Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Tredje rundan]

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Varulvarna visste med stor sannolikhet att rundan inte skulle ta slut 20.25 så det hade varit grönande i mina ögon att flytta sin röst dessförinnan.

Ingen gjorde det. Jag är faktiskt besviken.

Hopps ni ser nåt som jag inte ser som kan förklara den här märkliga passiviteten från minst fyra bybor.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Vänta, här är ett potentiellt case mot Sidd: Om det är så att Empis förmåga behövde aktiveras innan han blev mördad, så fanns det bara fyra personer efter honom i listan:

Sidd
RasmusL
LJSLarsson
Vimes

Tre av dessa ser jag som bekräftat gröna.

MEN
Kollar vi på R2 har ju vissa bytt plats. Sista kvartetten är:
Sidd
Khan
Xyas
Vimes

Det var ju Larsson som flyttade ner Khan, så han kan inte ha agerat efter Empi. Xyas bör ha agerat allra först, så det är kanske inte heller så troligt att det var han som offade Empi. Då återstår Sidd. Detta förutsätter ju i princip någon sorts "Ulven som är sist i rankingen utför mordet"-mekanism, och som sagt förutsätter det att Empis förmåga hade misslyckats om han blivit mördad först.

Jag vet inte. Är detta en grej, eller bara vilda spekulationer?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
QUOTE="Impetigo, post: 1068867, member: 6979"]
Alltså, vakna nu byn! Deadline är här och folk har ännu inte bestämt sig för sin nummer två!

Skriv nu, inte om en stund!
[/QUOTE]
Joho! Jag har redan för en stund sedan sagt att jag är ok med sidd på plats två.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Varulvarna visste med stor sannolikhet att rundan inte skulle ta slut 20.25 så det hade varit grönande i mina ögon att flytta sin röst dessförinnan.

Ingen gjorde det. Jag är faktiskt besviken.

Hopps ni ser nåt som jag inte ser som kan förklara den här märkliga passiviteten från minst fyra bybor.
Just nu är det Sidd som är på väg att åka som nummer två. För att jag ska byta min röst måste jag ha ett bättre alternativ, och det har jag inte i nuläget.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Du kanske svarat på det redan, @Xyas, men varför gick du inte ut med din förmåga direkt?
Därför att det skulle ha målat en röd måltavla på mig direkt, och det kanske kanske kanske fanns något scenario där förmågan kunde användas till byns vinning.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Eller har alla andra nån slags plan om att lägga alla röster på xyas så att det inte finns nån tvåa i listan?

Röst: Xyas
Men vafan, det kan ni ju inte göra, då väljer ju jag vem som ska åka.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Men vafan, det kan ni ju inte göra, då väljer ju jag vem som ska åka.
Eller jag skulle ju iofs kunna rösta på mig själv då. Gissar att ingen åker ut i så fall. Men det blir ju bara en förlorad runda för byn som ulvarna kan använda för nattmord.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
.
Jag vet inte. Är detta en grej, eller bara vilda spekulationer?
Jag tror definitivt du är nåt på spåren. Vi börjar veta tillräckligt mycket om folks förmågor för att faktiskt kunna dra slutsatser utifrån rankningen. Jag ska köra ett par simuleringar så återkommer jag…
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Xyas bör ha agerat allra först, så det är kanske inte heller så troligt att det var han som offade Empi.
Eller ja, det kan ju funka så att ulvarna utför sina förmågor när det är deras tur (så Xyas flyttas ned till slutet det första som händer), och den sista ulven i ordningen skjuter. Men vete fan.

Jag blir faktiskt lite nyfiken på hur det funkar. Kanske att alla ulvarna har förmågor, och man måste välja mellan att använda förmågan och att mörda (men max en kan mörda)? Men "ulven med lägst rang sköter smutsjobbet" känns ju tematiskt möjligt. Frågan är ju då hur detta sker när de byter plats med varandra.

I vilket fall som helst är det rödande för Xyas att Larsson ligger kvar i toppen, då det tyder på att de insåg att den i toppen sias. Men de kan ju ha insett det av Vimes förklaring.

@Xyas, du brukar ju ändå komma med ett antal smarta analyser och tankar såhär när rundorna seglar in. Vad är din analys av situationen? Vilka är rödast?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Eller jag skulle ju iofs kunna rösta på mig själv då. Gissar att ingen åker ut i så fall. Men det blir ju bara en förlorad runda för byn som ulvarna kan använda för nattmord.
Vi kan ju åh andra sidan använda siaren och larssons förmåga i kombination under samma tid men det lär ju inte väga upp ett garanterat mord på en bybo (om inte väktaren blockar förstås).
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag är ok med att sidd blir nr två om Xyas talar sanning.
Njaej det är inte jag…
Men jag tror som nån annan skrev att Xyas hittar på sin konstiga förmåga…alltså är desperat ulv som försöker dreva åt andra håll med nåt klurigt hittepå…
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
När det gäller Khan kan jag tycka att hans försök att kasta misstankar på Larsson och Vimes när de var som grönast, och sedan hänga på Vimes rödande av mig (som Khan tidigare läst som grön) känns lite rödande. Som en ulv som ser att det finns lite folk som anses gröna och ser om han kan grumla vattnet lite.

Skulle gärna se Vimes och Larsson posta lite mer i tråden just nu, men de spelar väl Starcraft eller nå't.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Njaej det är inte jag…
Men jag tror som nån annan skrev att Xyas hittar på sin konstiga förmåga…alltså är desperat ulv som försöker dreva åt andra håll med nåt klurigt hittepå…
Då har jag verkligen misslyckats, och jättekonstigt sätt att göra det på.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Halvt omöjligt att skriva från mobilen. Skit också.

Jag tror dock fortfarande är Xyas är rödare, och känner att mycket av hur jag lutar åt vad gäller Big G beror på vad som händer med honom. Är Xyas bybo är G jäkligt mycket rödare.
Okey om nu Xyas skulle vara by så vill jag ju inte åka så.
Här håller jag med: om en annan scumkandidat så vad tycker ni andra Genesis?
Vi behöver fler kandidater:

Röst: Genesis
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Har suttit och stirrat mig blind på de första rundorna, och det enda jag egentligen kommer fram till är att jag flyttar Genesis till grönish-facket tillsammans med Martin3 och Vimes. Har är en drivande motor i byn och gör konstant bra saker som skulle ta mycket energi som ulv: hans span om förmågor (post 32), bjuda in nya spelare (post 39), är på Basse tidigt på ett välmotiverat sätt (post 44) formulerar kloka tankar om lågflygeri (post 120). Jag tycker därför inte Genesis skall vara vårt andra alternativ efter Xyas.

Jag har tittat mycket på Impetigo, och ser egentligen inget fel där. Men han visar inte fram hakan lika mycket som Genesis. Mycket är genomtänkt och klokt, men reserverat.
Jag kan inte bevisa det - än - men när jag läser Impetigo känns det lite som att läsa mig själv när jag spelar ulv. Klokt och kalkylerande, men texten har gått igenom en mental redaktör flera gånger innan den får komma ut och är därför inte lika full med energi som Genesis.

Impetigo har ju själv sagt att han vill ha liv och rörelse den här rundan? Varför inte ett drev på honom?

Röst: Impetigo
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
@Xyas, du brukar ju ändå komma med ett antal smarta analyser och tankar såhär när rundorna seglar in. Vad är din analys av situationen? Vilka är rödast?
Du överskattar mig något tycker jag.

Lite spridda tankar:
LJSLarsson - Grön i och med Vimes siande (eller har jag missförståt?).
Impetigo - Känns grön på magkänsla.
Vimes - Grön. Förmågan verkar legit utifrån spelupplägget, och jag tror inte ulv-vimes skulle hålla på och claima en massa märkliga påhittade förmågor.
Sidd - Ganska tillbakadragen. Rödish.

Tror vi har en ganska intressant situation nu. Ulvarna vet att jag talar sanning och att det är andrahandsvalet som åker. Har de ingen förmågeblocker kan de inte göra något åt det. Men som det är nu krävs det pyttefå röster för att få ut någon eftersom de flesta ligger på mig. Så om tex Sidd är en ulv mejkar det sense för ulvarna att försöka rädda honom eftersom det kräver så lite. Surt att förlora en ulv på två röster liksom.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Min poäng är alltså att det är extra intressant att se vilka som är väldigt på att få vara med och bestämma vem som är andrahansvalet.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
@LJSLarsson jag skulle väldigt gärna ha din åsikt just nu eftersom jag litar mest på dig
Min genuina åsikt är att Xyas bluffar.

Vimes är grön. Jag läser dig och Genesis som halvgröna.

Tycker vi försöker dreva lite mot Impetigo. Han har skrivit bra, men har skillsen att göra det som ulv.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Jag har kört en del simuleringar av nattfasen runda 1 och jag tror att det är extremt relevant att fundera på vad som händer och när.

Jag ser två vinklar: Bara khan och sidd kan ha mördat empi efter empis initiativ. Xyas var ”där” men hade redan agerat.

Lukas formulerade att ”basse haft sin pistol riktad mot basse hela kvällen”, det kan alltså ha varit så att empis föemåga var att ta ut en livföesäkring mot ett specifikt ulvmord och att det var basse som mördade empi varpå den ”riktade pistolen” avlossades trots att det var innan empis initiativ.

I den bästa av världar var basse ulvarnas enda trigger man och det var därför det inte blev nåt nattmord runda två men det är nog lite för mycket att hoppas på.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har nog Khan som rimligt alternativ, också. Det jag skrev innan om att grumla vattnet, och den totala frånvaron i R2. Det kan absolut ha varit livet som kom i vägen, men det kan också vara så att byn var på väg att hänga sig själv, och då är det bekvämt att stanna utanför.

@LJSLarsson, vad är din åsikt om Khan?

Just nu är det Impetigo som ligger pyrt till, va? En röst på honom och en på Sidd, men Larsson är högst i rang?
 
Top