiterna.

§7: Det kan vara så att det finns fler specialroller i spel än de som nämnts i paragraferna ovan, i så fall framkommer det i respektive spelares PM hur reglerna för den specifika rollen fungerar.

Deltagare
  1. @Anthrox
  2. @Basenanji
  3. @StradhLestat
  4. @Vimes
  5. @Sidd
  6. @Sysp
  7. @Christina
  8. @Brynolf
  9. @fjodorsenuba
  10. @Big Mama
  11. @Mr. J
  12. @BiobunkerVII
  13. @Octagonal
Deadline för R1 är söndag 21.00!

Om någon vet hur man får till en länk till rösträknare får ni gärna meddela mig i PM så lägger jag till en sådan länk här.

Lycka till och ha en fantastisk upplevelse!

Last edited:
Ahh geez, jag gör då ett första inlägg under frukosten här på jobbet.

Hej hopp, rackarns oväntad starttid!
Rätt standardregler för vaniljspel väl?
Ja undantaget den sista paragrafen

Vad tror ni det kan handla om för eventuella hemliga specialroller?

Upp å hoppa era sjusovare!

Kul tema, käre spelledare.

Jag är högkänslig och klarar därför endast mycket små doser av Rick & Morty men har i utbildningssyfte tittat igenom det avsnitt som refereras till. Vill ju inte göra om misstaget från Mortal Combat att vara den enda som aldrig sett kulturfenomenet. (Jag förstod därför inte att min karaktär var från fel säsong).

I alla fall, jag är Erik Andersson.

Nu undrar jag om det är någon som har goda eller dåliga minnen av mig Erik Andersson?

Är det någon som har trevliga minnen av en annan spelare?

Någon som har mindre trevliga minnen av annan spelare?

Jag harf ALDRIG sett ngt av rick och morty... Jag vet att det finns..det är typ där mina kunskaper slutar. Så om det finns något att hämta i kunskapen där så är jag rökt på det iaf.

Jag är Rymd-Bettan, vad det nu innebär?

Jag tillhör familjen Andersson.
Det står som rubrik förmåga i mitt PM, men jag kan inte utläsa någopn förmåga. Mer en beskrivning av mig, tror jag. Jag tugffare än orginal bettan, och så har jag ett rymdskepp?

Är det verkligen smart att alla outar sina namn?
Ska Mårten och Rickard ljuga, eller ska vi outa powerrollerna en timme in i spelet, jag är tveksam.

Fattar inte om siffran 7 som nämns i inledningstexten har någon betydelse, i s2e4 Total Rickall är siffran som Rick nämner 6.
Kan ju inte gärna vara 7 Anderssons i spel för då skulle det vara 6 parasiter - såvida det inte finns en DTF med.
Impe är duktig på att knäcka spel så jag har svårt att se att han skulle göra det bonkers-obalanserat så jag gissar på 9 bybor och 4 parasiter från början.

Några snabba (innan jag ska ut och göra hypermaskulina saker på gården som att veva med motorsåg och meka med maskiner):

1. Stradh verkar reko.
2. BB7 har öppnat vettigt.
3. Jag tror inte siffran 7 i fluffet betyder något, utan är enbart fluff i linje med R&M-avsnittet.
4. Mekaniskt verkar vi vara i ett tämligen vaniljigt spel. Jag tror att sista paragrafen (nb att det faktiskt är en paragraf och inte ett stycke, människor som kallar stycken för "paragrafer" ska fan sättas i stupstocken på torget) möjligen kan syfta till eventuella specialroller utöver siare och väktare, men framför allt syftar till roller med mer fluffig information (typ "Du är Pruttigbajsbyxa. Din förmåga är att säga "Oh weeee!"") som kanske kan hjälpa oss att triangulera ulvarna (eller bara är ett kaninhål att förlora oss i, beroende på hur vi hanterar det).
5. Vem fan är Erik Andersson?

Röst: @Big Mama

Rymd-Bettan

Nu såg jag det här. Rimligtvis Space Beth... men hon är väl inte med i avsnittet i fråga?

Alltså: vi behöver nog dra lite i handbromsen med det här med att outa roller (som BB7 skriver). Det KAN vara rätt sak att göra, men det kommer ju garanterat ge ulvarna våra powerroller. Så innan alla kommit till tals och vi rett ut det tycker jag att vi stoppar fler outningar.

Förstår ni vad jag säger?

Goddag gott folk! Länge leve byn.

Nu har jag inte grävt ner mig särkilt mycket än men jag kan iallafall säga att mitt pm gör mig lite förvirrad. Tror jag är för outning.

En sista grej om mekaniken och fluffet: i avsnittet så förökar sig ju parasiterna genom att de riktiga personerna minns falska minnen om nya karaktärer. Eventuellt kan det finnas någon form av värvningsmekanik, eller kanske taggningsmekanik där bybor blir "taggade" så att de räknas till parasiternas lag. I så fall kan det vara så att VISSA bybor (beroende på vilken roll man innehar) är taggnings/värvningsbara, medan andra inte är det. Och det är allvarligare än att råka ge bort powerroller.

Handbroms på outningar, tack.

Outningar och inställning till outningar:

- Mr.J: har inte outat och inte sagt vad han tycker om outning
- BB7: har inte outat och inte sagt vad han tycker om outning
- Stradh: har outat Rymd-Bettan
- BM: har outat Erik Andersson
- Vimes: har inte outat och är skeptisk till outning
- Octa: har inte outat och är för outning

jag tycker inte vi ska outa - hjärnsläpp att outa powerrollerna så här tidigt

jag hakade ,på BMs "outning" av bara farten. Jag uppfattade inte mitt som att det innehöll ngt mer än fluff och att jag är bybo

Ni som inte är för outning får skylla er själva ifall ni skriver den hemliga rollen som gör så att ni åker ut….

Ni som kan eran lore ska inte diskutera i detalj vad ondingarna kallas i serien.

Jag har fått bekräftat från SL att min tolkning stämmer. Om ni skriver ett begrepp (som jag av upphovsrättsliga skäl inte kan skriva) så åker ni ut med huvudet före.

Begreppet är kopplat till vad våra ondingar kan kallas i serien.

Back