Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Tredje rundan]

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har gjort vissa antaganden:
- ingen fraktion har två likadana roller exkl vaniljbybo/ulv
- det är viktat ungefär likvärdigt ett vaniljspel.
Ska vi jämföra det så har vi fått några nya små förmågor: swappa, skjuta en till, förutse slutet.
Ulvarna har fått: swappa
Utöver det har vi fått en kraftig nerf iom att vår siare kan försättas nästan oanvändbar.
Skulle xyas förmåga vara ulv blir det väääldigt stor fördel för ulvarna. Mer troligt att den hamnar hos byborna.
Det är från det jag drar mina slutsatser. Tänker jag konstigt?
Vi hade Empi som vigilante, också. Och jag håller med Xyas att förmågan inte är så bra för byn även om den är hos en bybo. Den gör en bara rödad och gör att byn slösar en extra runda om de röstar ut en första gången.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
… Impetigo, som lade en röst på Hellzon. Det är rödande.
Jag redogjorde tydligt för att jag höll hellzon och basse som likvärdiga för utröstning tills jag på slutet ändrade mig till att föredra att ta ut hellzon eftersom hjärtsnörpsgate var ett verifierbart rött drag och basse inte hade gjort något påtagligt och uppenbart rött (däremot väldigt mycket rödande i övrigt).

Det är inte bara jag som bedömer hjärtsnörpsgate som rött, jag står fortfarande fast vid min uppfattning att hellzon behövde ryka efter det. Utifrån den då tillgängliga informationen förstås.

Som hellzon själv formulerade det: ”Fan.”
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
1#265. Är det samma inlägg vi pratar om?

Varför ser du det som icke-grönt?
Sent påhopp på ett drev mot en ulv som ser ut att bli utröstad är inte grönande. Ulvrationaliteten är ju: "ok, min ulvpolare är på väg ut, bäst att jag hoppar på där så det inte ser ut som att jag ville rädda honom"
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Vi kan se många oskyldiga namn här.
Yes. Massor. Och det är förstås alltid ett problem i sådana här analyser. (Jag valde ju också Hellzon före Basse, t.ex.). Bybor röstar på bybor.

Men! Det jag tror att vi ska göra är att försöka sätta oss in i ulvarnas läge. Många gånger under rundan ser det ut som att Basse är på väg att ryka. Sedan coolar drevet av och vänder åt annat håll. Den flytande deadlinen är förstås något av en kaosfaktor här, vilket gör analysen svårare. Men utifrån ovanstående: tror vi att ulvarna sitter stilla i båten, eller försöker de rädda Basse?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag redogjorde tydligt för att jag höll hellzon och basse som likvärdiga för utröstning tills jag på slutet ändrade mig till att föredra att ta ut hellzon eftersom hjärtsnörpsgate var ett verifierbart rött drag och basse inte hade gjort något påtagligt och uppenbart rött (däremot väldigt mycket rödande i övrigt).

Det är inte bara jag som bedömer hjärtsnörpsgate som rött, jag står fortfarande fast vid min uppfattning att hellzon behövde ryka efter det. Utifrån den då tillgängliga informationen förstås.

Som hellzon själv formulerade det: ”Fan.”
Absolut, det är en rimlig tanke. Jag själv velade ju som fan mellan Hellzon och Basse, och en massa bekräftade gröningar var med i vändningen i slutet. Men det är också rimligt att gissa att åtminstone en ulv såg till att lägga fingret på vågen och se till att Basse inte skulle ryka. Och om så var fallet så är du den enda kandidaten. Xyas låg ju också på Hellzon, såklart, och det är ju rödande, men du är den enda jag inte vet färgen på som var med att putta honom över kanten under de sista två timmarna. Och om du gjorde det som ulv så skulle du naturligtvis skriva något i stil med att både Basse och Hellzon känns röda, men Hellzon väger över. Jag säger inte att det inte var ett rimligt agerande som bybo, men det var också ett rimligt agerande som ulv.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Här är också en intressant röstsekvens:

1:21:58RasmusLEmpiricus1Hellzon0
1:22:03BasenanjiEmpiricus2Genesis0
1:22:58XyasEmpiricus3Basenanji6
1:23:59ImpetigoEmpiricus4Basenanji5

Detta är innan vi vet att Hellzon kan förutse rundans slut, så om ulvarna inte har en egen väckarklocka är de rädda att rundan kan ta slut. Vore väl kanske lite väl snyggt om alla tre ulvar ställde sig på rad sådär, men Xyas och Impetigo håller på att pusha Empi tills han nästan går om Basse.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Här är också en intressant röstsekvens:

1:21:58RasmusLEmpiricus1Hellzon0
1:22:03BasenanjiEmpiricus2Genesis0
1:22:58XyasEmpiricus3Basenanji6
1:23:59ImpetigoEmpiricus4Basenanji5

Detta är innan vi vet att Hellzon kan förutse rundans slut, så om ulvarna inte har en egen väckarklocka är de rädda att rundan kan ta slut. Vore väl kanske lite väl snyggt om alla tre ulvar ställde sig på rad sådär, men Xyas och Impetigo håller på att pusha Empi tills han nästan går om Basse.
Men strax därefter hoppar dock Impetigo tillbaka på Basse. Jag vet inte. Rödande för Xyas, dock.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag börjar bli mer och mer pusslet på Genesis alltså. Vimes har krupit under skinnet på mig.

Genesis = ulv
Startar ett alibi-drev mot Basse i början av runda ett, byter till Hell för att inte ha ihjäl sin ulvvän, men byter tillbaka när loppet känns för kört. Runda två går alla hårt åt Rasmus, även Genesis, som inte dricker ut, utöver högre aktivitet än genomsnittet (mitt fel att genomsnittet är lågt, sorry).

Genesis = bybo
Går åt Basse i början, byter till Hellzon pga genuint osäker i början. Byter tillbaka, pga tror Hellzon rimligare grön än Basse. Kommer med bra analyser, likadant i runda två, men då går det åt pipan.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Halvt omöjligt att skriva från mobilen. Skit också.

Jag tror dock fortfarande är Xyas är rödare, och känner att mycket av hur jag lutar åt vad gäller Big G beror på vad som händer med honom. Är Xyas bybo är G jäkligt mycket rödare.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Jag förstår att det finns poänger i att analysera röstmönster utan att ta hänsyn till kontext, tyvärr blir det väldigt svårt att föravara sug utöver att hänvisa till motiveringarna jag lämnat vid varje röstbyte (alltså kontexten).

En sak är säker dock. Om detta var mitt ulvmove för att rädda ulvkompisen basse från finkan:

Jag … uppmanar därför bassetåget att byta till hellzon.
… så hade jag helt klart gjort skäl för mitt smeknamn:

 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Här är också en intressant röstsekvens:

1:21:58RasmusLEmpiricus1Hellzon0
1:22:03BasenanjiEmpiricus2Genesis0
1:22:58XyasEmpiricus3Basenanji6
1:23:59ImpetigoEmpiricus4Basenanji5

Detta är innan vi vet att Hellzon kan förutse rundans slut, så om ulvarna inte har en egen väckarklocka är de rädda att rundan kan ta slut. Vore väl kanske lite väl snyggt om alla tre ulvar ställde sig på rad sådär, men Xyas och Impetigo håller på att pusha Empi tills han nästan går om Basse.
Yes, det är en rödande sekvens för Xyas...

Feck! Hörrni. Nu kom jag på en grej. Jag vill minnas att Lukas var mäkta missnöjd med att folk kunde överleva utröstning på båtspelet. Verkar det sannolikt att han skulle ha med en sådan mekanik här? Jag hinner inte kolla, men jag tror det är i eftersnacket!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Yes, det är en rödande sekvens för Xyas...

Feck! Hörrni. Nu kom jag på en grej. Jag vill minnas att Lukas var mäkta missnöjd med att folk kunde överleva utröstning på båtspelet. Verkar det sannolikt att han skulle ha med en sådan mekanik här? Jag hinner inte kolla, men jag tror det är i eftersnacket!
Kanske. Jag var i alla fall väldigt skeptiskt till det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Yes, det är en rödande sekvens för Xyas...

Feck! Hörrni. Nu kom jag på en grej. Jag vill minnas att Lukas var mäkta missnöjd med att folk kunde överleva utröstning på båtspelet. Verkar det sannolikt att han skulle ha med en sådan mekanik här? Jag hinner inte kolla, men jag tror det är i eftersnacket!
Nja, men han var väldigt frustrerad över att ha fått en roll han ansåg vara värdelös för byn.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
I vilket fall som helst känns det ju sjukt konstigt att Xyas skulle ljuga om det. Så jag tror att han har förmågan, men att han är ulv. Eller ja, det är inte ett solitt case mot Xyas på något sätt. Men jag känner att jag har ännu mindre på alla andra.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
I vilket fall som helst känns det ju sjukt konstigt att Xyas skulle ljuga om det. Så jag tror att han har förmågan, men att han är ulv. Eller ja, det är inte ett solitt case mot Xyas på något sätt. Men jag känner att jag har ännu mindre på alla andra.
Om det är en ulvförmåga så är den ju sannslöst stark. Det ger ju ulvarna en bonusrunda.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Så, har jag fattat det rätt om vi tar ut xyas för att han känns röd? Och isf, är vi nöjda med att ta ut Sidd som nr 2? Sidd är högt upp på min lista men jag har Khan över honom som jag hellre ser ryker om xyas talar sanning om sin förmåga.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Så, har jag fattat det rätt om vi tar ut xyas för att han känns röd? Och isf, är vi nöjda med att ta ut Sidd som nr 2? Sidd är högt upp på min lista men jag har Khan över honom som jag hellre ser ryker om xyas talar sanning om sin förmåga.
Varför puttar du upp mig så högt? Utveckla gärna.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag är ok med att sidd blir nr två om Xyas talar sanning.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Sidd är högt upp på min lista men jag har Khan över honom som jag hellre ser ryker om xyas talar sanning om sin förmåga.
Jag vill också gärna höra om caset mot Khan. Jag känner mig rtt desperat efter något att gå på, faktiskt. Känns rätt trögt just nu, som att ulvarna inte gjort några misstag och det är ren slump att hitta dem. :(
 
Top