Nekromanti [Revolver]Ny logo

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Måns said:
Om Revolver
Revolver är ett rollspel som utspelar sig i USA, under åren 1860-1930. Spelarna tar roller som lagbrytare eller lagväktare i ett land fullt av motsättningar och omvälvningar. Det är en plats där den amerikanska drömmen frodas, där allt är möjligt. Men det är också en oförlåtande och våldsam plats, där det är den som skjuter först som står kvar när krutröken skingras. För när allt kommer omkring, vad spelar det för roll vilken sida av lagen du står på när du har en laddad revolver riktad mot huvudet?
När kan man ladda ned/köpa Revolver?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
claes said:
När kan man ladda ned/köpa Revolver?
Oj, bra fråga. :gremsmile: Det enda jag med hyfsad säkerhet kan garantera är att jag kommer att lägga ut någon form av speltest-kit när jag känner att texten börjar kännas klar. Det förutsätter dock att vi fortsätter spela det, så att jag känner att reglerna håller.

Om jag sedan layoutar och trycker spelet är en helt annan fråga, som jag ännu inte har tagit ställning till.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
Re: [Revolver]Logo, slutresultat

Tack! Och ja, den klarar sig väldigt bra utan ramen. Håller med om r:et. Kikar på det.

Tack alla för input! Att få konstruktiv kritik, inte minst från Dante och Arfert, är oväderligt!

Nu kryper jag tillbaka in under min spelmakarsten.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
Re: [Revolver]Logo, slutresultat

Nu är det preliminära omslaget klart. Texten fylls ut, och speltest pågår. Jag har hittat spelets grafiska stil och det settingmässiga fokuset kommer att ligga på förbudstiden (1920-1933).

 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: [Revolver]Logo, slutresultat

Hoppsan.. Efterkrigstiden, inte 1860-1930? Loggan var klockren om tyngdpunkten ligger i mitten av 1860-1930, typ 1902. Men är settingen efter första världskriget ser den lite daterad ut. Tycker jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
Re: [Revolver]Logo, slutresultat

Arfert said:
Hoppsan.. Efterkrigstiden, inte 1860-1930? Loggan var klockren om tyngdpunkten ligger i mitten av 1860-1930, typ 1902. Men är settingen efter första världskriget ser den lite daterad ut. Tycker jag.
Jo, spelet täcker (typ) 1870-1930, (och det är mycket riktigt därför loggan ska ha sekelskiftsvibbar) och jag kommer att lite överskådligt gå igenom perioden, men just Progressiva eran är iofs inte utan konflikter men den kräver lite mer jobb att beskriva på ett spelvänligt sätt. Så jag kommer att lägga lite mer krut på att beskriva typ ett kvarter runt 1923 med lite coola personer, situationer och så.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: [Revolver]Logo, slutresultat

Ok.. annars skulle jag nog köra på nåt bauhaus-inspierat om jag gjorde ett spel med fokus på 1920-talet. Fast det är kanske inte så viktigt här.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
Re: [Revolver]Logo, slutresultat

Arfert said:
Ok.. annars skulle jag nog köra på nåt bauhaus-inspierat om jag gjorde ett spel med fokus på 1920-talet. Fast det är kanske inte så viktigt här.
Jag tror att du övertolkar ordet fokus här :gremsmile: 1870-1930 är spelets fokus då.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,988
Location
Ludvika
Re: [Revolver]Logo, slutresultat

Måns said:
Nu är det preliminära omslaget klart. Texten fylls ut, och speltest pågår. Jag har hittat spelets grafiska stil och det settingmässiga fokuset kommer att ligga på förbudstiden (1920-1933).

Får mig att tänka på film noir. Så mycket passande för 20-30tal tycker jag. Snyggt, men enkelt. Får i alla fall mig att tänka på ganstrar i kostym med violinfordral som hänger på lönnkrogar. Lastbilar som mullrar fram på mörka skogsvägar mitt i natten. Tunnor som lastas av och på i skitiga lagerlokaler på någon bakgata.

Nice!

/Edit/ PS: Men doftar fortfarande lite lätt av sågspån från sallonens golv och rasslet från revolvertrummor som snurras. Dubbelnice!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Re: [Revolver]Logo, slutresultat

Hipster T. Pokémon said:
Ordmärket är SKITSNYGGT (även om jag gärna skulle se en liten swash eller nåt på »r« – som det är nu ser det lite rumphugget ut, mer som ett »ı« än ett »r«).

Men ramen … nä, bort. Den stör och gör ordmärket sämre.
OT:
Jag har jobbat en del med varumärken och om man skall vara riktigt petig så är det väl en logotyp och inte ett ordmärke. Ordmärket är ju enbart själva ordet när man reggar ett varumärke (alltså inte själva tecknen eller stilen på dessa). Menar man texten, bokstäverna eller tecknen i en logga så skriver man nog oftast det.

Liten varumärkesguide (citerad text från PRV.se):
Figurmärke = "logotyp"
"Figurmärken är varumärken som består av en figur eller av en figur och ett ord i kombination. Ett ordmärke som utformats på ett särskilt sätt eller med ett särskilt typsnitt räknas som ett figurmärke och kan vara antingen i färg eller i svartvitt."

Ordmärke = själva ordet (och inte hur det ser ut)
"Den vanligaste typen av varumärken är ordmärken. Dessa varumärken kan bestå av ett eller flera ord, som till exempel JAPP eller MARCO POLO. Varumärkena kan även bestå av siffer- eller bokstavskombinationer som till exempel SVT eller 3RT."
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Re: [Revolver]Logo, slutresultat

Sum Caligini said:
OT:
Jag har jobbat en del med varumärken och om man skall vara riktigt petig så är det väl en logotyp och inte ett ordmärke. Ordmärket är ju enbart själva ordet när man reggar ett varumärke (alltså inte själva tecknen eller stilen på dessa). Menar man texten, bokstäverna eller tecknen i en logga så skriver man nog oftast det.

Liten varumärkesguide (citerad text från PRV.se):
Figurmärke = "logotyp"
"Figurmärken är varumärken som består av en figur eller av en figur och ett ord i kombination. Ett ordmärke som utformats på ett särskilt sätt eller med ett särskilt typsnitt räknas som ett figurmärke och kan vara antingen i färg eller i svartvitt."

Ordmärke = själva ordet (och inte hur det ser ut)
"Den vanligaste typen av varumärken är ordmärken. Dessa varumärken kan bestå av ett eller flera ord, som till exempel JAPP eller MARCO POLO. Varumärkena kan även bestå av siffer- eller bokstavskombinationer som till exempel SVT eller 3RT."
Att jag skrev »ordmärket« beror på att jag bara syftade på den delen av loggan, och inte hela alltet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: [Revolver]Logo, slutresultat

Då har man ändrat definitionerna sedan jag gick på Berghs (för en evighet sedan). Då var logotyp namnet i ett speciellt typsnitt. En symbol + logotyp = märke. Men betydelser förändras som bekant genom åren.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: [Revolver]Logo, slutresultat

Måns said:
Nu är det preliminära omslaget klart. Texten fylls ut, och speltest pågår. Jag har hittat spelets grafiska stil och det settingmässiga fokuset kommer att ligga på förbudstiden (1920-1933).

Läckert! Jag hade dock kapat undertiteln på omslaget, den känns lite undanskuffad. Bättre att fläska upp den på andra platser, och låta loggan samt ramen slippa konkurrera.

Bra jobbat!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Re: [Revolver]Logo, slutresultat

Arfert said:
Då har man ändrat definitionerna sedan jag gick på Berghs (för en evighet sedan). Då var logotyp namnet i ett speciellt typsnitt. En symbol + logotyp = märke. Men betydelser förändras som bekant genom åren.
Så skulle man säkert kunna säga också. Det var ju just ordet ordmärke som åtminstone i varumärkesmening är bara själva varumärket som ordet utgör. En logotyp eller annan symbol registreras som "bildmärke".

När man söker på "wordmark" så hittar man faktiskt en massa exempel på att det är samma sak som logotyp. Jag är dock alldeles för skeptiskt mot Internet för att bara svälja detta med hull och hår.
Om någon visar att "ordmärke" verkligen är den grafiska representationen av t.ex. företagsnamnet skulle jag bli tacksam.

Edit: kanske betyder ordmärke och wordmark inte samma sak riktigt?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
Re: [Revolver]Logo, slutresultat

Arfert said:
Men är settingen efter första världskriget ser den lite daterad ut. Tycker jag.
Jag vet inte heller om du har helt rätt. Här är tex en bild från 1920 i liknande stil.

(Att bauhaus var på frammarsh är dock inget jag bestrider :gremsmile: )
 
Top