Rickard läser: A Process Model of the Formation of Spatial Presence Experiences

Rickard

Urverk speldesign
Detta är del 2 av två. Jag har redan gått igenom grunderna i del 1 där allt snack om engagemang egentligen handlar om en grundläggande process för hur vi tolkar och bearbetar information. Engagemanget kommer från att konstant repetera denna loop.

I korthet: engagemang byggs av att vi går igenom en process: besluta, agera, respons. Varje varv av denna process gör att man tar med sig informationen från tidigare iterationer och man blir mer och mer engagerad.

Så vad är "spatial presence". Tja, "spatial" är mest en förtydling, eftersom "presence" handlar om att – ofta benämnt i datorspel – känna att man faktiskt befinner sig på plats. Att verkligheten försvinner till favör för spelvärlden. Jag tror många känner igen sig detta med rollspel, även om världen sker i våra huvuden, och dom som känner till flow vet att en av effekterna av flow är att att tid och rum verkar försvinna.

Jag tänker prata om presence lite som Fan läser Bibeln, eftersom det bara är, för mig, en annan terminologi för inlevelse/engagemang.

Last edited:
Back